جدیدترین مطالب

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

حمله پلیس آمریکا به معترضان حامی فلسطین مقابل خانه سناتور ارشد کنگره

تهران- ایرنا- پس از تصویب بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری از سوی مجلس سنای آمریکا که شامل کمک به رژیم صهیونیستی هم می‌شود، آمریکایی‌های حامی فلسطین مقابل خانه «چاک شومر» رهبر اکثریت این مجلس دست به تظاهرات زدند، اما با واکنش پلیس نیویورک روبرو شدند.

فارن پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

تهران-ایرنا- «فارن پالسی» در مقاله‌ای تحلیلی با اشاره به ماه‌های سرنوشت ساز انتخاباتی پیش‌رو در آمریکا هشدار داد، تحریک بایدن از سوی نمایندگان افراطی برای تحریم نفتی ایران، ‌ونزوئلا و روسیه قیمت نفت خام را افزایش می‌دهد و نارضایتی رای دهندگان از افزایش احتمالی قیمت سوخت، ضربه بزرگی به کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها وارد خواهد کرد.

ارتش کره جنوبی به دنبال ممنوعیت استفاده از گوشی آیفون به دلیل نگرانی‌های امنیتی

تهران- ایرنا- ارتش کره جنوبی به تازگی در حال بررسی ممنوعیت گوشی‌های آیفون در ساختمان‌های نظامی است، زیرا این دستگاه‌ها به طور کامل با محدودیت‌های این ارتش و نگرانی از نشت اطلاعات مطابقت ندارند.

ببینید | جزئیات جدید از محکومیت آمریکا به روایت معاون ابراهیم رئیسی

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هیئت دولت در روز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳، گفت: آمریکا محاکم دادگستری ما اقدام متقابلی درباره آمریکا انجام داده اند زیراآمریکا پیش از اقدام ما مصونیت کشور ما را به صورت غیر قانونی نقض کرد که مغایر تمام کنوانسیون های بین المللی است. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

Loading

آنچه در«نشست آستانه» اتفاق افتاد بر اساس طرح ۴ ماده ای ایران بود

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:کارشناس مسایل منطقه گفت: طرح ۴ ماده ای ایران یک راه حل جامع است و آنچه که در آستانه اتفاق افتاد چیزی جز آن طرح نیست و البته برای ایران صلح و ثبات سوریه مهم است.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل منطقه پیرامون نشست آستانه که طی دو روز گذشته در پایتخت قزاقستان میان گروههای تروریستی سوری و هیئتی از دولت سوریه با ابتکار سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، گفت: ایران از اوایل بحران سوریه یک طرح چهار ماده ای برای حل بحران از طریق سیاسی ارائه داد که  یک مقدار تفکر پیرامون طرح ۴ ماده ای ایران نشان می دهد که این طرح یک راه حل جامع است، دلیل آن هم این است که ایران این طرح را بر اساس واقعیات میدانی سوریه ارائه داده است یعنی این نبوده که بدون شناخت و مطالعه دقیق این طرح را ارائه کرده باشد.

وی افزود: مشکل این بود که دیگران هم همین موضوع را مطرح می کردند ولی با ادبیات سیاسی دیگری و آنچه که در آستانه اتفاق افتاد چیزی جز آن طرح ۴ ماده ای ایران نیست، البته ایران هم اصراری ندارد که بگوید آنچه که در نشست آستانه اتفاق افتاد، بر اساس طرح ما بوده است.

شفیعی با بیان اینکه آنچه که برای ایران مهم است برقراری صلح و ثبات در سوریه است، تصریح کرد: مردم سوریه باید تعیین کننده سرنوشت خودشان باشند و راه حل نظامی به عنوان یک مسیر انتخاب نشود.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: هر توافقی که در نشست آستانه صورت بگیرد و به حل بحران سوریه منجر شود با استقبال ایران مواجه خواهد شد، بنابراین ایران از این جهت خوشحال است که گروه های سوری در آستانه پای میز مذاکره نشستند.

وی افزود: ایران نسبت به بازیگران خارجی که بخواهند در مسئله سوریه تصمیم گیری کنند موضع داشته و دارد چرا که معتقد است باید توسط سوری ها این مسئله حل و فصل شود و الان از اینکه گروه های سوری با یکدیگر در حال مذاکره و حل و فصل مسائل هستند استقبال می کند.

شفیعی در پاسخ به این سئوال که رویکرد ایران نسبت به گروه های مسلحی که امروز در نشست آستانه در مقابل هیئت دولت سوری به مذاکره نشستند و وجه تفاوت آنها با گروه های تروریستی چون داعش و جبهه النصره چیست؟ اظهار داشت: بحث این است که این گروه ها معارض هستند و با دولت اسد مخالفند اما اینکه این مخالفت چگونه باید ابراز شود یعنی اینکه از طریق مکانیزم های دموکراتیک باشد و یا از طریق مسلحانه،  اینجا تفاوت وجود دارد چرا که در قرن ۲۱ هیچ کس راه حل مسلحانه را برای تغییر حکومت ها پیشنهاد نمی کند،  این راه حل از مدت ها پیش شکست خورده تلقی می شود و در نتیجه برای بحران سوریه، تنها راه حل سیاسی و دموکراتیک باقی می ماند.

کارشناس مسائل منطقه گفت: اینکه گروه های مسلح پای میز مذاکره نشسته اند یک حرکت دموکراتیک و دیپلماتیک محسوب می شود که وجه خارجی کار است و در داخل سوریه، این گروه ها باید حزب های سیاسی تشکیل دهند و مردم آن کشور به آنها رای بدهند تا قدرتی را کسب کنند چرا که در پرتو اسلحه نمی توان این کار را انجام داد.

وی بیان کرد: ما گروه های معارض سوری را دو دسته می بینیم. یکی گروههایی که تروریست به حساب می آیند که اینها عمدتا از خارج وارد می شوند یا سعودی ها هستند یا از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و این مناطق وارد سوریه شده اند که این ها نه تنها از دید ما بلکه از دید همه کسانی که منطقی فکر می کنند تروریست محسوب می شوند.

شفیعی افزود: دسته دوم گروه هایی هستند که داخل سوریه هستند و دست به سلاح برده اند یعنی از این طریق می خواهند مخالفت خود را به دولت ابراز کنند. لذا پیشنهاد ما این است که آنهایی که تروریست محسوب می شوند هم باید سرکوب شوند و هم باید از سوریه خارج شوند ولی گروه های معارض می توانند در شکل مذاکرات دیپلماتیک وارد شده و در قدرت سهم بگیرند. حالا این قدرت یا می خواهد آن چیزی باشد که پس از نشست آستانه حاصل می شود و یا می تواند طی فرایندهای دموکراتیک در آینده مشخص شود.

کارشناس مسائل منطقه در پایان تصریح کرد: در این نوع مذاکرات پیش شرط و عدم اراده لازم برای حل مسائل نباید وجود داشته باشد و گروه ها باید توأم با اراده جدی، حسن نیت هم داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *