جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading
پیش‌بینی زمان پایان بحران‌ سوریه:

دیدگاه خامه یار درخصوص مذاکرات آستانه و سوریه

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به حضور ایران در مذاکرات آستانه گفت: با همت و مخالفت‌های جمهوری اسلامی ایران آمریکا حضور کمرنگی در این مذاکرات داشت؛ به همین خاطر آتش‌بس در سوریه تاکنون از یک نوع پایداری نسبی برخوردار است.

عباس خامه‌یار معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص چگونگی وضعیت میدانی سوریه اظهار داشت: حوادث سوریه پاتکی به تحولات اخیر جهان عرب که به بیداری اسلامی معروف است، بود. حوادث سوریه را دنیای غرب و به خصوص آمریکایی‌ها با پشتیبانی بعضی از کشورهای عربی به وجود آوردند تا پاتکی علیه قیام ملت‌های تونس، لیبی و مصر باشد و این گونه این مسائل به وجود آمد.

وی ادامه داد: از طرفی حوادث سوریه نشان‌دهنده تصمیم قدرت‌های غربی به منظور سرکوب هرگونه قیام و خطری که متوجه رژیم صهیونیستی در درازمدت باشد، است، به این معنی که قدرت‌های غربی معتقدند نیروهای بالقوه‌ای که ممکن است روزی به فعل تبدیل شده و تهدیدی برای رژیم صهیونیستی باشند باید از لحاظ ساختارهای اقتصادی، زیرساخت‌های فرهنگی و نیز نیروهای نظامی منهدم شده و از بین بروند.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به تحولات سوریه، لیبی و تجزیه این کشورها گفت: این تحولات نشان‌دهنده تصمیم واحدی است که با هدف تضعیف و انهدام جهان عرب و قدرت‌های فرهنگی این ‌کشورها در برابر رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است تا هرگونه امیدی برای مبارزه و تقویت مقاومت در آینده توسط جنگ‌های داخلی سرکوب شود.

خامه‌یار با اشاره به پیش‌بینی زمان پایان بحران‌ سوریه اظهار داشت: نمی‌توان زمانی را برای پایان دادن به بحران سوریه در نظر گرفت. پشتیبانی مالی، لجستیکی، سیاسی و معنوی که از سوی گروه‌های تکفیری و گروه‌های مسلحی از 80 کشور که در سوریه حضور دارند، با هدف ایجاد یک نوع فروپاشی و نابودی امکانات دنبال می‌شود. باید راه‌حل واحد و همه‌جانبه‌ای در کل منطقه ایجاد شود تا آتش بحران‌های متعدد به وجود آمده در یمن، لبنان، سوریه و عراق خاموش شود.

وی در خصوص ورود حزب‌الله به سوریه اظهار داشت: حدود 70 درصد مردم لبنان به شدت از مقاومت و تصمیم حزب‌الله در سوریه حمایت و پشتیبانی می‌کنند. علت این حمایت این بود که اگر حزب‌الله وارد سوریه نمی‌شد قطعا بغداد و دمشق سقوط می‌کردند و این سقوط منجر به ورود تکفیری‌ها با آن نگاه تنگ‌نظرانه‌‌شان به سایر مذاهب و ادیان به لبنان می‌شد. به خصوص اینکه جامعه لبنان یک جامعه چند مذهبی و چند قومیتی است و طبیعتا اگر خطر تکفیری‌ها متوجه این جامعه می‌شد، منجر به ایجاد فاجعه بزرگ‌تری می‌شد.

خامه‌یار افزود: از نظر سیاسیون، تحلیل‌گران و مسئولان منطقه پس از 5 سال، ورود حزب‌الله به سوریه ورودی حکیمانه، آینده‌نگرانه و صحیح بود. نقشه‌های اشغال کویت که توسط گروه‌های تکفیری و به خصوص داعش در فضای مجازی منتشر شد بیانگر این بود که پس از عراق، کویت دومین کشور مورد هدف گروه‌های تروریستی بود و به دنبال کویت نوبت به کشورهای دیگر خلیج فارس می‌رسید و در نتیجه مرزهای منطقه ناامن می‌شد. این اتفاق خواست کشورهای غربی و به ویژه آمریکا بود تا بتوانند با تقسیم‌ این کشورها سهم بیشتری را به دست بیاورند.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: حزب‌الله با این تصمیم خردمندانه توانست تجربیاتی را در میدان و در پهنای وسیع جغرافیای سوریه به دست آورد. این تجربیات بسیار گرانبها است که طبیعتا یک مصونیت مضاعف را برای حزب‌الله به وجود آورده و این مصونیت و قدرت نظامی و نیز افزایش تجربیات نظامی حزب‌الله می‌تواند در مناقشات نظامی بعدی که از سوی رژیم صهیونیستی همواره متوجه لبنان است به کار گرفته شود.

* با همت ایران، آمریکا نقش کمرنگی در مذاکرات آستانه داشت

وی با اشاره به مذاکرات آستانه گفت: این هشتمین مذاکراتی است که بین گروه‌های مسلح سوریه، دولت سوریه و همچنین بعضی از کشورها تشکیل می‌شود. این مذاکرات [آستانه] اولین مذاکراتی است که خارج از سلطه مستقیم آمریکایی‌ها برگزار شد. اگرچه سفیر آمریکا در قزاقستان در این مذاکرات به عنوان ناظر شرکت کرد اما با همت و مخالفت‌های جمهوری اسلامی ایران آمریکا حضور کمرنگی در این مذاکرات داشت. به همین خاطر آتش‌بس در سوریه تاکنون از یک نوع پایداری نسبی برخوردار است.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به هدف این مذاکرات خاطرنشان کرد: هدف این مذاکرات پایدارکردن فرایند آتش‌بس در کل سوریه است. در این رابطه گروه‌های تروریستی داعش و جبههالنصره که با اعلام سازما‌ن‌های بین‌المللی به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته شده بودند راهی برای ورود به این مذاکرات نداشتند به همین دلیل سعی کردند با انجام جنایت‌های متعددی این مذاکرات و آتش‌بس را با شکست مواجه کنند اما با بردباری ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن موفق نشدند.

* تنها راه‌حل بحران سوریه راه‌حل سیاسی است

خامه‌یار هدف اصلی آستانه را ایجاد یک آتش‌بس فراگیر برای گفت‌وگوی سیاسی سوری- سوری برشمرد و گفت: همانطور که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود تنها راه‌حل بحران سوریه راه‌حلی سیاسی است و این راه‌حل سیاسی تنها با گفت‌وگوهای طرف‌های سوری امکان‌پذیر است.

وی افزود: همه گروه‌ها معتقد بودند آن که میدان را در اختیار دارد طبیعتا میز مذاکره را هم در اختیار خواهد داشت. در حال حاضر میدان در اختیار نیروهای مقاومت است و  حرف برتر را مقاومت در میدان می‌زند.

خامه‌یار در رابطه با نقش مقاومت در مذاکرات آستانه گفت: علی‌رغم حمایت‌های فوق‌العاده کشورهای غربی و بعضی از کشورهای منطقه‌ای از این گروه‌های مسلح، اراده فولادین و مومنانه نیروهای مقامت توانسته آنها را شکست دهد. طبیعتا با این شکست‌ها میدان در اختیار مقاومت است و می‌تواند مذاکرات را در اختیار داشته باشد. با این پشتوانه مقاومت می‌تواند راه‌حل‌های سیاسی را بر دشمن تحمیل کند و ملت سوریه را از این فاجعه بزرگ نجات دهد.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید براینکه این پیروزی‌ها خواست ملت سوریه است گفت: جشن‌هایی که در شهرهای آزادشده سوریه و به خصوص در شهر حلب برگزار شد بیانگر این مطلب است که این پیروزی‌ها خواست مردم سوریه است.

وی در رابطه با حضور ایران در مذاکرات آستانه اظهار داشت: ایران از ابتدا اعلام کرده بود که هرجا زمینه و دعوتی از سوی دولت قانونی و مشروع دمشق صورت بگیرد برای حمایت از مردم سوریه و ایجاد راه‌حل‌های سیاسی دریغ نخواهد کرد و به این دعوت پاسخ مثبت خواهد داد.

* حضور ایران در مذاکرات آستانه منطقی و کاملا موجه است

خامه‌یار ادامه داد: حضور ایران در این مذاکرات طبیعی، منطقی و کاملا موجه است و باید تلاش کنیم تا پرچم‌داری این مذاکرات را حفظ کنیم. ما از ابتدا مدافع بودیم و از ابتدا راه‌حل سیاسی را سر می‌دادیم. اکنون که چنین زمینه‌ای فراهم شده چرا نباید شرکت کنیم و چرا باید کنار بکشیم؟ عقب‌نشینی ایران در این زمینه بسیار غیرمنطقی و غیرقابل توجیه است.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال ایجاد یک نوع فروپاشی در کشورهای منطقه و به خصوص در سوریه است و این روند را ادامه خواهد داد. با استفاده از شیوه‌های مختلف و همچنین امکانات عظیم راهبردی نباید چنین زمینه‌ای را برای دشمن فراهم کرد. تنها راه‌حلی که برای سوریه وجود دارد راه‌حل سیاسی مبتنی بر گفتمان سوری – سوری است.

منبع: خبرگزاری فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *