جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

آیا پاریس برای میزبانی بازی‌های المپیک آماده است؟

تهران- ایرنا- انتشار اخباری در مورد کمک‌های خارجی به پاریس برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک و نیز نتایج نظرسنجی‌ها از میزان آمادگی فرانسه برای میزبانی این مسابقات این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کشور واقعا برای میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان، آمادگی کافی را دارد؟

Loading

منع صدور ویزا یعنی عناد با مردم

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها- «حمیدرضا آصفی» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و کارشناس مسایل بین الملل درواکنش به اقدامات دونالد ترامپ در اولین روزهای ریاست جمهوری اش معتقد است تیم ترامپ هم مثل خود او تندرو است؛ اما انتظار ما اینست که ترامپ برای دوره ۴ ساله ای که پیش رو دارد با تسلط بیشتری مسایل را دنبال کند. ایران نیز با توجه به این که قطع رابطه کامل با آمریکاست؛ می تواند از طریق سفارت سوییس این اقدام را تقبیح کرده و اعلام کند.

چندی روزی بیشتر از آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ نمی گذرد، اما او اجرای وعده های هیجانی خود را آغاز کرده است. ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود جلوی ورود مسلمانان به خاک آمریکا را به طور موقت خواهد گرفت. او گفته بود این کار را به دلیل حفاظت از آمریکا در برابر حملات جهادگرایان انجام خواهد داد. اکنون با امضای او اجرای  قانونی مبنی بر تعلیق موقت روند صدور ویزا برای شهروندان کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن آغاز شده است؛ البته این قانون شامل ویزاهای دیپلماتیک نخواهد بود.

ترامپ البته اقدامات عجیب دیگری را برای امنیت آمریکا انجام داده که نمونه دیگر آن صدورقانون ساخت دیوار در مرز مکزیک است.

با «حمیدرضا آصفی» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و کارشناس مسایل بین الملل به بررسی عملکرد دونالد ترامپ در اولین روزهای ریاست جمهوری اش پرداخته ایم.

تعلیق صدور ویزای آمریکا اقدامی بود که واکنش مردم ایران و دیگر کشورهایی که مشمول این قانون شده اند را برانگیخته است. در این شرایط آیا ایران با مقامات آمریکایی رایزنی خواهد کرد یا همان طور که پیش از این آقای عراقچی نیز گفته بود ایران در هیچ موضوع غیر از مسایل هسته ای با آمریکا مذاکره نخواهد کرد؟

* به نظر می رسد دونالد ترامپ هنوز در حالت هیجان دوره تبلیغات و انتخابات است. او اقدامات هیجان آمیز را دوست دارد و من فکر می کنم زمان که به جلو برود کمی بیشتر بر شرایط مسلط خواهد شد. ما همچنان امیدواریم که ترامپ کمی منطقی تر رفتار کند تا آمریکا را بیش از این متضرر نکند؛ زیرا معتقدیم با تعلیق صدور ویزا برای شهروندان ایرانی این آمریکاست که متضرر می شود نه ما. ایرانیهایی که ما در امریکا داریم باعث فخر آمریکا هستند و به لحاظ علمی؛ پزشکی ؛ اقتصادی و …خدمات زیادی برای توسعه آمریکا انجام داده اند. بنابراین ترامپ اولین لطمه را به خود زده است.

– در حالی که نقطه هدف قانون نژادپرستانه ترامپ مردم هستند آیا ترامپ این اقدام را در راستای وعده های تبلیغاتی خود انجام داده یا این که به دنبال تضعیف روابط آمریکا با کشورهای مسلمان است؟ چه تحلیلی از این اقدام می توان داشت؟

* این اقدام ترامپ که مردم را از گرفتن ویزا محروم می کند نشان دهنده عناد دولت تندرو آمریکا با مردم ایران است. بر خلاف شعارهای رییس جمهوری آمریکا مبنی بر رفتار دوستانه با مردم دنیا؛  آنها عملا با مردم  مشکل دارند و نشان دادند شعارهایی که مبنی بر طرفداری از مردم ایران می دهند دروغ است. چراکه در این قانون ترامپ تنها مردم و شهروندان را از گرفتن ویزا محروم کرده است. با این اتفاق مردم دنیا دیگر وعده ها و شعارهای توخالی آمریکا را نمی توانند بپذیرند. در سال های قبل نیز بوش این اشتباه را مرتکب شد و ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کرد. او به خاطر این اشتباه سال ها تاوان داد و پس از دادن هزینه های سنگین متوجه اشتباهش شد. اکنون نیز امیدواریم ترامپ این اشتباه را تکرار نکند و به گذشته وسوابق روابط آمریکا با کشورهای دیگر بیندیشد.

 

– به اعتقاد شما این وضعیت تا کجا به همین شکل پیش خواهد رفت و آیا ایران با طرف مقابل رایزنی و مذاکره می کند؟

* تیم ترامپ هم مثل خود او تندرو است؛ اما انتظار ما اینست که ترامپ برای دوره ۴ ساله ای که پیش رو دارد با تسلط بیشتری مسایل را دنبال کند. ایران نیز با توجه به این که قطع رابطه کامل با آمریکاست؛ می تواند از طریق سفارت سوییس این اقدام را تقبیح کرده و اعلام کند که این اقدام غیر قابل توجیه و هدف قرار دادن مردم است. گرچه پی گیری این موضوع از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار نیست و در صورتی که مذاکره ای هم انجام شود در مقام عزت و طلبکاری است. در هر صورت دنیا و مردم آمریکا باید بدانند که رییس دولتی که انتخاب کرده اند در اولین گام با مردم کشورهای دیگر عنادورزی کرده و مردم ایران را از دیدن اقوام وخانواده خود در خاک آمریکا محروم کرده است. لذا این اقدام از سوی مقامات ایران و مردم محکوم است و توجیه منطقی ندارد.

 

– شیب تند عملکرد ترامپ در اقدامات بعدی به چه صورت نمود خواهد داشت؟ آیا این تصمیم در ابتدای کار ترامپ نشان از تند شدن فضا نسبت به ایران است ؟ و می توان حدس زد چه تصمیماتی را در مورد برجام اتخاذ خواهد کرد؟

* ایران تنها در حوزه برجام با آمریکا مذاکره و رابطه داشته است و بیش از این اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد. در برجام هم قطعا سخت گیریهای آمریکا بیشتر می شود و سعی می کنند ایران را در برجام به چالش بکشانند که ایران خودش نقض برجام کند. چراکه از ابتدا هم می دانستیم برجام از سوی آمریکا با دشواری هایی مواجه خواهد شد. بنابراین در شرایط کنونی ترامپ سخت گیریها را بیشتر خواهد کرد و ما باید مراقب باشیم که بهانه دستشان ندهیم تا آمریکا بداند که به خاطر رفتار غیر متعهدانه خود باید هزینه سنگینی پرداخت کند.

 

– در چنین شرایطی واکنش ایران باید چه باشد؟

* درواقع این تصور که با تغییر رئیس جمهوری در آمریکا قرار است تغییرات اساسی در ساختار سیاست خارجی این کشور انجام شود تصور درستی نیست. از نظر من تغییر رئیس جمهوری حداکثر تا ١۵ درصد می تواند اوضاع را دگر گون کند و فکر می کنم با توجه به همین تحلیل بهترین حالتی که می توانست از سوی ایران در نظر گرفته شود تاکنون اعمال شده است. کشورهایی که روابط گرمی با ایالات متحده دارند در صدد هستند که در دوره ترامپ هم گرمی روابط را حفظ کنند و کشورهایی چون روسیه که روابط سردی با آمریکا در زمان اوباما داشته اند هم می خواهند این روابط را به حد گرمی برسانند؛ اما باید توجه داشته باشیم ایران رابطه ای با آمریکا نداشت و ما در حوزه رابطه نداشته نمی توانستیم عکس العملی بیش از این به انتخابات آمریکا نشان بدهیم.                   

منبع: امید ملی ایرانیان

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *