جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی مرزی اخیر پاکستان و افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تنش‌های اخیر نظامی مرزی بین پاکستان و افغانستان دارای ویژگی‌هایی است که آن را از روند منازعه فزاینده و تدریجی میان دو کشور طی سه سال و نیم گذشته و حتی قبل از آن کاملا متمایز کرده و پیامدهای آن رایزنی کشورهای همسایه را ضروری می‌نماید.

اهداف و راهبرد آمریکا برای احیای داعش در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با تسلط گروه‌های مسلح بر سوریه و تشدید احتمالی هرج‌ومرج سیاسی، نظامی و امنیتی در این کشور از یک سو و مداخلات گسترده خارجی از سوی دیگر، خطر احیای داعش نه تنها در سوریه بلکه در محیط پیرامونی این کشور از جمله در عراق، مجددا قوت گرفته است.

اوکراین: نقطه عطف در هم‌پیمانی راهبردی چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیری‌های جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک هم‌پیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیت‌های همکاری میان قدرت‌های اقتدارگرا را به چالش می‌کشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بین‌المللی معرفی کند.»

منافع، رویکرد و مسئولیت قدرت‌های بزرگ در قبال بحران سوریه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقه‌ای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمی‌توانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیش‌بینی کند.»

تحلیلی بر رویکرد عربستان در قبال دولت موقت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه، سفر وزیر خارجه دولت موقت سوریه به عربستان را اقدامی رو جلو و مهم ارزیابی کرد و گفت: برخلاف برخی اخبار و تحلیل‌ها درباره موافقت و همراهی عربستان با تحولات جدید در سوریه و تشکیل دولت موقت توسط نیروهای معارض سوری، دولت ریاض دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی نسبت به آینده این حکومت دارد.

راهبرد ملی آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی و رویه‌های عملی متناقض با آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد ملی ایالات متحده در مقابله با اسلام‌هراسی، ظاهراً با هدف توجیه و تبیین سیاست‌های دفاع از حقوق اقلیت‌های نژادی، به‌ویژه مسلمانان مقیم آمریکا، در شرایطی توسط کاخ سفید در 12 دسامبر2024 رو نمایی می شود که افکار عمومی جهان بیش از یکسال است با شگفت زدگی شاهد افزایش بی سابقه ارسال تسلیحات مرگبار و حمایت سیاسی، حقوقی، بین المللی و رسانه‌ای تمام قد ایالات متحده از نسل کشی و ارتکاب جنایات فجیع رژیم اشغالگر و کودک کش اسراییل در باریکه غزه، کرانه باختری و سایر بخش های سرزمین ها اشغالی علیه فلسطینیان، بویژه شهروندان غیر نظامی، زنان، کودکان، سالمندان، خبرنگاران، بیمارستان ها و همه مراکز و زیر ساخت های حیاتی ساکنین اراضی اشغالی است.

عوامل دخیل در راهبرد کشورهای شرق آسیا در قبال خیزش چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: کشورهای شرق آسیا در مواجهه با خیزش چین، راهبرد‌های متفاوتی از جمله ایجاد موازنه، محافظه‌کاری یا همراهی را اتخاذ می‌کنند. این تصمیمات عمدتاً تحت تأثیر جغرافیا، دموکراسی و هویت تاریخی این کشورها قرار دارد. عوامل مذکور، بر نحوه نگرش به تهدیدها و تدوین سیاست‌ها تاثیر می‌گذارد و نشان‌دهنده یک وضعیت پیچیده منطقه‌ای است که تحت تأثیر مجاورت جغرافیایی، نظام‌های سیاسی و حافظه جمعی قرار دارد.

تاثیر تحولات سوریه بر عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: عراق از جهات مختلف برای ایران مهم است و امنیت این کشور، امنیت ایران است؛ از این رو، بعد از تحولات سوریه، هر تحول سیاسی و امنیتی در عراق مستقیما بر امنیت ایران تاثیرگذار است، و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

Loading

أحدث المقالات

روز 465 طوفان‌الاقصی| تداوم حملات به نوار غزه

حمله قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی به ساحل رفح، حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه و افزایش امیدواری‌ها درباره توافق آتش‌بس در غزه از مهترین تحولات روز 456 طوفان الاقصی است.

نخست‌وزیر عراق راهی انگلیس شد

رسانه‌های عراقی اعلام کردند که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور در راس هیئتی بلندپایه به انگلیس سفر کرده و قرار است در جریان این سفر با مقامات انگلیسی دیدار کند و مجموعه‌ای از تفاهم‌نامه‌ها به ویژه در سطح اقتصادی امضا شود.

Loading
سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد

حرکت سیاست خارجی ایران در ریل ثبات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به اینکه استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طول 38 سال گذشته ثابت بوده است، گفت: اما تاکتیک‌ها در دولت‌های مختلف متفاوت بوده و در برخی از دوره‌ها این تاکتیک‌ها بر اساس گفت‌وگو بوده و گاهی نیز بر اساس منازعه و رقابت به پیش رفته است .

نوذر شفیعی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون سیاست خارجی ایران در سه محور حرکت کرده است و با برشمردن این محورهای در سه قالب دولت‌ها، مردم و نهضت‌ها، افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با نهضت‌ها و ملت‌ها موفق بوده است.

وی تصریح کرد: در عرصه‌های فوق جمهوری اسلامی ایران بر اساس دکترین« پخش »عمل کرده و تلاش داشته که ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را پیگیری کند و این موضوع مورد استقبال مردم و نهضت‌های آزادی‌بخش قرار گرفته چنان که بسیاری از مردم در افکار عمومی و همچنین نهضت‌های آزادی‌بخش آرمان‌های انقلاب اسلامی را پذیرفته‌اند.

 این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در بحث مواجهه با دولت‌ها با دو گروه از دولت‌ها مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: گروهی از دولت‌ها سیاست خصمانه‌ای را در برابر جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته‌اند که ایران نیز در ارتباط با این دولت‌ها دو استراتژی را به کار برده است.

 وی با برشمردن این دو استراتژی در قالب موازنه قوای خصمانه و موازنه قوای مشارکتی، گفت: در قبال برخی از این دولت‌ها ایران سعی کرده که توانمندی نظامی خود را ارتقا بدهد و به رقابت‌ با آنها در برخی از عرصه‌های بین‌المللی ادامه دهد. در قالب این استراتژی گاهی شاهد اصطکاک نظامی نیز بوده‌ایم. مثلاً در سوریه ایران با برخی از جریانات تروریستی که به نیابت از آمریکا و عربستان فعالیت می‌کردند برخورد داشته یا نمونه واضح‌تر آن جنگی است که بین ایران و عراق  رخ داد.

نوذر شفیعی همچنین به تشریح مولفه‌های موازنه قوای مشارکتی اشاره کرد و گفت: در این فرآیند ایران سعی کرده که به موازنه ارتقای توانمندی‌های نظامی‌اش برای دفاع از خود در حوزه دیپلماسی نیز فعال شود و حتی همکاری‌های غیرمستقیمی نیز با آنها داشته‌ایم که نمونه آن را می‌توان به همکاری غیرمستقیم ایران با آمریکا در موضوع عراق و افغانستان اشاره کرد و در چارچوب همین موازنه رقابت‌های در عرصه غیرنظامی نیز ادامه پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در طی 38 سال گذشته در دوره‌های مختلف ثابت بوده، ادامه داد: ولی تاکتیک‌ها در دولت‌های مختلف متفاوت شده است ،چنانکه در برخی از مواقع تاکتیک رقابت و منازعه را داشته‌ایم و در برخی از دوره‌ها نیز تاکتیک گفت‌وگو را به پیش برده‌ایم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که کدام یک از این تاکتیک‌ها با موفقیت بیشتری همراه بوده است، گفت: واقعیت این است که این تاکتیک‌ها هر دو مکمل یکدیگر بوده‌اند. در موقعی سیاست خارجی تهاجمی مورد توجه قرار گرفته که این تصور وجود داشته که سیاست خارجی انطباقی به بن‌بست رسیده است و در موقعی نیز سیاست خارجی انطباقی در ادامه سیاست خارجی تهاجمی در اولویت قرار گرفته است.

شفیعی گفت: البته این تاکتیک‌ها هر کدام دچار نقص‌ها و قوت‌هایی هستند؛ بعضاً توانسته‌اند برخی از تهدیدها را برطرف کنند و مسیر تعامل را گسترش دهند و در برخی مواقع نیز این تاکتیک‌ها باعث شده‌اند که دشمنان فشار بیشتری بر ایران وارد کنند و سیاست تهاجمی‌تری را در برابر ایران در پیش بگیرند.

منبع: ایسنا

بازنشر مطلب به معنای رد یا تائید نظر مصاحبه شونده از سوی سایت شورا نمی باشد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر