جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.

انفجار مهیب در حیفا

رسانه‌های عبری از وقوع انفجار مهیبی در حیفا، واقع در شمال اراضی اشغالی خبر دادند.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

در کرملین انتظار دارند تلگرام توجه بیشتری به استفاده تروریست ها از این پیام رسان داشته باشد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه از پاول دوروف خواست تا تلگرام را با دقت بیشتری رصد کند، زیرا این پیام رسان به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست ها تبدیل می شود.

Loading
دکتر خرازی در نشست مشترک با مشاور پوتین گفت

ضرب المثل ایرانی درباره حضور روسیه در سوریه

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ | نمای راهبردی

شورا آنلاین: رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ای کاش دولت روسیه همان موقع که اصرار می کردیم باید از دولت آقای بشار اسد در سوریه حمایت بیشتری بکنید، با همین جدیت که امروز به میدان آمده است، به میدان آمده بود.

دکتر سیدکمال خرازی در نشست مشترک با لئونید رشتنیکوف (Leonid Reshetnikov) مشاور ولادیمیر پوتین و رییس موسسه تحقیقات راهبردی روسیه که در شورای راهبردی روابط خارجی و با حضور جمعی از کارشناسان و صاحبنظران امور روسیه برگزار شد، گفت: متاسفانه به دلیل تهاجم غربی ها و وابستگان به غرب در منطقه، خون های زیادی در سوریه ریخته شد.

وی که در پاسخ به یکی از صاحبنظران روس صحبت می کرد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا احساس وظیفه می کرد در مقابل این تهاجم نظامی و تروریسم ایستادگی کند، افزود: خوشحالیم که روسیه امروز به این آگاهی درباره سوریه رسیده و این مصداقی است از ضرب المثل “هر وقت ماهی را از آب بگیری، تازه است”. بنابراین روسیه گرچه دیرآمده، اما خوش آمده است.

ادامه حکومت اسد؛ لازمه حل و فصل بحران سوریه

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با ابراز امیدواری درباره هماهنگی ایران و روسیه برای حل و فصل موضوع سوریه به گونه ای که تامین کننده منافع ملت سوریه باشد، ادامه داد: لازمه این امر، ادامه حکومت آقای بشار اسد و شکست نیروهای تروریستی در کشور سوریه است.

دکتر خرازی با اشاره به جریانی که به سقوط حکومت معمر قذافی در لیبی انجامید، گفت: پس از آن جریان شاهد جنگ و کشتار هستیم؛ بنابراین آنچه در لیبی اتفاق افتاد، در صورت برکناری آقای بشار اسد نیز محتمل است.

وی در ادامه پاسخ به این پرسش کارشناس روس که چقدر می توان به دولت عراق برای مبارزه با تروریسم اعتماد کرد، با تاکید بر اینکه مردم عراق سلطه آمریکا را برنمی تابند، گفت: به دولت عراق هم باید کمک کرد تا بتواند در برابر توطئه غرب و وابستگان به غرب مقاومت کند و سرانجام بر تروریسمی که در این کشور پدید آمده، پیروز شود.

چرا از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم؟

رییس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین با اشاره به تاریخچه تحولات در روسیه پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی گفت: پس از فروپاشی شوروی شاهد بودیم که غربی ها و آمریکایی ها چقدر استقبال، تبلیغ و چه تلاش هایی کردند تا روسیه پس از فروپاشی را به خود وابسته کنند.

دکتر خرازی افزود: ظرف این چند سال شرکت های غربی به روسیه هجوم آوردند و منابع بسیاری از این کشور را به نفع خود مصادره کردند، اما شاهدیم که به رهبری آقای پوتین، خودآگاهی عمیقی در حاکمیت و مردم روسیه ظهور پیدا کرده است، به طوری که مسئولان و مردم روسیه امروز به این نتیجه رسیده اند که راه وابستگی به غرب نمی تواند منافع روسیه را به عنوان کشوری بزرگ تامین کند.

وی با اشاره به اینکه مردم و مسئولان روسیه امروز استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی را برگزیده اند، گفت: دوستان روسی که تحت تحریم جدید غرب قرار گرفتند از ما می پرسیدند که شما چگونه در این 35 سال در برابر فشار غرب مقاومت کردید؟ خیلی علاقمند بودند راهکارهای ما را بدانند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: کشور ما از زمان انقلاب تا به حال تحت تحریم غرب قرار داشته است؛ اگر این استقلال در کشور و استقلال رای مردم و ایستادگی بر آرمان های دینی و ملی خود نبود، مسلما فشارهای غرب می توانست اقتصاد ایران را نابود کند.

دکتر خرازی تاکید کرد: امروز هم که از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم، به دلیل همین احساس خطر است که به خصوص پس از اجرای برجام غربی ها بخواهند با تهاجم به اقتصاد ایران وابستگی را بر ایران تحمیل کنند.

وی ادامه داد: ولی دولت و ملت ایران تصمیم خود را گرفته اند تا با بهره گیری از منابع داخلی، اقتصاد خود را توسعه دهند؛ البته این را مغایر با استفاده از منابع غربی در راستای منافع ملی، نمی دانند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: ایران و روسیه به عنوان دو کشور برخوردار از ذخایر طبیعی و منابع انسانی قوی، مسایل و مشکلات مشترکی دارند. مشکلاتی همچون تهاجم فرهنگی، اقتصادی و نظامی ایجاب می کند دو کشور با هم همفکری و با این مشکلات برخورد کنند.

دکتر خرازی گفت: طبیعتا موسسات راهبردی دو کشور می توانند در ایجاد فهم مشترک و طراحی راهبردهای مشترک تاثیرگذار باشند.

حمایت از دولت اسد؛ موضع تغییر ناپذیر پوتین

در این نشست، رشتنیکوف، مشاور ولادیمیر پوتین و رییس موسسه تحقیقات راهبردی روسیه هم به تشریح دیدگاه های مسکو در خصوص مسایل جهانی و همچنین تقابل کشورش با آمریکا پرداخت.

وی درگیری در اوکراین و سوریه را محل اختلاف جدی روسیه و غرب توصیف کرد و با بیان اینکه یکی از اهداف آمریکا، سرنگونی و سقوط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه است، گفت: از نظر مسکو، سوریه کشور مهمی است؛ اگر نیروهای داعش بتوانند بر سوریه غلبه کنند، مرحله بعد عملیات آنها قفقاز و آسیای مرکزی خواهد بود.

رییس موسسه تحقیقات راهبردی روسیه ادامه داد: رییس جمهور ما موضع تغییر ناپذیری برای حمایت همه جانبه از دولت بشار اسد اتخاذ کرده و امیدواریم بتوانیم در این رابطه همکاری نزدیکی با ایران و عراق داشته باشیم.

رشتنیکوف تحریم های اقتصادی غرب علیه روسیه را یکی از مشکلات کشورش خواند و گفت: ظرف 15 سال اخیر با دلارهای نفتی زندگی مرفه و بی دغدغه ای داشتیم و به تولید داخلی توجهی نمی کردیم، ولی تحریم ها اکنون باعث شده که مردم از یک طرف پشت رییس جمهور خود بسیج شوند و از طرف دیگر پیگیر تلاش های خلاقانه ای برای مقابله با این وضع هستیم.

وی تحریم های کنونی علیه مسکو را عاملی برای تقویت روابط روسیه با ایران توصیف کرد و گفت: تاجران و صنعتگران ما فکر می کردند چرا بازار ایران؟ برویم اسپانیا! اما الان دیگر اسپانیا نیست و می گویند برویم ایران.

فرمانروایی بر دنیا؛ هدف آمریکا

رییس موسسه تحقیقات راهبردی روسیه با اشاره به جلساتی که با کارشناسان و نظریه پردازان آمریکایی داشته است، گفت: آمریکایی ها هدف شان این است که بیایند و فرمانروای کل دنیا شوند.

رشتنیکوف افزود: بنابراین هر آنچه در قالب موافقتنامه های موقت یا مذاکرات دیپلماتیک با ما دارند، یک تاکتیک است، راهبرد آنها چیز دیگری است. بنابراین باید در برابر غرب مقاومت کنیم.

وی آمریکا و متحدان غربی اش را همچون خرسی زخم خورده توصیف کرد و گفت: آنها 15 سال است با بحران اقتصادی واقعی دست و پنجه نرم می کنند.

رییس موسسه تحقیقات راهبردی روسیه افزود: چیزی که ما حس می کنیم این است که غرب در حال حاضر با بحران اخلاقی مواجه است. آنها در حال تبدیل ملت های خود به حیوانات هستند. با این سیاست ها و با این کارها، عملا خود را به سوی تباهی می کشانند.

رشتنیکوف ادامه داد: این یک ضدسیستم ارزشی علیه غرب و تخریب تمدن است که آمده تمدن شما را هم تخریب کند. چون شما نه تنها یک کشور، بلکه نمایندگان یک تمدن هستید. روسیه هم فقط یک کشور نیست، یک تمدن است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *