جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت شورا:

افزایش دامنه بازدارندگی حزب‌الله

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: حزب‌الله با مانور روی دیمونا که نماد فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، جنگ روانی را علیه رژیم صهیونیستی مدیریت می‌کند.

حسین رویوران در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: حزب‌الله توانایی بالایی برای مقابله با رژیم صهیونیستی دارد و تحلیلگران این رژیم هم در تحلیل‌های خود به این مسئله اشاره کرده‌اند و معتقدند این رژیم در مواجهه با حزب‌الله لبنان باید دقت لازم و کافی را داشته باشد.

آنچه در پی می‌آید، متن کامل این گفتگوست.

 

پرسش: با توجه به مصاحبه اخیر سیدحسن نصرالله درباره تبدیل دیمونا به نقطه‌ضعف رژیم صهیونیستی، واکنش صهیونیست‌ها به این گزینه را چگونه دیدید؟

سیدحسن نصرالله در سخنرانی‌های خود جنگ روانی علیه رژیم صهیونیستی را مدیریت می‌کند. وی زمانی که درباره مخزن آمونیاک در حیفا صحبت کرد، باعث شد مشکلات زیادی گریبان رژیم صهیونیستی را بگیرد. تظاهرات، اعتراضات مردمی و … واکنش‌هایی بود که در درون رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد و این رژیم ناچار شد انبار خود را جابه‌جا کند. در حال حاضر سیدحسن بحث دیمونا را پیش کشیده و اعلام کرده اگر رژیم صهیونیستی به حزب‌الله حمله کند، حزب‌الله هم متقابلاً به دیمونا حمله خواهد کرد. این توان در حزب‌الله وجود دارد. این اظهارات متفاوت از سخنانی است که درباره حیفا مطرح کرده است. حیفا داخل شهر است، ولی دیمونا در کویر است، به همین دلیل قدرت بسیج افکار عمومی مردم را ندارد، اما برای حزب‌الله ابزار بازدارنده به شمار می‌رود. به عبارتی حزب‌الله با همین سخنرانی‌ها، میزان و دامنه بازدارندگی خود را افزایش می‌دهد. تحلیلگران رژیم صهیونیستی معتقدند حزب‌الله در عزم خود راسخ است و به گفته خود عمل می‌کند و قطعاً این توانایی را دارد، لذا رژیم صهیونیستی ناگزیر است در برابر گزینه‌هایش علیه حزب‌الله خیلی دقت کند.

 

پرسش: این تهدید تا چه حد تهدیداتمی صهیونیست‌ها را خنثی کرده است؟

دیمونا نیروگاهی که در آن غنی‌سازی انجام و آزمایشگاه اتمی محسوب می‌شود، اما سؤال این است که آیا سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی در دیمونا مستقر است؟ باید گفت که چنین چیزی نیست. تسلیحات رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف مستقر است. باوجوداین، دیمونا نماد فعالیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و تصور می‌کنم سید حسن نصرالله در مواضع خود، معادله‌ای ایجاد کرده که اگر رژیم صهیونیستی از سلاح‌های نامتعارف استفاده کند، حزب‌الله هم این مراکز نامتعارف را موشک‌باران خواهد کرد.

 

پرسش: با توجه به مدت مدیدی که غرب مایل نبوده بر رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه عاری از تسلیحات اتمی فشار وارد بیاورد، موفقیت رویکرد تهدید این رژیم برای خلع سلاح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بحث منطقه عاری از تسلیحات اتمی، از دهه شصت تا الان مطرح است و رژیم صهیونیستی به کمک غرب به‌ویژه آمریکا به فعالیت‌های تولید سلاح‌های نامتعارف ادامه می‌دهد. الان هم علیرغم بازدارندگی که ایجاد کرده، این وضعیت ادامه دارد. در حال حاضر اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، حزب‌الله دیمونا را خواهد زد، ولی اگر جنگی نباشد این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت. به همین دلیل این توان عمدتاً در ارتباط با بحث بازدارندگی است، نه موازنه‌سازی.

 

پرسش: چه نقشی برای حزب‌الله در شکل‌ دادن به نظم جدید امنیتی در غرب آسیا متصور هستید؟

حزب‌الله یکی از ارکان موازنه‌سازی جهان اسلام در مقابل رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. لذا تصور می‌شود بسیاری از نقشه‌های رژیم صهیونیستی با تهدید حزب‌الله خنثی می‌شود و حزب‌الله هم همان‌طور که در گزارش‌های هرتزلیا آمده، تهدید شماره یک علیه رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *