جدیدترین مطالب

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

دیپلماسی هنجارگرای ایران در قبال رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: در حالی که به نظر می رسید تک و پاتک های ایران و رژیم اسرائیل پس از عملیات وعده صادق ایران در برابر حمله تروریستی این رژیم به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در فروردین 1403 (آوریل 2024)، پایان یافته، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران در بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ (31 ژوئیه 2024) نشان داد آتش باری مستقیم در روابط تهران و تل‌آویو ادامه دارد و احتمال بازگشت آن به شرایط منازعه غیرمستقیم دشوار است.

کشیده شدن روسیه به درگیری‌های غرب آسیا تشدید می‌شود

شورای راهبردی آنلاین – رصد: غرب آسیا در حال تجربه سطحی از درگیری است که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود. اکنون تقریبا یک سال از شکل‌گیری مارپیچ تشدید تنش که با حملات 7 اکتبر 2023 آغاز شد، می‌گذرد و منطقه بیشتر به مرحله جدیدی در تاریخ خود وارد شده است.

Loading

أحدث المقالات

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

مولانا فضل الرحمان: آمریکا حامی جنایات اسرائیل و ناقض حقوق بشر است

اسلام‌آباد- ایرنا- رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان با محکومیت تلاش‌های داخلی و خارجی برای پیشبرد طرح سازش با رژیم صهیونیستی گفت: خون ملت‌های مظلوم منطقه از دست آمریکا که حامی جنایات اسرائیل و ناقض واقعی حقوق بشر است می‌چکد.

Loading

تحلیل ائتلاف‌های منطقه‌ای عربستان

۱۳۹۵/۱۲/۱۱ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: عربستان به واسطه دلارهای نفتی خود به دنبال ائتلاف با کشورهای منطقه است، اما هیچ‌کدام از این ائتلاف‌ها از پایداری برخوردار نیستند و ریاض به واسطه لجاجت‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران دارد، متحمل خسارت‌های فراوانی در منطقه شده است.

سعداله زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: سیاست‌های ایران در قبال عربستان، منطقی است و بدون اینکه هزینه چندانی پرداخت کند، مخاطرات بسیاری را روانه این همسایه لجوج کرده است.

آنچه در پی می‌آید، متن کامل این گفتگوست.

پرسش: عوامل پایداری ائتلاف‌های منطقه‌ای عربستان کدام است؟

ائتلاف حول محور عربستان، ائتلاف حول محور دلار است. عربستان تنها قادر به جذب کشورهایی است که به طمع استفاده مالی و با مسئولیت‌پذیری‌های محدود در برنامه‌های عربستان شرکت می‌کنند. به همین جهت ائتلاف‌های عربستان ازیک‌طرف با ضعف کارآمدی و از طرف دیگر با مشکل تداوم مواجه است. ظرف 50 سال گذشته، هیچ‌گاه شاهد ائتلاف مؤثری با محوریت عربستان نبوده‌ایم. عربستان حتی نتوانسته در محیط عربی که داعیه محوریت آن را دارد، به محور اصلی تبدیل شود و در هیچ مقطعی از تاریخ 80 ساله آل سعود، عربستان محور جهان عرب نبوده است. عربستان باوجود حجم عظیم درآمدهای نفتی و تلاش‌های گسترده‌ای که انجام داده و همچنین سرزمین وسیعی که در اختیار دارد، نتوانسته کشورهای پیرامونی خود مثل عمان، قطر، کویت و حتی یمن را در کنار خود جمع کند. درحالی‌که ائتلاف‌هایی که با محوریت ایران تشکیل‌شده، هم پایدار و هم مؤثر بوده است. ایران در ائتلاف‌های خود توانسته هم از اعضای خودش دفاع کند و هم در یک دوره طولانی‌مدت به درازای عمر انقلاب اسلامی، متحدان خودش را حفظ کند.

 

پرسش: سبک و سیاق حاکمان جدید سعودی تا چه حد با استانداردهای بین‌المللی دیپلماسی همخوانی دارد؟

دستگاه سیاسی عربستان با نگاه به تجربه حکومت‌های ملک خالد، ملک فهد و ملک عبدالله به این جمع‌بندی رسید که باید از پوسته محافظه‌کاری و کتمان آنچه در درون آل سعود می‌گذرد که درواقع برخورد با اندیشه‌های ناب اسلامی است، بیرون آید؛ بنابراین دستگاه سیاسی جدید عربستان تصمیم گرفتند سیستم خود را از حالت انکار و حالت دوگانه خارج کند و با صراحت آنچه را که در درون دستگاه سیاسی‌شان اتخاذ می‌شود، به صحنه منطقه بیاورند. لذا سیاست ظاهرا مدارا گونه ولی باطناً پیچیده ملک عبدالله و ملک فهد را کنار گذاشتند و سیاست مبتنی بر برخورد صریح را در پیش گرفتند. اشغال بحرین، جنگ علیه یمن و … سیاست‌هایی است که سعودی‌ها به کاربردند تا شرایط را دگرگون کنند. این در حالی است که عربستان برای تغییر فاز از شکلی پیچیده و مسالمت‌جو به شکلی صریح و خصمانه آمادگی لازم را نداشت. نه ارتش، نه شرایط منطقه‌ای و نه شرایط داخلی، هیچ‌کدام به عربستان کمک نمی‌کرد تا بتواند چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد و آن را مدیریت کند، لذا تغییر فاز سعودی‌ها در منطقه با موفقیت همراه نبوده است. با شروع بحران بین عربستان و یمن، تمام تحلیل‌هایی که در خارج و داخل عربستان می‌شد معطوف به این بود که سعودی‌ها با ورود به درگیری که قادر مهار، مدیریت و گذاشتن نقطه پایان‌بر روی آن نیستند، مرتکب خطای بزرگ تاریخی شده‌اند.

 

پرسش: سطح واقع‌نگری و پراگماتیست بودن حکام جدید سعودی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیاست حاکم بر سعودی یک سیاست عملگرایانه و پراگماتیستی است. به این دلیل که سعودی‌ها با نگاه به شرایط احساس کردند که در دو سه دهه گذشته روند تحولات کاملا به ضرر آن‌ها بوده و احساس کردند که آینده را از دست داده‌اند، لذا با ریسک بالا تلاش کردند تا با اعلام جنگ علیه کشورهای منطقه به‌ویژه یمن شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند. گمان عربستان این بود که با هجوم به یمن و حمله به مردم یمن و انصار الله به عنوان متحد جمهوری اسلامی، ایران ناگزیر وارد جنگ می‌شود و این مسئله سبب ایجاد جبهه ضدایرانی در منطقه می‌شود، درحالی‌که ایران با هوشیاری و درایت ضمن اینکه اقدامات سعودی را محکوم کرد، وارد جنگ نشد و در عین حال با پشت‌گرمی دادن به انصار الله و مردم یمن، عملاً عربستان را درگیر یک جنگ بزرگ فرسایشی کرد و در واقع سعودی‌ها نه تنها نتوانستند از این سیاست تهاجمی به ایران لطمه‌ای بزنند، بلکه خودشان را در معرض یک آسیب بزرگ قراردادند و بعید است بتوانند آبرومندانه جنگ با یمن را به پایان برسانند و چون کورسویی از پایان آبرومندانه نیست، با شوربختی به این جنگ ادامه می‌دهند.

 

پرسش: چه گزینه‌هایی برای ایران در مواجهه با عربستان متصور هستید؟

ایران بهترین سیاست را در مواجهه با عربستان در پیش‌گرفته و نیازی به تغییر سیاست نیست. الان عربستان درگیر جنگ پرهزینه‌ای است که سرمایه‌های این رژیم را بر باد می دهد. این دشمن ایدئولوژیک در حال ضعیف شدن است و ایران بدون آنکه هزینه‌ای بدهد، مخاطرات دشمن یا رقیب لجوج را کم می‌کند. لذا همین رویه کنونی که مبتنی بر آگاه‌سازی ملت‌ها و پرهیز از ورود به درگیری است، باید ادامه یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *