جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

أحدث المقالات

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

لندن- ایرنا- فرو ریختن هیمنه رژیم صهیونیستی در پی عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق» ایران با هدف پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، مقام‌های انگلیس را در سایه ضعف جدی ارتش این کشور، به فکر تقویت قوای نظامی و راه‌اندازی گنبد آهنین انداخته است.

زاخارووا: زلنسکی جان شهروندان اوکراینی را با پول کشورهای غربی معامله می‌کند

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهاراتی با انتقاد شدید از بسته کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری اخیر آمریکا به اوکراین، گفت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین جان شهروندان این کشور را با پول مالیات‌دهندگان کشورهای غربی معامله می‌کند.

Loading
کارشناس مسائل غرب آسيا مطرح کرد:

درهم شکسته‌شدن ابهت اتمی صهیونیست‌ها

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو : سعدالله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است صهیونیست‌ها باور دارند تهدیدات سید حسن نصرالله می‌تواند از قالب الفاظ خارج شود و بعد واقعی و عملیاتی پیدا کند. در نتیجه در پی تهدید سید حسن نصرالله، صهیونیست‌ها بسیار نگران شده‌اند و به دنبال راهکاری برای فرار از این وضعیت هستند.

به تازگی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در هشداری به مقامات صهیونیست گفت که حزب‌الله، تاسیسات هسته‌ای دیمونا را که تهدیدی برای منطقه است به تهدیدی علیه اسرائیل تبدیل خواهد کرد. با توجه به اهمیت این موضوع، سایت شورای راهبردی روابط خارجی در گفتگویی با سعدالله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا به بررسی اثرگذاری این تهدید در معادلات آینده روابط مقاومت و رژیم صهیونیستی پرداخته است.

آنچه در پی می‌آید،  متن کامل این گفتگوست:

پرسش: با توجه به مصاحبه اخیر سیدحسن نصرالله درباره تبدیل دیمونا به نقطه ضعف رژیم صهیونیستی، واکنش صهیونیست‌ها به این گزینه چگونه خواهد بود؟

این مسئله از دو جنبه حائز اهمیت است؛ یک جنبه به خود تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی برمی‌گردد و یک جنبه نیز به اظهارات سید حسن نصرالله مرتبط است. درباره تاسیسات هسته‌ای باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی طی دهه‌های گذشته تلاش کرده تا با تکیه بر تجهیزات و تسلیحات هسته‌ای، برتری خود در منطقه به‌ویژه در بعد نظامی را به رخ بکشد و از تسلیحات هسته‌ای به عنوان یک عامل بازدارنده در مواقعی که کشورها یا گروه‌های ملی بر مبنای آرمان فلسطین تلاش می‌کردند تا به نوعی به این رژیم ضربه بزنند، استفاده کند و تهدیدات آنها را خنثی کند. البته باید توجه داشت که توانمندی و کلاهک‌های هسته‌ای این رژیم خریداری شده‌اند و تولید خود رژیم صهیونیستی نیست.

لذا رژیم صهیونیستی با تکیه بر تجهیزات هسته‌ای با اعتماد به نفس یک سیاست تهاجمی را علیه کشورها و ملت‌های منطقه به رخ می‌کشد و تلاش دارد بدین طریق از آنها باج‌خواهی کند.

بنابراین این تجهیزات زمانی که در معرض آسیب قرار می‌گیرد، نقطه قوت این رژیم به نقطه ضعف تبدیل می‌شود؛ چرا که حمله به تاسیسات هسته‌ای از یک سو ابهت نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را می‌شکند و از طرف دیگر این حمله می‌تواند محیط داخلی این رژیم را با یک تهدید بزرگ و تشعشعات اتمی مواجه کند. بنابراین یک وجه از تهدیدات سید حسن نصرالله درباره تاسیسات هسته‌ای دیمونا که در استان جنوبی واقع شده به جنبه آسیب تهدیدات هسته‌ای بازمی‌گردد.

اما یک جنبه دیگر از موضوع نیز به اظهارات فرد تهدیدکننده برمی‌گردد. اگر به جای سید حسن نصرالله یکی از رهبران عربی، چنین تهدیدی را مطرح می‌کرد رژیم صهیونیستی آن را جدی نمی‌گرفت و در حد لفاظی به این تهدیدات پاسخ می‌داد، اما وقتی این سخن از سوی سید حسن نصرالله بیان می‌شود با توجه به تجربه‌ای که صهیونیست‌ها از وی دارند و سید حسن نصرالله را در مقام تهدید صادق ارزیابی می‌کنند، بنابراین زمانی که از امکان تهدید این منطقه صحبت می‌کند، صهیونیست‌ها با تمام وجود باور می‌کنند، چرا که صهیونیست‌ها باور دارند تهدیدات سید حسن نصرالله می‌تواند از قالب الفاظ خارج شده و بعد واقعی و عملیاتی پیدا کند. در نتیجه امروز در پی تهدید سید حسن نصرالله، صهیونیست‌ها بسیار نگران شده و به دنبال راهکاری برای فرار از این وضعیت هستند.

پرسش: این تهدید تا چه حد تهدید اتمی صهیونیست‌ها را خنثی کرده است؟

این سخنان اساسا ابهت اتمی صهیونیست‌ها را در هم شکسته و نقطه قوت این رژیم را به نقطه ضعف و تهدید تبدیل کرده است.

پرسش: با توجه به اینکه مدت مدیدی غرب مایل نبوده بر رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه عاری از تسلیحات اتمی فشار وارد بیاورد، موفقیت رویکرد تهدید این رژیم برای خلع سلاح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در گذشته رژیم صهیونیستی با اجتناب از عضویت در ان.پی.تی که متضمن پذیرش محدودیت در نگهداری و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای است تلاش می‌کرد تا موقعیت خود را به عنوان یک قدرت غیرقابل مهار هسته‌ای تثبیت کند، لذا رقبتی برای عضویت در ان.پی.تی از خود نشان نمی‌داد و دولت‌های حامی این رژیم چون آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز با نادیده گرفتن امتناع رژیم صهیونیستی از پذیرش ان.پی.تی به نوعی کمک می‌کردند که این رژیم یک استثنا باشد و اقتدار هسته‌ای‌اش را حفظ کند، اما امروز که رژیم صهیونیستی با یک تهدید جدی مواجه است بعید نیست یک روند معکوس در این خصوص شروع شود و برای ایجاد نوعی حفاظت امنیتی و ایمنی در اطراف تاسیسات دیمونا بخواهند یک سلسله محدودیت‌ها را در قبال این تاسیسات اعمال کنند. محدودیت‌هایی که رژیم صهیونیستی تا به امروز از پذیرش آنها اجتناب کرده است؛ البته غرب در عین حال تسلیحات و تجهیزات هسته‌ای رژیم صهیونیستی را مورد حمایت قرار خواهد داد. بر همین اساس بعید به نظر نمی‌رسد که روند امتناع رژیم صهیونیستی از عضویت در ان.پی.تی در آینده به یک روند معکوس تبدیل شود و صهیونیست‌ها بخواهند در چارچوب کنوانسیون خلع سلاح موقعیت خود را به نوعی تحت یک امنیت و حفاظت بین‌المللی قرار دهند.

پرسش: چه نقشی برای حزب‌الله در شکل‌ دادن به نظم جدید امنیتی در غرب آسیا متصور هستید؟

حزب الله طی نزدیک به 3 دهه گذشته که در مبارزه با رژیم صهیونیستی به موفقیت‌های بزرگی نایل شد و از جمله لبنان را در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی به یک موقعیت تهدیدناپذیر تبدیل کرد، نقش استراتژیک خود را در حوزه امنیت منطقه‌ای ایفا کرد. امروز که حزب‌الله لبنان به عنوان یک نیروی اثرگذار تلاش کرده تا در محیط منطقه‌ای مانند سوریه ایفای نقش کند، ابعاد تاثیر منطقه‌ای حزب‌‌الله در حوزه استراتژیک افزایش پیدا کرده و دارای موقعیت بهتری شده است. امروز حزب‌الله تنها یک نیروی داخلی لبنان نیست، بلکه یک نیروی منطقه‌ای است که در فرایندهای امنیت منطقه‌ای نیز به نوعی ایفای نقش می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *