جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

«نتانیاهو بیش از آنکه برای نوار غزه و شهر رفح شاخ و شانه بکشد، این روزها آن ها را در هیبت کابوس های ترسناکی می بیند که دیر یا زود، سناریوهای ناامیدکننده و خطرناکی را برای وی رقم خواهند زد.»

Loading
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت شورا مطرح کرد

حق برخورد دولت سوریه با اشغالگران آمریکایی

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل و به معنای اشغالگری است.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: جامعه بین الملل تابع آمریکاست، لذا شورای امنیت نمی تواند بدون اراده آمریکا تصمیم گیری کند. با وجود این، حضور نیروهای نظامی آمریکا در رقه نمونه روشنی از اشغالگری است و این حق برای دولت و ملت سوریه وجود دارد که با نیروهای اشغالگر برخورد کنند.

 

پرسش: هدف آمریکا از ورود پیاده نظامش به سوریه چیست؟

پس از پاکسازی کامل حلب از وجود گروهک های تروریستی و آشکار شدن آثار شکست در میان داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد؛ دو حرکت فیزیکی-نظامی از سوی ترکیه و آمریکا در سوریه آغاز شد. ترکیه با این هدف که ارتش آزاد باید در منطقه مرزی ترکیه مستقر شود با پیشروی به سمت اراضی سوریه در جرابلس، الباب و ادلب، صدها نفر از نیروهای نظامی خود را به شمال حلب گسیل داشت و حدود 1500 کیلومتر مربع از اراضی شمال سوریه را اشغال کرد تا مانع حرکت نیروهای نظامی وابسته به حزب دموکراتیک کرد سوریه شود و کمک های خود را به ارتش آزاد از سر بگیرد. در عین حال آمریکا نیروهای تفنگدار خود را با هدف مقابله با محور مقاومت و حزب الله و کمک به گروه های مخالف دولت سوریه، بدون مجوز سازمان ملل به رقه و حلب اعزام کرد و هم اکنون حدود 400  نفر از نیروهای تفنگداران آمریکا در اطراف رقه مستقر شده اند. هر چند ایالات متحده هدف از اعزام نیرو به این مناطق را سرکوب گروهک های تروریستی داعش و النصره اعلام نموده، اما در واقع آمریکا در صدد است که وضعیت بحرانی سوریه همچنان ادامه داشته باشد و مانع حضور محور مقاومت در سوریه شود.

پرسش: هماهنگی روسیه و آمریکا در این خصوص چه پیامدهایی خواهد داشت و چه آثاری بر جا می گذارد؟

سکوت تردیدآمیز و عجیب روسیه در مقابل حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه نشان می دهد که یک سلسله توافقاتی میان مسکو و واشنگتن بر سر تقسیم غنائم جنگی سوریه وجود دارد. با وجود آنکه روسیه با اجازه و با درخواست دولت سوریه وارد این کشور شده، اما در شرایط فعلی برای حفظ منافع خودش از کمک به دولت سوریه سر باز می زند و در مقابل تجاوز نیروهای آمریکایی سکوت اختیار کرده است. این سکوت تردیدهایی را نزد ناظران سیاسی به ویژه ملت سوریه به وجود آورده است.

پرسش: موازنه قدرت آمریکا و روسیه در سوریه به چه سویی در حرکت است و چه آثاری برای آینده سیاسی نظام حاکم بر سوریه دارد؟

اگر توافقات پشت پرده ای بین روسیه و آمریکا صورت گرفته باشد، طبیعی است که این توافقات به ضرر محور مقاومت و دولت سوریه خواهد بود. سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو نشان دهنده این است که روس ها وارد بازی خطرناکی شده اند و تصمیم دارند تا به نوعی امنیت منطقه در اختیار نیروهای ترکیه، آمریکا و روسیه قرار گیرد.

پرسش: از نظر حقوقی حضور نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهایی که بدون دعوت دولت سوریه در این کشور به سر می برند، چه وضعیتی دارد؟

به لحاظ حقوق بین الملل، آمریکا سیادت و تمامیت ارضی یک کشورِ مسقل عضو سازمان ملل را نادیده گرفته است که این موضوع بر خلاف قوانین بین المللی است و شورای امنیت می باید قطعنامه ای در این خصوص صادر کند. حضور نیروهای آمریکا در سوریه به مفهوم تضعیف شورای امنیت سازمان ملل است، لذا اگر قرار است در سوریه اقدام نظامی صورت بگیرد اولاً باید با اجازه شورای امنیت سازمان ملل باشد و ثانیا باید نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل به سوریه اعزام شوند. آمریکا برخلاف قوانین بین المللی نیروهای خود را وارد سوریه کرده و این حق برای دولت و ملت سوریه وجود دارد که با نیروهای آمریکا به عنوان نیروهای اشغالگر مقابله کنند.

پرسش: چرا مجامع بین المللی در این خصوص سکوت می کنند و اعتراضی ندارند؟

با توجه به اینکه جامعه جهانی از نظام آمریکا و قدرت های فرامنطقه تبعیت می کنند، لذا در برابر تجاوز آمریکا به سوریه سکوت اختیار کرده اند. طبیعتاً شورای امنیت نمی تواند خارج از اراده آمریکا تصمیم گیری کند و به همین دلیل در برابر تجاوز آمریکا به سوریه سکوت و منفعلانه برخورد کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *