جدیدترین مطالب

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

أحدث المقالات

آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی

سفیر ایران در کویت در دیدار با دبیرکل جدید سازمان منطقه‌ای حفظ محیط زیست دریایی از آمادگی ایران برای همه گونه کمک و همیاری با این سازمان در جهت جلوگیری از فجایع زیست محیطی خبر داد.

امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه

تهران – ایرنا – تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه در دومین روز سفر معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه به دمشق برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.

Loading
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت شورا مطرح کرد

حق برخورد دولت سوریه با اشغالگران آمریکایی

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل و به معنای اشغالگری است.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: جامعه بین الملل تابع آمریکاست، لذا شورای امنیت نمی تواند بدون اراده آمریکا تصمیم گیری کند. با وجود این، حضور نیروهای نظامی آمریکا در رقه نمونه روشنی از اشغالگری است و این حق برای دولت و ملت سوریه وجود دارد که با نیروهای اشغالگر برخورد کنند.

 

پرسش: هدف آمریکا از ورود پیاده نظامش به سوریه چیست؟

پس از پاکسازی کامل حلب از وجود گروهک های تروریستی و آشکار شدن آثار شکست در میان داعش، جبهه النصره و ارتش آزاد؛ دو حرکت فیزیکی-نظامی از سوی ترکیه و آمریکا در سوریه آغاز شد. ترکیه با این هدف که ارتش آزاد باید در منطقه مرزی ترکیه مستقر شود با پیشروی به سمت اراضی سوریه در جرابلس، الباب و ادلب، صدها نفر از نیروهای نظامی خود را به شمال حلب گسیل داشت و حدود 1500 کیلومتر مربع از اراضی شمال سوریه را اشغال کرد تا مانع حرکت نیروهای نظامی وابسته به حزب دموکراتیک کرد سوریه شود و کمک های خود را به ارتش آزاد از سر بگیرد. در عین حال آمریکا نیروهای تفنگدار خود را با هدف مقابله با محور مقاومت و حزب الله و کمک به گروه های مخالف دولت سوریه، بدون مجوز سازمان ملل به رقه و حلب اعزام کرد و هم اکنون حدود 400  نفر از نیروهای تفنگداران آمریکا در اطراف رقه مستقر شده اند. هر چند ایالات متحده هدف از اعزام نیرو به این مناطق را سرکوب گروهک های تروریستی داعش و النصره اعلام نموده، اما در واقع آمریکا در صدد است که وضعیت بحرانی سوریه همچنان ادامه داشته باشد و مانع حضور محور مقاومت در سوریه شود.

پرسش: هماهنگی روسیه و آمریکا در این خصوص چه پیامدهایی خواهد داشت و چه آثاری بر جا می گذارد؟

سکوت تردیدآمیز و عجیب روسیه در مقابل حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه نشان می دهد که یک سلسله توافقاتی میان مسکو و واشنگتن بر سر تقسیم غنائم جنگی سوریه وجود دارد. با وجود آنکه روسیه با اجازه و با درخواست دولت سوریه وارد این کشور شده، اما در شرایط فعلی برای حفظ منافع خودش از کمک به دولت سوریه سر باز می زند و در مقابل تجاوز نیروهای آمریکایی سکوت اختیار کرده است. این سکوت تردیدهایی را نزد ناظران سیاسی به ویژه ملت سوریه به وجود آورده است.

پرسش: موازنه قدرت آمریکا و روسیه در سوریه به چه سویی در حرکت است و چه آثاری برای آینده سیاسی نظام حاکم بر سوریه دارد؟

اگر توافقات پشت پرده ای بین روسیه و آمریکا صورت گرفته باشد، طبیعی است که این توافقات به ضرر محور مقاومت و دولت سوریه خواهد بود. سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو نشان دهنده این است که روس ها وارد بازی خطرناکی شده اند و تصمیم دارند تا به نوعی امنیت منطقه در اختیار نیروهای ترکیه، آمریکا و روسیه قرار گیرد.

پرسش: از نظر حقوقی حضور نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهایی که بدون دعوت دولت سوریه در این کشور به سر می برند، چه وضعیتی دارد؟

به لحاظ حقوق بین الملل، آمریکا سیادت و تمامیت ارضی یک کشورِ مسقل عضو سازمان ملل را نادیده گرفته است که این موضوع بر خلاف قوانین بین المللی است و شورای امنیت می باید قطعنامه ای در این خصوص صادر کند. حضور نیروهای آمریکا در سوریه به مفهوم تضعیف شورای امنیت سازمان ملل است، لذا اگر قرار است در سوریه اقدام نظامی صورت بگیرد اولاً باید با اجازه شورای امنیت سازمان ملل باشد و ثانیا باید نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل به سوریه اعزام شوند. آمریکا برخلاف قوانین بین المللی نیروهای خود را وارد سوریه کرده و این حق برای دولت و ملت سوریه وجود دارد که با نیروهای آمریکا به عنوان نیروهای اشغالگر مقابله کنند.

پرسش: چرا مجامع بین المللی در این خصوص سکوت می کنند و اعتراضی ندارند؟

با توجه به اینکه جامعه جهانی از نظام آمریکا و قدرت های فرامنطقه تبعیت می کنند، لذا در برابر تجاوز آمریکا به سوریه سکوت اختیار کرده اند. طبیعتاً شورای امنیت نمی تواند خارج از اراده آمریکا تصمیم گیری کند و به همین دلیل در برابر تجاوز آمریکا به سوریه سکوت و منفعلانه برخورد کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *