جدیدترین مطالب

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد

در بیانیه کشورهای گروه ۷ آمده است: «ما اقدام به اعمال تحریم‌های مضاعف علیه شرکت‌ها و افراد در کشور‌های ثالث که به روسیه در دستیابی به ابزار‌ها و تجهیزات دیگر مناسب تولید تسلیحات و یا توسعه صنایع نظامی کمک می‌کنند، خواهیم کرد.»

کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد

طی هفته گذشته، پرسنل نظامی گروه “جنوبی ارتش روسیه ” خطوط و مواضع سودمندتری را در محور دونتسک اشغال کردند و همچنین واحدهای 12 تیپ اوکراینی را شکست دادند و 7 ضد حمله را دفع کردند و تلفات دشمن بالغ بر 3550 سرباز روسیه بود.

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌

چرا کشورهای عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟

با پایان عملیات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل، بررسی‌ها حاکی از کمک برخی کشورهای عربی در رهگیری پرتابه‌های ایران داشته است. اعراب با چه انگیزه‌هایی به اسرائیل کمک کردند و چگونه چنین ریسکی را پذیرفتند؟ خبرآنلاین گزارش می‌دهد.

Loading
گفتگو با سفیر پیشین ایران در دمشق:

دولت سوریه نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد

۱۳۹۶/۰۱/۲۰ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:سفیر پیشین ایران در دمشق ، با بیان اینکه حمله آمریکایی‌ها به سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه «خان شیخون» توسط دولت سوریه ، از پیش طراحی شده بود، اظهار کرد: این در حالی است که دولت سوریه نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد و به طور کلی چنین سلاحی را نیز در اختیار ندارد.

حسین شیخ الاسلام با بیان اینکه راهبرد آمریکا در مورد سوریه از همان شش سال پیش نابودی دولت بشار اسد و تجزیه این کشور بوده است، ادامه داد: در همین چارچوب آمریکایی ها به همراه برخی مقامات عربی و غربی به صورت رسمی و علنی اعلام کرده بودند که راهبرد آنها ساقط کردن دولت سوریه است و بحران سوریه را نیز در همین چارچوب ایجاد کردند. آنها در همین راستا هر تلاشی را که می توانستند انجام دادند و یک تروریسم افسار گسیخته، وحشیانه و مخوف در سوریه ایجاد کردند که نماد آن داعش و جبهه النصره است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه  تروریست‌ها، سرزمین‌ها و مناطقی را در سوریه در اختیار گرفتند و اردوگاه‌های آموزشی به وجود آورده‌اند، چنانکه داوطلبانی از سراسر دنیا برای آموزش به آنجا آمدند، گفت: در پی بحران سوریه میلیون‌ها نفر در این کشور آواره شدند و به سمت اروپا، ترکیه، اردن و لبنان رهسپار شدند. سرمایه انسانی و مادی سوریه نابود شد ولی در برابر این اقدامات حکومت و ملت سوریه پایداری کردند.

وی به حمایت برخی از کشورها از دولت و ملت سوریه از جمله حمایت ایران اشاره کرد و افزود: طبق قانون اساسی ما باید با تجاوز، ستمگری و زورگویی مقابله کنیم  و در برابر دخالت قدرتمندان و زورگویان در امور داخلی دیگر کشورها ایستادگی کنیم.

شیخ الاسلام با تاکید بر اینکه از نگاه جمهوری اسلامی ایران سرنوشت سوریه را مردم سوریه باید تعیین کنند، به پیروزی‌های میدانی دولت سوریه و حامیانش در نبرد میدانی در این کشور اشاره کرد و گفت: عملیات حلب یک نقطه ای تعیین کننده در معادلات سوریه بود. برای تروریست ها و حامیان آن حلب یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شد چراکه ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت برای تروریست‌ها را داشت . بعد از عملیات آزادسازی حلب روحیه تروریست‌ها در این منطقه به شدت تضعیف شد و آنها از نظر میدانی و سیاسی با شکست بزرگی روبه رو شدند. بعد از این عملیات روند آستانه شکل گرفت و در این روند دست جناح طرفدار سوریه قوی‌تر از مخالفان بود. در حالیکه در کنفرانس های دیگر وضع اینگونه نبود. این پیروزی ها این زمینه را فراهم کرد که حامیان دولت سوریه در مذاکرات ژنو نیز قوی تر حضور داشته باشند.

وی با اشاره به خوشحالی برخی از کشورهای حامی تروریست ها در سوریه از روی کار آمدن ترامپ تصریح کرد: ترامپ ارتش آمریکا را تبدیل به یک مزدور کرده است که در برابر دریافت پول هرکاری را انجام می دهد.

شیخ الاسلام با اعتقاد بر اینکه حمله آمریکایی ها به پایگاه هوایی در سوریه به بهانه و ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در منطقه خان شیخون اقدام و توطئه ای از پیش طراحی شده بود گفت: چراکه دولت سوریه احتیاجی به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد چرا که در حال حاضر معادلات در منطقه به نفع اوست و او به طور کلی چنین سلاح هایی را نیز در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و هم پیمانانش در صدد هستند که معادلات سوریه بعد از  آزادسازی حلب را به هم بزنند، ادامه داد: به نظر من آمریکایی‌ها در پیشبرد این موضوع موفق نخواهند شد گرچه آن‌ها سعی می‌کنند با حملات موشکی به مرده تروریست ها در سوریه تنفس مصنوعی بدهند ولی موفق نخواهند شد و آنچه که در سوریه تعیین کننده است، بحث حضور نیروی زمینی است و کسانی که در این عرصه حضور دارند اجازه نمی دهند که این معادله تغییر کند.

شیخ الاسلام در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه سوریه کشوری مستقل است که در سازمان ملل دارای نماینده است ، ادامه داد: در ابتدا باید یک هیئت مستقل تحقیق بین المللی در مورد اتفاقات سوریه شکل می گرفت و لی آمریکا و هم پیمانانش اجازه چنین کاری را ندادند چراکه می دانستند با تشکیل چنین هیئتی ادعای دروغین آنها برملا می‌شود و دیگر نمی‌توانستند معادله سوریه را عوض کنند. از طرف دیگر این توصیه به اروپایی ها نیز باید بشود که اجازه دهند هیئت تحقیق مستقلی تشکیل شود، خودشان  در این هیئت شرکت کنند تا با واقعیت ها آشنا شوند و به مانند جنگ عراق مجبور نشوند هزینه اشتباه آمریکایی ها را پرداخت کنند.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *