جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده اصفهان: بعید است اسرائیل بخواهد وارد مهلکه با ایران شود

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

رای ضعیف مردم ترکیه به همه پرسی اردوغان

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش بینی کرد که ترکیه در سال‌های آینده با ناآرامی و تحرکات بیش از پیش مخالفان اردوغان مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این پیش بینی که ترکیه در سال‌های آینده با ناآرامی و تحرکات بیش از پیش مخالفان اردوغان مواجه خواهد شد، گفت: اردوغان به پشتوانه رای 51 درصدی رفراندوم اختیارات و دوران ریاست جمهوری‌اش را افزایش داده است، اما نباید آن 49 درصدی را که به او رای منفی داده‌اند فراموش کند.

شهروز برزگر در تحلیلی از برگزاری رفراندوم در ترکیه و نتیجه غیر رسمی 51 درصدی موافقت مردم با افزایش اختیارات اردوغان و ادامه ریاست جمهوری‌اش تا سال 2029 گفت: بعد از کودتا در ترکیه این احتمال وجود داشت که با برگزاری انتخابات مجددا وضعیت داخلی ترکیه به هم ریخته و کودتا تکرار شود که با همین نگاه اردوغان موضوع برگزاری رفراندوم جهت افزایش اختیارات رئیس جمهور را مطرح کرد.

وی یادآور شد: پیش از این نیز در سال‌های نه چندان دور انتخاب نخست وزیر توسط پارلمان انجام می‌شد که در چند سال اخیر این روند تغییر کرد و رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب شد. این گام اول اردوغان بود که در گام بعدی رفراندومی را برگزار کرد که نتیجه‌اش افزایش اختیارات رئیس جمهور است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اردوغان به دنبال افزایش اختیاراتش همچون سایر روسای کشورها به عنوان مقام اول کشور بود، گفت: شاید از این جنبه اقدام اردوغان در برگزاری رفراندوم قابل توجیه باشد، اما اینکه زمان حاکمیت و مدیریت را در کشورش افزایش داده نکته‌ای قابل تامل است و بیم سرکوب کردن مخالفان اردوغان را افزایش می دهد.

برزگر توضیح داد: تا دیروز اردوغان برخوردهایی با مخالفانش داشت و به دنبال حذف آنها بود که امروز به نظر می‌رسد با افزایش قدرت و طول زمان ریاست جمهوری‌اش با قدرت دو چندان این کار را انجام می‌دهد تا مخالفانش را از سر راه بردارد. طبیعتا در چنین شرایطی شیطنت‌ها در اجتماعات و حتی اقتصاد ترکیه افزایش پیدا می‌کند و مدتی این کشور با تسویه حساب‌های سیاسی مواجه خواهد شد،‌ البته قدرت‌های حاکم نیز تمامی ابزارهای سیاسی‌اش را برای جلوگیری از این ناآرامی‌ها به کار خواهد گرفت.

وی با این پیش بینی که ترکیه حداقل در یکی دو سال آینده با خرابکاری‌ها و آشوب‌هایی مواجه خواهد شد، گفت: در کنار این وضعیت شرایط منطقه و سیاست های ترکیه درباره گروه‌های تروریستی مشکلات حزب حاکم را دو چندان خواهد کرد.

این عضو گروه دوستی و پارلمانی ایران و ترکیه در جمع بندی گفت: در چنین شرایطی اردوغان باید تکلیفش را با مخالفان مشخص کند،‌ بدان معنا که فراموش نکند تنها 51 درصد مردم ترکیه با رفراندوم موافق بودند و 49 درصد مخالفت هستند که از این تعداد برخی ناآرامی‌هایی را در ترکیه به وجود خواهند آورد، البته طبیعتا اردوغان با اقداماتی به دنبال سرکوب ناآرامی‌ها خواهد بود و به نام مجوز رای مردم شروع به قلع و قمع کردن مخالفانش می کند.

برزگر در پایان گفت که احتمالا این رفراندوم باعث فاصله گرفتن اتحادیه اروپا از ترکیه می‌شود. فکر نمی‌کنم به این راحتی دیگر اتحادیه اروپا حاضر به پذیرش ترکیه شود.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *