أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت شورا مطرح کرد

تشدید دوقطبی غربی- عربی و محور مقاومت

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: اقدام آمریکا در حمله نظامی به پایگاه هوایی الشعیرات و هدف قرار دادن مواضع سوریه توسط موشک تامهاوک پس از آن صورت گرفت که غرب متوجه شد تروریست‌ها در سوریه در آستانه نابودی هستند و پیروزی محور مقاومت قطعی خواهد بود.

رحمان نجفی سیار در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: افزایش مشروعیت بشار اسد و جدی بودن تصمیم روسیه در همراهی نیروهای دولتی سوری در مبارزه با تروریست‌ها، غرب را به صرافت انداخت تا با حمله به مواضع سوری، از منافع حامیان خود در منطقه پشتیبانی کند. این اقدام آمریکا باهدف فشار بر جبهه مقاومت و حکومت بشار اسد و بازسازی روابط حامیان آمریکا در منطقه صورت گرفته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل این گفتگوست.

پرسش: آثار حمله موشکی آمریکا به سوریه بر محور مقاومت، گروه‎های تروریستی و حامیان آن‌ها چیست؟

حمله آمریکا به پایگاه هوایی الشعیراتِ سوریه پس‌ازآن صورت گرفت که غرب به این مسئله پی برد که تروریست‌ها در آستانه نابودی هستند و پیروزی دولت سوریه و محور مقاومت قطعی است. آشکار شدن نقش آمریکا این موضوع را برای مردم سوریه، کشورهای عربی و افکار عمومی جهان ثابت کرد که آنچه در سوریه رخ می‌دهد طرح آمریکا، غرب، صهیونیسم و دولت‌های مرتجع عربی باهدف ویران‌سازی سوریه و زمین‎گیر کردن نظام ملی آن است. این موضوع سبب شد مردم سوریه بیشتر از رهبر خود پشتیبانی کنند و مشروعیت او و نقش بی‌نظیرش در رویارویی با نیروهای استعمارگر، تروریسم و نهادهای وابسته به غرب تقویت شود. علاوه بر این، روسیه نیز مصمم‎تر خواهد شد تا در کنار کشورهای محور مقاومت، با شدت بیشتری در مقابل تروریست‎ها و حامیان آن‌ها ایستادگی کند.

 در طرف مقابل نیز حامیان آمریکا و جبهه غربی، نظیر عربستان سعودی، ترکیه و رژیم صهیونیستی به دنبال بازسازی روابط و تمرکز قوا برای فشار بیشتر بر جبهه مقاومت و حکومت بشار اسد هستند. استقبال دولت‌های متحد آمریکا از این حمله نظامی نشان‌دهنده تلاش آن‌ها برای احیای محور متروک سابق «جبهه غربی- عربی مخالفان حکومت بشار اسد» است. استقبال عربستان سعودی، ترکیه، رژیم صهیونیستی و متحدان اروپایی واشنگتن ازجمله فرانسه و بریتانیا از این اقدام نظامی، ظرفیت جدیدی را در اختیار ترامپ قرار می‌دهد تا رهبری جبهه مخالفان ایران در منطقه را به دست بگیرد و فشار بیشتری را متوجه جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های متحد آن کند. به‌هرحال ازاین‌پس دوقطبی محور مقاومت و محور غرب در منطقه غرب آسیا تقویت خواهد شد و درصحنه‌ها و معادلات مختلف منطقه، بیشتر خود را نشان خواهند داد.

 

پرسش: تعاملات آتی روسیه و آمریکا دستخوش چه تحولاتی خواهد شد؟

حمله آمریکا به سوریه سبب شد روسیه به هماهنگی هوایی خود با آمریکا در آسمان‌های سوریه پایان دهد. این اقدامی عملی در برابر نادیده گرفتن قوانین بین‌الملل از سوی آمریکا و بی‌توجهی آن به موضع روسیه است. روسیه بر این موضوع تأکید کرد که ارتش سوریه دست به حمله شیمیایی نزده است و سلاح شیمیایی در اختیار ندارد، بلکه این گروه‌های تروریستی هستند که سلاح شیمیایی در اختیاردارند. ازاین‌رو، بهتر است بدون هیچ دلیل و مدرکی دولت سوریه را متهم نکند. تردیدی نیست این عکس‌العمل روسیه درروند تحولات سوریه آثار بزرگی در پی خواهد داشت. این موضوع سبب می‌شود جنگنده‌های آمریکا از پوشش حمایتی موشک‌های روسیه برخوردار نشوند. افزون بر این، احتمال آن می‌رود مسکو سلاح‌های پیشرفته‌ای در اختیار ارتش سوریه قرار دهد تا بتواند در برابر هرگونه حمله آمریکا به موشک‌ها و جنگنده‌ها از خود دفاع کند. امکان ندارد روسیه در برابر این حمله آمریکا که خطوط قرمز روسیه در سرزمین‌های سوریه را نادیده گرفته است، سهل‌انگاری کند. به‌ویژه این در شرایطی است که حمله‌های آمریکا به سوریه و تلاش آن برای رهایی تروریست‌ها از شکست به هدف‌های راهبردی روسیه در اعزام نیروهای خود به سوریه ضربه وارد می‌کند. اقدام آمریکا در ادامه حمله به ارتش سوریه نه‌تنها به درگیری با ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن منجر خواهد شد، بلکه احتمال درگیری با روسیه را نیز تقویت خواهد کرد. این مسئله‌ای است که مسکو و واشنگتن تلاش می‌کنند از آن دوری کنند، زیرا این موضوع جنگ جهانی ویرانگری را به دنبال خواهد داشت.

 

پرسش: آمریکا چه پیام‌های متناقضی پس‌ازاین حمله ارسال کرده است؟

چند روز پس از حمله آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه، پنتاگون، نیروها و تجهیزات دریایی عمده‎ای به فرماندهی ناو هواپیمابر اتمی «کارل وینسون» راهی آب‌های شبه‌جزیره کره کرد. برخی مسئولان آمریکا ازجمله جیمز متیس، وزیر دفاع و تیلرسون، وزیر امور خارجه تلویحاً اعلام کردند که پیام‎های این حمله هشدار به کره شمالی و ایران است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرد که آمریکا مصمم است بدون همکاری با چین، با کره شمالی برخورد کند. چین مخالف سرسخت برخورد نظامی با کره شمالی است؛ بنابراین اولین پیام این حمله، اعلان قاطعیت و تصمیم ایالات‌متحده به برخورد مستقیم نظامی با کره شمالی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *