جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

Loading
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت شورا مطرح کرد

طرح پسا-سایکس پیکوی غرب برای خاورمیانه

۱۳۹۶/۰۲/۰۷ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: عدم توافق کشورهای اروپایی و آمریکا درباره تجزیه سوریه و عراق سبب شده علیرغم تهیه طرح تجزیه این کشورها، کماکان اجرا نشود.

حسن خاکرند مدیرکل حوزه آفریقا – عربی مجمع جهانی اهل البیت(س) در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: لابی صهیونیستی هم نوا با جناح تندرو در آمریکا در تلاش است تا با تجزیه کشورهای منطقه و ایجاد کشورهای ضعیف و کوچک در مجاورت با فلسطین اشغالی، زمینه را برای تجاوزگری هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی در منطقه فراهم کند و همان طرحی را که برای سودان اجرا نمودند برای عراق و سوریه که در خط مقدم جبهه مقاومت قرار دارند پیاده کنند.

آنچه در ادامه می خوانید متن کامل این گفتگوست.

پرسش: آیا غرب در مسیر راهبرد تجزیه سوریه، عراق و یمن پیش می‌رود؟

میان کشورهای اروپایی و آمریکایی در قبال تجزیه سوریه و عراق توافق کلی وجود ندارد. دلیلش هم این است که اگر میان آنها توافق وجود داشت حتماً طرح خود را پیاده می کردند. برخی کشورهای غربی مخالف و برخی موافق تجزیه عراق و سوریه هستند. در داخل آمریکا هم دو جناح کبوترها و جناج بازها؛ با یکدیگر اختلاف نظر دارند. جناح تندرو یا گروه بازها از گذشته نقشه راهی برای خود تصویب کرده بودند و درصدد بودند تا کشورهای منطقه را تجزیه کنند و بعد از تجزیه اولیه مجدداً همان کشورهای تجزیه شده را در مرحله بعدی تجزیه کنند. اما دموکرات ها که به جناح کبوترها معروف هستند، مخالف تجزیه کشورهای منطقه هستند. با وجود این، لابی های صهیونیست با جناح تندرو در آمریکا هم نوا هستند و موافق تجزیه کشورهای منطقه هستند. تلاش لابی صهیونیست در ایالات متحده این است که کشورهای مجاور فلسطین اشغالی، کشورهای کوچک و ضعیفی باشند تا رژیم صهیونیستی بتواند با آسودگی به تجازوگری خود ادامه دهد و برای رسیدن به منافع خود با چالش جدی روبرو نباشد. چنانکه همین طرح را نسبت به سودان انجام دادند و سودان را تجزیه کردند.

پرسش: ابعاد و برنامه خاورمیانه پسا-سایکس پیکو چیست و بازیگران اصلی آن کدام‌اند؟

بعد از جنگ جهانی وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه با هدف سهم خواهی، سایکس پیکو را طرح ریزی نمودند و کشورهای منطقه را به اشغال خود در آوردند. برخی از کشورهای منطقه به استثمار فرانسه درآمدند و برخی مستعمره انگلستان شدند. این طرح کماکان پا برجاست و کشورهای غربی مجدداً در تلاش هستند تا کشورهای منطقه را تحت الحمایه خود قرار دهند. نمود آن در سفر اخیر نخست وزیر انگلیس به منطقه مشاهده می شود که پس از چند دهه انزوا، طی مدت کوتاهی دو مرتبه به منطقه سفر کرده و از کشورهای حاشیه خلیج فارس بازدید کرده است. این نشان می دهد که غربی ها در صددند تا حضور خود را در منطقه تقویت کنند. از طرف دیگر فرانسه به برخی از کشورهای آفریقایی و همچنین برخی کشورهای منطقه از جمله لبنان چشم طمع دوخته است. البته این دیدگاه ها و رویکردها حدودی دارد منتهی در حال حاضر هدف کشورهای غربی؛ راه اندازی جنگ نیابتی در منطقه است و بدون حضور مستقیم در جنگ؛ هم سلاح های خود را بفروشند و هم زیرساخت کشورهای منطقه را نابود کنند. بنابراین با شکل دهی به گروه هایی همچون، القاعده، داعش و شاخه های آن که تقریباً شامل 70 گروه مسلح می شود تلاش می کنند توانمندی کشورهای منطقه را از بین ببرند و تا کنون هم موفق شده اند. لیبی، سوریه، عراق و یمن نمونه هایی هستند که غرب توانسته در آنها به آنچه می خواسته برسد و توانمندی کشورهای خط مقدم جبهه مقابل رژیم صهیونیستی را به چالش بکشاند  و آنها را تضعیف کند.

پرسش: جنبش‌های جدایی‌طلب و تدابیری همچون برگزاری همه‌پرسی و … چگونه تغذیه می‌شوند؟

جنبش های تجزیه طلب از دیرباز وجود داشتند. غرب در تلاش است این جنبش ها را در وهله اول از طریق خودمختاری و در مراحل بعدی از طریق جدایی طلبی، از بدنه جغرافیایی ملت های منطقه جدا کند. الان این وضعیت در عراق مشاهده می شود. علیرغم اینکه قانون اساسی عراق بر عدم تجزیه عراق تأکید دارد اما غرب تلاش  می کند تا حس خودمختاری را در کردها تقویت کند و مشاهده می شود که روند حرکت کردها به این سمت بوده و نغمه جدایی طلبی و خودمختاری سر می دهند. البته این حرکت در لیبی اجرا شده و  غرب مترصد فرصتی است تا لیبی را به سه بخش تقسیم کند. طرحی که غرب برای سوریه ارائه نموده این است که بعد از جنگ و پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه، مجدداً طرح تجزیه سوریه را کلید بزند. در عراق نیز مشابه همین طرح تهیه شده و در نظر دارند بعد از آزادی کامل موصل و بخش های مختلف عراق که تحت اشغال نیروهای تکفیری قرار دارد، تجزیه عراق را به صورت جدی مطرح کنند. طرح تجزیه عراق به سه بخش شمالی، میانی و جنوبی نیز تهیه شده است. با کلید خوردن این طرح اختلافات شدیدی میان گروه های عراقی برای حاکمیت بر موصل و شهرهای نفت خیز عراق شکل خواهد گرفت و رقابت میان جریانات قومی-مذهبی تشدید خواهد شد. موفقیت این طرح به درایت و هوش مردم عراق بستگی دارد. جمهوری اسلامی ایران هم باید در سیاست های خارجی راهبردی خود نسبت به افشای این توطئه تلاش مضاعفی از خود نشان دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *