جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

چشم انداز روابط ایران و فرانسه

۱۳۹۶/۰۲/۱۸ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پیروزی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، بر این باور است که سیاستهای این کشور در قبال خاورمیانه همچنان مانند گذشته خواهد بود و پاریس همواره این منطقه را بازار مناسبی برای صادرات خود می‌بیند. او همچنین معتقد است با ادامه دولت فعلی در ایران، مکرون خواهان ادامه تعاملات و حتی گسترش همکاری‌ها با تهران خواهد بود.

عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه آزاد ، با اشاره به انتخابات فرانسه و روی کار آمدن امانوئل مکرون در این کشور گفت: انتخابات این دوره فرانسه این بار حساس‌تر از گذشته شده بود چراکه تاحدی گرایش مردم به سمت ملی گرایی و حفظ وحدت بیشتر شده بود.

وی ادامه داد: مردم فرانسه این وحدت را در ملی‌گرایی جستجو می‌کردند و دلیل آن انجام عملیات تروریستی در چند سال گذشته بوده است. در فرانسه اقلیت های مهاجر بیشتر از سایر کشورهای اروپایی خود را نشان می‌دهد. جمعیت زیادی از مهاجران در اطراف پاریس زندگی می‌کنند و اغلب این افراد از کشورهای عربی به فرانسه آمده‌اند.

این استاد دانشگاه یکی دیگر از دلایل حساس شدن این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه را تحول در اروپا دانست و گفت: با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا طبیعتاً نگرانی در بین مردم ایجاد شده بود که مجدداً اروپا به وضعیت سابق بازگردد.

وی ادامه داد: البته همچنین نگرانی برای برخی دیگر به ویژه حامیان خانم لوپن وجود دارد، آنها می‌گویند اگر ما بخواهیم بیش ازحد با اروپا همگرایی داشته باشیم طبیعتاً باید قوانین آنها را رعایت کنیم و این امر باعث تغییر ترکیب جمعیتی فرانسه و انتقال بیشتر دردسرهای خاورمیانه به این کشور خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انتخابات آمریکا و نامشخص بودن سیاست های ایالت متحده که همواره متحد اروپا بوده است یکی دیگر از عوامل افزایش حساسیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود، گفت: هرچند در چند ماه اخیر صحبتهای مثبتی از سوی آمریکا انجام شده است ولی هنوز عملکرد خاصی از آنها دیده نشده و باجگیری‌های آمریکایی در رابطه با ناتو و مسائل اقتصادی در مذاکرات مطرح است و تمام این عوامل باعث شده است که انتخابات این دوره فرانسه حساس شود.

وی ادامه داد: به ویژه اینکه کاندیداهای جدیدی مانند آقای مکرون وارد عرصه انتخابات شدند و صحبت‌های جدیدی ارائه کردند که خود این امر در انتخابات فرانسه بی‌نظیر بود چرا که سایر رقابت‌های انتخاباتی این کشور همواره بین دو حزب اصلی سوسیالیست و محافظه‌کار برگزار می‌شد.

فرجی‌راد در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مکرون در گذشته بانکدار و وزیر اقتصاد فرانسه بوده است از نظر شما آیا او هشداری که به اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه اگر تغییراتی ایجاد نکنند فرگزیت انجام خواهد شد چیست؟ خاطر نشان کرد: این نوعی تهدید بود. برای اینکه اتحادیه اروپا بر سر تغییرات و مقرراتی که فرانسه می خواهد اعمال شود تفاهم کنند، آقای مکرون از هواداران حفظ اتحادیه اروپا است. این معمول است که وقتی بخواهند موضعی را تغییر دهند تهدید هم می‌کنند تا طرف مقابل کمی حواس خود را جمع کند.

این استاد ژئوپلیتیک در رابطه با مواضع رئیس‌جمهور جدید فرانسه در قبال مسلمانان و مهاجران گفت: اکثر مهاجرین فرانسه مسلمان هستند و بسیاری از این افراد به صورت غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند و از تحصیلات پایینی برخوردار هستند و اغلب درجامعه کارگری رشد کرده‌اند. به همین دلیل کار ساده‌ای نیست که فرانسه این قشر را از حاشیه شهرها جمع کرده و با سایر اتباع این کشور ادغام کند.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از مهاجرین فرانسه که از شمال اروپا به به این کشور مهاجرت کرده‌اند به طور مصمم با خانواده‌های خود در آن سوی مرزهای فرانسه در ارتباط هستند و همچنان زبان و فرهنگ مادری خود را حفظ کرده‌اند و به همین دلیل نمی توانند فرهنگ فرانسوی را قبول کنند و دیگر اینکه فرهنگ فرانسوی نسبت به سایر فرهنگ‌ها تعصب دارد و به همین دلیل همواره شکاف بین مسلمانان و مهاجران با فرهنگ فرانسه حفظ می‌شود. البته این حالت در سایر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس کمرنگ‌تر است.

فرجی‌راد در ادامه این مصاحبه در رابطه با مواضع احتمالی مکرون در قبال خاورمیانه و به ویژه سوریه گفت: طبیعتا سیاستهای فرانسه در عرصه بین‌المللی نسبت به گذشته تغییر چندانی نخواهد کرد چراکه این کشور همچنان قصد دارد در منطقه شامات به ویژه سوریه و لبنان حضور و نفوذ داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین فرانسه مجبور است خود را با کشورهای عربی خلیج‌فارس هماهنگ کند چراکه یکی از درآمدهای مهم فرانسه خرید تسلیحات عربستان، قطر، بحرین و … است و به این کشورها کالا، فناوری و اسلحه صادر می‌کند. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که در کشورهای عربی خلیج فارس هر وقت این کشورها در مقابل ایران یا رقبای منطقه‌ای خود کم می‌آورند و می‌بینند آمریکا، فرانسه و انگلیس از سیاست‌های آنها دور می شوند به سرعت یک خرید تسلیحات از این کشورها انجام می‌دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فرانسه نمی‌خواهد وضعیت سوریه مانند لیبی شود اما منافع کوتاه مدت آنها به منافع بلندمدتشان ارجحیت دارد. آنها با روسیه رقابت دارند و در حال حاضر اروپا در قبال حالت تهاجمی بودن روسیه در اوکراین، خاورمیانه و فناوری قدرت‌های مجازی از جمله هک کردن احساس خطر می‌کنند. علاوه بر این با توجه به شکنندگی که در خود اروپا هم به وجود آمده است و ناامنی ها درخاورمیانه همچنین روی کارآمدن ترامپ در ایالات متحده، احتمالا دولت مکرون به دنبال ایجاد سیاست اروپایی واحد در قبال این مسائل اتخاذ خواهد کرد چراکه فرانسه در چنین شرایطی نمی تواند مستقل عمل کند و خود راجدا از شرایط موجود بداند.

فرجی‌راد همچنین در رابطه با سیاستهای آتی رئیس‌جمهور جدید فرانسه در قبال ایران خاطر نشان کرد: به عقیده من اگر دولت فعلی در ایران سرکار باشد روابط فعال تهران و پاریس به هم نخواهد خورد چراکه مکرون وزیر اقتصاد بوده و فردی اقتصادی است. او علاقه مند است تحولات اقتصادی در فرانسه ایجاد کند. او جوان بوده و صددرصد می‌خواهد برای دور دوم در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شود و شرط این امر بهبود شرایط اقتصادی، افزایش اشتغال و ایجاد امنیت در کشور است. ایران هم با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که در سالهای متمادی متحمل شده است تمایل دارد در حوزه هواپیمایی، تکنولوژی، نفت‌، گاز و … با پاریس تعامل داشته باشد و فکر می کنم آقای مکرون نه تنها همکاری ها با ایران را کم نخواهد کرد بلکه احتمال دارد آن را توسعه بخشد.

وی گفت: البته اگر در انتخابات ایران دولت جدیدی روی کار بیاید و ما تهاجم سیاسی و بین‌المللی بیشتری داشته باشیم احتمالا فرانسوی ها هم خود  را با آن شرایط وفق دهند.

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *