جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

آشنایی با موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)

۱۳۹۵/۱۰/۲۲ | اندیشکده های جهان

شورای راهبردی آنلاین- اندیشکده ها: موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم سوئد (SIPRI) که بر اساس نام انگلیسی آن در این نوشتار به اختصار «سیپری» خوانده می شود، یک نهاد بین المللی مستقل است که بر تحقیق و پژوهش در زمینه منازعات، تسلیحات ، کنترل و خلع سلاح متمرکز می باشد.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم سوئد که بر اساس نام انگلیسی آن در این نوشتار به اختصار «سیپری» خوانده می شود، یک نهاد بین المللی مستقل است که بر تحقیق و پژوهش در زمینه منازعات، تسلیحات ، کنترل و خلع سلاح متمرکز می باشد. این مؤسسه در سال 1966 در استکهلم سوئد تأسیس یافته و برای سیاست گذاران، محققان، رسانه ها و افراد علاقه مند بر اساس منابع عمومی و در دسترس داده ها، تجزیه و تحلیل و توصیه هایی در حوزه مطالعات تخصصی خود فراهم می کند و همچنین دارای یک شعبه در چین می باشد. چشم انداز «سیپری» تحقق جهانی است که در آن منابع ناامنی مشخص و فهمیده شده اند، منازعات جلوگیری و حل شده و صلح وضعیتی پایدار پیدا کرده است.

«سیپری» مأموریت های خود به این صورت بر می شمارد:

1. انجام تحقیقات و فعالیت ها در حوزه امنیت، جنگ و صلح.

2. ارائه تجزیه و تحلیل و توصیه های سیاسی.

3. تسهیل گفتگو و ایجاد ظرفیت هایی در این خصوص.

4. ارتقای شفافیت و مسئولیت پذیری.

5- ارائه اطلاعات معتبر برای مخاطبان جهانی.

«سیپری» در سال 1966 و پس از پیشنهاد نخست وزیر وقت سوئد  تِیگ اِرلاندر (Tage Erlander) مبنی بر تأسیس یک مؤسسه تحقیقاتی در حوزه صلح به مناسبت  یک صد و پنجاهمین سالگرد برقراری صلح پایدار و مداوم در سوئد، با تصمیم پارلمان سوئد تأسیس شد و از این رو جدا از دریافت حمایت های مالی از سایر سازمان ها و نهادها، بخش اعظم بودجه این مؤسسه به صورت کمک مالی سالانه توسط دولت سوئد تأمین می گردد. ساختار سازمانی «سیپری» تشکیل شده است از هیئت مدیره، مدیر و معاون آن و کارکنان حوزه های پژوهشی و پشتیبانی که جمعاً حدود 50 تا 60 نفر را شامل می شوند. «سیپری» دارای همکاری های نزدیکی با سازمان های بین المللی برجسته مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا می باشد. تولیدات «سیپری» با بهره گیری از رسانه های مختلف، برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و چاپ خبرنامه ماهانه و سایر انتشارات در دسترس مخاطبان قرار می گیرد.

هیئت مدیره:

  • رئیس: اسوِن اولف پیترسن (Sven-Olof Petersson)

اسوِن اولف پیترسن سفیر و دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه سوئد می باشد که از سال 2014 به سمت ریاست هیئت مدیره مؤسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم انتخاب شده است. سمت های قبلی پیترسن در وزارت امور خارجه سوئد  شامل «مدیر دفتر وزیر» و «مدیر کل امور سیاسی» می باشد. او در سفارتخانه های سوئد در الجزایر، بیروت، دارالسلام، استراسبورگ و واشنگتن دی سی خدمت کرده است. وی در بین سال های 2002 تا 2008 سفیر سوئد در اتحادیه اروپا و همچنین تا اوایل سال 2014 سفیر سوئد در کانبرای استرالیا بوده است.

  • مدیر: دن اسمیت (Dan Smith)

دن اسمیت دارای سابقه طولانی تحقیق و انتشار بر روی طیف گسترده ای از مسائل معطوف به جنگ و صلح مانند ناسیونالیسم، سیاست هویت، منازعات مسلحانه، اخلاق مداخله، ابعاد جنسیتی جنگ، ایجاد صلح، رابطه بین تغییرات آب و هوایی و ناامنی، صلح و مسائل امنیتی در خاورمیانه و روندهای منازعات جهانی می باشد. او همچنین دارای 4 سال سابقه کار در «گروه مشورتی بنیاد ایجاد صلح سازمان ملل متحد» می باشد که شامل 2 سال ریاست بر این نهاد از سال های 2010 تا 2011 است. اسمیت همچنین استاد صلح و جنگ دانشگاه منچستر انگلیس می باشد.

  • دکتر دِوی فورتونا انور (Dewi Fortuna Anwar)

دکتر دِوی فورتونا انور معاون دبیر کل در امور سیاسیِ در معاونت ریاست جمهوری اندونزی، استاد پژوهشی و سابقاً معاون رئیس بخش علوم اجتماعی و انسانی مؤسسه علوم اندونزی در طی سال های 2001 تا 2010 بوده است. او همچنین رئیس موسسه دموکراسی و حقوق بشر در مرکز حبیبیه (Habibie) می باشد و همپنین از سال 2008 تا 2012 عضو هیئت مشورتی دبیر کل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح و کمیسیون نابودی سلاح های کشتار جمعی بوده است و دارای سمت های دیگری در نهادهای مربوط به این حوزه می باشد.

  • دکتر ولادیمیر بارانوفسکی (Vladimir Baranovsky)

دکتر ولادیمیر بارانوفسکی معاون مدیر «مؤسسه تحقیقاتی روسیه برتر» در مسکو (IMEMO) ، رئیس شورای رساله موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل، معاون رئیس انجمن همکاری اروپا و اقیانوس اطلس و عضو هیئت مدیره انجمن علوم سیاسی روسیه می باشد. او از سال 1998 استاد موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو بوده است و مؤلف بیش از 200 اثر علمی می باشد. بارانوفسکی از 1992-1996 پروژه برنامه امنیتی روسیه را در  «سیپری» مدیریت کرده است.

  • اخدار براهیمی(Lakhdar Brahimi)

ابراهیمی مشاور ویژه سابق دبیر کل سازمان ملل و وزیر امور خارجه و سفیر پیشین الجزایر و رئیس هیئت عملیات حفظ صلح سازمان ملل متحد می باشد. او در حال حاضر محقق مدعو مدرسه اقتصاد لندن می باشد.

  • ولفگانگ ایشینگر (Wolfgang Ischinger)

ولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ می باشد. او یکی از دیپلمات های ارشد آلمانی است و در سال 2007 نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات تروئیکا در کوزوو بوده است.

  • پروفسور ماری کالدور (Mary Kaldor)

ماری کالدور استاد حکومرانی جهانی و مدیر واحد تحقیقات جامعه مدنی و امنیت انسانی مدرسه اقتصاد لندن می باشد. او دارای آثاری در حوزه های جهانی شدن، روابط بین الملل و مداخله بشر دوستانه، جامعه مدنی جهانی و حکمرانی جهانی است. کالدرو یکی از اعضای موسس خلع سلاح هسته ای اروپا، مجمع شهروندان هلسینکی و شورای روابط خارجی اروپا می باشد.

  • دکتر رادا کومار (Radha Kumar)

رادا کومار مدیر کل گروه سیاست دهلی ، اولین اتاق فکر مستقل در هند می باشد. او متخصص در منازعات قومی و استقرار صلح اغلب از منظر فمینیستی می باشد. کومار  نویسنده پنج کتاب و مقالات متعدد است و دارای مدرک دکترا از دانشگاه جواهر لعل نهرو  هند و کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه کمبریج انگلستان می باشد و سابقه عضویت در هیئت مدیره مؤسسه آموزش و پژوهش سازمان ملل متحد را دارد.

  • معاون مدیر: جیکوب هالگرن (Jakob Hallgren)

شروع به کار در مؤسسه: 2012. سوابق کاری قبلی: رئیس بخش های مسائل جنگی و فعالیت های بشردوستانه وزارت امورخارجه سوئد، سفارت سوئد در سارایوو، نمایندگی دائم سوئد در ژنو، آکادمی فولک برنادت (Folke Bernadotte) و ستاد فرماندهی نیروهای مسلح سوئد.

  • دستیار مدیریت ارشد و مدیر دفتر: سینتیا لو (Cynthia Loo)

شروع به کار در مؤسسه: 1985.

کارآموز: مارتین سونسن (Martin Svensson)

حوزه های تحقیقاتی

حوزه های تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم 3 تقسیم بندی کلی را شامل می شود که عبارتند از:

  1. تسلیحات و خلع سلاح: در این حوزه به مسائلی نظیر طراحی و توسعه تکنولوژی های جدید، تولید سلاح ها در صنعت تسلیحات، انتقال تسلیحات در سطح بین المللی هزینه های نظامی در سطح کشوری، کنترل و خلع سلاح در سطح سلاح های معمول و کشتار جمعی هسته ای، شیمیایی و زیستی، کنترل صادرات، تحریم ها و معاهدات مانند پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای پرداخته می شود. این حوزه تحقیقاتی از مؤسسه تلاش می کند هر ساله 4 گزارش اطلاعاتی به منظور تولید داده های لازم برای پژوهش های بیشتر فراهم آورد که شامل 100 شرکت برتر در تولید سلاح، میزان انتقال تسلیحات بین المللی، هزینه های نظامی کشورها و توان هسته ای کشورها می باشد.

2.جنگ و صلح: در این حوزه انواع گوناگون منازعات مسلحانه، چگونگی اطلاع رسانی از وقوع آنها ، پیامدهای آنها بر روی جوامع درگیر  و نیز مأموریت های حفظ صلح و شیوه های افزایش همکاری و بهره وری آنها مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. تقسیم بندی های موضوعی در این حوزه تحقیقاتی شامل آسیا، اروپا، کشور مالی، روسیه و اوراسیا، حمل و نقل و امنیت و عملیات صلح طلبانه و مدیریت منازعه می باشد.

3.صلح و توسعه: در این حوزه مؤسسه با تجزیه و تحلیل عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی به بررسی عوامل ایجاد کننده منازعه و عوامل بلند مدت و مثبت در کاهش آن می پردازد. در این خصوص موضوعاتی نظیر افزایش حاشیه نشینی در جوامع، تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار می گیرد. در این خصوص مؤسسه هر ساله نشستی تحت عنوان مجمع امنیت و توسعه استکهلم را برگزار می کند. تقسیم بندی های موضوعی در این حوزه تحقیقاتی شامل تغییرات آب و هوایی و خطرهای آن، جنسیت، حاشیه نشینی و عدم امنیت، رفاه و صلح و بخش خصوص و صلح می باشد.

بانک های اطلاعاتی«سیپری»

1.بانک اطلاعاتی انتقال تسلیحات که تمام نقل و انتقالات بین المللی عمده سلاح های متعارف  را از سال 1950 ثبت کرده است.

  1. بانک اطلاعاتی صنعت تسلیحاتی که به ارائه اطلاعاتی در خصوص 100 شرکت برتر در زمینه تولید سلاح و ارائه خدمات نظامی می پردازد.
  2. بانک اطلاعاتی عملیات صلح طلبانه چند جانبه که به ارائه اطلاعاتی در خصوص تمام عملیات صلح طلبانه ای که از سال 2000 تاکنون انجام شده است می پردازد؛ از جمله محل، تاریخ اعزام و شروع عملیات، دستورات، کشورهای شرکت کننده، تعداد پرسنل، هزینه ها و تلفات جانی.
  3. بانک اطلاعاتی هزینه های نظامی که به ارائه هزینه های سالانه نظامی 172 کشور از سال تا کنون1988 و با امکان مقایسه هزینه های نظامی هر کشور بر مبنای ارز محلی، قیمت های فعلی، دلار آمریکا با قیمت های ثابت و نرخ ارز و با برآورد سهم آن از تولید ناخالص داخلی می پردازد.
  4. بانک اطلاعاتی تحریم های تسلیحاتی که از سال 1998 توسط سازمان های بین المللی مانند اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و یا گروهی از کشورها اجرا شده یا در حال اجرا هستند.
  5. بانک اطلاعاتی گزارشات ملی در زمینه صادرات تسلیحات.
  6. بانک اطلاعاتی ارزش مالی تجارت جهانی تسلیحات.

معرفی برنامه ها و کارشناسان موسسه:

  • برنامه منازعات مسلحانه و برنامه های مدیریت منازعه

پژوهشگران: یائیر ون در لیجن (Jaïr van der Lijn) – زینیار آوزو (Xenia Avezov) – ریچارد قیاسی (Richard Ghiasy) – ترزا هوگهامر (Theresa Höghammar) – تیمو اسمیت (Timo Smit) –  جیای ژو (Jiayi Zhou).

  • برنامه تولید تسلیحات، انتقال بین المللی تسلیحات و هزینه های نظامی

مدیر برنامه: اود فلورنت (Aude Fleurant)پژوهشگران: سم پرلو فریمن (Sam Perlo-Freeman) – پیتر وزمن (Pieter D. Wezeman) – (Siemon T. Wezeman)- جولیان کوپر (Julian Cooper) – گرد هاگمر گاورس(Gerd Hagmeyer-Gaverus) – سوزان جکسون (Susan T. Jackson) – نوئل کلی (Noel Kelly) – الکساندرا کیومیوا (Alexandra Kuimova).

  • برنامه امنیت چین و جهان

مدیر برنامه: لورا سالمن (Lora Saalman)پژوهشگران: فلور هیچکنس(Fleur Huijskens) –  فی سو (Fei Su).

  • برنامه خلع سلاح، کنترل و منع گسترش تسلیحات

مدیر برنامه: طارق رئوف (Tariq Rauf)پژوهشگران: جایانتا داناپالا (Jayantha Dhanapala)- رولف ایکیوس (Rolf Ekéus) – پیتر کلوستیگ (Peter Clevestig) – هیوگ گریفیس(Hugh Griffiths)- جان هارت (John Hart) – شانون کایل (Shannon N. Kile) – رابرت کلی (Robert Kelley) – هانس کریستنسن (Hans M. Kristensen).

  • برنامه کاربرد دوگانه و کنترل تجارت تسلیحات

مدیران برنامه: سیبل بائور (Sibylle Bauer) – مارک بروملی (Mark Bromley).پژوهشگر: ایوانا میسیک (Ivana Micic)

  • برنامه امنیت اروپا

مدیر برنامه:  لن آنتونی (Ian Anthony)

پژوهشگران: تارجا کرونبرگ (Tarja Cronberg) – گوران لنمارکر (Göran Lennmarker) – لارس اریک لوندین (Lars-Erik Lundin) –  ویتالی فدچنکو (Vitaly Fedchenko) –  وینسنت بولانین (Vincent Boulanin) –  مایک وربروگن(Maaike Verbruggen) – لینا گریپ (Lina Grip) – لولیا پرودنیک (Iuliia Prudnyk).

  • برنامه امنیت و توسعه

مدیر برنامه:  گری میلانتی (Gary Milante) پژوهشگران: آناستازیا آلادیشوا (Anastasia Aladysheva) – دمیر اسلانیو (Damir Esenaliev) – مالین موبیورک (Malin Mobjörk) – اما برتن گونتر (Emma Bjertén-Günther) – سویون یانگ (Suyoun Jang) – گولزان آیسلبک کایزی (Gulzhan Asylbek kyzy) – کیت سولیوان (Kate Sullivan) – یانجو یانگ (Yeonju Jung) – جیاین لی (Jaeyeon Lee).

  • پروژه منازعه و استقرار صلح در قفقاز

رئیس پروژه: نیل جان ملوین (Neil John Melvin) پژوهشگر: الکاترینا کلیمنکو (Ekaterina Klimenko)

  • پروژه ارزیابی مقابله با مکانیزم قاچاق غیر قانونی

پژوهشگر: آرون دان (Aaron Dunne)

  • پروژه جامعه مدنی (کشور) مالی و ایجاد صلح

رئیس پروژه: الیزابت اسکونز (Elisabeth Sköns)

پژوهشگران: گودنس نایرابیکلی (Gaudence Nyirabikali)- فانتو چرو (Fantu Cheru) – استن هاگبرگ (Sten Hagberg) – هلن پالمگرن  (Helen Palmgren).

سایر بخش ها:

مدیریت و بخش  IT

بخش ارتباطات

بخش تحریریه، نشریات و کتابخانه

فهرست انتشارات اخیر مؤسسه :

  1. بررسی سیاست کنترل صادرات اقلام دارای کاربرد دوگانه: امنیت، تجارت و آزادی علمی متعادل در جهان در حال تغییرسیبل بائور 2016
  2. نقشه برداری جهانی و تجزیه و تحلیل حوادث مین های ضد نفربر در سال 2015 GICHD & SIPRI   2016
  3. روندهای نقل و انتقالات بین المللی تسلیحات در سال 2015 سم پرلو فریمن 2016
  4. روندهای هزینه های نظامی جهان در سال 2015 سایمون وزمن2016
  5. ترسیم روند مناظره در خصوص قوانین مربوط به سلاح های متعارف مشخصوینسنت بولانین 2016
  6. مناظره غرب آفریقازِنیا آوِزو  2016
  7. حکمرانی جدید قطب شمالنیل جان ملوین  2016
  8. فرصت ها و چالش های پیش روی مشارکت های جامعه مدنی در استقرار صلح در مالیگودنس نیرابیکالی  2016
  9. سناریوهایی برای سودان جنوبی در 2020 SIPRI & PAX      016
  10. سیاست امنیتی روسیه در قطب شمالاکاترینا کلیمنکو     2016
  11. نیروهای حافظ صلح در معرض خطر؟ وضعیت تلفات جانی در عملیات صلح سازمان ملل متحد جایر ون دِر لیجن2015
  12. تحرکات اجتماعی و تامین کار زنان در قرقیزستان Brooks World Poverty Institute 2015
  1. نگرش های هسته ای در اروپای مرکزیارزسیبت روژا  2015
  2. مدیریت بحران در دریای چین شرقیتتسو کوتانی      2015

“ایران” در آثار منتشر شده توسط «سیپری»

  1. کنش متوازن کننده بزرگ: انتخاب های سیاست اتحادیه اروپا در طول انجام توافق با ایرانتارجا کرونبرگ   2016
  2. گرایش هسته ای ایران: احتمال کاربرد هسته ای SIPRI 2014
  3. تلاش اروپا برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران؛ اتحادیه اروپا چگونه عمل کرده است؟ SIPRI      2013
  4. ارزیابی سیاست تحریم اتحادیه اروپا: ایران به مثابه یک مطالعه موردی SIPRI      2013
  5. سیاست ایران در افغانستان: تکامل عملگرایی راهبردی SIPRI      2013
  6. اروپا و ایران: چشم اندازها در خصوص منع گسترش (سلاح های هسته ای)           شانون کایل 2005
  7. جنگ افزارهای شیمیایی در جنگ ایران و عراق SIPRI      1984
  8. جنگ ایران و عراق و تجارت تسلیحات SIPRI      1984

رویدادهای برگزار شده اخیر در مؤسسه :

  1. چه عاملی سیاست خارجی و امنیتی روسیه را جهت می بخشد؟میزگرد       2016
  2. ضرورت یک تغییر پارادایم در خلیج فارس: درس هایی از توافق هسته ای ایرانسخنرانی دکتر محمد جواد ظریف   2016
  3. ناامنی و بحران پناهجویان: بحران چه کسی؟ نامنی چه کسی؟میزگرد       2016
  4. امنیت در اروپامیزگرد       2016
  5. اتحادیه اروپای امروز: چالش ها و راه پیش رومیزگرد       2016
  6. مجمع سالانه امنیت و توسعه استکهلممجمع        2016
  7. کارگاه هنگ کنگ: جذب ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل به عنوان شرکای منع گسترش سلاح کارگاه2015
  8. دیدگاه ها در مورد خلع سلاح و ارتباط مداوم توصیه های کمیسیون بلیکس            میزگرد       2015
  9. فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دموکراسی: چالش ها و فرصتمیزگرد       2015

نهادهای حامی مالی موسسه

Swedish MFA

Korea Foundation

European Commission

EU Joint Research Council

US State Department

European Defence Agency

ESRC (UK)

Sida (Sweden)

MacArthur Foundation

Norwegian MFA

French Defence Ministry

Australian National University

World Bank & Aga Khan Foundation

Mistra

راه های تماس با مؤسسه:

آدرس پستی:

Stockholm International Peace Research Institute-SIPRI,Signalistgatan 9- SE-169 72 Solna-Sweden

شماره تلفن:                                                                 +46 8 655 97 00

فیسبوک:                                                           www.facebook.com/sipri.org

توئیتر:                                                             https://twitter.com/#!/sipriorg

سایت اینترنتی موسسه با آدرس www.sipri.org فعال می باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *