جدیدترین مطالب

رژیم صهیونیستی پس از ۶ ماه همچنان سردرگم است

عضو دفتر سیاسی حماس گفت تلاش‌های نتانیاهو و کابینه او برای آزادی اسرای اسرائیلی با گزینه نظامی شکست خورد و هیچ جایگزینی برای یک توافق حقیقی برای مبادله اسرا با مقاومت وجود ندارد.

Loading

أحدث المقالات

نماینده اصفهان: بعید است اسرائیل بخواهد وارد مهلکه با ایران شود

بامداد امروز رسانه های متعدد داخلی و خارجی از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان خبر دادند، فرمانده کل ارتش و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران اما این صدا را مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک ذکر کردند و تاکید کردند که هیچ خسارت و حادثه‌ای وجود نداشته‌.

Loading

آشنایی با شورای ملی روابط فرهنگی هند

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ | اندیشکده های جهان

شورای راهبردی آنلاین- اندیشکده ها: شورای ملی روابط فرهنگی هندIndian Council for Cultural Relations بازسازی و احیای فرهنگ 5000 سالة هند را دنبال می کند و در قاب فعالیتهای ان ، نمایش قدرت، توسعه و عرضه هنر هندی، شکل گیری خلاقیتها و پیشرفت زبانهای هندی، توانمندی سینمای هند، بصورتی برجسته مطرح شده است

شورای ملی روابط فرهنگی هند  (ICCR)در روز 9 آوریل سال 1950 میلادی توسط مولانا عبدالکلام آزاد (اولین وزیر علوم هند پس از استقلال)، تأسیس شد. بدنبال تغییراتی در ادغام دمکراسی هند، برابری در مقابل قانون، رشد سریع اقتصاد هند، توان بخشی زنان هندی، ایجاد موسسات تحصیلی با تجهیزات عالی و بازسازی قدرتمندانه علوم باستانی، که پس از استقلال هند صورت گرفته است، لزوم چنین مرکزی بسیار ضروری بود. در طول سالها فعالیت،این شورا دست آوردهای  چشمگیری بدنبال داشته و بازسازی و احیای فرهنگ 5000 ساله هند مشاهده شده است . نمایش قدرت، توسعه و عرضه هنر هندی، شکل گیری خلاقیتها و پیشرفت زبانهای هندی، توانمندی سینمای هند، بصورتی برجسته مطرح شده است و این شورا با سایر توسعه های هند هم گام بوده است.

پنجاه و پنج سال اخیر از شورانگیزترین دوران تاریخ طولانی هند، در زمینه هنر، ادب، موسیقی و هنرهای نمایشی بشمار می‌آید.

هند در زمینه نقاشی، حکاکی، صنایع دستی، همچنین فیلم و تأتر شاهد خلاقیت و پیشرفت قابل توجه‌ای بوده است. این شورا در حالیکه به هنر باستانی و اصیل هند بسیار اهمیت می دهد به پیشرفت و بدعت هنری هم تأکید می کند. هدف ICCR ایجاد ارتباط بین فرهنگها و گفت و شنود خلاق ملتهاست. برای دستیابی به این هدف شورا سعی در به عرصه گذاشتن گستردگی و غنای فرهنگ اصیل هندی هم در سطح هند و هم در سطح بین الملل، دارد.

موسس شورا

ابوالکلام محی الدین احمد آزاد (۱۳۰۵-۱۳۷۹ق/۱۸۸-۱۹۵۹م)، دانشمند، محقق، سیاست پیشه، خطیب، روزنامه‌نگار، مفسر قرآن ، ادیبِ صاحبْ سبکِ صاحبْ سبکِ زبانِ اردو، هم‌رزم گاندی و نهرو در مبارزات استقلال‌خواهانه ملی، نخستین وزیر آموزش و پرورش هندوستان پس از استقلال ، و از کسانی که خواسته‌اند اسلام دوباره به صورت عنصری فعال درآید. وی به زبان‌های فارسی، اردو، عربی و هندی مسلط بودو اشعاری به این زبان‌ها دارد.

رئیس شورا

دکتر  لوکش چاندرا از 27 اکتبر سال 2014 به عنوان رئیس شورای ملی روابط فرهنگی هند منصوب شده است.وی پیش از این سوابقی مانند معاون شورا و همچنین ریاست شورای تحقیقات تاریخی هند در کارنامه خود دارد.وی جایزه جایزه پادما بوشان هند را در سال 2005 کسب نموده است.چاندرا مدرک دکتری خود را از دانشگاه اوترخت کسب نموده است.

اهداف شورا

شورای ملی روابط فرهنگی هند (ICCR) یک نهاد خود مختار است که با اهداف زیربنایی، بازسازی و قدرت بخشیدن به روابط فرهنگی و درک متقابل هند و کشورهای دیگر دنیا، تأسیس شد. اهم فعالیتهای این شورا:

  1. تقبل امور مربوط به بورسیه تحصیلی دانشجویان هندی خارج از کشور از طرف دولت هند
  2. تبادل نمایشگاهها
  3. اجرا و شرکت در سمینارها و سمپوزیمها
  4. تبادل هیات‌های هنری
  5. ایجاد پایگاه های تحصیلی هند در کشورهای دیگر و بروز نگهداشتن آن
  6. نمایشگاه کتاب و آلات موسیقی
  7. برگزاری مراسم سالانه سخنرانی علمی، مسابقه مقاله نویسی و برنامه های دیگر به مناسبت روز یادبود مولانا آزاد، از طرف وزارت امور خارجه هند
  8. مشارکت و کمک برای اعطای جایزه فهم جهانی جواهر لعل نهرو
  9. انتشارات
  10. برقراری «مراکز فرهنگی هندی» در کشورهای دیگر دنیا و توجه ویژه به برنامه‌های دو جانبه مراکز فرهنگی هندی در کشورهای دیگر

از فعالیتهای این مراکز فرهنگی، تأمین نیازهای فرهنگی جمعیت محلی از قبیل برگزاری برنامه‌های متعددی برای گفتگو، سخنرانیهای علمی، نمایشگاه‌های هنری، مسابقات مقاله نویسی، هنرهای نمایشی، موسیقی، تئاتر، فیلم، انتشار خبرنامه‌های سالانه، سمینار در موضوعات مربوط به هند است. تعدادی از این مراکز فرهنگی کلاسهایی منظم برای تدریس موسیقی و هنرهای نمایشی، یوگا و زبان هندی را برگزار می کنند. علاوه بر این، مراکز دارای کتابخانه و امکانات سمعی و بصری هستند. برای انجام برنامه های مذکور، ICCR عکس و امکانات سمعی و بصری و اقلام فرهنگی که شامل کتابهایی به زبان هندی، انگلیسی، سانسکریت و اردو، است را بطور متناوب به مراکز می فرستد.

علاوه بر موضوعات ذکر شده که ویژه خود مراکز است، این مراکز نقش مهمی در هماهنگی فعالیتهای مختلف فرهنگی دارند. گذشته از اینها برای القاء فرهنگ موروثی غنی و چند جانبه هند، مراکز فرهنگی با شهروندان محلی، مخصوصاً با دانش آموزان، معلمین، دانش پژوهان، متفکرین و شخصیتهای فرهنگی تماس برقرار می سازند.

دفاتر منطقه ای

دفاتر منطقه ای برای تحقق برنامه های ICCR است. شورا با مشارکت مناطق مختلف می تواند زمینه تعامل فرهنگی هند با سایر نقاط جهان را فراهم نماید. این دفاتر هماهنگی فعالیت های شورا در ایالات و مناطق هند مختلف با توجه به  حضور دانشجویان بین المللی ، اجرای برنامه های فرهنگی توسط گروه های خارجی، هیات های فرهنگی اعزام شده از منطقه، بازدید کننده ها، نمایشگاه ها و سمینارها در مناطق مختلف را برعهده دارند.دفاتر منطقه ای در 20 نقطه عمده کشور هند مانند کلکته،گوا،بنگلور،احمد آباد و…تاسیس شده است.

مراکز ICCR در خارج از کشور

هدف اصلی از تاسیس شورای ملی روابط فرهنگی هند،تاسیس،ترویج و تقویت  روابط فرهنگی و درک متقابل میان هند و کشورهای دیگر است. با این هدف 35 مرکز فرهنگی هند در خارج از کشورتاسیس شده است. مراکز فرهنگی تحت کنترل اداری شورا و مامور به اجرایی نمودن برنامه های شورا در خارج از هستند.

ICCR یک طرح برای ایجاد پانزده مراکز جدید هند فرهنگی به منظور توسعه دسترسی و ترویج “قدرت نرم” هند در خارج از خصوصا در آفریقا و امریکا لاتین در دست دارد.

برخی از کشورهایی که شورا در سطح جهان دارای دفتر می باشد عبارتند از:افغانستان، بنگلادش،بوتان،برزیل،چین،جمهوری چک ،مصر،فیجی،آلمان،گویان،مجارستان،اندونزی در بالی و جاکارتا، ایران،ژاپن،قزاقستان ،مالزی،موریس،،مکزیک،نپال،کره جنوبی،جمهوری مالدیو،روسیه،آفریقای جنوبی  در دوربان و ژوهانسبورگ،سری لانکا ،سورینام ،تاجیکستان ، تانزانیا ،هلند،تایلند،ترینیداد و توباگو،انگلستان،میانمار،ازبکستان

مراسم یادبود مولانا آزاد

مراسمی که به یادبود مولانا آزاد در سال 1985 میلادی، برای افزایش فهم جهانی ملل منتخب برنامه های مختلفی مانند همایش و سخنرانیهای علمی سالانه در این مراسم برگزار می‌شود. اولین سخنرانی علمی توسط خانم نهرو نخست وزیر وقت هند بود که در این مراسم ارایه گردید.

مسابقه بین المللی مقاله نویسی مولانا عبدالکلام آزاد

برای اولین بار در سال 1989 میلادی مصادف با یکصدمین سالگرد تولد مولانا آزاد مسابقه بین‌المللی مقاله نویسی به زبانهای هندی، اردو و انگلیسی برای اتباع هندی و کشورهای مشترک‌المنافع آغاز شد. هدف اصلی از برگزاری این مسابقات ایجاد سکویی است برای شناخت بهتر و قدردانی از دیدگاه‌‌ها و فلسفه مولاناست. از سال 2002 زبان عربی هم به این مسابقه اضافه شده است. جوائز این مسابقات شامل وجه نقد و یک گواهی کتبی برای برندگان رتبه اول، دوم و سوم است.

جایزه جواهر لعل نهرو که دولت هند به نام ایشان و برای ارتقاء فهم جهانی که باعث دوستی ملل ممالک مختلف می‌شود، به یادبود و احترام اولین نخست وزیر هند پس از استقلال از سال 1965 میلادی، توسط ICCR به نفرات برگزیده یک لوح یادبود، ثبت نام و جایزه نقدی 5/2 میلیون روپیه هندی اهدا می‌شود. این جایزه را ریاست جمهوری هند در یک مراسم ویژه در کاخ ریاست جمهوری و در حضور معاون رئیس جمهور و نخست وزیر هند اهداء می کند.

مجلات

نشریات مختلفی توسط شورا،به زبان های مختلف منتشر می گردد.که در ادامه به اسامی آنها اشاره می شود

1- افق هند-به زبان انگلیسی

2- gagananchal- به زبان هندی

3-  Thaqafat-ul-hind-به زبان عربی

4- Rencontre avec l’Inde-به زبان فرانسوی

5- Papeles de la India-به زبان اسپانیایی

6- فصلنامه آفریقا -به زبان انگلیسی

کتاب

بر اساس اطلاعات موجود در سایت شورا،این مجموعه بیش از 200 عنوان کتاب را به زبان های انگلیسی،اردو و هندی منتشر نموده است.

کتب منتشر شده در خصوص ایران:

1- سیگیلوگرافی و سیستم صدارت در دوران معاصر صفویان در ایران و مغولان در هند.مژگان اسماعیلی.2008

2- تاریخ علم، فلسفه و فرهنگ در تمدن هند: جلد یک. قسمت -4- زنجیره ای طلایی تمدن: هندی، ایرانی، سامی، و یونان تا c.600 پیش از میلاد. G.C. Pande, (ed.).2008

خبرنامه

از سال 2013 تا بحال ده شماره از خبرنامه شورا به زبان های انگلیسی و هندی به چاپ رسیده است.

گروه های هنری و فرهنگی خارجی

از زمان آغاز به کار شورا،حضور گروه های هنری و فرهنگی  خارجی در هند یکی از برنامه های متداول این شورا،برای آشنا نمودن مردم هند با فرهنگ ملل مختلف جهان بوده است.

جشنواره ها در هند

هرساله جشنواره های بزرگ برنامه ریزی شده ای که در آن چندین رویداد به طور همزمان در سالن های مختلف کشور هند برگزار می شود.

مرکز فرهنگی هند در تهران:

آدرس: تهران، خیابان دکتر بهشتی، میر عماد خیابان (گوشه ای از (هفتم کوچه)، سفارت هند مرکز فرهنگی هند

تلفن: 88755103

ایمیل:

hoc.tehran@mea.gov.in

cons.tehran@mea.gov.in

راههای ارتباطی با شورا:

آدرس:

Indian Council for Cultural Relations (ICCR),Azad Bhawan , I.P.Estate ,New Delhi- 110002

تلفن:  24102137-26117444 و 26115291

سایت اینترنتی:

سایت اینترنتی شورا به آدرسwww.iccr.gov.in  و به دو زبان انگلیسی و هندی فعال می باشد.نمایی از صفحه اول سایت در ادامه آمده است.

فایل پی دی اف این گزارش را می‌توانید در این لینک دریافت کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *