جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 
Loading

أحدث المقالات

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

امیرعبداللهیان: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب دفاع مشروع بود +فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.

امیرعبداللهیان: اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل در چارچوب دفاع مشروع بود +فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.

Loading
اندیشکده های جهان:

آشنایی با موسسه امور بین الملل لهستان

۱۳۹۶/۰۹/۲۴ | اندیشکده های جهان

شورای راهبردی آنلاین- اندیشکده ها: موسسه امور بین الملل لهستان (PISM) یک اتاق فکر پیشرو و مستقل می باشد که کار اصلی آن بر انجام تحقیقات در حوزه سیاست متمرکز است.

موسسه امور بین الملل لهستان   ( Polski instytut spraw miedzynarodowych    (PISM  به تمام شاخه های دولت مشاوره ارائه داده و به بحث گسترده تر در روابط بین الملل در اروپا و فراتر از آن کمک می کند. این موسسه همچنین کتابها و مجلات متعددی را منتشر کرده و دارای یکی از بهترین کتابخانه های تخصصی در مرکز اروپا است. در حقیقت در میان دنیای سیاست و کارشناسان مستقل در امور بین الملل،PISM جریانی از ایده ها وافکار را در جهت آگاهی دادن و بالا بردن سطح سیاست خارجی لهستان ، ترویج می دهد. موسسه امور بین‌الملل لهستان، مرکزی تحقیقاتی و وابسته به پارلمان لهستان است که با هدف تحقیق و پژوهش در زمینه امور بین‌الملل و تمامی ابعاد و جوانب سیاست خارجی لهستان و پرورش کارشناسان و متخصصان مجرب در این زمینه بنیان نهاده شد.

اعضای شورای موسسه :

1-پروفسور جیسیک زاپوتوویچ    Professor Jacek Czaputowicz

در سال 1950 به دنیا آمد.در طول سالهای 1970و1980 او یکی ازاعضای فعال اپوزیسیون دموکراتیک بود، بین سالهای 1987 و 1990  عضو کمیته همبستگی شهروندان بود.او ریاست دانشکده روزنامه نگاری و علوم سیاسی دانشگاه ورشو را در سال 2008 بدست آورد.از دیگر فعالیتهای او می توان به معاونت خدمات شهری 1998-2006  ، مدیر استراتژی و برنامه ریزی گروه سیاست خارجی در وزارت امور خارجه   (2008-2006 ) و مدیر مدرسه ملی مدیریت عمومی(2012-2008) نام برد.

2-پروفسورآندره هاراسیموویچ    Professor Andrzej Harasimowicz

یک مورخ و متخصص در روابط بین الملل و عضو اتحادیه اروپا می باشد.در طی سالهای 1991 تا 2003 در دولت مشغول به فعالیت شد.او به سمت مدیر ارشد اجرای و مدیر دفتر برای پیوستن به اتحادیه اروپا در دفتر شورای وزیران مشغول به کار شد. از دیگر فعالیتهای او می توان به مدیر استراتژی و برنامه ریزی سیاست خارجی در  وزارت امور خارجه اشاره کرد.

3-پروفسورجری کوزمینسکی    Jerzy Koźmiński  Professor

در سال 1989 یک مدیر کل ، پس از آن به سمت معاون وزیر در کابینه مشغول فعالیت شد. از سال 1993 تا 1994 به عنوان معاون وزیر در وزارت امور خارجه خدمت کرده است. از سال 1994 تا سال 2000 به عنوان سفیر جمهوری لهستان در ایالات متحده منصوب شد. در این زمان او بر توسعه روابط بین لهستان با متحدان خود و ایالات متحده امریکا و همچنین تلاش برای عضویت لهستان در ناتو متمرکز شد.از سال 2000 به عنوان رییس بنیاد آزادی آمریکایی-لهستانی منصوب شد که در زمینه ایجاد یک جامعه مدنی، دموکراسی و اقتصاد بازار تمرکز داشت.در سال 2004 به عنوان رییس کمیته سازمان اجلاس اقتصادی اروپا در لهستان منصوب شد.

4- پروفسور زدیسلاو کراسنودبسکی       Professor Zdzisław Krasnodębski

دکتری جامعه شناسی،فیلسوف اجتماعی، روزنامه نگار و استاد دانشگاه برمن که عضو پارلمان اروپا پس از انتخابات 2014 بوده است.

5- پروفسور زبیگنیو لویسکی        Professor Zbigniew Lewicki

در سال 1973 در دانشکده مطالعات خارجی در دانشگاه ورشو دکتری علوم انسانی در ادبیات را دریافت کرد.از سال 1990 تا 1995 به عنوان مدیر گروه آمریکا در وزارت امور خارجه خدمت کرد.او در مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه ورشو و در موسسه آمریکا-اروپا uw کار کرد.از سال 2005 کارمند مرکز مطالعات در سنت کلاسیک در لهستان و مرکز و شرق اروپا شد.او یک محقق شورای انجمن های علمی آمریکایی، مرکز بین المللی وودرو ویلسون برای پژوهشگران ، کتابخانه هانتیگتون و کتابخانه وینترتور بود.

6-دکتر جان پاریس    Dr Jan Parys

در سال 1973 در رشته جامعه شناسی در دانشکده علوم اجتماعی از دانشگاه ورشودر مقطع دکتری فارغ التحصیل شد. او در سال 1989 در دفتر برنامه ریزی مرکزی به عنوان مدیر ارشد دفتر شروع به کار کرد.سپس به عنوان مدیر عامل شرکت cup ، مسئول اقتصادی و دفاعی کارکرده است.

7- پروفسور الکساندر استکووسکی  Professor aleksander Stępkowski

در سال 1997 با درجه ممتاز از دانشکده حقوق و اداره فارغ التحصیل شد.او در ماه مه 1999 از مدرسه موسیقی درجه دوم فارغ التحصیل شد. استکووسکی برگزیده از بنیاد علوم لهستان(2001-2000) ، دانشگاه منچستر(1999) ، دانشگاه آکسفورد (2002) ، دانشگاه کاتولیک لوون (2003) بود. در سال 2001 درجه دکتری خود را در رشته حقوق دریافت کرد.او مدرک فوق دکتری خود را در 14 نوامبر 2011 کسب کرد.در 25 نوامبر 2015 به سمت معاون وزیر امور خارجه، مسئول امور خارجه و مسئول معاهده حقوق قانونی و انسانی منصوب شد.

8- پروفسور کریستف سزرسکی   Professor Krzysztof Szczerski

سیاستمدار و دارای مدرک علوم سیاسی از لهستان . سزرسکی از سال 2007 تا 2008به عنوان معاون امور خارجه در وزارت امور خارجه و معاون امور خارجه در دفتر کمیته پیوستن به اتحادیه اروپا فعالیت داشت.از دوره هفتم عضو پارلمان بود.از سال 2015 به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد.

9- کندرا زیمانسکی   Konrad Szymański

مدرک کارشناسی ارشد خود  در رشته حقوق را در سال 1995از دانشگاه آدام میکایوویچ در پوزنان دریافت کرد. زیمانسکی مشاور معاون مارشال از 1999 تا 2000 بود.پس از آن در کابینه نخست وزیر لهستان خدمت کرد.از سال 2004 تا  2014 عضو پارلمان اروپا بود. وی یک جایگزین برای کمیته آزادی های مدنی، دادگستری و یک عضو از هیئت رابطه با بلاروس بود. در 9 نوامبر 2015 او به عنوان وزیر امور اروپا تعیین شد.

10- دکتر ووسیچ زاجاکووسکی  Dr Wojciech Zajączkowski

در سال 1987 در رشته مطالعات تاریخ از دانشگاه کاتولیک لوبلین فارغ التحصیل شد.در سال 1999 درجه دکترای علوم انسانی در زمینه علوم سیاسی را از موسسه مطالعات سیاسی از آکادمی علوم لهستان دریافت کرد.در طی سالهای 1991 تا 1994 بعنوان یک متخصص ارشد در مرکز مطالعات بین الملل در مجلس سنا کار کرده است.از 21 فوریه 2008 تا 31 اوت 2008 بعنوان مشاور اصلی دونالد تاسک “نخست وزیر” در دفتر نخست وزیری به فعالیت پرداخت.در تاریخ 9 سپتامبر 2008 به عنوان سفیر در کشور رومانی منصوب شد وتا سال 2010 در این سمت بود.

11-پروفسور اندره زیبرتوویچ    Professor Andrzej Zybertowicz

جامعه شناس لهستانی ،  استادیار در دانشگاه نیکلاس کوپرنیک می باشد. از سال 2008 تا سال 2010 به عنوان مشاور رئیس جمهور لخ کاچینسکی فعالیت داشت. از سال 2015 در سمت مشاور اجتماعی رئیس جمهور لهستان آندره دودا منصوب گشت.

12- دکتر پرمیسلاو زوراووسکی   Dr hab. Przemysław Żurawski vel Grajewski,                             

فارغ التحصیل از دانشکده فلسفه و تاریخ دانشگاه لودز می باشد. او در سال 1992 در وزارت سیاست ملی دفاع دفتر برنامه ریزی کار کرده است. در طی سالهای 2005 تا 2006 او متخصص گروه epp-ed در پارلمان اروپا در بروکسل بود و به نظارت بر سیاستهای اتحادیه اروپای شرقی پرداخته است.در سال 2014 به عنوان عضو شورای برنامه حقوق و عدالت تبدیل شد.در سال 2015 توسط رئیس جمهور دودا به عنوان عضو شورای توسعه ملی منصوب گشت.

 

 مدیر موسسه:

خانم آنا زلینسکا راکوویچ   Anna Zielińska-Rakowicz

زلینسکا راکوویچ دارای مدرک کارشتاسی ارشد در امور بین الملل از کالج سی وی تاس(civitas ) در ورشو می باشد.اوی در PISM از سال 2011 مشغول به کار شده است. برای اولین بار به عنوان مدیر برنامه های بین الملل (2013-2011) و مسئول پروژ ه های کلیدی و رویدادهای برگزار شده توسط PISM منصوب شد.وی از سال 2013 به عنوان مدیر در خدمت موسسه می باشد.در بین سالهای 2011-2005 او به عنوان مدرس دانشگاه و همچنین آموزش دستیار در حوزه امور بین الملل در کالج civitas مشغول به فعالیت بود.همچنین او نیز به عنوان یکی از شرکت کنندگان و هماهنگ کنندگان پروژه های علمی که مطابق چهارچوب برنامه هفتم اتحادیه اروپا برای تحقیقات (fp7) تامین مالی شده بود حضور داشت.

 

 پژوهش و تحقیق

محققان PISM مسئول آماده سازی جهت تجزیه و تحلیل هستند. آنها تحقیقات میان رشته ای و تطبیقی خود را به حوزه های مرتبط با روابط بین الملل و سیاست خارجی لهستان،عضویت لهستان در اتحادیه اروپا و ناتو، امنیت بین الملل و انرژی و رابطه دوجانبه لهستان به ویژه با کشورهای همسایه  هدایت میکنند.

بخش پژوهشی موسسه بر سه اصل پایدار است که عبارتند از:

1-برنامه ها   2- پروژه ها    3- شرکای بین المللی

1-برنامه ها:

برنامه های مورد بررسی در موسسه شامل موارد زیر می باشند:

1-برنامه اروپای مرکزی: برنامه اروپای مرکزی که شامل جمهوری چک،اسلواکی، مجارستان و همچنین بالکان شرقی و غربی می باشد به بررسی رشد و توسعه سیاسی،اجتماعی و اقتصادی ( از جمله انرژی و زیرساخت)  کشورهای منطقه در زمینه تغییرات در سیاست داخلی و خارجی می پردازد.

2-انرژی: در دوران جهانی شدن اقتصاد جهانی و ادغام رو به رشد و فزاینده از سیاست انرژی در انرژی اتحادیه اروپا ،انرژی تبدیل به یک عنصر بسیار مهم در روابط بین الملل شده است.انرژی در درجه اول یک عامل در توسعه صنعتی می باشد که فرصت برای رشد اقتصادی و رقابت در هر  دو سطح منظقه ای و بین المللی را فراهم میکند.

3-برنامه اتحادیه اروپا: برنامه اتحادیه اروپا تولید تحقیقات برای حمایت از تعامل اروپا و لهستان است.

4-برنامه شرق اروپا : به عنوان یک کشور در سر حد خارجی اتحادیه اروپا ، لهستان به طور ویژه ای در توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که در مناطق شرقی و جنوب شرقی آن می باشند علاقمند است.

5-روابط اقتصادی بین المللی و برنامه مسائل جهانی:

تحقیقات گسترده در این منطقه پذیرای اولین و مهمترین فرآیند های کلیدی در جربان، در اقتصاد جهانی است.تاثیر آنها بر موسسات همکاریهای چند جانبه(سازمان تجارت جهانی ،صندوق بین المللی پول ، g20 ، g8 ) و سازمانهای اقتصادی بین المللی ، تکامل قانون و نهادهای بین المللی و همچنین نقش آنها در سیستم سازمان ملل متحد و سازمانهای منطقه ای قابل توجه است

6-امنیت اروپا و پروژه اقتصاد حمایتی:

در طی چند سال ، محیط امنیتی اروپا دستخوش تحول چشمگیری شد که بسیاری از فرضیات استراتژیک و پیش بینی ها را در ابتدای قرن 21 تضعیف کرد. هدف  از پروژه امنیت اروپا و اقتصاد حمایتی بر تجزیه و تحلیل دو مورد که عبارتند از : سیر تکاملی تهدیدها بر علیه امنیت اروپا و دیگر امنیت سیاسی در کشورهای اروپایی متمرکز می باشد.

7-پروژه خاور میانه و شمال آفریقا

مهمترین موضوعات مورد بررسی در پروژه ” خاورمیانه  و شمال آفریقا ” شامل فرآیند انتقال و دموکراسی در جهان عرب با تاکید بر مصر و تونس و تغییرات اجتماعی و سیاسی در کشورهای حاشیه ی خلیج فارس می باشد.

2-پروژه ها

پروژ هایی مورد بررسی در  PISM  به دو بخش تقسیم می شوند:

1-پروژه هایی که در حال حاضر مورد بررسی قرار دارند.

2-پروژه هایی که قبلا مورد بررسی قرار گرفته اند.

پروژ ه های در حال حاضر موسسه عبارتند از:

1- PISM اداره کننده کمکهای مالی ناتو در جهت استفاده از علوم برای برنامه صلح و امنیت است.

به تحلیل گران PISM در برنامه امنیت ملی ، از طرف ناتو کمک مالی اعطا شد تا از علم برای صلح و امنیت (sps  ) و برای سازماندهی کارگاههای تحقیقاتی پیشرفته (are ) استفاده شود.

این کارگاهها در 18 الی 20 ماه مه سال 2015 در مولداوی برگزار شد.PISM  به عنوان اداره کننده کمک مالی بوده و انجمن سیاست خارجی (ape ) شریک PISM در این پروژه می باشد.

2-ساخت ظرفیت برای اصلاح بخش انرژی در اکراین:

این پروژه در جهت تسهیل به اشتراک گذاری تجربه اسلواکی با شرکای اوکراینی در زمینه اصلاحات بخش انرژی با تمرکز بر بهبود بهره وری انرژی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر ، تجارب اجرای قوانین مربوط به اتحادیه اروپا و… استوار است.

3-به اشتراک گذاشتن تجربه ی گفتگوی عمومی و خصوصی در فرآیند ادغام اتحادیه اروپا برای مولداوی و گرجستان

گرجستان و مولداوی به تازگی موافقت نامه پیوستن به اتحادیه اروپا را تصویب کردند که شامل شرح جامع و کاملی از موافقت نامه تجارت  آزاد (dcfta ) می باشد.امضاء این موافقت نامه فرصتهای قابل توجهی را برای کسب و کار گرجستان و مولداوی  برای ورود به بازار اروپا ارائه می دهد.در هر حال به منظور به حداکثر رساندن منافع به دست آمده از توافق نامه انجمن ، گرجستان و مولداوی به احتمال قوی نیاز به توسعه  مشارکت با شرکتهای اتحادیه اروپا ، شرکت در بازاریابی و توزیع زنجیره ای و یادگیری دانش حضور در بازار را دارند.

4- v4[2] جهانی می شود: فرصت بررسی در همکاری v4 با قدرتهای نو ظهور BASIC

این پروژه تحقیقاتی شامل محققانی از کشورهای visegrade ، با هدف تحلیل ، مقایسه و پیدا کردن مکمل سیاست های کشورهای v4 نسبت به چهار قدرت در حال ظهور  چین ، برزیل ، هند و آفریقای جنوبی است.

5- رشد اقتصادی پنهان v4 بعلاوه اکراین:

هدف از این پروژه تجزیه و تحلیل زمینه های کلیدی بهبود رشداقتصادی که شامل سرمایه گذاری عمومی، بازار کار و آموزش و پرورش می باشد، است. این پروژه بر روی بهترین روشها در زمینه های ذکر شده در بالا در میان کشورهای ویشگرد (visegrade ) و توصیه های تنظیم شده به اکراین متمرکز است.

6-مفهوم امنیت در حال تحول : یک ارزیابی انتقادی در سراسر چهار بعد (EvoCS )

این پروژه مربوط به استتاج مفاهیمی از امنیت و اهداف مورد نظر می باشد بطوریکه مفهموم امنیت بصورت یک دیدگاه کلی در اروپای معاصر درک شده است.هدف این پروژه این است که مفاهیم مختلف اروپایی از امنیت که بسته به زمان و مکان  و همچنین با توجه به تجزیه و تحلیل شباهتها و تفاوتها ی بین آنها که با هم متفاوت هستند ، شناسایی کند.

7-نقش PISM بعنوان هدایت کننده در پروژه هدف : “شفافیت کشورهای جدید عضو اتحادیه اروپا ، بهترین روش برای مولداوی و اکراین “.

هدف اصلی این پروژه شناسایی راههای ممکن برای ارتقاء نقش اتحادیه اروپا در بهبود حاکمیت قانون و مبارزه با فساد در مولداوی و اوکراین بر اساس تجربه های بدست آمده در کشور های V4 می باشد.تاکید ویژه بر این است که بروکسل از قدرت نفوذ خود در توانمند سازی فعالان جامعه مدنی در تعامل با مقامات بهره ببرد

8- پروژه دولت خوب:

این پروژه با ابتکار عمل موسسه امور بین الملل لهستان ، موسسه امور بین الملل نروژ و موسسه مطالعات سیاسی آکادمی علوم لهستان ارائه شد. هدف از این پروژه این است که به ارائه ی توصیه های علمی برای سیاست گذاران می پردازد که به آنها در زمینه ی بهبود کارکرد حکومت در زمینه ی بهبود کارکرد حکومت در زمینه های سیاسی مختلف و مهمی ازجمله امنیت ، انرژی و مهاجرت و همچنین در جهت بالا بردن همکاری بین لهستان و نروژ در این زمینه کمک می کند.

9-پروژه Rastanews :ریسک بالا در ارزیابی و ثبات سیاسی با سیگنالهای هشدار دهنده ی جدید.

موسه امور بین الملل لهستان یک کمک مالی جهت انجام تحقیق در چارچوب برنامه همفتمین پروژه مشترک Rastanews دریافت کرده است.

10- PISMبعنوان یک هدایت کننده”زمان برای مرحله سوم است؟   V4و پروژه ی رکود منطقه ی یورو ” .

موضوعات مهم در این پروژه سازماندهی یک  انجمن هدف برای بحث در سطح منطقه ای ، تجزیه و تحلیل سیر تکاملی و وضعیت فعلی از آماده سازی ملی و اجرایی اتحادیه اروپا می باشد.برای رسیدن به این هدف یک استراتژی دو بخشی تعریف می گردد.یادگیری بیشتر در مورد حالات اجتماعی و سیاسی ملی و همچنین شناسایی مهم ترین ویژگی های در حال تحول در منطقه یورو.هدف نهایی این است که بحث در مورد اتحادیه اروپا تا سطح منطقه آورده شود و یک استراتژی مشترک ، اروپای مرکزی نسبت به الحاق منطقه یورو ارائه دهند.

 

پروژه هایی که در گذشته مورد بررسی قرار گرفتند:

در ادامه پروژ ه هایی که قبلا مورد بررسی قرار گرفته اند را به صورت خلاصه معرفی می گردد:

1-حاکمیت اقتصادی اروپا از V4 دیده می شود.

هدف از این پروژه سر و کار داشتن با چهار وضعیت خاص از حاکمیت اقتصادی اروپاست که عبارتند از : هماهنگی  EMU ، بودجه اتحادیه اروپا ، اروپا سال 2020 و مدیریت بحران مالی و اقتصادی

2-انرژی هسته ای در لهستان : ترازنامه و چشم انداز آینده

این پروژه توسط یک تیم از محققان از دفتر تحقیقات PISM با همکاری موسسات تحقیقاتی لهستانی و خارجی اجرا شد. مسئولیت اجرای این پروژه با افرادی از PISM  بود.

3-تحول و دگرگونی در رهبری انجمن EaP-V4

موسسه امور بین الملل لهستان به عنوان یک شریک سازمانی در پروژه ای تحت عنوان   ” تحول و دگرگونی در رهبری انجمن EaP-V4 ” که توسط موسسه ی مطالعات استراتژیک گرجستان (GISS ) در تفلیس  اجرا شده و توسط صندوق بین المللی ویشگرد پشتیبانی شده است ، حضور دارد. این برنامه عرصه های منحصر به فردی را برای رهبران نوظهور جهت اتصال ، تبادل تجربیات و بدست آوردن آموزش عملی برای پیشبرد دانش و مهارت خود ، فراهم وی کند.

4-کالینینگراد: چالش های قدیم یا جدید؟

این پروژه با هدف تاثیر ترافیک و عبور و مرور در خطوط مرزی کوچک (SBT)که بر توسعه همکاری میان پورموسکی ،وارمیا ، ووی وودشیب و کالینینگراد و به منظور توسعه ی نظریه و بهبود عملکرد SBT پیشنهاد شده است.

این پروژه مطالعه دیداری در ووی وودشیب تحت پوشش SBT در کالینینگراد ، انتشار تحت عنوان ” همکاریهای منطقه ای بین شمال لهستان در کالینینگراد ، تجزیه و تحلیل امور و نگاه به آینده ” که توسط موسسه ی امور بین الملل لهستان انجام می شود را شامل می شود.

6- نشست سه جانبه آلمان ، لهستان ، روسیه

شورای روابط خارجی آلمان (DGAP) ، موسسه امور بین الملل لهستان (PISM) ، موسسه ی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه(IMEMO) تمایل دارند تا نشستهای سه جانبه ای را برگزار کنند. نخستین نشست سه جانبه در شهر ورشو در نوامبر سال 2013 با محوریت امنیت انرژی برگزار شد.

7- پروژه تجارت با آسیا یک فرصت برای کشورهای ویشگرد؟(تامین مالی شده توسط صندوق بین المللی ویشگرد گرانت کوچک)

موسسه اقتصاد از آکادمی علوم مجارستان رهبری این پروزه را به عهده دارد که با سه نهاد از منطقه V4  همکاری می کنند که عبارتند از : موسسه ی امور بین الملل لهستان ، موسسه ی تحقیقات اقتصادی از اکادمی علوم اسلواکی و موسسه  Europea  از سیاست اروپایی.

8- شرکت PISM در پروژه ویشگرد 4 با همکاری اثر بخش VA4M

موسسه ی امور بین الملل لهستان در پروژه تحقیقاتی ویشگرد 4 در مولداوی شرکت داشته است. این پروژه با همکاری اثر بخش VA4M ،هماهنگ شده توسط موسسه سیاست مرکزی اروپا ( براتیسلاو ، اسلواکی ) و تامین مالی شده توسط صندوق بین المللی ویشگرد می باشد . این پروژه در همکاری با مرکز بین المللی انتقال دموکراتیک  (بوداپست مجارستان ) ،موسسه ی EUROPEUM سیاست اروپایی  (پراگ جمهوری چک ) و اتاق فکر  مستقل گروه متخصصین ( کیشنو مولداوی  ) اجرا شده است.

9-استراتژی مشارکت شرق برای سال 2013 و بعد از آن

موسسه ی امور بین الملل لهستان از صندوق بین المللی ویشگرد پروژه ای با عنوان “استراتژی مشارکت شرق برای سال 2013 و بعد از آن” دریافت کرد. شرکای PISM در این پروژه موسسه ی سیاست عمومی (کشنیو ، مولداوی ) و موسسه ی روابط بین الملل ( پراگ ، جمهوری چک ) هستند.پشتیبانی اضافی برای اجرای پروژه توسط نماینده دائم جمهوری لهستان به اتحادیه اروپا در بروکسل ارائه خواهد شد.

10-بهسازی بخش امنیت-مرکز تعالی در قفقاز جنوبی

PISM یه عنوان یک شریک  دراین پروژه حاضر می باشد. در دسامبر سال 2013 ، چهار اتاق فکر از کشورهای گروه ویشگرد پروژه ای تحقیقاتی تحت عنوان بهسازی بخش امنیت-مرکز تعالی در قفقاز جنوبی را راه اندازی کردند.هدف از این پروژه انتقال تجربه از بخش های امنیتی از کشورهای ویشگرد ،به سه کشور در قفقاز جنوبی که شامل ارمنستان ، آذربایجان و گرجستان  می باشد.

11- PISM در میان مبتکرینی از استراتژی جهانی اروپا

موسسه ی امور بین الملل لهستان به همراه سه اتاق فکر اروپایی استراتژی جهانی جدید اتحادیه اروپا را آماده کرده است.این ابتکار توسط وزارت امور خارجه سوئد آمده است.

12-تجارت V4 و مشاهده پروژه توسط FDI

موسسه ی امور بین الملل لهستان در یک پروژه که با حمایت مالی ای که توسط صندوق بین المللی ویشگرد اعطا شده با عنوان ” تجارت V4 و مشاهده پروژه توسط FDI که برای مارس 2012 الی ژوئیه 2012 شده شرکت کرد.

13-گروه ویشگرد در یک پست در اتحادیه اروپا – لیسبون: نزدیک شدن برای اقدام به پروژه بعدی

این پروژه توسط موسسه ی روابط بین الملل در پراگ رهبری می شد و شامل مشارکت و همکاری با سه نهاد دیگر از منطقه V4 می باشد که عبارتند از : موسسه ی امور بین الملل لهستان ، موسسه ی امور بین الملل مجارستان-بوداپست و مرکز تحقیقات از انجمن سیاست خارجی اسلواکی در براتیسلاو.

14-مشارکت PISM با پروژه امنیت هسته ای

(NSP )

به عنوان بخشی از این همکاری PISM در چندین زمینه فعالیت دارد که شامل : برگزاری کنفرانس ها و سمینارها، مشاوره با مقامات ، کارشناسان و صاحب نظران از کشورها و سازمانهای بین المللی منتخب و تولید چندین نشریه در موضوعات مختلف مربوط است. برای مثال می توان  از : چشم اندازی از کشورهای اروپای شرقی و مرکزی در وضعیت دفاع و بازدارندگی ناتو ، روند اعتماد سازی میان ناتو و روسیه و دیدگاههای مختلف منطقه ای در نقش دفاع موشکی در کاهش تهدیدات هسته ای نام برد. این مشارکت همچنین به همکاری بین  PISM و شبکه رهبری اروپا برای عدم اشاعه و  خلع همه جانبه ی هسته ای (ELN) کمک خواهد کرد.

15-یک الگوی جدید برای دفاع و همکاری امنیتی در پروژه منطقه ویشگرد

هدف از این پروژه شناسایی موانع و فرصتها برای امنیت و همکاری میان کشورهای ویشگرد و سپس تنظیم و تدوین یک چشم انداز بلند مدت برای این همکاری است.

16-همکاری دفاعی اروپا-پروژه ای برای پاسخ به الزامات اروپا

این پروژه با حمایت مالی هاینریش بل با هدف شناسایی طرحهای قابل اجرا در زمینه نظامی و همکاریهای صنعتی دفاعی می باشد که قابل اجرا توسط کشورهای سه گانه وایمار(Weimar ) می باشد. کشورهای سه گانه وایمار شامل آلمان ، فرانسه و لهستان می باشد.

17-ایجاد یک حوزه امنیتی در سطحی گسترده تر در اروپای مرکزی ، به اشتراک گذاری دانش V 4  در همکاری در مسائل امنیتی با مناطق مجاور

این پروژه با کمک مالی استراتژیکی که توسط صندوق بین المللی ویشگرد اعطا شده بود ، حمایت شده و چهار نهاد از منطقه V4 شامل PISM ،موسسه روابط بین الملل (پراگ ، جمهوری چک ) ،موسسه امور بین الملل مجارستان ( بوداپست ، مجارستان ) و مرکز تحقیقات انجمن سیاست خارجی اسلواکی ( براتیسلاو ، جمهوری اسلواکی ) می باشد در آن مشارکت دارند.

مطالب و موضوعات مورد بررسی توسط موسسه در مورد ایران:

1-نتایج انتخابات مجلس در ایران

2-برنامه هسته ای ایران: نزدیک به صلح یا جنگ؟

دهه گذشته یک پیشرفت اساسی برای ایران در تسلط بر فن آوری و ایجاد یک زیر ساخت لازم برای ساخت یک زرادخانه هسته ای به ارمغان آورده است.در این زمینه یک شکاف رو به رشد بین ایالات متحده و اسرائیل از پیشرفت ایران ، احساس تهدید  و استراتژی مورد نظر ایران وجود دارد.

3-فاز جدید در روابط ایران و روسیه: نه تنها سوریه ، نه تنها جنگ

قرارداد نهایی هسته ای بین ایران و گروه 1+5 موجب بدتر شدن روابط یا تجدید رقابت تاریخی بین مسکو و تهران نشده است.ایران و روسیه منافع مشترکی در داخل و خارج سوریه مانند تقویت زمینه های همکاری دیپلماتیک دوجانبه ، همکاری اقتصادی و نظامی دارند. سفر رییس جمهور روسیه به ایران و شرکت در مجمع کشورهای صادر کننده گاز  در تهران در تاریخ 23 نوامبر سال 2015مرحله جدیدی از روابط بین ایران و روسیه را نشان می دهد.

4- انتخابات ریاست جمهوری  در ایران در سال 2013

5-پرونده استراتژیک شماره (74)11 PISM : خارج از منطقه امن ،روسیه و توافق هسته ای با ایران

6-احتمال توافق هسته ای با ایران 50-50 ؟ مذاکرات ادامه می یابد؟

7-مذاکرات هسته ای بین گروه 1+5 و ایران

8-لهستان به عنوان دروازه ورود به روابط بهتر اتحادیه اروپا با ایران؟

آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ایران همراه با تغییراتی بود که ممکن است در همکاری جدید بین ایران و لهستان موثر باشد.روابط بین ایران و لهستان و اوضاع منطقه از موضوعات اصلی افتتاحیه میز گرد ایران و لهستان که در تاریخ 15 دسامبر سال 2013 صورت گرفت ، بود.

9-پیامدهای تحریمهای اقتصادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران

10-مقاله سیاسی PISM : ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان به سمت یک بحران منطقه ای

11-داستان پایان ناپذیر : سناریوهای بیشتر برای مذاکره هسته ای با ایران

12-نوری در انتهای تونل : چشم اندازی برای رسیدن به یک قرارداد جامع در برنامه هسته ای ایران

البته موضوعات و موارد دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته اند که ما در اینجا به چند نمونه از آن اشاره کردیم.

تقسیم بندی منطقه ای مطالعات در موسسه

مناطقی که در موسسه امور بین الملل لهستان مورد بررسی قرار میگیرند عبارتند از:

آسیا و اقیانوسیه ، اوراسیا ، اروپا ، آمریکای لاتین ، خاور میانه و شمال آفریقا ، آمریکای شمالی و جنوب صحرای آفریقا .

حال به اختصار به معرفی هر منطقه و کشورهای هر حوضه و موضوعات مرتبط می پردازیم.

آسیا و اقیانوسیه

مناطقی که مورد بررسی هستند عبارتند از شرق آسیا ، جزایر سنکاکو-دیائویو ،جنوب آسیا.

برخی ازموضاعاتی که در منطقه شرق آسیا مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از:

1-مقاله سیاسی شماره (148 )7 PISM :مشکلات و راه حلها،گسترش طرخهای زیر ساخت در آسیا.

2-مقاله سیاسی شماره ( 146 ) 5 PISM : چگونه تحول و دگرگونی آ سه آن می تواند نقش خوبی را برای اروپا بازی کند؟

3-انتخابات تایوان : دلیلی برای روابط تایوان با کشورها وسرزمین های بین المللی

4-انتخابات عمومی در میانمار : نه دستیابی به یک موفقیت و نه یک تغییر ظاهری

5-مقاله سیاسی شماره (111) 9  PISM : به سوی دیپلماسی بیار قدرتمند چین تحت رهبری ژی جین پینگ.

6- ملاقات با کازویا ساکاموتو در PISM : سیاست امنیتی ژاپن در یک محیط و منطقه متغیر

7-توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و ژاپن :فرصتها و چالشها برای کسب و کار در(CEE)

8-سیاست همسایگی دوگانه: تحکیم رهبری چین در آسیا

9-از یک قانون تا اجرای آن : افزایش سیاست FTA چین

10-اتحادیه اروپا و ویتنام ، توافقنامه تجارت آزاد : فرصتها و چالشها برای کسب و کار در اروپا

11-پرونده استراتژیک شماره (61 )25 PISM :همکاری کلیدی منطقه ای برای همکاری استراتژیک لهستان و چین

12-سپر سامورایی : نیروی هوایی ژاپن و دفاع موشکی

13- لهستان و سنگاپور : دروازه ای برای قطبهای منطقه ای

جزایر سنکاکو- دیائویو(تنش بین چین و ژاپن بر سر جزایر سنکاکو سیائویو)

برخی از موضوعات و مطالبی که درمورد منطقه جنوب آسیا مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از:

1-سیاست خارجی هند پس از انتخابات ،تغییر و تدادم

2-هند در بحران اکراین ،صبر کنید و ببینید.

3-هند و لهستان ، 60 سال روابط دیپلماتیک ، میراث و راهی رو به جلو

4-پرونده استراتژیک (42 ) 6 PISM :60 سال روابط لهستان و هند ، به سوی یک همکاری واقعی ؟

5-سمینارچالش های دموکراسی در میانمار ، تهدید به خشونت فرقه ای و قومی

6- لهستان و جنوب آسیا ، فراتر از هند

7- مقاله سیاسی شماره ( 73 ) 25 PISM :مزایای ادغام منطقه ای ،سریلانکا چه چیزی می تواند از لهستان بیاموزد؟

کشورهایی که در حوضه بررسی منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار دارند عبارتند از:

افغانستان ، استرالیا ، بنگلادش،برمه،میانمار،کامبوج،هند،اندونزی ، ژاپن،لائوس، مالزی ، نیوزلند ،کره شمالی ، پاکستان ، فیلیپین ،سنگاپور ، کره جنوبی ، سریلانکا ،تایوان و ویتنام.

اوراسیا

مناطق مورد بررسی اوراسیا عبارتند از آسیا و آسیای مرکزی می باشد.برخی از موضوعاتی که در مورد این منطقه مورد بررسی قرار گرفته اند در ذیل بیان شده اند عبارتند از:

1-دیدار بین فرانسیس و اسخف اعظم و اهمیت سیاسی آن برای اکراین و روسیه

2-اتحادیه اروپا کارشناسانی را برای مشارکت در منطقه شرق مامور کردند ، زمانی براغی تغییر.

3-مهمترین پیامدهای دیدار پاپ فرانسیس و اسخف اعظم چیست؟

4-پرونده لیزا : آیا روسیه یک ستون پنجم در آلمان دارد؟

5-بکارگیری رسانه های اجتماعی و نرم افزارها به عنوان سلاح.

6-نتایج حاصل از تحریم انرژی و محاصره اقتصادی چه خواهد بود؟

7-نظامیان خارجی روسیه ، فرصتی برای سوریه.

8-گرجستان و مولداوی نزدیکتر به اتحادیه اروپا ؟

9-روسیه در قفقاز جنوبی

10-مقاله سیاسی شماره (134 )32 PISM : بازی خطرناک آذربایجان بین روسیه و غرب.

11-نتیجه تظاهرات در ارمنستان چه خواهد بود؟

12-انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری در قزاقستان در برابر بحران آینده

کشورهایی که در منطقه اوراسیا مورد برررسی قرار دارند عبارتند از:

ارمنستان ، آذربایجان ، قفقاز ، چچن ، گرجستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، روسیه ، تاجیکستان ، ترکمنستان  و ازبکستان.

اروپا

مناطقی که مورد بررسی هستند عبارتند از :

حوزه دریای بالتیک ،اروپای مرکزی ، اروپای شرقی ، کالینینگراد ،حوزه دریای مدیترانه ، شمال اروپا ، منطقه اقیانوس آرام ، اروپای غربی.

برخی از موضوعات مورد بررسی در این منطقه عبارتند از :

1-پتانسیل همکاری میان لهستان و لیتوانی در زمانه امنیت.

2-یورو به عنوان ابزاری برای افزایش سطح امنیت لیتوانی.

3-استراتژی مشارکت شرق برای سال 2013 و بعد از آن.

4-تغییر نامشخص پس از انتخابات پارلمانی در لیتوانی.

5-پلیس هوایی بالتیک : یک ماموریت در جهت منافع اتحاد کل.

6-سمینار : استونی و حوزه دریای بالتیک ، چه بعد و پس از بحران؟

7-استراتژی اتحادیه اروپا برای حوزه دریای بالتیک.

8-ایجاد یک حوزه امنیتی در سطح گسترده تر اروپای مرکزی : چگونگی به اشتراک گذاشتن دانش v4 در همکاری در زمینه مسائل امنیتی با مناطق مجاور (2011-2009).

کشورهای مورد بررسی در این منطقه عبارتند از:

آلبانی، بالکان ، بلاروس ، بوسنی و هرزگوین ، بلغارستان ، کرواسی ، قبرس ؛ جمهوری چک ، دانمارک ، استونی ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ،  یونان ، مجارستان ، ایسلند ، ایرلند ، ایتالیا ، کوزوو ، لتونی ، لیتوانی ، مقدونیه ، مولداوی ، مونته نگرو ، هلند ، نروژ ، لهستان ، پرتغال ، رومانی ، روسیه ، صربستان ، اسلواکی ، اسلوانی  ، اسپانیا ، سوئد ، ترکیه ، اکراین ، انگلیس.

آمریکای لاتین

برخی از موضوعات مورد بررسی در این منطقه عبارتند از:

1-سمینار جهانی شدن  v4 : بررسی فرصتها و موانع برای همکاری ویشگرد با کشورهای برزیل ، هند ، چین و آفریقای جنوبی.

2-عدم استفاده از پتانسیل همکاری بین اتحادیه اروپا و LAC

LAC : Latin American and Caribbean  آمریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب.

3-سمینار :اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین ، همکاری در دنیایی که جهانی شده است.

4-مکزیک و امریکا : پیکربندی دوباره روابط نیمکره غربی.

5-سوئیس – آمریکای لاتین قبل از انتخابات

6-مقاله سیاسی شماره 46 PISM : لهستان و برزیل ، محدود کردن فاصله ، پیگیری عوامل بالقوه دوطرفه.

7-آرمانهای جهانی برزیل ، چالش پس از لولا.

8- روابط اقتصادی بین المللی و برنامه مسائل جهانی.

کشورهای مورد بررسی در این منطقه عبارتند از:

آرژانتین ، برزیل ، شیلی ، کلمبیا ، کوبا ، مکزیک و ونزوئلا .

خاورمیانه و شمال آفریقا

مناطقی که مورد بررسی قرار دارند عبارتند از:

آفریقا ، مغرب ، منطقه دریای مدیترانه ، خاورمیانه ، شمال آفریقا و نوار غزه .

برخی از موضوعات مورد بررسی در این منطقه عبارتند از :

1-بحران لیبی و ظهور جهاد گرایی و مهاجرت .

2-بنیاد گرایان اسلامی برای رژیم نظامی در مصر ؟ پارادوکس حزب النور.

3- پشتیبانی از سازمانهای غیر دولتی در تونس پس از بهار عربی .

4- هدف از دخالت نظامی روسیه در سوریه چیست ؟

5- پرونده استراتژیک شماره (37) 1 PISM : بازگشت به آینده ،چانه زنی جدید فرانسه با رئالیسم آفریقایی.

6- ملاقات PISM با خانم معصومه ابتکار ، اولین معاون زن رییس جمهور ، از جمهوری اسلامی ایران.

7- عراق گرفتار بین چکش و سندان .

8- خاورمینه از دید ایران.

9- CSDP اتحادیه اروپا در پرتو بحران مالی .

10- مقاله سیاسی شماره 2 PISM :چالش در صلح خاورمیانه قبل از نشست اتحادیه اروپا و آمریکا در ایسبئن پرتقال.

کشورهایی که مورد بررسی قرار دارند عبارتند از:.

الجزایر ، بحرین ، قبرس ، ایران ، اردن ، لبنان ، لیبی ، مراکش ، فلسطین ، قطر ، عربستان سعودی ، سوریه ، تونس ، امارات متحده عربی و یمن .

آمریکای شمالی

مناطق مورد بررسی حوزه دریای کارائیب و آمریکای شمالی می باشند.

برخی از موضوعات مورد بررسی در این منطقه عبارتند از:

1-مرگ قاضی اسکالیا چگونه انتخابات سال 2016 را تحت تاثیر  قرار داد؟

2-سمینار : تجارت و معامله (TTIP) بین اتحادیه اروپا و آمریکا چه معنایی برای لهستان دارد ؟

3- نقش اروپا و ناتو در استراتژی امنیت ملی  جدید در آمریکا

4- تقویت سیاست ایالات  متحده در قبال مجارستان

5- هشدار اوباما در قبال تجاوز روسیه در اکراین دارای چه مفهومی است ؟

6- چگونه میتوان روابط آمریکای لاتین و حوزه کارائیب و اروپای شرقی و مرکزی را بهبود بخشید؟

7- موافقت نامه تجاری بین اتحادیه اروپا و کانادا در مدت یک ماه تکمیل خواهد شد.

8- ایالات متحده و بازارهای بین المللی LNG 

9- مکزیک و امریکا ، بازسازی دوباره روابط نیمکره غربی

10- ایالات متحده و مداخله نظامی در لیبی

کشورهایی که در این حوزه مورد بررسی هستند عبارتند از : آمریکا و کانادا.

جنوب صحرای آفریقا

مناطق مورد بررسی عبارتند از : آفریقا ، آفریقای جنوبی و جنوب صحرای آفریقا.

برخی از موضوعاتی که در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته اند  در ذیل آورده شده اند  1-سخنرانی وزیر امور خارجه آنگولا : چشم انداز آنگولا در مناقشات آفریقا

2- نتایج توسعه کسب وکار توسط لهستان در آفریقا

3- تلاش آفریقا برای صلح و امنیت ، چالش های پیش رو برای اتحادیه اروپا و لهستان

4- پرونده استراتژیک شماره 27 PISM : مداومت و تکرار بحران در مالی.

5- بحران سیاسی در مالی و برداشتهای بین المللی از آن.

6- تحول سومالی : در س عبرتی برای اتحادیه اروپا.

7- اتحادیه اروپا و تهدید تروریسم از نیجریه .

8- تهدید تروریسم در شمال و جنوب صحرای آفریقا.

9- تاثیر سرنگونی احتمالی قذافی  در آفریقا.

10- چشم انداز تغییر قانون اساسی در مراکش.

کشورهایی که در این حوزه مورد بررسی هستند عبارتند از :

بورکینافاسو ، چاد ، ساحل عاج ، کنیا ، مالی ، نیجریه ، جمهوری کنگو ، سومالی ، سودان جنوبی و سودان .

تقسیم بندی موضوعی مطالعات در موسسه

مسائل و موضوعاتی که در موسسه مورد توجه و بررسی قرار دارند به  سیزده بخش تقسیم می شوند که به شرح ذیل می باشند :

1-جهان عرب   2-بازارهای در حال ظهور  3- اتحادیه اروپا  4- سازمانها و انجمن های بین المللی  5- جامعه   6-قانون   7- تاریخ  8- انرژی و آب و هوا  9- اقتصاد  10- کمک جهت توسعه و پیشرفت  11- دموکراسی  12- امنیت  13- دیپلماسی

مدیران موسسه

این موسسه دارای 35 کارشناس خبره می باشد . در ذیل اسامی برخی از ایشان به همراه راههای تماس با آنها آورده شده است.

1-یاروسلاو سویک کارپوویچ (Jarosław Ćwiek – Karpowicz )

رئیس اداره تحقیقات

cwiek-karpowicz@PISM.pl

phone: +48 (22) 556 80 00

‏   @JCwiekKarpowicz

2- آنا ماریا دینر (Anna Maria Dyner ) رئیس برنامه شرق اروپا

dyner@PISM.pl

phone: +48 (22) 556 80 00

3- الکساندرا گالیکوسکا (Aleksandra Gawlikowska ) رییس پروژه انرژی

gawlikowska-fyk@PISM.pl

phone: (+48) 22 556 80 00

4-داریوش کلان (Dariusz Kałan ) رییس برنامه اروپای مرکزی

kalan@PISM.pl

phone: +48 (22) 556 80 20

@Dariusz_Kalan

5- پاتریک کوگل (Patryk Kugiel ) رییس روابط اقتصادی بین المللی و برنامه مسائل جهانی.

kugiel@PISM.pl

phone: +48 (22) 556 80 00

6- زوزانا نواک (Zuzanna Nowak ) سرپرست پروژه انرژی

 

nowak@PISM.pl

phone: +48 (22) 556 80 00

 7- سباستین پلوسنیک (Sebastian Płóciennik ) رئیس برنامه اتحادیه اروپا

plociennik@PISM.pl
phone: +48 (22) 556 80 00

  @SebPloc

8- پاتریسا سانسال (Patrycja Sasnal ) رئیس پروژه خاورمیانه و شمال آفریقا

sasnal@PISM.pl

phone: +48 (22) 556 80 00

9-مارسین ترلیکووسکی (Marcin Terlikowski ): رئیس پروژه امنیت اروپا و دفاع اقتصادی.

terlikowski@PISM.pl

phone: +48 (22) 556 80 00

انتشارات موسسه

موسسه نشریه ه ای دوره ای و کتابهایی در زمینه سیاست خارجی در لهستان و دیگر کشورها و همچنین تجزیه و تحلیل گزارشها و مطالعات آماده شده توسط کارشناسان PISM را منتشر می کند.برخی از این مطالعات انجام شده ، مقالات و اسناد تحقیق را می توانید در وب سایت موسسه به صورت رایگان  دریافت کنید.

PISM از سال 2005 به عنوان منتشر کننده یک سری از اسناد دیپلماتیک لهستان بوده است که اجازه دسترسی به اسناد  مربوط به روابط بین المللی لهستان در طی سالهای 1918 تا 1989 را می دهد.

این اسناد توسط مقامات لهستانی ، موسسات دولتی  ، مطبوعات ، احزاب سیاسی و دیگر سازمانهای مدنی آماده شده است.موسسه به طور منظم در نمایشگاههای کتاب شرکت می کند و نشریات آن  در موسسه ،در کتابفروشی آنلاین  و در کتاب فروشی های دانشگاهی  در سراسر لهستان در دسترس  هستند.

انتشارات موسسه در حالت کلی شامل موارد زیر می باشد که عبارتند از :

1-تحلیل ها : چند نمونه از تحلیل های انجام شده توسط موسسه در ذیل آورده شده اند

-عملیات نظامی روسیه در سوریه

– ماموریت کارشناس اتحادیه اروپا در خاورمیانه

– انتخابات پارلمانی در اسلواکی ، پیامدهای سیاسی

2- مطالعات : مطالعات انجام شده در دوبخش  انجام شده است :1- پرونده های استراتژیک 2- مقالات سیاسی .در ذیل به چند مورد از مطالعات انجام شده اشاره میشود .

-پرونده استراتژیک شماره (84)3 PISM : یک موقعیت  برد- برد ، از معامله اتحادیه اروپا  و اکراین چه چیزی ایجاد میشود؟

– پرونده استراتژیک شماره (83)2 PISM : شنگن آینده در پرتو بحران پناهندگان

– مقاله سیاسی شماره ( 150) 9 PISM : درک برزیل از گروه ویشگرد

مقاله سیاسی شماره (148) 7 PISM : گسترش طرحهای زیر ساخت در آسیا

3- گزارشات: یک نمونه از گزارشات موسسه در ذیل آورده شده است:

-آینده همکاری اتحادیه اروپا و ACP بعد از سال 2020

4- کتابها: یک نمونه از کتابهایی که توسط موسسه منتشر شده است با عنوان ” پروتکل دیپلماتیک بین سنت و مدرنیته ” می باشد .

5- مجلات : دو نمونه از مجلات منتشر شده از طرف موسسه  عبارتند از:

-امور بین الملل

-امور بین الملل لهستان در چهار ماه

وبلاگها

وبلاگهای موسسه شامل  دوازده بخش می باشند که به شرح زیر می باشند :

1-دیپلماسی انرزی

2- دهه آلمانی- ارسال شده توسط سباستین پلوشنیک

3- آیا این برنامه اروپاست ؟- ارسال شده توسط برنامه اروپا

4- امنیت لورنز

5- برنامه های سفر مسکو – ارسال شده توسط توماش کولاکوسکی

6- در منطقه بالتیک اتحادیه اروپا – ارسال شده توسط کینگا دادزینسکا

7- خلاصه اخبار آمریکایی

8- دنیای من ، صدای من

9- ماریا پرزلومیس در مورد شرق می پرسد.

10- نگاه به شرق

11- درون ماتریشکا – ارسال شده توسط استانیسلاو زسریرو

12- فراتر از اروپا

مناسبتها ، رویدادها و حمایت ها

مناسبتها و رویدادهایی که در موسسه به وقوع می انجامد به پنج بخش تقسیم می شوند که در ذیل به همراه چند نمونه از هر مورد بیان می شوند:

1-همایشها

-رسانه های جمعی و نرم افزار به عنوان سلاح

– دوستی در زمان نیاز – لهستان و لیتوانی به چالش های جهانی با انسجام منطقه ای پاسخ می دهند.

– موضوعات جاری در توسعه اقتصادی چین

– چگونه می توان به سیاست ملی انرژی شکل داد؟

* موارد دیگر با مراجعه به وب سایت به همراه مشروح آن قابل دسترسی می باشد.

2- دیدارها و بازدیدهای   PISM

-سخنرانی وزیر امور خارجه بوسنی و هرز گووین ، ایگور کرناداک

– سخنرانی عمومی توسط رئیس جمهور کرواسی کالیندا گرابار- کیتاروویچ

– نشست و دیدار با جولی بیستاپ ، وزیر امور خارجه استرالیا

– دیدار با ژان آسلبورن در PISM ، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ

– دیدار  ونشست با گیورگی مارگاشویلی ، رئیس جمهور گرجستان

* موارد بیشتر با مراجعه به سایت قابل رویت است.

3- حمایتها و پشتیبانی ها

-PISM حامی انجمن اقتصادی لهستان (PEF ) در سال 2016 است.

PEF: Polish Economic Forum

– PISMیک حامی برای پروژه ی بازارهای نوظهور اوج کسب و کار(EMBS) می باشد.

EMBS: Emerging Markets Business Summit

-PISM از نشست  لودز شرق آسیا حمایت می کند.

-پروژه های پشتیبانی شده توسط PISM:

انجمن ورشو – پکن

جوانان برای کسب و کار

4-دیگر فعالیتهای موسسه

موسسه علاوه بر موارد ذکر شده به فعالیتهای دیگری نیز پرداخته است که به چند نمونه از آن اشاره میشود :

-مشکلات بازار کار در اوکراین و کشورهای V4

-نقشه برداری از روابط اروپا و چین

-عضو متخصص  PISM از گروه کاری اروپا در مصر

-در حال حاضر چه نقشی برای روسیه در اوکراین وجود دارد؟

5- مسابقات

-مسابقه مقاله دانشجویی TTIP مرحله دوم 15 نوامبر 2015

-مسابقه مقاله دانشجویی TTIP – اعلام برندگان ، 5 دسامبر 2014

-برندگان مسابقه مقاله دانشجویی PQIA ، 15 می 2014

-مسابقه مقاله دانشجویی TTIP ، 15 نوامبر 2014

فروشگاه الکترونیکی کتاب

کتاب فروشی الکترونیک PISM کتابها و مجلات منتشر شده توسط  موسسه امور بین الملل لهستان  و همچنین فایل PDF مربوط به این نشریات ( یا قسمتی از آن ) را به فروش می رساند.

آکادمی PISM

آکادمی PISM برای پاسخگویی به چالش های بین المللی ، با هدف مجهز کردن شرکت های بین المللی و سرمایه گذاری در تحصیلات تکمیلی و افرادی که هر دو دانش ، ابزار تحلیلی همراه با یک زبان خارجی را دارند ، فعالیت می نماید.

کتابخانه موسسه

کتابخانه PISM در مدت حدودا 60 روز به کتابهای الکترونیکی دی گرایتر  و پایگاه داده و مجموعه ای از چاپ و نشر مشترک از دانشگاههای مختلف مانند انتشارات دانشگاه هاروارد ، دانشگاه پرینستون و انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا  واگذار شد. پایگاه داده برای اظهار نظر و بررسی تا 19 آوریل 2016 در دسترس خواهد بود.

راههای تماس با موسسه

1-تماس با مطبوعات :

شامل دفتر مطبوعاتی می باشد که توسط دو نفر اداره میشود که اسامی آنها همراه با طریقه تماس با آنان آورده شده است.

*مارتا درونیاک (Marta Drewniak )

mail: drewniak@PISM.pl

phone: +48 (22) 556 80 92

mobile: +48 512-965-524

*وژنیچ ماچوسکی (Wojciech Maćkowski )

mail: mackowski@PISM.pl

phone: +48 (22) 556 80 57

mobile: +48 690-561-254

2-تماس با موسسه:

جهت تماس با موسسه آدرس به همراه ایمیل ، تلفن ، فکس و نقشه راهنما ارائه میشود:

آدرس موسسه:

1a Warecka Street; P.O. Box 1010; 00-950 Warszawa Poland

تلفن به همراه فکس و ایمیل:

phone: +48 (22) 556 80 00

fax: +48 (22) 556 80 99

e-mail: PISM@PISM.pl

راههای تماس با موسسه در صفحات اجتماعی

آدرس موسسه در اینستاگرام:

@PISM_poland

آدرس موسسه در فیس بوک :

Pl- Pl.facebook.com

آدرس موسسه در تویتر:

@PISM-poland

آدرس وب سایت: http://www.PISM.pl    

[1].مطالب ارائه شده در این گزارش الزاما نظر دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی نمی باشد.

[2] .کشورهای عضو  (visegrade)V4  عبارتند از:لهستان،چک،اسلواکی و مجارستان

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *