جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
کارشناس شورای روابط خارجی آلمان:

خطر ترامپ برای روابط دو سوی آتلانتیک

۱۳۹۷/۰۳/۰۳ | اندیشکده های جهان

شورای راهبردی آنلاین: یک کارشناس شورای روابط خارجی آلمان با اشاره به اختلاف نظر اروپا و آمریکا بخصوص در مسئله برجام تاکید کرد که تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ اساس مناسبات دو سوی اتلانتیک و نظم بین المللی نهادهای چند جانبه در معرض خطر قرار گرفته است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه قرار است امروز به مسکو سفر کرده و دیداری با رئیس جمهور پوتین با موضوع برجام داشته باشد. اروپاییان بعد از خروج آمریکا ازاین توافق هسته ای همچنان تلاش می کنند آن را نجات دهند.

“استفان مایستر”، از کارشناسان شورای روابط خارجی آلمان در مصاحبه ای با “اس ار اف” سوئیس در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهور آمریکا با سیاست خود در قبال ایران اروپا را به آغوش روسیه هول می دهد گفت: در هر صورت ترامپ نگران این مسئله است که اتحادیه اروپا و روسیه دوباره درباره موضوعات بیشتری غیر از اوکراین با هم صحبت کرده و خود را علیه سیاست آمریکا متحد کنند. البته ترامپ اروپاییان را در آغوش پوتین هول نمی دهد و هنوز اختلافات زیادی در زمینه های دیگر وجود دارد. اما اروپاییان می بینند که آن ها در حال حاضر در کنار مسئله ایران همچنین در مسائل انرژی یا تجاری هم اشتراکات بیشتری با روسیه دارند تا آمریکای تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ.

این کارشناس شورای روابط خارجی آلمان در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ حالا اساس مناسبات دو سوی آتلانتیک، نظم بین المللی و نهادهای چند جانبه در معرض خطر قرار گرفته است.

وی در ادامه درباره اینکه منافع روسیه در توافق اتمی با ایران چیست گفت: روسیه هیچ علاقه ای به گسترش سلاح های اتمی نداشته و همچنین نمی خواهد کشورهای بیشتری به این تسلیحات دست یابند. هم زمان این مسئله برای مسکو مهم است که به توافق اتمی با ایران پایبند باشد.

وی همچنین گفت: از طرفی کرملین منافع اقتصادی گسترده ای در ایران دارد و شرکت های انرژی روسیه در ایران سرمایه گذاری کرده و همچنین تحت تاثیر تحریم های ضد ایرانی آمریکا قرار می گیرند. روس ها اصلا به این اوضاع علاقه ای ندارند.

این کارشناس آلمانی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد که روسیه توسط قدرتهای منطقه به عنوان یک فاکتور مهم به رسمیت شناخته می شود که ما باید با آن مذاکره کنیم و همچنین می تواند یک نقش میانجی گری مشخص را بر عهده گیرد. این کشور در کنار نقش خود به عنوان بازیگر سیاست امنیتی همچنین مزایای انرژِی و اقتصادی در منطقه دارد.

وی علت این نفوذ روز افزون روسیه را این طور توضیح داد که طبیعتا این مسئله به علت این هم است که غرب در حال حاضر بسیار ضعیف است. آمریکایی ها در منطقه شکافی را ایجاد کرده اند.

منبع:تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *