جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از منابع ناامنی در مالدیو تا رویکرد اروپا در قبال مجارستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تضاد در سیاست آمریکا در قبال جزایر اقیانوس آرام، رویکرد اروپا در قبال مجارستان، انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان، دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل، مواضع جنگ طلبانه اروپای مرکزی و اروپای شرقی در قبال چین، کره جنوبی به عنوان الگویی برای جهان در مبارزه با همه‌گیری در آینده، منابع ناامنی در مالدیو و فرصت برای بهبود روابط ژاپن -کره جنوبی از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

کارنگی

چرا روسیه معامله غلات اوکراین را به مخاطره می‌اندازد؟: با توجه به ضدحمله موفق اوکراین، جنگ اوکراین مطابق خواست روسیه پیش نمی‌رود. وضعیت عرضه گاز در اروپا آن طور که روسیه تبلیغ می‌کند، وخیم نیست. در این شرایط پوتین متوجه می شود که راه‌های زیادی برای فشار بر غرب در اختیار ندارد. تهدید به برهم زدن  معامله غلات از معدود گزینه های باقی مانده اوست.

تضاد در بطن سیاست آمریکا در قبال جزایر اقیانوس آرام: در حالی که واشنگتن و پکن بر مسائل مربوط به دفاع و امنیت تمرکز می‌کنند، جزایر اقیانوس آرام خواستار اقدام در مورد تغییرات آب و هوا است.

وظیفه دشوار بایدن در سازمان ملل: رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی باید تاکید کند که یک نظم جهانی باز مبتنی بر نهادهای جهانی تنها راه قابل دوام برای صلح است.

آیا اروپا در قبال مجارستان ملایم برخورد می‌کند؟: اتحادیه اروپا برای مدتی طولانی حمله ویکتور اوربان به ارزش‌های بنیادی این اتحادیه را نادیده گرفته است. بروکسل باید از اهرم مالی خود برای متوقف کردن زوال دموکراتیک مجارستان استفاده کند.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قزاقستان: ضربه ای به دموکراسی؟: جنگ اوکراین این امکان را به توکایف، رئیس جمهور قزاقستان داد که خود را به عنوان یک شخصیت حقیقتا مستقل از نو بسازد؛ به شکلی که دیگر به نظربایف، رئیس جمهور قبلی این کشور و یا پوتین، رئیس جمهور روسیه متکی نباشد. اکنون توکایف امیدوار است که موقعیتش را مستحکم کند.

رابطه هوش مصنوعی و امنیت سایبری: بررسی رویکرد اتحادیه اروپا: اکوسیستم امنیت سایبری اتحادیه اروپا در حوزه هوش مصنوعی بسیار نامنسجم است. این بلوک به منظور تحقق جاه‌طلبی‌هایش برای رهبری در حوزه فن‌آوری‌ باید میان هزاران ابتکار، روند و سهامدار بی‌شمار خود پیوند برقرار کند.

چرا تونس نمی‌تواند ایجاد منطقه آزاد تجاری مرزی را به تاخیر بیندازد: برنامه منطقه آزاد تجاری تونس در بن گوردان در حالی متوقف شده است که پروژه‌های مشابه در لیبی پیشرفت کرده‌اند. اگر مقامات تونس به سرعت برای احیای این طرح اقدام کنند، می‌توانند اقتصاد را تقویت و جمعیت مرزنشین را امیدوار کنند.

بروکینگز

دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل چیست؟: سه اولویت اصلی مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری  شامل جنگ روسیه و اوکراین، تغییرات اقلیمی و کمبود مواد غذایی خواهد بود. بروس جونز درباره دیپلماسی در نیویورک، تنش میان تمرکز کشورهای غربی بر ژئوپلیتیک و نیاز کشورهای جنوب برای پیشرفت در تغییرات اقلیمی توضیح می‌دهد.

آلمان باید به عادت بهانه‌ آوردن برای انفعال پایان دهد: تصمیم آلمان برای ارسال تانک‌های لئوپارد-2 به اوکراین، پیامی قدرتمند را به کرملین ارسال می‌‌کند.

چتم هاوس

مواضع جنگ طلبانه اروپای مرکزی و اروپای شرقی در قبال چین: خروج اخیر کشورهای حوزه بالتیک از فرمت «17+1» نشانگر تغییر در برداشت‌ این کشورها در خصوص چین به دلیل ابهام پکن در قبال جنگ اوکراین است. در حالی که حمله روسیه به اوکراین تاکیدی بر دیدگاه اروپای مرکزی و شرقی در مورد روسیه بود، اما بر روابط آنها با چین نیز تأثیر می‌گذارد. اگرچه این روابط قبلا هم به دلیل وعده‌های اقتصادی محقق نشده چین به کشورهای اروپای مرکزی و شرقی و وجود نشانه‌های فزاینده از تلاش‌ چین برای تأثیرگذاری بر سیاست داخلی آنها پیچیده شده بود، اما حمایت چین از روسیه حتی باعث دورتر شدن اروپای مرکزی و شرقی از این کشور می‌شود.

آیا روسیه برنده جنگ است؟: جیمز نیکسی احتمال پیروزی یا عدم پیروزی روسیه در جنگ با اوکراین را تشریح می کند. جیمز می‌گوید در حال حاضر هیچ‌کس برنده این جنگ نیست و هر دو طرف هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارند. اوکراین دارای تعداد نیروی برتر، عزم و روحیه بهتر و حمایت بین‌المللی است، در حالی که روسیه تسلیحات و انبارهای مهمات برتر را در اختیار دارد.

رند

آیا کره جنوبی می‌تواند جهان را برای شکست همه گیری بعدی یاری دهد؟: همانطور که کشورهای سراسر جهان همه‌گیری طولانی و ویرانگر کووید-19 را پشت سر می‌گذارند و در مورد خسارات و راه‌های پیش رو فکر می‌کنند، می‌توانند به پاسخ تقریباً کامل کره جنوبی به این بیماری به عنوان الگویی برای مقابله با بحران‌های بهداشت عمومی در آینده نگاه کنند.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

از نظر روسیه، نیروگاه های هسته‌ای، بمب هسته‌ای هستند: در حمله روسیه به اوکراین، برای اولین بار، به نیروگاه‌های هسته‌ای به عنوان اهداف راهبردی در یک درگیری نظامی نگاه می‌شود.

بنیاد پژوهشی آبزرور

فقر، جنایت، افراط گرایی؛ منابع درهم تنیده ناامنی در مالدیو: جزایر مالدیو در شمال مرکزی اقیانوس هند، بهشت مسافران از سراسر جهان محسوب می‌شود. با این حال، مردم این کشور درگیر ناامنی هستند. این گزارش به بررسی تهدیدات مختلف برای امنیت در مالدیو می‌پردازد که اصلی ترین آنها نابرابری درآمدی است. همچنین ضمن ترسیم تاریخچه سیاسی و مذهبی این کشور، تأثیر آنها بر ناامنی کنونی مالدیو را بررسی می‌کند.

موسسه امور بین الملل ژاپن

باید فرصت را برای بهبود روابط ژاپن -کره جنوبی مغتنم شمرد: آغاز به کار دولت یون به عنوان یک فرصت برای بهبود روابط ژاپن و کره جنوبی تلقی می‌شود. هنوز دیدگاه‌های محتاطانه‌ای در این باره وجود دارد که آیا این تمایل با توجه به ضعف سیاست داخلی دولت یون و ماهیت مسائل بین ژاپن و کره جنوبی در نهایت واقعاً به بهبود منجر می‌شود یا خیر.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *