جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

اولویت‌ها در روابط هند – آمریکا در دهه آینده

شورای راهبردی آنلاین-رصد: شراکت هند و آمریکا که از نظر دو طرف امری مهم برای حفظ امنیت و نظم بین‌المللی محسوب می‌شود، می‌تواند شراکتی تعیین‌کننده برای قرن حاضر باشد.

در گزارشی تحلیلی که به قلم داستین کلارک، آکشای ماثور، هارش وی پانت، تریشا ری، جف اسمیت و کبیر تانجا روی وب سایت اندیشکده آمریکایی هریتیج قرار گرفت، آمده است: آمریکا جامع‌ترین شریک راهبردی هند است و همکاری بین این دو کشور در زمینه‌های متعددی مانند تجارت، دفاع، چندجانبه‌گرایی، اطلاعات، فضای سایبری، انرژی هسته‌ای غیرنظامی، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی گسترش یافته است. در حالی که هر دو کشور وارد یک دهه جدید می‌شوند، باید برای همکاری در منطقه ایندوپاسیفیک که هر دو به «آزاد و باز» نگهداشتن آن متعهدند، دستور کار جدیدی داشته باشند.

در سال‌های اخیر، شرایط اضطراری مانند همه‌گیری کووید-19، روابط هند-آمریکا را به سمت ارزیابی آینده‌نگر درخصوص ژئوپلیتیک منطقه‌ای و جهانی سوق داده است. بخش‌های مهمی که باید در سال‌های آینده برای شکل‌دهی به یک رابطه قوی میان هند و آمریکا مورد توجه قرار گیرد، عبارتند از: فناوری‌های نوظهور، امنیت ملی و همکاری دفاعی، تجارت و مبارزه با تروریسم.

سطح همکار‌ی‌ دفاعی دوجانبه میان آمریکا و هند در حال حاضر حتی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌های یک دهه قبل هم فراتر رفته است. اگرچه اقدامات بسیاری در این رابطه انجام گرفته است، اما همچنان دو طرف باید در زمینه کاهش موانع بروکراتیک، انجام مانورهای نظامی جدید، و بازتقویت «ابتکار تجارت و فناوری دفاعی» اقداماتی انجام دهند.

دامنه این روابط از دوجانبه به چندجانبه گسترش یافته است و در عین حال طیف وسیع‌تری از موضوعات را نیز در بر می‌گیرد که عبارتند از: همکاری هسته‌ای غیرنظامی و منع اشاعه هسته‌ای، تامین مالی زیرساخت‌ها، تولید و توزیع واکسن کووید-19، کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی در بلایای طبیعی، حفظ صلح و آموزش، فضا و امنیت سایبری، مقابله با تروریسم و ​​افراط‌گرایی، حکمرانی بر اقیانوس‌ها و ارتقای یک منطقه آزاد و باز در ایندوپاسیفیک و  برقراری نظم قانون محور.

در سال‌های اخیر دو گفتگوی راهبردی چندجانبه از اهمیت برخوردار شده‌اند: گروه کواد (هند، استرالیا، ژاپن و آمریکا) که در سال 2017 احیا شد، و گروه کواد غرب آسیا یا I2U2 (شامل اسرائیل، هند، امارات و آمریکا) که در سال 2021 تاسیس شد. برای هند و آمریکا، کواد به چارچوبی مورد توجه برای همکاری هدفمند چندجانبه با دموکراسی‌های همفکر تبدیل شده است.

اکنون که خروج نظامی آمریکا از افغانستان باعث کاهش وابستگی این کشور به پاکستان برای دسترسی به مسیرهای تدارکاتی شده است، احتمال می‌رود که همکاری هند و آمریکا در مبارزه با تروریسم گسترش بیشتری یابد و تلاش‌های چندجانبه را برای اعمال فشار بر تشکیلات نظامی- اطلاعاتی پاکستان به منظور قطع حمایتش از گروه‌های تروریستی شامل ‌شود. هند و آمریکا همچنین باید با یکدیگر و با سایر شرکای همفکر خود همکاری کنند تا نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری زیرساختی در هند و اقیانوسیه و تمایل رو به رشد پایتخت‌های منطقه جهت یافتن جایگزین‌های باکیفیت‌تر و قابل اعتمادتر برای ابتکار کمربند و جاده چین را برآورده کنند.

در نهایت، با توجه به این که هند و آمریکا به دنبال تقویت «زنجیره‌های ارزش جهانی»(GVCs)  هستند، باید سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دو طرفه (FDI) را افزایش دهند و مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی فراهم کنند تا به سرمایه‌گذاری‌هایی بپردازد که زنجیره‌های ارزش جهانی یکپارچه را که در جهت منافع اقتصادی و امنیت ملی هر دو طرف است، تسهیل کند.

این گزارش توصیه می‌کند که هند و آمریکا اقدامات زیر انجام دهند:

  • تقویت همکاری در زمینه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی(AI)؛ زیرا مقررات مربوط به داده‌ها، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و حفظ حریم خصوصی به موضوعات مهمی برای حفظ امنیت ملی تبدیل شده‌اند.
  • تقویت هماهنگی چندجانبه و در زمینه مسائل بین‌المللی؛ از جمله اولویت قایل شدن برای دو گفتگوی راهبردی چندجانبه که در سال‌های اخیر برجسته شده‌اند؛ یعنی کواد و کواد غرب آسیا.
  • همکاری بیشتری در زمینه مبارزه با تروریسم، از جمله هماهنگ کردن راهبردها برای مدیریت افغانستان تحت رهبری طالبان و رهبری تلاش‌های چندجانبه برای اعمال فشار بر تشکیلات نظامی – اطلاعاتی پاکستان به منظور کنار گذاشتن حمایت از گروه‌های تروریستی مانند طالبان و شبکه حقانی، و گروه‌های متمرکز در کشمیر مانند جیش محمد و لشکر طیبه.
  • تقویت و ادغام زنجیره‌های ارزش جهانی، با استفاده از سرمایه‌گذاری مستقیم دوطرفه در اقتصادهای یکدیگر با هدف تقویت تجارت دوجانبه و یکپارچه کردن زنجیره‌های ارزش جهانی و نیز تشویق شرکت‌های چند ملیتی برای مشارکت در این ابتکارات.
  • ایجاد هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌هایی که در زمینه امنیت سایبری کار می‌کنند، به ویژه شناسایی همتایان مربوطه در مورد موضوعات خاص.
  • لحاظ کردن مسائل امنیتی و دفاعی در دستور کار مربوط به فناوری‌های نوظهور، به عنوان مثال تمرکز بر شناسایی اصول مشترک برای کاربردهای دفاعی هوش مصنوعی.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *