جدیدترین مطالب

“فراخوان یکپارچه” اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

"فراخوان یکپارچه" اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی همچنین به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.

محصولات فناورانه ایران در نمایشگاه روسیه

چهار شرکت دانش‌بنیان ایرانی، تازه‌ترین محصولات فناورانه در حوزه محصولات کربنی، کانالیست‌ها و مواد تصفیه نفت و گاز را در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی روسیه عرضه کردند.

Loading

أحدث المقالات

“فراخوان یکپارچه” اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

"فراخوان یکپارچه" اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی همچنین به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.

امیرعبداللهیان: ایران به هرگونه خطای اسرائیل پاسخ می‌دهد

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر خارجه مالت ضمن هشدار درباره هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد.

انگلیس وزیر دفاع ایران را تحریم کرد

لندن – ایرنا – انگلیس به بهانه جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه، در پی دفاع مشروع ایران در برابر اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان را به همراه شماری از شخصیت‌ها و نهادهای نظامی کشورمان تحریم کرد.

Loading

جنگ اوکراین و تهدیدات امنیت غذایی و انرژی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بازارهای جهانی انرژی و منابع غذایی همچنان تحت تأثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین هستند؛ زیرا این دو کشور تأمین‌کنندگان اصلی انرژی، غذا و کود محسوب می‌شوند. اختلال در عرضه، تحمیل ناگهانی تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه علیه روسیه، محدودیت‌های تجاری و مداخلات سیاسی متعدد در واکنش به بحران، باعث افزایش سرسام‌آور قیمت کالاها و مواد غذایی شده است.

وب‌سایت اندیشکده بریتانیایی چتم هاوس در گزارشی نوشت: پیش از شروع جنگ اوکراین، تقاضا برای منابع جهانی از عرضه فراتر رفته بود و احیای اقتصاد بین‌المللی پس از همه‌گیری کووید-19 نیز قیمت‌ها را افزایش داد. این وضعیت باعث افزایش تورم جهانی و هزینه‌های زندگی شد که مشخصه اصلی آن افزایش مصرف انرژی و فقر غذایی بود. این وضعیت احتمالاً درنتیجه جنگ در اوکراین بسیار بدتر می‌شود که می‌تواند تهدیدی برای امنیت انسانی به‌ویژه در میان جوامع کم‌درآمد و آسیب‌پذیر باشد.

دولت‌ها باید برای ایجاد جوامع و اقتصادهای انعطاف‌پذیر با هدف مقابله با این چالش‌های بلندمدت، سرمایه‌گذاری کنند. اگرچه کاهش آسیب‌ها به جوامع کم‌درآمد باید اولویت اصلی سیاست‌گذاران باشد، اما عدم توجه به اهداف بلندمدت به‌ویژه تغییرات آب و هوایی می‌تواند به اتخاذ تصمیمات بدی منجر شود که شکنندگی‌های موجود در نظام‌های اقتصادی و اجتماعی را تشدید کند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت:

– حمله نظامی روسیه به اوکراین یک رویداد جهانی تکان‌دهنده است که پیامدهای آن به‌ویژه در حوزه انرژی و مواد غذایی، بقیه جهان را تحت تأثیر قرار داده است. در میدان جنگ، درحالی‌که تصور می‌شد روسیه به یک پیروزی سریع و آسان دست خواهد یافت، اکنون وارد مرحله فرسایشی شده است. روسیه نمی‌تواند بر اوکراین مسلط شود و اوکراین نیز نمی‌تواند نیروهای روسیه را از خاک خود بیرون کند.

– تهاجم روسیه به اوکراین سیاست و بازار جهانی را شوکه کرده است. درحالی‌که درباره پایان جنگ، چشم‌انداز روشنی وجود ندارد، مسلم است که پیامدهای آن برای جوامع سراسر جهان هم طولانی و هم گسترده خواهد بود.

– روسیه و اوکراین برای بازارهای منابع جهانی، به‌ویژه برای انرژی، غذا و کود، مهم هستند. تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های تجاری و مداخلات سیاستی که توسط دولت‌های ملی و منطقه‌ای در واکنش به این جنگ اعمال شده است، منجر به افزایش سریع قیمت‌ این کالاها شده است. این روند با اختلال در زنجیره تأمین و ترس از کمبود بالقوه عرضه تشدید شده است.

قیمت‌های بالای انرژی و مواد غذایی که تهدیدی فوری برای امنیت انسان‌ها به‌ویژه در میان جمعیت‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر است، ممکن است باعث ایجاد خطرات آبشاری شوند که با فشارهای اجتماعی-اقتصادی و سیاسی موجود ترکیب‌شده و جرقه ناآرامی و حتی درگیری‌های بیشتر در سایر نقاط جهان را تشدید کند. وجود پتانسیل شوک‌های هم‌زمان قیمت یا عرضه – ازجمله به دلیل تغییرات آب و هوایی – این خطر را بیشتر می‌کند.

– بحران روسیه و اوکراین چالش‌های جدیدی را برای جامعه بین‌الملل ایجاد می‌کند، اما خطرات آبشاری که در حال افزایش است، ازجمله اختلالات زنجیره تأمین، نوسانات بازار، ناامنی منابع، مهاجرت و تغییرات ژئوپلیتیکی قابل‌توجه، بخشی از واقعیت‌هایی هستند که پیش‌ازاین، به دلیل تغییرات آب و هوایی شکل گرفته بودند.

– اکنون دولت‌ها باید برای ایجاد انعطاف‌پذیری بلندمدت در جوامع و اقتصادها در برابر شوک‌های جهانی همه‌گیری کووید-19 و جنگ روسیه در اوکراین در مقیاسی که طی دو سال گذشته شاهد آن بوده‌اند، سرمایه‌گذاری کنند. آن‌ها باید تدابیری اتخاذ کنند که هم تأثیرات مداوم جنگ در اوکراین و هم خطرات بلندمدت اختلال در بازار و تحولات ژئوپلیتیکی را کاهش دهد. این اقدامات ممکن است شامل اولویت‌بندی کاهش تقاضای منابع و تغییرات نظام‌مند برای بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش نوسانات بازار باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *