جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading
رصد اندیشکده‌ها

از امنیت منطقه‌ای دریای بالتیک تا چالش‌های تعهدات اقلیمی چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: امنیت منطقه‌ای دریای بالتیک، پیشبرد دیپلماسی با روسیه تحت ریاست پوتین، نشست اتحادیه اروپا-اتحادیه آفریقا به عنوان یک نقطه عطف، جایگاه بلاروس در تقابل روسیه و غرب، نیاز به تنظیم مجدد روابط انگلیس-آفریقا، و لزوم برابری جهانی واکسیناسیون برای رسیدن به احیای کامل جهانی از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

شورای روابط خارجی اروپا

آیا پیشبرد دیپلماسی با روسیه تحت ریاست پوتین واقعاً ممکن است؟: غرب باید با خودش صادقانه‌تر برخورد کند و از بهانه‌تراشی برای انفعال دست بردارد. دیدار امانوئل مکرون با ولادیمیر پوتین از نظر بسیاری یک شکست محسوب شد. با این حال نمی‌توان رئیس جمهور فرانسه را برای این مسئله مقصر دانست. موفقیت فقط در صورت ارائه امتیازاتی جدید به کرملین حاصل می‌شد.

توصیه‌هایی برای امنیت منطقه‌ای دریای بالتیک: این گزارش به دنبال تدوین یک دستور کار امنیتی برای منطقه دریای بالتیک است. اگرچه منطقه دریای بالتیک در مقایسه با سایر مناطقی که با تجاوز احتمالی روسیه مواجه هستند، از قدرتی نسبی برخوردار است اما این امر باعث ایجاد رضایت خاطر نخواهد بود. بزرگترین کمک به امنیت منطقه باید از سوی بزرگترین کشورها یعنی آلمان، لهستان، و آمریکا صورت گیرد. با این حال، کشورهای کوچکتر نیز از طریق بهبود همکاری امنیتی خود، می‌توانند مشارکت قابل توجهی در این رابطه داشته باشند.

چتم هاوس

پایان بازی‌های روسیه و معضلات پوتین: در حالی که هشدارهای واشنگتن و لندن شدت گرفته، دوره خطر حداکثری در بن بست اوکراین آغاز شده است. وضعیت موجود، حتی اگر از درگیری هم اجتناب شود، وضعیتی از دست رفته محسوب می‌شود و شرایط دیگر به حالت قبل باز نخواهد گشت.

چالش‌های مهم تعهدات اقلیمی چین: رابطه چین و آمریکا در سال‌های اخیردچار تنش ژئوپلیتیک رو به افزایشی بر سر تایوان، دریای چین جنوبی، حقوق بشر و مشاجرات تجاری بوده است. ممکن است همکاری و هماهنگی میان دو کشور مانند رویایی غیرعملی به نظر برسد اما یک مسئله وجود دارد که منافع دو کشور در خصوص آن با هم همپوشانی دارد: افزایش 3 درجه‌ای دمای زمین به اقتصاد و بافت اجتماعی هر دو طرف آسیب می‌رساند و این پیامدی است که هر دو کشور می‌خواهند از آن دوری کنند.

دوران سخت کنترل تسلیحات: چه می‌توان کرد؟: جهان به دلیل تحولات تکنولوژیک در رابطه با تسلیحات به جایی خطرناک ترتبدیل شده و در عین حال به روی تدابیر کنترل تسلیحات که می‌تواند برخی از این خطرات را محدود کند، کمتر باز بوده است. کنترل تسلیحات بهبود نمی‌یابد مگر اینکه ائتلاف‌های بین‌المللی حامیان به حفظ آنچه موجود است کمک و برای بازسازی آنچه از دست رفته و نیز برای یافتن تدابیری برای رفع چالش‌های جدید و دلهره‌آور تلاش کنند. استیون میلر در این گزارش استدلال می‌کند که برای مسائل کنترل تسلیحات یک دستور کار اساسی وجود دارد که اروپا در آن سهمی بزرگ دارد؛ از جمله نظم منطقه‌ای کنترل تسلیحات در اروپا و تنظیم مقررات جهانی نظیر فضا و سایبر.

کارنگی

چرا نشست اتحادیه اروپا-اتحادیه آفریقا می‌تواند یک نقطه عطف باشد: بعید است نتایج این نشست با لفاظی‌های اتحادیه اروپا درباره یک شراکت جدید و برابر مطابقت داشته باشد. اما دو قاره آفریقا و اروپا کم‌کم متوجه شده‌اند که به یکدیگر نیاز دارند. در حالی که دیپلمات‌ها اقدامات نهایی را برای برگزاری نشست مشترک انجام می‌دهند علایم اولیه حاکی از آن است که نتایج این نشست دلسرد کننده خواهد بود. با این حال آنچه در پشت صحنه اتفاق می‌افتد بسیار مهم‌تر است.

ترسیم نقشه رویکرد جدید روسیه در قبال فضای برجای مانده از فروپاشی شوروی: عقب نشینی ژئوپلیتیکی که روسیه سه دهه پیش آغاز کرد، به پایان رسیده و سیاست جدیدی برای یک گسترش گزینشی بر مبنای منافع ملی روسیه آغاز شده است.

بلاروس در تقابل روسیه و غرب در کجا قرار دارد؟: اگر زمانی فرضیاتی در مورد نحوه عمل الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس در صورت بروز یک درگیری بزرگ منطقه‌ای وجود داشت، دیگر این فرضیات مطرح نیست. قلمرو بلاروس صرفا یک منطقه شروع عملیات برای ارتش روسیه محسوب می‌شود و دامنه تهدید بلاروس را یک عامل تعیین می‌کند: اینکه کرملین چقدر مشتاق جنگ باشد.

بروکینگز

نیاز به تنظیم مجدد روابط انگلیس-آفریقا: در سال‌های اخیر شیوع کووید-۱۹، جهت‌گیری اقتصادی و سیاسی بریتانیا به سمت آسیا-اقیانوسیه پس از برگزیت و کاهش کمک‌ برای توسعه، باعث افزایش فاصله سیاسی و اقتصادی بین بریتانیا و آفریقا بوده است. اما این تغییرات بخشی از روند بلندمدت تنزل آرام این رابطه بوده: برای مثال، سهم آفریقا از واردات بریتانیا در 10 سال گذشته از 2.1 درصد به 1.7 درصد کاهش داشته است.

چرا برابری جهانی واکسیناسیون نسخه حیاتی برای احیای کامل جهانی است؟: بر اساس آخرین گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی، جهان تا پایان سال 2022 در بهترین حالت به صورت نیمه احیا خواهد شد. شاید مهم‌ترین دلیل احیای نابرابر جهانی، دسترسی نابرابر به واکسن‌های کووید-19 در سراسر جهان باشد.

رند

هوش مصنوعی برای مانورها و مدل سازی: در این مقاله، درباره چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در مدل‌سازی سیاسی-نظامی، شبیه‌سازی و مانورهای مربوط به درگیری با کشورهایی که دارای تسلیحات کشتار جمعی و سایر قابلیت‌های پیشرفته از جمله در زمینه فضا، فضای سایبری و تسلیحات دقیق دوربرد هستند، بحث می‌شود.

بروگل

واگرایی شرق-غرب در اقدام بانک مرکزی دوام چندانی نخواهد داشت: در ماه‌های اخیر شاهد واگرایی روبه‌افزایشی در خصوص سیاست پولی میان بانک‌های مرکزی غرب و آسیا بوده‌ایم. بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه مارس تحت فشار یک تورم بالاتر از حد انتظار، تغییری ناگهانی به سمت افزایش نرخ داشت. همین امر در مورد بانک انگلستان هم صادق بود. این اجماع در ماه دسامبر به سمت افزایش توسط بانک مرکزی اروپا تغییر جهت داد. اما این انقباض پولی سریع با موضع بانک خلق چین و تعهد بانک ژاپن به برنامه تسهیل کمّی برای حمایت از بازارها و سقف بازدهی از طریق اوراق قرضه در تضاد بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *