جدیدترین مطالب

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

آخرین آمار شهدای فلسطین پس از ۲۰۰ روز جنگ

دفتر اطلاع رسانی دولت در غزه اعلام کرد در ۲۰۰ روز گذشته از حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوارغزه، ۴۱ هزار و ۱۸۳ فلسطینی شهید و یا مفقود شدند که ۱۴ هزار و ۷۷۸ نفر از شهدا کودک هستند.

افزایش بهای جهانی نفت

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه مه با شش صدم درصد افزایش ۸۱ دلار و ۹۳ سنت معامله شد.

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 
Loading

أحدث المقالات

اردوغان: نتانیاهو مانند هیتلر است

رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه ضمن تشبیه مجدد نخست‌وزیر اسرائیل را به دیکتاتور معدوم نازی‌ها، انتقال مقر حماس از قطر را رد کرد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از رقابت فضایی روسیه و چین با آمریکا تا برنامه‌های امارات برای توسعه اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: رقابت جدید روسیه و چین با آمریکا در فضا، آزمون روسیه برای آلمان، دلیل کم‌اهمیت بودن مداخله چین در تاجیکستان از نگاه روسیه، نگرانی آمریکا از سرکوب شرکت‌های فناوری توسط اروپا، تحکیم تایوان در برابر طوفان پیش‌رو، نگاهی به چشم‌انداز همکاری چین-آفریقا، خط قرمز پوتین درباره اوکراین و توسعه اقتصادی امارات و ابتکار کمربند و جاده از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان با این اندیشکده‌ها نیست.

کارنگی

آیا روسیه و چین در رقابت جدید در فضا بر آمریکا غلبه می کنند؟: روسیه و چین همکاری با یکدیگر در فضا را چیزی نزدیک به اتحاد معرفی کرده‌اند، این برداشتی است که توافقات دوجانبه جدید از جمله برنامه هایی برای ایجاد یک پایگاه مشترک در ماه، آن را تقویت کرده است. با این حال مهم‌ترین چیزی که روسیه و چین را در این زمینه متحد می‌کند، رقابت آنها با آمریکا است.

آزمون روسیه برای آلمان: دولت جدید برلین در برخورد با روسیه در شرایط دشواری قرار خواهد داشت. سیاست دولت جدید آلمان نمی‌توانست شروعی دشوارتر از این در رابطه با روسیه داشته باشد.

چرا روسیه مداخله چین در تاجیکستان را تهدید چندانی نمی‌داند؟: روسیه و چین حتی اگر برای رقابت در آسیای میانه دلیل خوبی هم داشته باشند، روابط دوجانبه دوستانه را به ویژه با توجه به تشدید رویارویی‌شان با غرب، یک اولویت می‌دانند.

محرک‌ها و محدودیت‌های روابط روسیه-چین: در 30 سال گذشته، چین و روسیه نشان داده‌اند که شراکت آن‌ها منعطف و رو به رشد است. هر رهبری در کرملین حتی رهبری دموکراتیک که روابط با غرب را بهبود بخشد، تلاش خواهد کرد روابط باثبات و دوستانه با چین را حفظ کند. این دقیقا همان کاری است که هر رهبر عملگرایی در چین در رابطه با روسیه انجام خواهد داد.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

اروپا باید به نگرانی‌های آمریکا درباره سرکوب شرکت‌های بزرگ فناوری توجه کند: به زودی قانونی در اروپا تصویب خواهد شد که شرکت‌های بزرگ فناوری را هدف می‌گیرد اما این خطر وجود دارد که این قانون فقط بر شرکت‌های آمریکایی متمرکز شود. این امر باعث نگرانی واشنگتن شده است.

بروکینگز

مستحکم کردن تایوان برای طوفان پیش‌رو: در سال‌های پیش‌رو و در مواجهه با افزایش فشار چین بر تایوان، قابلیت‌های گروه بعدی رهبران این کشور در حالی که در صدد افزایش اعتماد عمومی و جلب حمایت برای سیاست‌های مربوط به تقویت امنیت و رفاه تایوان هستند، به چالش کشیده می‌شود.

نگاهی به چشم‌انداز همکاری چین-آفریقا 2035: چشم انداز همکاری چین-آفریقا 2035 اولین برنامه همکاری مشترک میان مدت تا بلند مدت میان دو طرف است که به طور مشترک تدوین شده است. این چشم‌انداز چارچوب کلی همکاری چین و آفریقا را برای 15 سال آینده تعریف می‌کند. زمان انتشار این سند، چارچوب موضوعات آن و نیز جزییات همکاری اقتصادی مطرح شده در آن موضوعاتی قابل بررسی است.

فارین پالسی این فوکوس

عملکرد ضعیف نیروی نظامی آمریکا: شکاف عمیقی میان شهرت نیروی نظامی آمریکا و عملکرد واقعی آن وجود دارد. ورزش حرفه‌ای یک تجارت جدی است. اگر موفق شوید، جایزه‌های فراوان می‌گیرید. اگر انتظارات را برآورده نکنید، شما را کنار می‌گذارند. جنگ به سبک آمریکایی در قرن بیست و یکم موضوعی کاملا متفاوت است. البته جنگ، بازی نیست و خطرات در آن بسیار بیشتر از خطرات میدان بازی است. وقتی در جنگ اشتباهی رخ می دهد نمی‌توان گفت سال بعد جبران می‌کنم، منتظر بمانید. این پاسخی رضایتبخش نخواهد بود. دست کم نباید این طور باشد. با این حال، مردم آمریکا به تشکیلات سیاسی و نیروی نظامی آن عادت کرده‌اند که نتایج دلسردکننده را نادیده بگیرند یا به آن بی اعتنا باشند.

فدراسیون دانشمندان آمریکایی

یک گام بزرگ در زرادخانه هسته‌ای هند: در 18 دسامبر 2021، هند موشک بالستیک میان برد آگنی-پی را آزمایش کرد. این دومین پرتاب آزمایشی این موشک بود و پرتاب آزمایشی اول در ژوئن 2021 انجام گرفته بود.

دولت هند پس از پرتاب هر دو موشک آن را نسل جدید موشک بالستیک خواند که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد.

بنیاد پژوهشی آبزرور هند

تاملاتی در خصوص ایندوپاسیفیک: دیدگاه‌هایی از آفریقا: ایندوپاسیفیک به منطقه دریایی وسیعی اشاره دارد که از سواحل شرق آفریقا و غرب آسیا تا سراسر اقیانوس هند و اقیانوس آرام و سواحل شرقی آسیا کشیده شده است. برخی از مسیرهای تجاری بزرگ از میان این آب‌ها عبور می‌کنند.

احترام به حقوق بین‌الملل در یک زمین بازی ناهموار: قضیه نامیبیا: اصل احترام به حقوق بین‌الملل با نابرابری‌ها، به‌گزینی، ناهماهنگی‌ها و استانداردهای دوگانه در نظام سیاسی بین‌الملل توصیف می‌شود. دولت‌های بزرگ قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند، همان‌طور که شکست آمریکا و روسیه در پایبندی به کنوانسیون تسلیحات شیمیایی، اشغال کریمه توسط روسیه، و تداوم تجارت کالاهای لوکس توسط چین به کره شمالی با وجود ممنوعیت اعمال‌شده توسط شورای امنیت سازمان ملل این مسئله را به تصویر کشیده است.

مرکز امور بین الملل بارسلونا

خط قرمز پوتین درباره اوکراین: آزمونی جدید برای اراده اروپا و ترانس‌آتلانتیک: روسیه در سال جاری برای دومین بار تعداد زیادی از سربازان و نیروی نظامی را به نزدیکی مرز اوکراین فرستاد. این اقدام نگرانی‌ها درباره احتمال حمله به اوکراین را باعث شد و زنگ خطر را برای ناتو و اتحادیه اروپا به صدا درآورد.

موسسه امور بین‌الملل ژاپن

توسعه اقتصادی امارات و ابتکار کمربند و جاده: روابط اقتصادی بین کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و بحرین) و چین از دهه 1970 عمدتاً از طریق تجارت منابع نفتی گسترش یافته است. با این حال، وابستگی چین به کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) برای دریافت نفت، از زمانی که چین در سال 1993 به یک واردکننده نفتی تبدیل شد تا کنون، افزایش یافته است. از سوی دیگر، اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) با هدف دستیابی به توسعه اقتصادی بلندمدت از طریق رهایی از وابستگی به نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود، به دنبال تغییر پایه‌های صنعتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده‌اند. در برنامه‌های بلندمدت توسعه اقتصادی اخیر در این کشورها از جمله عربستان و امارات بر اهمیت سرمایه گذاری خارجی مستقیم تاکید شده است.

موضوعات مورد تمرکز سیاست خارجی و امنیتی عربستان: مداخله در جنگ داخلی یمن و چشم اندازهای ثبات منطقه‌ای: عربستان با چالش های مختلف دیپلماتیک و امنیتی مواجه است. در حالی که مداخله عربستان در یمن به مشکل برخورد کرده، این کشور مجبور شده است در واکنش‌های خود به ایران و مسائل داخلی تجدید نظر کند. آغاز گفتگوهای مستقیم با ایران یک تحول مثبت برای ثبات منطقه است، اما نگرانی ها در مورد احیای بی‌ثباتی سیاسی در منطقه  همچنان حل نشده باقی مانده است. این مقاله به بررسی روند تفاهم‌ میان کشورهای منطقه و تغییرات ژئوپلیتیکی که در پس این تفاهم‌ها رخ می‌دهد، می‌پردازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *