جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه‌ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

اخیرا دولت طالبان در افغانستان در توسعه همکاری با کشورهای همسایه نسبتا موفق بوده است. به نظر می رسد که به جای تمرکز صرفا بر انزوا از غرب، رژیم فعلی تصمیم گرفته است که به طور فعال روابط خود را با دولت های منطقه برقرار کند و تاکید اصلی سیاست خارجی خود را بر دولت های منطقه ای قرار دهد که بیشتر به عمل گرایی تا پیش نیازهای ایدئولوژیک در امور خود با افغانستان علاقه مند هستند.

Loading

از رویکرد بایدن در قبال آفریقا تا توسعه پایدار در دوران کووید-19

شورای راهبردی آنلاین – رصد: عدم حضور پاکستان در نشست دموکراسی بایدن، لزوم بازگشت به رویکرد جان اف کندی در قبال بحران یمن، چگونگی و بایدهای رویکرد بایدن در قبال آفریقا، چشم‌انداز راهبردی اتحاد فیلیپین-آمریکا، نورد استریم-2 و اروپا و توسعه پایدار در دوران کووید-19 ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بروکینگز

چرا پاکستان در نشست دموکراسی در آمریکا شرکت نکرد؟: پاکستان که یکی از 110 کشور دعوت‌شده به نشست دموکراسی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بود، در اقدامی تعجب‌برانگیز در این رویداد شرکت نکرد. وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای از دولت آمریکا برای دعوتش تشکر کرد و گفت که مشتاقانه منتظر تعامل با آمریکا در زمینه دموکراسی در زمانی مناسب در آینده است.

جان اف کندی و بحران یمن: در چند سال اخیر سه رئیس‌جمهور آمریکا یعنی باراک اوباما، دونالد ترامپ و جوزف بایدن با بحرانی در یمن مواجه شده‌اند که حول محور مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی علیه یک گروه شورشی که اکثر مناطق شمالی یمن را کنترل می‌کند، می‌چرخد. جان اف کندی اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که با یک بحران جدی بین‌المللی در یمن مواجه شد که تقریباً با بحران موشکی کوبا با اتحاد جماهیر شوروی و حمله چین به هند در پاییز 1962 هم‌زمان بود. کندی در برخورد با مسئله یمن کاری کرد که بسیار کم‌سابقه بود: او درخواست‌‌های عربستان برای حمایت از جنگ مخفیانه آن‌ها در یمن را نادیده گرفت و در عوض به دنبال برقراری صلح بود. سیاست کندی جایگزینی قابل‌توجه برای رویکرد شکست‌خورده شش سال گذشته است.

چگونگی و بایدهای رویکرد بایدن در قبال آفریقا: آفریقا جزو اولویت‌های راهبردی آمریکا نبوده است. باوجودی که دولت‌های پی‌درپی آمریکا به دنبال پیشبرد ابتکارات مربوط به‌سلامت، تجارت و انرژی بوده‌اند اما توجه سطح بالای آمریکا به این قاره به نگرانی درزمینهٔ امنیت، افراط‌گرایی و جریان مهاجرت محدود بوده است. در دولت ترامپ، آمریکا از نفوذ چین در برخی دولت‌های آفریقایی نگران شد، درحالی‌که دولت بایدن تا حد زیادی بر جنگ داخلی در اتیوپی تمرکز کرده است. درعین‌حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیرش به آفریقا ابراز امیدواری کرد که آمریکا بتواند روابط قوی‌تری با این قاره ایجاد و پتانسیل اقتصادی گسترده این قاره و بسیاری از جریانات امیدوارکننده در آن را شناسایی کند.

پترسون

بیستمین سالگرد پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی: مسلماً مهم‌ترین اقدام سازمان تجارت جهانی در تاریخ 26 ساله‌اش، پذیرش عضویت چین در این سازمان در دسامبر سال 2001 بود. پیوستن به سازمان تجارت جهانی روند اصلاحات اقتصادی داخلی در چین را تسریع کرد. چین با این اصلاحات، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قابل‌توجهی را جذب کرد و تجارت بین‌المللی خود را به‌طور چشمگیری گسترش داد. تجارت همچنان برای اقتصاد چین، رفاه مردم و آینده این کشور بسیار مهم است.

کارنگی

شعله ور شدن رقابت تسلیحاتی جدید؛ نتیجه خروج آمریکا از پیمان موشک‌های ضد بالستیک: جورج بوش سال‌ها قبل مدعی شد که آمریکا برای حفاظت از خود باید از پیمان موشک‌های ضد بالستیک خارج شود. حالا مشخص شده است که این کار یک اشتباه بود.

موسسه امور بین‌الملل سنگاپور

آیا اندونزی از تعهدش به کاپ26 عقب نشینی می کند؟: در تحقیقی که پیش از پاندمی کرونا توسط موسسه منابع جهانی منتشر شد اندونزی در رتبه هشتم تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان قرار داشت. نیمی از گازهای گلخانه‌ای تولیدشده در این کشور حاصل فعالیت‌های کشاورزی، جنگل‌داری و سایر موارد استفاده از زمین است. بنابراین وقتی اندونزی در کنفرانس اقلیمی ماه گذشته سازمان ملل به بیش از 100 کشور در تعهدی جهانی برای پایان دادن به جنگل‌زدایی پیوست، گامی بزرگ و قابل‌توجه برداشت.

موسسه یوسف اسحاق سنگاپور

پرکردن شکاف‌ها، برآوردن نیازها: چشم انداز راهبردی اتحاد فیلیپین-آمریکا: باوجود روابط دیپلماتیک تاریخی صمیمانه و منافع راهبردی همگرا در موضوعات مهم سیاست خارجی میان فیلیپین و آمریکا، همواره تنش‌‌هایی میان آن‌ها وجود داشته است. منتقدان روابط فیلیپین هم شامل کسانی است که به دنبال تقویت این اتحاد از طریق اصلاح رفتار نابرابر با مانیل در مقایسه با سایر شرکای نظامی آمریکا هستند و هم شامل آن‌هایی است که بازنگری در منطق این اتحاد را در بحبوحه ظهور چین به‌عنوان رقیب راهبردی آمریکا خواستارند.

موسسه امور بین‌الملل ژاپن

ژاپن و پیمان آکوس: اعلام ناگهانی پیمان آکوس با استقبال ژاپن روبرو شد درحالی‌که فرانسه به دلیل لغو قرارداد فروش زیردریایی به استرالیا از آن خشمگین شد. پیمان آکوس به‌خودی‌خود در افزایش امنیت، ثبات، رفاه، آزادی و دموکراسی در منطقه ایندوپاسیفیک سهم بزرگی خواهد داشت.

موسسه تحلیل و مطالعات دفاعی مانوهار پاریکار هند

نورداستریم-2 و اروپا: نورد استریم 2، پروژه خط لوله گازی که قرار است گاز طبیعی را از سیبری به آلمان برساند، از ابتدا موضوعی بحث‌برانگیز بود و حالا بار دیگر به‌عنوان یک نقطه عطف ژئوپلیتیک در تیتر اخبار قرار گرفته است. دولت بایدن که سومین دولت مخالف با این پروژه در آمریکا است، در نوامبر سال جاری تحت قانون حفاظت از امنیت انرژی اروپا، دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه این پروژه اعمال کرد.

موسسه سیاست توسعه پایدار پاکستان

توسعه پایدار در دوران کووید19: تاکنون حدود 20 میلیون نفر در جهان به COVID-19 مبتلا شده‌اند و بیش از 4.2 میلیون نفر از آن‌ها مرده‌اند. صدها هزار پرواز، قطار و اتوبوس لغو و میلیون‌ها کسب‌وکار تعطیل‌شده  و میلیون‌ها شغل از بین رفته است. نظام‌های مراقبت‌های بهداشتی برای مقابله با افزایش مداوم قربانیان کرونا تحت فشارند و تأثیرات روانی این بیماری باعث شده که تعداد بی‌سابقه‌ای از افراد استرس روحی و روانی بیشتری را نسبت به قبل گزارش کنند. این فقط یک تصویر مختصر و مسلماً ناقص از تغییراتی است که کووید-19 در جهان ایجاد کرده است. بااین‌وجود، چگونه می‌توانیم این‌همه تغییر را که با سرعتی سرسام‌آور در اطرافمان رخ می‌دهد، کنترل کنیم؟ از دانشمندان علوم اجتماعی تا اقتصاددانان و روانشناسان و کارشناسان بهداشت عمومی، از دانشمندان تا متخصصان آموزشی و از سیاست‌گذاران تا تحلیلگران سیاسی، همه برای یافتن پاسخ به این سؤال در تکاپو هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *