جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از شکست حقارت‌بار اتحادیه اروپا در بوسنی تا اشتباه راهبردی در منزوی کردن حوثی‌ها

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اشتباه راهبردی منزوی کردن حوثی‌ها، پاندمی اخبار جعلی در آمریکای لاتین، انتخابات ژاپن و انتظارات از فومیو کیشیدا، چالش ایلان ماسک با سازمان ملل، ارزیابی قانون جدید مرزی چین، شکست حقارت بار اتحادیه اروپا در بوسنی، نقشه راه حکومت غیرنظامی در سودان در صورت عقب‌نشینی کودتاچیان، پیمان یونان-آمریکا-فرانسه عاملی بازدارنده در برابر تجاوز ترکیه و راه حل واقع بینانه برای مقابله با تسلیحات هسته‌ای کره شمالی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

شکست حقارت بار اتحادیه اروپا در بوسنی: اتحادیه اروپا بازیگری مسلط در بوسنی و هرزگوین بوده با این حال سیاستش در قبال این کشور و بالکان غربی در حال مواجهه با شکست است. رأی گیری اخیر در سازمان ملل هر آن چه از اعتبار اتحادیه اروپا باقی مانده بود را از بین برد.

یک نقشه راه برای حکومت غیرنظامی در صورت عقب‌نشینی کودتاچیان در سودان: معترضان در سودان و حامیان بیرونی گذار دموکراتیک این کشور باید فراتر از حفظ وضع کنونی حرکت کنند تا توازن میان مقامات غیر نظامی و نظامی را دوباره برقرار کنند.

رویکردی واقع بینانه برای مقابله با سلاح‌های هسته ای کره شمالی: نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که دولت جو بایدن رویکرد شکست خورده دولت‌های قبلی آمریکا را در برخورد با برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی ادامه خواهد داد. در این مقاله، نویسنده استدلال می‌کند که آمریکا و متحدانش باید به‌جای اصرار بر تلاش محکوم به شکست برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، راهبرد «دریافت چیزی در ازای چیزی دیگر» را اتخاذ کنند تا به تدریج چارچوبی برای مدیریت توان هسته‌ای پیونگ یانگ ایجاد کند که ثبات و فرصت برای ایجاد صلح در شرق آسیا را بهبود بخشد.

آیا ممکن است یک توافق جدید تنش‌های مرزی هند و چین را کاهش دهد؟ : مدت‌هاست که در امتداد مرز هند و چین تنش‌ وجود دارد و توافقات گذشته نتوانسته به‌طور دائمی از شدت آن بکاهد. اما آیا یک توافق جدید می‌تواند در این کار موفق باشد؟

 مرکز تحلیل سیاسی اروپا

بوسنی: دریایی از پرچم‌های قرمز: امکان تفرقه و حتی بروز مناقشه مسلحانه در بوسنی و هرزگوین رو به افزایش است. این اولین باری نیست که روسیه درگیر این مسئله است. غرب در روزهای اخیر با موافقت برای جلوگیری از انتشار گزارشی در شورای امنیت که می‌گفت در حال حاضر بوسنی با بزرگ‌ترین تهدید موجودیتی خود در دوران پس از جنگ روبروست، در برابر روسیه تسلیم شد.

چه چیزی به جنگ روسیه در اوکراین خاتمه خواهد داد؟: در حالی که هفت سال از اشغال شرق اوکراین توسط روسیه گذشته است، ولادیمیر پوتین آشکارا امیدهای غرب برای صلح را نادیده می‌گیرد.

چتم هاوس

چرا منزوی کردن حوثی‌ها یک اشتباه راهبردی بود؟: در محافل دیپلماتیک وسواس زیادی در خصوص نحوه برخورد با حوثی‌ها وجود دارد اما تصمیم به ترک یمن پیش از شروع جنگ، نتایجی معکوس به همراه داشته است. برخی دیپلمات‌ها در شورای امنیت این سوال را می‌پرسند که آیا در این میان عمان به عنوان کشوری که از سال 2015 برقراری کانال‌های ارتباطی پشت صحنه میان حوثی‌ها در صنعا و باقی کشورها را تسهیل کرده، با پیگیری منافع خود در قبال سعودی‌ها و جامعه بین‌الملل از این اهرم سوءاستفاده کرده است؟

پاندمی اخبار جعلی در آمریکای لاتین: آیا چین در جوامع آمریکای لاتین اخبار جعلی منتشر می‌کند؟ رسانه‌های چین به سرعت در حال تبدیل شدن به منبع مهم اطلاعات مربوط به تحولات بین‌الملل برای مخاطبان در آمریکای لاتین هستند. نرخ استفاده از رسانه‌های اجتماعی در این منطقه بسیار بالاست و این امر آن را به زمینی مساعد برای اخبار جعلی تبدیل می‌سازد.

انتخابات ژاپن: از فومیو کیشیدا چه انتظاری می‌رود؟: نخست‌وزیر کیشیدا باید بین جاه طلبی‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک مهم خود تعادل ایجاد کند تا آرزوهای منطقه ای برآورده نشده اسلافش را برآورده کند.

بروکینگز

ایلان ماسک و سازمان ملل: راه حل یک درصدی برای توسعه جهانی: ایلان ماسک با ارسال توییتی در خصوص اعطای دو درصد از ثروتش به منظور رفع بحران گرسنگی جهان، دیوید بیسلی، مدیر برنامه جهانی غذا را به چالش کشید. او نوشت: اگر سازمان برنامه جهانی غذا بتواند در این تاپیک توییتر دقیقا توضیح دهد که شش میلیارد دلار چطور گرسنگی را در جهان رفع می‌کند، «همین حالا سهام تسلا را می‌فروشم و این کار را انجام می‌دهم».

بیسلی از حرف خود عقب‌نشینی کرد و گفت که حاضر است برای ملاقات با ماسک به هرجایی برود و با این میزان پول میلیون‌ها زندگی بهبود خواهد یافت. این تبادل نظر بیش از 330 هزار لایک و هزاران اظهار نظر دریافت کرد. اگرچه این موضوع چندان جدی به نظر نمی‌رسد اما ویژگی‌های جهان امروز را آشکار می‌سازد: 1- میلیاردها می‌توانند بر زندگی میلیاردها تن تاثیر بگذارند 2- میلیاردرها چطور می‌توانند کمک کنند؟

قانون مرز زمینی چین: ارزیابی مقدماتی: چین در تاریخ 23 اکتبر قانون مرز زمینی را تصویب کرد که از اول ژانویه 2022 برای تقویت کنترل و حفاظت مرزی به اجرا در خواهد آمد. قانون جدید مانند قانون گارد ساحلی و ایمنی ترافیک دریایی که اوایل سال جاری به اجرا درآمد در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان چین و همسایگانش بر سر اختلافات مرزی به تصویب رسید.

میدل ایست فوروم

پیمان یونان-آمریکا-فرانسه؛ عامل بازدارنده در برابر تجاوز ترکیه: سپر دفاعی غرب برای یونان در حالی پدیدار می‌شود که مشکلات داخلی و خارجی ترکیه در حال افزایش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *