جدیدترین مطالب

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

واکنش رژیم صهیونیستی به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

تهران-ایرنا-یسرائیل کاتس وزیر امورخارجه این رژیم نیز در واکنش به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: به ایالات متحده به خاطر وتو این قطعنامه تبریک می گویم.

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

تهران- ایرنا- فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپادها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.

وزرای خارجه ایران و امارات درباره تحولات منطقه رایزنی کردند

نیویورک – ایرنا- شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در تماس تلفنی، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، درباره تحولات منطقه ای گفتگو و رایزنی کردند.

پسکوف: آمریکا از جنگ در اوکراین سود می‌برد

تهران- ایرنا- دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پنجشنبه گفت که آمریکا از جنگ در اوکراین سود می‌برد و به همین دلیل کی‌یف را به ادامه درگیری‌ها ترغیب می‌کند.

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از بلندپروازی چین در قطب شمال تا تشخیص تئوری توطئه در شبکه‌های اجتماعی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: روابط دولت بایدن با کره شمالی، هزینه‌های انتشار گاز متان در آینده، روابط عربستان و عراق، اقدامات چین در قطب شمال و تشخیص تئوری توطئه در شبکه‌های اجتماعی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

بگین سادات

بیرون آمدن ابهام راهبردی از پشت پرده: گفتمان سیاسی نادرست درباره ارزش ابهام استراتژیک، به‌اندازه از دست رفتن چنین ابهامی تلاش اسرائیل برای ایجاد یک تصویر منطقه‌ای از خود را به خطر می‌اندازد.

اوکراین، روسیه و غرب: ولادیمیر پوتین با سرکوب تظاهرات سرتاسری در حمایت از الکسی ناوالنی اقدام مخاطره‌آمیز جدیدی را آغاز کرده است. او با بسیج کردن تعداد زیادی از نیروهای روسی در مرزهای شرقی اوکراین و کریمه به مناقشه‌ای دامن می‌زند که از سال 2014 آغازشده است. آیا همه این کارها نمایشی است؟

سیاست خارجی بایدن: دولت جدید، اشتباهات قدیمی: دولت بایدن سه ماه بعد از ورود جو بایدن به کاخ سفید علائمی از سادگی، سوءتفاهم و بی‌توجهی به اشتباهات گذشته سیاست خارجی را از خود نشان می‌دهد. این مسائل برای اسرائیل نگران‌کننده است.

بلفر

نتیجه جنگ‌های ابدی چیست؟: درحالی‌که آمریکا از دوران موسوم به جنگ‌های ابدی خارج می‌شود، باید اقدام برای تغییر رژیم را برای همیشه کنار بگذارد. سپس باید متوجه شود که چرا این سیاست با شکست روبرو شد.

روابط آمریکا-کره شمالی و دولت بایدن: تئوری روابط بین‌الملل و تاریخ جنگ سرد اهمیت توانایی برقراری ارتباط و حتی همکاری را در جلوگیری از جنگ هسته‌ای نشان می‌دهد.

هزینه‌های انتشارگاز متان در آینده: یک تحلیل در خصوص هزینه‌های تغییرات اقلیمی ناشی از اضافه شدن یک‌تن گاز متان به جو نشان می‌دهد که مناطق پردرآمد جهان باید بیش از مناطق کم‌درآمد برای اقدامات در جهت کاهش انتشار این گاز هزینه کنند.

کارنگی

بعد از به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط آمریکا چه خواهد شد؟: رئیس‌جمهور آمریکا بعد از چندین دهه، کشتار ارمنیان عثمانی در سال 1915 و 1916 را نسل‌کشی خواند. آیا این کار تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟ در مرحله بعد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

بروکینگز

آیا عراق نقش پلی بر خلیج‌فارس را ایفا می‌کند؟: از سال 2015 تاکنون یخ روابط عربستان و عراق به‌تدریج آب‌شده و در ماه‌های اخیر برخی تحولات در این رابطه رخ‌داده است. در نوامبر گذشته گذرگاه مرزی عرعر برای اولین بار بعد از 30 سال افتتاح شد.

اقدامات و بلندپروازی‌های چین در قطب شمال: بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که چین قطب شمال را به‌عنوان یکی از جبهه‌های راهبردی جدید جهان معرفی می‌کند و به دنبال آن است که به یک قدرت بزرگ در قطب تبدیل شود.

مسیر پیش روی اتحادیه اروپا در قبال قانونگذاری در زمینه هوش مصنوعی: پیشرفت‌ها درزمینهٔ هوش مصنوعی راه خود را به‌تمامی محصولات و خدماتی که با آن‌ها سروکار داریم بازکرده‌اند. خودروهای ما به ابزارهایی برای ترمز خودکار مجهز می‌شوند، الکسا و گوگل می‌توانند نیازهای ما در جستجوهای اینترنتی را پیش‌بینی کنند . اسپاتیفای می‌تواند ترانه‌هایی را توصیه و بهتر از من و شما فهرستی از آن‌ها را برای شنیدن تهیه کند. اگرچه مزایای هوش مصنوعی در زندگی روزمره غیرقابل‌انکار است اما مردم نگران خطرات آن هستند. امنیت فیزیکی ناکافی، خسارات اقتصادی و مسائل اخلاقی فقط نمونه‌هایی از خساراتی است که هوش مصنوعی می‌تواند به بار آورد.

کارنگی

افغانستان در گذشته و آینده: رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که تا 11 سپتامبر، بیستمین سالروز حملاتی که آمریکا و جهان را برای همیشه تغییر داد، تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد.

تمرکز بر حقوق در مناقشه اسرائیل-فلسطین: تمرکز بر حقوق و امنیت بشر نه‌تنها شرایط لازم را برای رسیدن به راه‌حل سیاسی بادوام فراهم خواهد کرد بلکه منافع آمریکا را نیز در خارج ارتقاء خواهد داد. 30 سال است آمریکا پیام‌هایی ضدونقیض را برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ارسال کرده. درحالی‌که از راه‌حل دو کشوری حمایت می‌کند از به کار بستن اهرم‌های قدرت آمریکا برای جلوگیری از گسترش شهرک‌سازی توسط اسرائیل خودداری کرده است.

آیا تلاش اتحادیه اروپا برای مبارزه با کرونا در جهان کافی است: تحقق امداد و مساعدت اتحادیه اروپایی در سطح جهان به‌کندی صورت گرفته است. حمایت از کشورهایی که به واکسن کرونا نیاز شدید دارند، ظرفیت قدرت نرم این اتحادیه را گسترش می‌دهد.

رند

تشخیص تئوری توطئه در شبکه‌های اجتماعی: تئوری‌های توطئه که از طریق رسانه‌های اجتماعی به‌صورت آنلاین منتشر می‌شود، گفتمان عمومی را از واقعیات و تحلیل دور می‌کند و می‌تواند به آسیب‌های عمومی منتهی شود. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در تلاش برای کاهش آسیب وارده ناشی از زبان تئوری توطئه به‌صورت آنلاین با یک چالش فنی و سیاسی دشوار روبرو هستند.

چتم هاوس

چرا مدیریت پایدار شن و ماسه مساله‌ای مهم است؟: شن و ماسه رودخانه‌ها، سواحل و بستر دریا برای برطرف کردن نیاز گسترده به مصالح لازم برای ساخت‌وساز برداشت می‌شود و آثار زیست‌محیطی و اجتماعی بزرگی به بار می‌آورد. گزارش‌های اخیر نشان داده که زنجیره تأمین واکسن کرونا به دلیل کمبود شن و ماسه باکیفیت بالا که ماده اصلی برای ساخت میلیاردها شیشه موردنیاز انتقال این دوزهای ارزشمند واکسن است، به تأخیر افتاده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *