جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی مرزی اخیر پاکستان و افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تنش‌های اخیر نظامی مرزی بین پاکستان و افغانستان دارای ویژگی‌هایی است که آن را از روند منازعه فزاینده و تدریجی میان دو کشور طی سه سال و نیم گذشته و حتی قبل از آن کاملا متمایز کرده و پیامدهای آن رایزنی کشورهای همسایه را ضروری می‌نماید.

اهداف و راهبرد آمریکا برای احیای داعش در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با تسلط گروه‌های مسلح بر سوریه و تشدید احتمالی هرج‌ومرج سیاسی، نظامی و امنیتی در این کشور از یک سو و مداخلات گسترده خارجی از سوی دیگر، خطر احیای داعش نه تنها در سوریه بلکه در محیط پیرامونی این کشور از جمله در عراق، مجددا قوت گرفته است.

اوکراین: نقطه عطف در هم‌پیمانی راهبردی چین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیری‌های جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک هم‌پیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیت‌های همکاری میان قدرت‌های اقتدارگرا را به چالش می‌کشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بین‌المللی معرفی کند.»

منافع، رویکرد و مسئولیت قدرت‌های بزرگ در قبال بحران سوریه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقه‌ای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمی‌توانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیش‌بینی کند.»

تحلیلی بر رویکرد عربستان در قبال دولت موقت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه، سفر وزیر خارجه دولت موقت سوریه به عربستان را اقدامی رو جلو و مهم ارزیابی کرد و گفت: برخلاف برخی اخبار و تحلیل‌ها درباره موافقت و همراهی عربستان با تحولات جدید در سوریه و تشکیل دولت موقت توسط نیروهای معارض سوری، دولت ریاض دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی نسبت به آینده این حکومت دارد.

راهبرد ملی آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی و رویه‌های عملی متناقض با آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد ملی ایالات متحده در مقابله با اسلام‌هراسی، ظاهراً با هدف توجیه و تبیین سیاست‌های دفاع از حقوق اقلیت‌های نژادی، به‌ویژه مسلمانان مقیم آمریکا، در شرایطی توسط کاخ سفید در 12 دسامبر2024 رو نمایی می شود که افکار عمومی جهان بیش از یکسال است با شگفت زدگی شاهد افزایش بی سابقه ارسال تسلیحات مرگبار و حمایت سیاسی، حقوقی، بین المللی و رسانه‌ای تمام قد ایالات متحده از نسل کشی و ارتکاب جنایات فجیع رژیم اشغالگر و کودک کش اسراییل در باریکه غزه، کرانه باختری و سایر بخش های سرزمین ها اشغالی علیه فلسطینیان، بویژه شهروندان غیر نظامی، زنان، کودکان، سالمندان، خبرنگاران، بیمارستان ها و همه مراکز و زیر ساخت های حیاتی ساکنین اراضی اشغالی است.

عوامل دخیل در راهبرد کشورهای شرق آسیا در قبال خیزش چین

شورای راهبردی آنلاین-رصد: کشورهای شرق آسیا در مواجهه با خیزش چین، راهبرد‌های متفاوتی از جمله ایجاد موازنه، محافظه‌کاری یا همراهی را اتخاذ می‌کنند. این تصمیمات عمدتاً تحت تأثیر جغرافیا، دموکراسی و هویت تاریخی این کشورها قرار دارد. عوامل مذکور، بر نحوه نگرش به تهدیدها و تدوین سیاست‌ها تاثیر می‌گذارد و نشان‌دهنده یک وضعیت پیچیده منطقه‌ای است که تحت تأثیر مجاورت جغرافیایی، نظام‌های سیاسی و حافظه جمعی قرار دارد.

تاثیر تحولات سوریه بر عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: عراق از جهات مختلف برای ایران مهم است و امنیت این کشور، امنیت ایران است؛ از این رو، بعد از تحولات سوریه، هر تحول سیاسی و امنیتی در عراق مستقیما بر امنیت ایران تاثیرگذار است، و نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

Loading

أحدث المقالات

روز 465 طوفان‌الاقصی| تداوم حملات به نوار غزه

حمله قایق‌های جنگی رژیم صهیونیستی به ساحل رفح، حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه و افزایش امیدواری‌ها درباره توافق آتش‌بس در غزه از مهترین تحولات روز 456 طوفان الاقصی است.

نخست‌وزیر عراق راهی انگلیس شد

رسانه‌های عراقی اعلام کردند که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور در راس هیئتی بلندپایه به انگلیس سفر کرده و قرار است در جریان این سفر با مقامات انگلیسی دیدار کند و مجموعه‌ای از تفاهم‌نامه‌ها به ویژه در سطح اقتصادی امضا شود.

Loading

نقش فرانسه و انگلیس در تامین امنیت هند و اقیانوسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: همه کشورهای اروپایی (ازجمله بسیاری از متحدان ناتو) امنیت اروپا و یوروآتلانتیک را اولویت راهبردی اصلی قلمداد می‌کنند، هرچند که تصور تهدید اروپای مرکزی و شرقی روی روسیه متمرکز بوده و جنوب اروپا به مدیترانه و حومه جنوبی توجه دارد.

وب سایت اندیشکده چتم هاوس در یادداشتی نوشت: با این حال، توجه اروپا اکنون به طور فزاینده‌ای به امنیت آسیا و تحولات این منطقه (در راس آنها، ظهور چین) جلب شده و منافع اروپا را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است. حتی ناتو نیز به ارزیابی ارتباط میان امنیت یوروآتلانتیک و هنداقیانوسیه می‌پردازد. با این وجود، منابع اروپا برای اختصاص به امنیت آسیا محدود است. اگر قرار است اروپا نقش فزاینده‌ای در امنیت آسیا ایفا کند (با توجه به طیف وسیع چالش‌های این منطقه) وقت آن است که در مورد چگونگی این اقدامات، تفکری ساختاری اتخاذ شود.

مشارکت اروپا در امنیت هنداقیانوسیه باید از فرانسه و انگلیس آغاز شود. هر دوی این کشورها در هنداقیانوسیه منافع راهبردی دارند که از منافع دیگر کشورهای اروپایی (یا اتحادیه اروپا) فراتر می‌رود. انگلیس همین اکنون نیز از طریق «فایوآیز» و «توافق دفاعی پنج قدرت» (ازجمله استرالیا، مالزی، نیوزیلند، و سنگاپور) در امنیت آسیا مشارکت دارد. فرانسه نیز با بیش از 1.5 میلیون شهروند، قلمرو گسترده و پنج پایگاه نظامی دائمی، در هنداقیانوسیه از منافع مستقیم بیشتری برخوردار است.

فرانسه و انگلیس، به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل، خود را تامین کننده امنیت جهانی می‌دانند. طی پنچ سال گذشته، این دو کشور همکاری امنیتی خود با شرکای اصلی منطقه‌ای را تعمیق بخشیده‌اند.

همچنین، این دو کشور در عملیات‌های دریای جنوب چین حضور منظمی داشته و قرار است ناوهای هواپیمابر HMS ملکه الیزابت در اقیانوس آرام و شارل دوگل در اقیانوس هند مستقر شود. طی دهه گذشته، فرانسه و انگلیس همکاری دفاعی متقابل خود را بویژه از طریق موافقتنامه «لنکستر هاوس» افزایش داده‌اند  که توسط دیوید کامرون و نیکولاس سارکوزی در سال 2010 امضا شده است.

فرانسه و انگلیس هر یک بر اساس منافع و تاریخ خود، روابط دوجانبه مستحکمی با کشورهای منطقه منعقد کرده‌اند اما از منافع، رقابت و تفاهم خود در این منطقه هیچ ارزیابی مشترک عمیقی ندارند. با توجه به اهداف مشترک و منابع محدود فرانسه و انگلیس در هنداقیانوسیه، همکاری موثر هرچه بیشتر آن‌ها منطقی خواهد بود.

دیگر کشورهای اروپایی نیز برای مشارکت در امنیت آسیا احتمالا تمایل فزاینده‌ای خواهند داشت. در مواجهه با بی ثباتی روزافزون منطقه و رفتار قلدرمابانه چین در بسیاری از موضوعات، ازجمله در سین کیانگ، هنگ کنگ و همه گیری [کروناویروس]، بسیاری از کشورهای اروپایی به تقابل هرچه بیشتر با چین روی آورده اند، هرچند که تقابل آن‌ها عمدتا به مسائل اقتصادی نظیر سرمایه گذاری متمرکز است.

آلمان و هلند سال 2020 «دستورالعملی» در خصوص هنداقیانوسیه منتشر کرده‌اند که رویکرد اروپایی آن بر رویکرد ملی آن اولویت دارد. آلمان نیز از اعزام کشتی جنگی به هنداقیانوسیه از اواخر 2021 خبر داده است. اتحادیه اروپا راهبرد هنداقیانوسیه خاص خود را ارائه کرده و زمینه برای اختصاص منابع به صورت مشترک برای اروپا هموار شده است. با توجه به گستردگی حوزه مسائل سیاسی نظیر امنیت، فناوری، اقتصاد و تجارت، زیرساخت و مسائل اقلیمی و همچنین، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود که رویکرد مشترک اروپا در هنداقیانوسیه در نشست‌های مختلف (در قالب‌های دوجانبه، اتحادیه اروپا، ناتو، و E3) مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حال پرسش این است که این اقدامات چگونه (و با چه سرعتی) انجام خواهد شد. ارائه دیدگاه واحد و مشترک اروپا در هنداقیانوسیه زمان خواهد برد اما فضای راهبردی در هنداقیانوسیه به سرعت به تحلیل می‌رود. چنین استدلال می‌شود که فرانسه و انگلیس، بویژه در تعهدات امنیتی، باید رشته امور را به دست گرفته و به پیشبرد آن بپردازند. رهبری این دو کشور با ایجاد «چارچوب امن»، دیگر کشورهای اروپایی را به اختصاص منابع ترغیب خواهد کرد.

علاوه بر این، فرانسه و انگلیس باید استقرار تجهیزات دریایی و هوایی را بیش از پیش هماهنگ ساخته و حضور نظامی «پایدار» اروپا در هنداقیانوسیه را تضمین کنند. چنین امری برنامه مشارکت دیگر کشورهایی اروپایی را تسهیل خواهد کرد. همچنین، برای مشارکت اطلاعاتی و تقسیم احتمالی کار نیز فضایی باز وجود دارد که در آن، فرانسه در جنوب غرب اقیانوس آرام و انگلیس در جنوب شرق آسیا می‌توانند تخصص هایی ارائه کنند. فرانسه و انگلیس باید برای سناریوهای احتمالی از جمله بحران تایوان، نیز برنامه هماهنگی داشته باشند.

کشورهای اروپایی علاوه بر هماهنگی بین خود، باید (مخصوصا از طریق «قالب چهارگانه» مشتمل بر استرالیا، هند، ژاپن، و آمریکا) همکاری با شرکای منطقه‌ای خود را نیز گسترش دهند. این امر در نهایت می‌تواند به بحث و بررسی مابین این قالب چهارگانه با فرانسه و انگلیس (Quad + E2) و در صورت آمادگی آلمان برای مشارکت هرچه بیشتر در امنیت آسیا، به Quad + E3 در اوایل این ماه منجر شود.

درست است که تلاش برای ایجاد یک رویکرد مشترک و فراگیر اروپایی در امنیت هنداقیانوسیه ارزشمند است اما تغییر سریع شرایط در آسیا بدین معناست که در حال حاضر رهبری فرانسه و انگلیس بهترین راه کمک به امنیت آسیاست.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر