جدیدترین مطالب

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

دست‌وپا زدن «کاتس» درپی ضربه کاری به مهمترین پایگاه هوایی اسرائیل

تهران- ایرنا- در پی هدف قرار گرفتن مهمترین پایگاه هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در چارچوب عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی ایران، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه این رژیم برای سرپوش گذشتن بر ضعف و ناتوانی تل آویو درصدد فضاسازی و تحریک دیگر کشورها علیه ایران برآمد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از نقش اروپا در احیای برجام تا پروپاگاندای داعش در دوران کرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نقش اروپا در احیای برجام، استقبال دولت چین از رقابت در صنعت فن‌آوری، هک شدن بشر توسط هوش مصنوعی و آینده دیپلماسی در فضای پسا پاندمی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بروکینگز

اکنون زمان تمرکز بر نظم چندجانبه است: بحران کنونی در نظم جهانی از چیزی بیش از آثار ثانویه ترامپیسم و گرایش‌های ضد چندجانبه گرایی دولت سابق آمریکا ناشی می‌شود. این مشکل ریشه‌های عمیقی دارد و بیش از یک دهه است که شکل‌گرفته.

فقر و شکنندگی: فقرا در سال 2030 کجا زندگی خواهند کرد؟ جهان در حال تجربه کردن نقطه اوج مبارزه با فقر است. بر اساس پیش‌بینی لابراتوار داده‌های جهانی تا سال 2022 بیش از نیمی از مردم جهان که در فقر شدید به سر می‌برند، در دولت‌های شکننده زندگی خواهند کرد. در حال حاضر بانک جهانی 39 کشور را به‌عنوان کشورهایی با سطوح بالای شکنندگی سازمانی و اجتماعی و تحت تأثیر مناقشات خشونت‌آمیز طبقه‌بندی کرده است.

استقبال دولت چین از رقابت در صنعت فن آوری: دولت چین در حال برچیدن سنگری است که بیگ تک آمریکا پشت آن پنهان‌شده است تا از مقررات داخلی بگریزد. شریل ساندبرگ در سال 2019 هشدار داد: درحالی‌که مردم نگران ابعاد و قدرت شرکت‌های فن‌آوری هستند، در آمریکا یک نگرانی در خصوص ابعاد و قدرت شرکت‌های چینی و فهم این مسئله وجود دارد که این شرکت‌ها قرار نیست فروبریزند.

بلفر

سابقا هکرها انسان بودند اما به زودی هوش‌های مصنوعی بشریت را هک می‌کند: بروس اشنایدر هشدار می‌دهد که هوش مصنوعی درنهایت نقاط ضعفی را در تمامی انواع نظام‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پیدا می‌کند و سپس با سرعت، دامنه و مقیاسی بی‌سابقه از آن بهره‌برداری می‌کند. سامانه‌های هوش مصنوعی بعد از هک کردن بشر دیگر سامانه‌های هوش مصنوعی را هم هک می‌کنند.

جنگ بایدن در آمریکا بر سر افغانستان تازه شروع شده است: استفان والت هشدار می‌دهد که بهتر است جو بایدن بعد از درخواست برای خروج از افغانستان برای روبرو شدن با جنگ‌طلبانی که معتقدند امکان پیروزی در این جنگ وجود داشت و نیز جمهوری‌خواهانی که به دنبال سوءاستفاده از این مسئله هستند آماده شود.

آلمان و آمریکا: آمریکا رئیس‌جمهور جدیدی را انتخاب کرده است. آیا رابطه آلمان و آمریکا در دوران جو بایدن بهبود قابل‌توجهی خواهد داشت؟ از تاریخ‌های مشترکمان چه درس‌هایی می‌توانیم بگیریم؟

مرکز تحلیل سیاست اروپا

اسب تروآی چین در مجارستان: حضور چین در مجارستان تهدیدی برای همکاری آمریکا و اروپا محسوب می‌شود. مجارستان بیانیه اتحادیه اروپا را که از چین به دلیل قانون امنیتی سرکوبگرانه جدید در هنگ‌کنگ انتقاد می‌کرد، مسدود کرد. این اقدام تازه‌ترین اقدام مجارستان برای حفاظت از چین در برابر محکومیت بود. به گفته یک دیپلمات عالی‌رتبه اتحادیه اروپا توجیه مجارستان این بود که اتحادیه اروپا در حال حاضر مشکلات زیادی با چین دارد.

نقش اروپا در بازسازی برجام: با ازسرگیری گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا، اروپا کلید رسیدن به یک نتیجه موفقیت‌آمیز را در دست دارد.

تشدید تنش با وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه: اقدامات دولت بایدن پیامی را برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌فرستد با این مضمون که رفتار بد بهایی خواهد داشت. دولت بایدن در اولین اقدام مهم سیاست خارجی بسته‌ای از تحریم‌ها و اقدامات اجرایی جدید را اعلام کرد.

کارنگی

شکستن موقعیت فعلی اسرائیل-فلسطین: آمریکا باید در رویکرد جدیدش حفاظت از حقوق و امنیت انسانی فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را به حفظ روند صلح و تلاش برای راه‌حل‌های کوتاه‌مدت ترجیح دهد.

ضرورت اجتناب ناپذیر دو دولتی: فشار بیرونی هرگز برای واداشتن طرف‌ها به رها کردن اصول محوری خود مؤثر نبوده است. فقط یک‌راه حل دو دولتی از پتانسیل راضی کردن هر دو طرف برخوردار است.

بگین سادات

پروپاگاندای داعش در دوران کرونا: داعش که قلمرو و ابزارهای حکمرانی خود را ازدست‌داده است برای حفظ شبکه تبلیغات وابسته به فضای سایبری خود تلاش کرده است. در دوران شیوع ویروس کرونا این سازمان تروریستی از فن‌آوری‌های پیشرفته رسانه‌ای برای پرورش ایده احیای خلیفه‌گری استفاده کرده است. در طول سال گذشته داعش از اپلیکیشن اشتراک ویدئوی تیک‌تاک برای جذب مخاطب جوان، شکل‌دهی به چشم‌انداز مخاطب و تحریکش به شناخت جنبش جهانی جهاد استفاده کرده است.

میدل ایست فوروم

تامین بودجه آژانس امداد و کار سازمان ملل توسط بایدن به فلسطینی‌ها صدمه می‌زند: تصمیم اخیر بایدن برای ازسرگیری تأمین بودجه آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی به تداوم وضع موجود که باعث می‌شود فلسطینی‌ها فقیر، آواره و تحت ستم باقی بمانند، کمک می‌کند.

چتم هاوس

آینده دیپلماسی در فضای پسا پاندمی: پاندمی کرونا به چه طریقی دیپلماسی مدرن را تغییر می‌دهد؟ در عصر کووید-19، عملکرد دیپلماتیک مدرن در سراسر جهان به‌شدت تحت تأثیر بوده است. مذاکرات چندجانبه مهم به تعویق افتاد و باعث مختل شدن مجموعه‌ای از جلسات، نشست‌ها و بحث‌ها شد که باهدف یافتن راه‌حل‌های بین‌المللی با دقت برنامه‌ریزی‌شده بودند. به‌علاوه دیپلماسی که به لحاظ سنتی به معنای تماس نزدیک تعریف‌شده است جای خود را به ابزارهای آنلاین و ابزارهای وب داده است.

فارین پالسی این فوکوس

شکست «مبارزه با تروریسم» آمریکا در آفریقا: جایگزین آن چیست؟: در تاریخ 10 مارس آمریکا به‌طور رسمی گروه شورشی شمال موزامبیک را به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرد. اگرچه از این گروه به‌طور محلی به‌عنوان الشباب یاد می‌شود اما هیچ ارتباطی با سازمانی با همین نام در سومالی ندارد. وزارت امور خارجه آمریکا آن را داعش-موزامبیک می‌نامد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *