جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

Loading

فشار آمریکا، انگیزه‌ای برای تحکیم بیشتر مناسبات روابط چین-روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با گذشت بیش از دو ماه از آغاز به کار جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و با کاهش گردوغبار سیاسی در واشنگتن، اکنون بیش‌ازپیش روشن می‌شود که سیاست این دولت از حزب دموکرات آمریکا در قبال روسیه و چین بیشتر شامل مؤلفه‌های تداوم است تا مؤلفه‌های تغییر؛ این تداوم سیاست چیزی نیست که مسکو و پکن خواهانش باشند.

آندری کورتونف، در یادداشتی برای سایت اندیشکده شورای روسیه نوشت: اگر امیدواری وجود داشت که تمدید فوری و بی‌قیدوشرط پیمان استارت نو ممکن است باعث کشیدن ماشه احیای گفتگوی آمریکا و روسیه درباره ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات شود، این امیدها بعدازآن که رئیس‌جمهور آمریکا همتای روس خود را «قاتل» نامید از بین رفت. بایدن همچنین ایده مباحث امنیتی را که ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرده بود رد کرد. پیش از نشست 2+2 میان آمریکا و چین در آلاسکا دست‌کم انتظار تنش‌زدایی محدود میان واشنگتن و پکن وجود داشت اما در حال حاضر بعدازاین نشست فشرده و نه‌چندان ثمربخش، چنین انتظاراتی محوشده‌اند.

می‌توان حدس زد که چرا گروه بایدن تصمیم گرفت رویکرد مهار دوگانه روسای جمهور پیش از خود را در قبال دشمنان ژئوپلیتیک آمریکا با چنین تعصب و قدرتی ادامه دهد. شاید در کاخ سفید تصمیم گرفتند که هرگونه انعطاف آمریکا در مسکو و پکن به‌عنوان ضعف واشنگتن و دعوت به طلب امتیازات بیشتر از دولت آمریکا تفسیر خواهد شد. شاید بایدن نگران است که یک رویکرد منعطف‌تر بتواند واکنش‌های جمهوری خواهان قدرتمند نومحافظه کار کنگره و دونالد ترامپ شکست‌خورده اما کاملاً نابود نشده به لحاظ سیاسی را به دنبال داشته باشد. شاید دولت جدید آمریکا با دنبال کردن این خط‌ مشی سرسختانه قصد دارد به افکار عمومی آمریکا و متحدان و شرکایش در خارج، تعهد شکست‌ناپذیرش به حقوق بشر و دستور کار ارتقای دموکراسی را نشان دهد.

درهرصورت، با وجود تغییرات در کاخ سفید، قواعد بازی در شطرنج بزرگ اوراسیایی تغییری نکرده است. دولت بایدن مانند دولت ترامپ به هل دادن جهان به‌سوی یک دوقطبی جدید ادامه خواهد داد. بنابراین جای تعجبی ندارد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه باعجله به دیدار همتای چینی خود در گوییلین رفت.

هدف رسمی این سفر مذاکره درباره بیستمین سالروز پیمان حسن هم‌جواری و همکاری دوستانه میان جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه بود که در ژوئیه 2001 امضا شد. این پیمان درواقع دستاوردی قابل‌توجه برای هر دو طرف بود. اما مذاکرات لاوروف و وانگ محدود به تحسین متقابل نبود و عمدتاً بر چگونگی همکاری مسکو و پکن برای پاسخ به آمریکا متمرکز بود. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد.

در مسکو و پکن توهماتی درباره فرصت‌ها برای رفع سریع مشکلات با واشنگتن وجود ندارد، لاوروف بعد از پکن به کره جنوبی رفت که متحد آمریکا است و واشنگتن را تأمین‌کننده امنیتی خود می‌داند. سئول درعین‌حال روابطی خاص با پکن و مسکو دارد. این روابط روابطی است که سئول قصد ندارد از آن‌ها دست بکشد. روابط اقتصادی چین و کره برای رفاه سئول مهم است. رویکرد کره جنوبی در قبال کره شمالی نسخه‌برداری از رویکرد آمریکا یا ژاپن نیست. روشن است که رهبری کره جنوبی حاضر نیست به‌طور خودکار به هیچ‌یک از سیاست‌های ضد روسی یا ضد چینی آمریکا بپیوندد.

درنهایت نتیجه بازی بزرگ در شطرنج جهانی به این بستگی خواهد داشت که آیا بازیگران منطقه‌ای آن‌قدر جسور هستند که تفکر دوقطبی واشنگتن امروز را زیر سؤال ببرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *