جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

Loading

تلاش آمریکا برای مقابله با چین از موضع قدرت

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اخیراً مقامات چین و آمریکا در اولین نشست عالی‌رتبه در دوره بایدن در آنکوریج با یکدیگر دیدار کردند. دان سالیوان، سناتور آمریکایی این دیدار را یک شروع واقع‌گرایانه برای روابط دو طرف خواند.

لری لاکسنر در یادداشتی در شورای آتلانتیک نوشت: اظهارات دان سالیوان در گفتگویی با فرد کمپ، رئیس و مدیر اندیشکده شورای آتلانتیک درباره وضعیت روابط دو اقتصاد بزرگ جهان مطرح شد.

سالیوان گفت که آلاسکا، ایالت متبوعش که از سال 2015 تاکنون سناتور آن بوده، از بسیار جهات یک ایالت آسیا پاسیفیک محسوب می‌شود و موقعیت جغرافیایی و اقتصاد مبتنی بر انرژی این ایالت آن را به پایگاه مهمی برای آمریکا با توجه به منافعش در این منطقه تبدیل می‌کند.

سالیوان افزود: شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین عاشق استفاده از عبارت «آسیا برای آسیایی‌ها» است که به طرز نامحسوسی می‌گوید «آمریکا، ازاینجا برو بیرون».

دان سالیوان در دوره ریاست جمهوری جورج بوش در گفت‌وگوهای راهبردی و اقتصادی آمریکا-چین مشارکت داشت. او خاطرنشان کرد که «مقامات مختلف آمریکایی‌ در مقاطع مختلف بر اساس تجارب شخصی خود به یک آگاهی رسیده‌اند که من از آن با عنوان «خستگی از وعده» یاد می‌کنم. من در ملاقات‌های بسیاری دیده‌ام که مقامات چینی وعده‌هایی به مقامات آمریکایی می‌دهند و تقریباً هرگز به دنبال تحقق آن وعده‌ها نمی‌روند.»

به گفته سالیوان در دولت ترامپ مقاماتی حضور داشتند که از فوریت برخورد با تهدید چین آگاه بودند. «شش سال قبل که به سنا آمدم درباره این‌که چطور باید برچین متمرکز شویم، سخنرانی می‌کردم. صادقانه بگویم از این‌که تمرکز بر این موضوع تا آن اندازه کم بود، متعجب شدم. خبر خوب این است که حالا دیگر نمی‌توان آن سخنرانی‌ها را انجام داد. در حال حاضر همه در واشنگتن بر چین متمرکز هستند.»

سالیوان افزود که دولت بایدن باید این موضوع را بررسی کند که چطور می‌توان از موضع قدرت با چین برخورد کرد که این امر شامل رفع اختلافات سیاسی آمریکا است. چینی‌ها فکر می‌کنند که در حال ظهور هستند و ما به دلیل شکاف سیاسی در حال افول با شدتی زیاد هستیم.

وی استدلال کرد که آمریکا درواقع از مواضع قدرت مختلفی اقدام می‌کند. یکی از این مواضع هشیاری دوحزبی است که در خصوص چین در حال رخ دادن است. او دولت بایدن را برای نشست اخیر رهبران کواد شامل استرالیا، ژاپن، هند و آمریکا تحسین کرد. دو مزیت دیگر آمریکا در قبال چین، قدرت نظامی و نقش آن به‌عنوان ابرقدرت جهانی در حوزه انرژی است.

سالیوان درعین‌حال از اقدامات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای محدود کردن یک‌جانبه تولید انرژی در آمریکا انتقاد کرد و آن را برای مشاغل و محیط‌زیست، سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا نامعقول دانست و گفت که آمریکا بالاترین استانداردهای تولید انرژی را در جهان دارد و این یعنی تولید انرژی برایش منطقی است.

وی افزود که محدود کردن تولید انرژی آمریکا می‌تواند واردات از روسیه، ونزوئلا، عربستان را تقویت کند و «ما نباید خودمان را به‌صورت یک‌جانبه از این مزیت بزرگ که چینی‌ها می‌دانند از آن برخورداریم محروم کنیم.»

سالیوان در پاسخ به سؤالی درباره ایده صادرات گاز مایع طبیعی به چین به‌عنوان یک ابزار امنیت ملی گفت که اولویتش برای صدور ال.ان.جی، متحدان آمریکا است و افزود که برای صادرات ال.ان.جی به کشورهایی مانند ژاپن و هند یک فرصت بزرگ راهبردی وجود دارد. این کار می‌تواند همکاری در قبال یک مسئله مهم را به دنبال داشته باشد و به آمریکا برای کاهش کسری تجاری آمریکا در تجارت با چین و نیز به چین برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

به اعتقاد سالیوان آمریکا باید به‌عنوان بخشی از راهبرد جدید در قبال چین در خصوص اعلام خطوط قرمز و منافع راهبردی آمریکا بسیار صریح باشد و افزود که فکر می‌کند چنین رویکردی به حفظ صلح کمک خواهد کرد.

او بن‌بست کنونی آمریکا با چین را با شرایط آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و گفت: در آن زمان ما متوجه شدیم که چالش بزرگی با شوروی داریم. دولت ترومن با سناتورهای جمهوری‌خواه کارکرد و راهبردی را تدوین کرد که به پیروزی در جنگ سرد منتهی شد. فکر می‌کنم دوباره می‌توانیم آن کار را انجام دهیم.

بااین‌وجود سالیوان درعین‌حال هشدار داد که «امروز تهدیدهای ناشی از چین با تهدیدهای آن زمان شوروی متفاوت است. این شبیه جنگ سرد با شوروی نیست. فکر می‌کنم این‌یک جنگ سرد جدید است. ما باید متوجه آن باشیم و باید برای آن آماده شویم. باید با متحدانمان برای برخورد با آن همکاری کنیم.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *