جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

رویکرد هسته‌ای انگلیس؛ ناقض الزامات خلع سلاحی ان.پی.تی

شورای راهبردی آنلاین - رصد: انگلیس یکی از پنج دولت دارای سلاح هسته‌ای است که معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) آن‌ها را به رسمیت شناخته و ملزم است که طبق ماده ۶ این معاهده، «مذاکرات را با حسن نیت در خصوص تدابیر موثر در خصوص توقف رقابت تسلیحات هسته‌ای در نزدیک‌ترین موعد و همچنین خلع سلاح هسته‌ای پیگیری کند.»

داریل جی. کیمبال در تحلیلی که اندیشکده آمریکایی کنترل تسلیحات منتشر کرد، نوشت: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در ماه مارس سند بازنگری یکپارچه دفاعی منتشر کرد که در آن درخواست شده است سقف تعداد کلاهک‌های هسته‌ای زرادخانه این کشور از 180 عدد در اواسط سال 2020 به 260 عدد برسد که این رشدی 44 درصدی است و شفافیت زرادخانه هسته‌ای این کشور را کاهش می‌دهد.

این تصمیم انگلیس تغییر معکوس عمده‌ای است که تلاش‌ها برای تقویت ان‌پی‌تی را پیچیده‌تر می‌سازد و تنش‌ها را با دیگر دولت‌های دارای سلاح هسته‌ای وخیم‌تر خواهد کرد.

مقامات دولت انگلیس علاقه‌مند هستند که زرادخانه بمب هسته‌ای خود را ابزار «مستقل بازدارندگی هسته‌ای» توصیف کنند که برای برخورد با «محیط امنیتی بین المللی در حال تغییر» طراحی شده است. این در حالی است که برنامه بمب هسته‌ای انگلیس مستقل نیست، زیرا به واسطه شکلی از استعمار هسته‌ای و همکاری هسته‌ای آمریکا به مدت چند دهه میسر شده است.

انگلیس اولین انفجار هسته‌ای آزمایشی خود را در استرالیا در سال ۱۹۵2 انجام داد که موجب آلودگی سرزمینی در آن کشور شد. انگلیس سپس به آزمایش‌های هسته‌ای خود در سایت آزمایشی نوادا ادامه داد که در زمین‌های مصادره شده از شوشون غربی واقع است. انگلیس از سال ۱۹۵۸ در قالب توافقنامه همکاری هسته‌ای نظامی، به شدت به حمایت فنی آمریکا برای حفظ این کلاهک‌های هسته‌ای خود وابسته است که در تناقض با روح ان‌پی‌تی قرار دارد.

مقامات انگلیس در حال حاضر مشغول لابی در کنگره آمریکا برای صرف میلیاردها دلار جهت تامین بودجه برنامه‌ای در دوران ترامپ برای توسعه کلاهک هسته‌ای جدید موسوم به W93 هستند که اشتباها این تصور را ایجاد کرده است که به انگلیس برای حفظ و نگهداری کلاهک‌های هسته‌ای خودش کمک خواهد کرد.

جهت گیری سیاست جدید انگلیس نه تنها الزامات خلع سلاحی ان‌پی‌تی را نقض می‌کند، بلکه به طور کامل مغایر با وعده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش نقش تسلیحات هسته‌ای محسوب می‌شود.

بهترین راه برای کاخ سفید و اعضای کنگره برای حمایت از متحدان خود در لندن این است که به آن‌ها یادآوری کنند بازآرایی تسلیحات هسته‌ای و ساخت تسلیحات هسته‌ای جدید کاری غیرضروری از منظر راهبردی و برای امنیت بین المللی و روابط آمریکا و انگلیس زیان‌بار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *