جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از جنگ لفظی بایدن و پوتین تا نگرانی اروپا از نزدیکی روسیه و چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر مهم در رویکرد عمومی آمریکا در قبال چین، گرایش انگلیس به ایندوپاسیفیک، قواعد فضای سایبر، نگرانی اروپا از مشاهده نزدیکی روسیه و چین، روابط ترکیه-مصر و روابط ژاپن-روسیه در دوران پسا-آبه ازجمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

بروکینگز

یک سال کووید 19 در خاورمیانه و شمال آفریقا: یک سال بعدازآن که در خاورمیانه و سایر بخش‌های جهان به دلیل شیوع کرونا وضعیت اضطراری اعلام شد، صدها نفر در اردن در اعتراض به مرگ شش تن به دلیل کمبود اکسیژن در بیمارستان به خیابان‌ها ریختند. درعین‌حال برخی دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا وضعیت نسبتاً خوبی دارند.

آمریکا و چین بالاخره واقع بین می شوند: شاید نزاع علنی میان مقامات آمریکا و چین در آلاسکا در اولین ملاقات رسمی دولت بایدن با چین یک فاجعه به نظر برسد، اما درواقع گامی ضروری برای رسیدن به یک رابطه باثبات‌تر میان دو کشور بود.

تغییر مهم در رویکرد عمومی آمریکا در قبال چین: اگرچه افکار عمومی به‌ندرت ویژگی‌های سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند اما به‌طورمعمول مختصات بخش‌هایی را مشخص می‌کند که در آن سیاست‌هایی که در دید عموم قرار دارد می‌تواند در طول زمان حفظ شود.

آمریکایی‌ها در مجموع از جنگ در افغانستان خسته نیستند: سیاست‌گذاران و تحلیلگران در بحث‌ها درباره آینده جنگ در افغانستان این را که آمریکایی‌ها می‌خواهند سربازانشان فوراً به خانه برگردند، یک امر قطعی تلقی می‌کنند اما آیا منطق متعارف هم‌چنین چیزی را صحیح می‌داند؟ این امر بر اساس تحلیل ما از برخی نظرسنجی‌ها درباره دیدگاه آمریکایی‌ها در قبال افغانستان در سال‌های گذشته، ضرورتاً قطعی نیست.

 

چتم هاوس

گرایش انگلیس به ایندوپاسیفیک: منطقه ایندوپاسفیک بیش از نیمی از جمعیت جهان، نیمی از تولید اقتصادی جهان و نیز مسیرهای مهم حمل‌ونقل دریایی را در خود جای‌داده است. انگلیس مانند فرانسه و آلمان به این مسئله می‌اندیشد که چطور می‌تواند در امنیت آسیا نقش داشته باشد زیرا این واقعیت را که آسیا مرکز ثقل سیاست بین‌الملل است، نمی‌توان نادیده گرفت.

قواعد فضای سایبر چیست؟: درحالی‌که تهدیدها در فضای سایبر رو به افزایش است، دیدگاه دولت‌ها درباره چگونگی مقابله با این تهدیدها و اداره فضای سایبر بیشتر در حال فاصله گرفتن از یکدیگر است تا نزدیک شدن. این امر منافع و دیدگاه‌های مختلف درباره فضای سایبر را -چه جهانی و باز باشد یا مقتدر و کنترل‌شده – منعکس می‌کند.

 

کارنگی

نگرانی اروپا از مشاهده نزدیکی روسیه و چین: ظهور یک صلح چینی که روسیه را هم شامل شود می‌تواند خطوط تقسیم‌کننده جدیدی را در اوراسیا ترسیم کند. نزدیکی چین و روسیه در حال تبدیل‌شدن به مسئله‌ای مهم در سیاست اروپا است.

جنگ لفظی بایدن و پوتین: تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای دادن پاسخ «بله» به پرسش خبرنگاری که پرسید آیا او فکر می‌کند پوتین قاتل است، می‌توان به شیوه‌های مختلفی تفسیر کرد.

آیا ورق برای روابط ترکیه-مصر برخواهد گشت؟: روابط مصر و ترکیه مدت‌ها است که دچار پیچیدگی شده است: دو کشور قدرتمندی که ارتباطات اقتصادی پر جنب‌وجوش اما روابط سیاسی بی‌سروصدایی دارند.

مذاکره می تواند به حل مشاجره دریایی کویت-عراق کمک کند: کویت و عراق برای بازسازی روابط دوجانبه به‌سختی تلاش کرده‌اند. رفع مشاجره دریایی آن‌ها به‌عنوان بخشی از مذاکرات بزرگ‌تر می‌تواند الگویی از دیپلماسی را ارائه کند.

آیا روسیه و ژاپن می توانند در ثبات ایندوپاسیفیک نقش داشته باشند؟: درحالی‌که بی‌ثباتی در منطقه ایندوپاسیفیک ادامه دارد و اختلافات میان بازیگران مهم تشدید می‌شود، گفت‌وگوی امنیتی روسیه-ژاپن ممکن است از اهمیت رو به رشدی برخوردار شود.

روابط ژاپن-روسیه در دوران پساآبه: دولت یوشیهیده سوگا باید ضمن تداوم سیاست خود در رابطه با تعامل با روسیه، به نتیجه رساندن پیمان صلح و حل مسئله سرزمینی را به‌عنوان وظیفه آتی خود دنبال کند.

 

بگین سادات

اقدام  توازن بخش سیاست خارجی ترکیه: روابط آنکارا با غرب درواقع متشنج است، اما در این راستا قطع رابطه یا خروج از ناتو وجود نخواهد داشت. آنکارا در تلاش برای ایجاد توازن، روابط خارجی خود را به شکلی متنوع می‌کند که اوراسیا را شامل شود و فقط به غرب متکی نباشد.

 

مرکز تحلیل سیاست اروپا

دوستان قدیمی در ایتالیا به تولید واکسن روسی می پیوندند: ایتالیا در پی شراکت میان صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه و شرکت داروسازی سوئیسی ادین فارما که در نزدیکی میلان یک تأسیسات تولید دارو دارد، میزبان تولید واکسن روسی اسپوتنیک وی می‌شود.  این تازه‌ترین موفقیت دیپلماسی واکسن روسیه است.

 

امریکن اینترپرایز

آیا سیاست علمی دوران بعد از جنگ جهانی دوم امروز قابل اعمال است؟: سیاست‌گذاران اغلب حمایت از تحقیق و توسعه در دوران پس از جنگ جهانی دوم را الگویی برای ارتقای نوآوری در دنیای امروز می‌دانند. بااین‌حال آیا سیاست علمی دوران بحران نشان می‌دهد که به‌طورمعمول چطور باید بودجه تحقیقات را تأمین کرد؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *