جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی آخرین تحولات منطقه در رایزنی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با گالانت

تهران- ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع این کشور روز جمعه (به وقت محلی) تلفنی با یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره آخرین تحولات منطقه و غزه گفت وگو کرده است.

امیرعبداللهیان:درخصوص ایده‌های در دست پیگیری توسط دبیرکل سازمان ملل درباره غزه گفتگو کردیم

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در پایان برنامه های سفر کوتاه خود به نیویورک اعلام کرد: در دیدار با آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ایده هایی که می تواند توسط او و در هماهنگی با همه کنشگران اصلی موضوع غزه در دست پیگیری قرار گیرد، بحث و تبادل نظر کردیم.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

Loading

تلاش انگلیس برای همگرایی با آمریکای بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هنگامی که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد، بسیاری از ناظران فکر می کردند که انگلیس برای برقراری روابط نزدیک با وی تلاش خواهد کرد. این ناظران همچنین معتقد بودند که دیپلمات های انگلیس از عدم توجه دولت جدید آمریکا نگران خواهند بود، به ویژه که بایدن، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس را از نظر ذهنی و جسمی جلوه ای از دونالد ترامپ قلمداد کرده بود.

لزلی وینجاموری در تحلیلی که بر روی وب‌سایت موسسه بریتانیایی چتم هاوس منتشر شد، نوشت: دست یابی به توافق تجارت آزاد با آمریکا مهم ترین اولویت انگلیس بود، اما تیم بایدن تصریح کرد که این امر برای آن ها اولویت محسوب نمی شود. با این حال، تنها با گذشت یک ماه از دولت بایدن، همگرایی قابل توجهی بین آمریکا و انگلیس شکل گرفته است.

انگلیس کمپین خود برای دست یابی به توافق تجاری را بی سروصدا کنار گذاشته و دو کشور حول دستور کاری متمرکز بر ارزش های مشترک، اهداف جهانی مشترک و تمایل به استفاده از قدرت نظامی و تحریم های هدفمند برای بازداندگی در برابر رقبای ژئوپلیتیک، متحد شده اند.

همزمان، اتحادیه اروپا (به ویژه آلمان) به شریکی متفاوت برای آمریکا تبدیل شده است، هرچند که انتظار می رفت بایدن بیشتر روی برلین متمرکز شود. در یک مقاله پژوهشی که پیش از انتخابات آمریکا در سال گذشته منتشر شد، ما این همگرایی را پیش بینی و تاکید کرده بودیم که علیرغم تمایل دولت بایدن برای همکاری نزدیک با آلمان، دولت وی برای دست یابی به اهداف خود در قبال چین (و همچنین در سایر حوزه ها) احتمالا انگلیس را شریکی سودمندتر خواهد یافت. با این حال، ما انتظار نداشتیم که این همگرایی به این زودی تحقق یابد.

 

سخت‌گیری هرچه بیشتر انگلیس بر چین

همگرایی آمریکا و انگلیس در قبال چین تا به حال حیرت آور بوده است. طی سال گذشته (حتی قبل از ریاست جمهوری بایدن) انگلیس با تشدید موضع مخالف خود با دسترسی هوواوی به بازار 5G انگلیس و مخصوصا اعطای 350 هزار حق اقامت برای اهالی هنگ کنگ برای سکونت در انگلیس، رویکرد قاطعانه تری در قبال چین اتخاذ کرده است. همچنین، انگلیس در مورد حقوق بشر در چین موضع قاطعانه ای اتخاذ کرده و دست به اقداماتی زده است تا شرکت های انگلیسی نقشی در نقض حقوق بشر در سین کیانگ نداشته و از آن سودی کسب نکنند.

شاید به نظر برسد که همگرایی آمریکا-انگلیس تغییری در موضع انگلیس در قبال آمریکاست، اما در واقع برخی مقامات انگلیسی اظهار کرده اند که این کشور «اتهام ها علیه چین» را رهبری می کند. شاید این امر کمی خیالی و بازتابی از تصور هارولد مک میلان باشد که انگلیس را همچون یونان و آمریکا را همچون رم قلمداد کرده است. اما واقعیت این است که انگلیس در برخی حوزه ها، ازجمله در پیوستن به «همکاری جامع و مترقی ترانس پاسفیک» پیشتاز بوده در حالی که دولت بایدن بواسطه مخالفت کنگره آمریکا با موافقتنامه های تجاری جدید منطقه ای محدود شده است.

علاوه بر این، انگیس به عنوان رئیس گروه هفت (G7) از استرالیا، هند و کره جنوبی برای پیوستن به این گروه در نشست ژوئن دعوت به عمل آورده و به پیشبرد ایده توسعه همکاری بین دموکراسی های بزرگ در قالب گروه دی 10 (D10) پرداخته است. این رویکرد انگلیس در راستای ایده جو بایدن در مورد «انجمن دموکراسی ها»ست، هرچند که برخی از مقامات انگلیس اصطلاح «جوامع باز» را به «دموکراسی ها» ترجیح می دهند.

مضاف بر این، انگلیس نشان داده است که برای پشتیبانی از ایده های خود متکی بر قدرت نظامی، آمادگی داشته و از افزایش سالانه 4 میلیارد پوند بودجه دفاعی طی چهار سال آتی خبر داده است که بیشترین افزایش بودجه دفاعی از زمان پایان جنگ سرد محسوب می شود. همچنین، انگلیس ظاهرا برای استفاده از منابع نظامی نیز آمادگی دارد، قرار است ناو هواپیمابر اچ ام اس ملکه الزابت (HMS Queen Elizabeth) به عنوان بخشی از ناوگروه ضربتی CSG21 اواخر 2021 به هند-اقیانوسیه اعزام شود.

همگرایی بین آمریکا و انگلیس بویژه از آن روی تعجب آور است که علیرغم امیدواری های زیاد به تجدید روابط فراآتلانتیک حول اتحادیه اروپا-آمریکا، این اتحادیه در قبال انگلیس و آمریکا رویکرد متفاوتی اتخاذ کرده است. آلمان (که انتظار می رفت شریک مورد ترجیح دولت بایدن در اروپا باشد) با پیشبرد توافق سرمایه گذاری با چین و پیشبرد خط لوله گاز بحث برانگیز نورد استریم-2، مشکلاتی به وجود آورده است.

در خصوص میزان واگرایی انگلیس با اتحادیه اروپا پس از برگزیت بویژه در مورد مسائلی نظیر کمک های دولتی، بحث های زیادی صورت گرفته است. اما واگرایی اتحادیه اروپا و انگلیس (چیزی که هلن تومبسون آن را «تصویر بزرگ واگرایی» می خواند) واضح بوده و آنها در مسائل ژئوپلیتیکی نظیر چین رویکردهای کاملا متفاوتی در پیش گرفته اند.

با این وجود، انگلیس و آمریکا در بسیاری از مسائل هنوز به اروپا نیاز دارند که امنیت اروپا در راس آنهاست. از این رو، برخی در لندن امیدوار هستند که انگلیس و آمریکا بتوانند به پیشبرد مثلا تحریم های اقتصادی پرداخته و اتحادیه اروپا هم با سرعت خاص خود (اغلب آهسته) پشت آنها حرکت کند، اما این امیدواری احتمالا بیش از حد خوشبینانه است زیرا این امر حرکت جزمی اتحادیه اروپا در مسیری متفاوت با انگلیس و آمریکا را نادیده می گیرد هرچند که این اتحادیه در امنیت خود به آن ها وابسته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *