جدیدترین مطالب

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

سفیر سابق بریتانیا: سفارت ایران در دمشق فرقی با سفارت آمریکا و بریتانیا نداشته؛ حمله اسرائیل غیرقانونی بود

کریگ موری نوشت: تقریباً هر سفارت ایالات متحده یا بریتانیا شعبه‌ای از {سازمان‌های جاسوسی} سیا یا MI۶ را میزبانی می‌کند. همگی آن‌ها (سفارت ها) از نیرو‌های نظامی میزبانی می‌کنند. بسیاری به نیرو‌های ویژه خدمت رسانی می‌کنند.

عبدی: عملیات «وعده صادق» قدرت نمای مطلق ایران بود

کارشناس تحولات غرب آسیا معتقد است مهمترین دستاورد عملیات «وعده صادق» تغییر راهبرد کلان ایران از راهبرد «صبر استراتژیک» به راهبرد «بازدارندگی مستقیم و فعال» است و این عملیات عملا قدرت نمای مطلق جمهوری اسلامی ایران بود.

ابراز همدردی ایران با دولت و ملت عمان

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درگذشت تعدادی از شهروندان عمانی در حادثه ناگوار سیل در این کشور را به دولت و مردم سلطنت عمان بویژه خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

Loading

پایگاه‌های خارجی و موانع توافق آتش‌بس لیبی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: امضای توافق آتش‌بس دائمی بین جناح‌های درگیر لیبی در 23 اکتبر به‌عنوان نقطه عطفی تلقی می‌شود که مسیر پرپیچ‌وخم این کشور را حل‌وفصل خواهد کرد. این توافق که 26 اکتبر آغاز شد راه را برای گفتگوهای سیاسی لیبی با میزبانی سازمان ملل هموار خواهد کرد و اساس اولین گفتگو با میانجیگری سازمان ملل در داخل لیبی خواهد بود.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: اول نوامبر، کمسیون مشترک نظامی (5+5) (نمایندگان نظامی «نیروهای مسلح عرب لیبی» مستقر در شرق و «دولت وفاق ملی» که با «ارتش ملی لیبی» به رهبری ژنرال خلیفه حفتر متحد هستند) برای بررسی راه‌های تحکیم توافق آتش‌بس، در شهر مرزی «غدامس» دیدار کرده‌اند. بااین‌حال، نشاط بین‌المللی ناشی از آغاز این گفتگوها، احتمال گرفتاری مجدد در جنگ خشونت‌آمیز را به فراموشی سپرده است به‌طوری‌که در مورد وفاداری ذی‌نفعان بین‌المللی (نظیر روسیه، ترکیه و امارات) به شرایط اساسی امنیتی شک و تردید جدی وجود دارد. همچنین، معلوم نیست که خطوط اقتصادی و سیاسی این توافق موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر.

ظاهراً اولین مانع این است که ذی‌نفعان بین‌المللی عملاً هیچ مکانیسم جبری یا مسئولیت‌پذیری در اختیار ندارند که از آن به‌عنوان اهرمی علیه طرفین داخلی بکار برند که توافق را با حمایت خارجی تخریب می‌کنند. درواقع، بسیاری از طرفین در تخریب مسیرهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی منافعی داشته و دارای سابقه هستند. دیدار کمیسیون نظامی در غدامس (شهر میزبان کنفرانس ملی آوریل 2019) به‌عنوان نمادی در میان مردم لیبی پابرجاست. طمع سهیم کردن حفتر در قدرت، یک بار موفقیت بالقوه رویدادی با میزبانی غدامس را قربانی کرد اما این طمع درنهایت محکوم‌به شکست شد. به‌طورکلی، واقعیت این است که تهاجم 2019 حفتر در غرب لیبی (و جنگ شانزده‌ماهه خونین ناشی از آن) تحت لوای مسئولیت‌پذیری پنهان شد و این امر پیامی برای وی و برای دیگر طرفین دارد.

علاوه بر این، تأکید اخیر بر گفتگوهای «به رهبری لیبی» در میان جامعه بین‌المللی، ظاهراً ریشه در ناکامی‌های پی‌درپی در حل‌وفصل مداخله خارجی در این کشور شمال آفریقا دارد. طولانی شدن تهاجم حفتر از حمله‌ای رعدآسا به جنگ شانزده‌ماهه، یک اقدام منحصراً داخلی نبوده و شکست و عقب‌نشینی نیروهای وی نیز فرایند موردتوافق لیبیایی‌ها نبوده است. تشکیل نیروهای مسلح عرب لیبی از حومه طرابلس یک اقدام ژئوپلیتیکی بود که مردم لیبی در آن مشارکت نداشت؛ این نیروها به‌واسطه گفتگوی پنهانی روسیه-ترکیه تشکیل شد و درنهایت باعث ورود گروه روسی واگنر به سرت و مرکز لیبی شده و ازاین‌رو، نیروهای مسلح عرب لیبی را به ترک نابخردانه موضع خود و از دست رفتن موضع پیشروی این نیروها سوق داد. در گفتگوهای امنیتی فعلی ازیک‌طرف تصور می‌شود که شرایط حفتر به‌قدری وخیم است که نمی‌تواند بار دیگر آتش‌بس را نقض کند و از طرف دیگر، تصور می‌شود که لیبی در برابر نیروها و مزدورهای خارجی اهرمی در اختیار دارد درحالی‌که چنین اهرمی وجود ندارد.

اهمیت راهبردی تأسیسات و شهرهایی که ترکیه و روسیه در حال حاضر در اختیار دارند، مزید بر علت عدم اطمینان از دو تصور فوق‌الذکر می‌شود. نیروهای ترکیه در حال تقویت خود و تقویت سازه‌های پایگاه نظامی «ووتیا»، یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی لیبی است که در منطقه‌ای راهبردی در مرز شمال غرب با تونس در چند صد مایلی جنوب طرابلس واقع است. با توجه به وسعت تجهیزات فن، نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط نیروهای ترک در این پایگاه، به نظر می‌رسد که حضور در این پایگاه موقتی نبوده بلکه حضوری بلندمدت خواهد بود.

همانند ترکیه، روسیه نیز در پایگاه «جوفرا» در مرکز لیبی و در چند صد مایلی جنوب سرت فعالیت می‌کند. درواقع کنترل اسمی نیروهای مسلح عرب لیبی بر این شهر ساحلی به‌واسطه حضور سنگین نیروهای مزدور روسی ممکن شده است. گروه واگنر با تقویت خود در سرت در موضع راهبردی کنترل خطوط دفاعی در برابر حملات احتمالی نیروهای غرب لیبی قرار گرفته است.

در میز مذاکرات، نیروهای لیبی نمی‌توانند خودمختاری گروه واگنر را به چالش بکشند. ازاین‌رو، این آتش‌بس نه‌تنها از طرف گروه‌های شبه‌نظامی لیبی بلکه به‌واسطه طمع راهبردی کرملین نیز در معرض آسیب قرار دارد. استحکامات جدید روسیه در مرکز لیبی نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین به دنبال بهره‌برداری از لیبی جهت عقب راندن آمریکا و اتحادیه اروپاست. درحالی‌که آمریکا به‌واسطه فرایند طولانی انتخابات و احتمال گذار سیاسی دشوار با مشکل مواجه است، عدم انسجام اتحادیه اروپا در خصوص لیبی به خاطر تنش‌های فزاینده ناشی از سیاست‌های توسعه‌طلبانه ترکیه تشدید شده است.

شعار گرامشی «بدبینی عقل و خوش‌بینی اراده» مطمئناً بر فرایند گفتگوهای جدید لیبی سودمند خواهد بود؛ اما خوش‌بینی بی‌جا شایسته مردم لیبی نبوده بلکه آن‌ها نیازمند یک تعهد واقعی برای ایجاد مسیری به سمت مسئولیت‌پذیری، صلح و آشتی هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *