جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌معنی است

وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

Loading

نتایج دیپلماسی جدید آمریکا در آستانه انتخابات 2020؟

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست دولت ترامپ در خاورمیانه شتاب گرفته است. دیپلماسی جدید آمریکا در خاورمیانه با رونمایی از «توافق قرن» (که رسما «صلح برای رفاه» خوانده می‌شود) توسط رئیس جمهور ترامپ و نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در 28 ژانویه آغاز شد. روز 13 اوت، امارت به سومین کشور عربی علاقمند به روابط دیپلماتیک با اسرائیل تبدیل شد. عربستان سعودی نیزاعلام کرد که به پروازهای اسرائیل اجازه می‌دهد از حریم هوایی این کشور برای رفت و آمد به امارات استفاده کنند.

وب سایت اندیشکده ادام ترکیه در یادداشتی نوشت: کوزوو و اسرائیل 4 سپتامبر در کاخ سفید ترامپ توافق کردند همدیگر را به رسمیت بشناسند و صربستان نیز با انتقال سفارت خود از تل آویو به بیت المقدس موافقت کرد. 9 سپتامبر، رئیس جمهور ترامپ از تمایل بحرین به برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل خبر داد.

اخیرا اسرائیل، امارات و بحرین به امضای «پیمان ابراهیم» در کاخ سفید پرداختند. ترامپ اظهار کرد که این پیمان «مسیر تاریخ را تغییر خواهد داد و سپیده خاورمیانه جدید را رقم خواهد زد». با این حال، اظهارات 19 سپتامبر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در مورد فعال کردن مکانیسم ماشه برجام تصریح کرد که دیپلماسی آمریکا به دنبال ترسیم جبهه‌های نبرد جدید در خاورمیانه است. زیرا واشنگتن نه تنها همه تحریم‌ها را بازمی گرداند بلکه سایر کشورها را نیز به پیروی از آمریکا ملزم می‌سازد.

روز بعد، وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس طی بیانیه مشترکی اعلام کردند که آمریکا به خاطر خروج از برجام دیگر عضو این توافق نیست و در نتیجه، تصمیم آن برای بازگرداندن تحریم‌ها وجاهت قانونی ندارد. همچنین، در این بیانیه آمده است که هر نوع تلاش آمریکا برای تحمیل تحریم‌های خود بر کشورهای مخالف با بازگشت تحریم‌های سازمان ملل نیز فاقد وجاهت قانونی است.

جنجال جاری بر سر بند مکانیسم ماشه برجام نشان می‌دهد که تصمیم دولت ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای با ایران کاری عجولانه و بدون مشاوره حرفه‌ای حقوقی و دیپلماتیکی بوده است. زیرا اگر واشنگتن از برجام خارج نشده بود، آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه از موضع قوی‌تری برخوردار می‌شد.

بدین ترتیب، چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت ترامپ در برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج [فارس] موفق بوده است اما برای حمایت از فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران نتوانسته است سایر کشورها را با خود همراه سازد. اگرچه امضای پیمان ابراهیم حائز اهمیت است اما چیزی نیست که (بنا به ادعای ترامپ) مسیر تاریخ را عوض کند. از سوی دیگر، مخالفت با فعال کردن مکانیسم ماشه بیانگر انزوای سیاسی واشنگتن است که به اندازه پیمان ابراهیم اهمیت دارد.

آیا امضای پیمان ابراهیم پایان کمپین دیپلماتیک پیش از انتخابات دولت ترامپ خواهد بود یا طرح‌های دیپلماتیکی دیگری از راه خواهد رسید؟ به عنوان مثال، آیا تنش ترکیه – یونان فرصت دیگری برای اقدام دیپلماتیکی در اختیار کاخ سفید ترامپ قرار خواهد داد؟

اواسط اوت، نظر جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، در مورد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، آشکار شد. بایدن در دیدار با هیات تحریریه نیویورک تایمز اظهار کرد که آمریکا باید مخالفان اردوغان را «تقویت» کند تا وی را در انتخابات شکست دهند. دو روز بعد، ترامپ گفت که رهبران جهان از وی در مورد اردوغان کمک خواسته‌اند زیرا رئیس جمهور ترکیه فقط به حرف او گوش می‌کند.

سرانجام، پمپئو 15 سپتامبر در پاسخ به انتقادات از فقدان تعامل و رهبری آمریکا در تنش‌های فزاینده بین ترکیه و یونان اظهار کرد که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا و تیم دیپلماتیکی وی در این خصوص تعامل کامل دارند بطوریکه وی کمتر از 48 ساعت قبل در قبرس بوده و به حل این مسئله مشغول بوده است. همچنین، رئیس جمهور آمریکا با اردوغان و نخست وزیر یونان حرف زده و آن‌ها را به حل اختلافات و مناقشات دریایی خود طبق قوانین بین‌المللی فراخوانده است.

 

واکنش ترکیه به طرح دیپلماتیکی آمریکا در مورد تنش ترکیه – یونان چگونه خواهد بود؟

روابط رهبران حزب عدالت و توسعه ترکیه با دولت اوباما شروعی عالی داشت، اما متاسفانه حزب عدالت و توسعه از مسیر دموکراتیک خارج شد و ورق برگشت و این روابط در اواخر دوره دوم اوباما به سردی گرایید. روابط اردوغان با ترامپ در نتیجه مسائل متعددی نظیر اختلاف نظر در سوریه و روابط با ایران و اسرائیل، افت و خیز زیادی داشته است. با این حال، آنکارا ترامپ را به بایدن ترجیح می‌دهد و احتمالا به طرح دیپلماتیکی آمریکا پاسخ مثبت خواهد داد.

با این وجود، آتن در مورد مسئله مدیترانه حمایت غالب اتحادیه اروپا (اگر نه همه آنها) را جلب کرده و احتمالا تمایل چندانی به طرح آمریکا نشان نخواهد داد. همچنین، بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا نمی‌خواهند که یک هدیه انتخاباتی (هرچند کوچک) تقدیم ترامپ کنند.

ترکیه و یونان متحد ناتو هستند اما اختلافات آن‌ها بسیار پیچیده‌تر از روابط بین اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج [فارس] است و حل و فصل این هدیه بزرگ انتخاباتی آسان نیست. با این حال، نمی‌توان طرح امریکا برای کاهش تنش در شرق مدیترانه قبل از انتخابات 3 نوامبر را دور از انتظار دانست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *