جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

رایزنی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و یونان و تقدیر از آتن برای مشارکت در تامین امنیت دریای سرخ

تهران- ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در تماسی تلفنی با نیکوس دندیاس همتای یونانی خود، از وی به خاطر مشارکت یونان در تامین امنیت دریای سرخ قدردانی کرده است.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان؛ آیت‌الله رئیسی عازم سریلانکا شد + فیلم

کراچی- ایرنا- آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان پس از دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، لحظاتی پیش عازم سریلانکا شد.

استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر ندارد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

روز 201 طوفان‌الاقصی| کشف 51 پیکر دیگر در خان یونس

این روزها غزه و به خصوص شهر خان یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای دسته‌جمعی صدها شهید، نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سازمان امدادرسانی غزه خبر داد که با کشف پیکر 51 شهید دیگر در شهر خان یونس، تعداد شهدای تفحص شده در بیمارستان الناصر و دیگر مناطق این شهر به 324 مورد رسید.

Loading

نگاه متفاوت هند به ترامپ و بایدن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در طول دوره ریاست جمهوری چهارساله ترامپ، روابط دوجانبه بسیاری از کشورهای مهم جهان با آمریکا پیشرفت قابل‌توجهی نداشته است؛ اما برخلاف خیلی از دوستان، متحدان و شرکای آمریکا، دهلی‌نو از انتخاب مجدد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مأیوس نخواهد نشد. از سوی دیگر بعید است که نخبگان سیاسی دهلی از انتخاب جو بایدن خوشحال شوند، چراکه وی در تشکیلات هند به عنوان یک شخصیت سیاسی احتمالا مخرب برای روابط دو کشور شناخته می شود.

راجه موهان در یادداشتی که وب‌سایت موسسه روابط بین‌الملل کلینگندال هلند آن را منتشر کرد؛ نوشت: یکی از دلایل تلاش هر دو حزب آمریکا برای جذب حمایت جامعه تقریباً کوچک هندی تبار آمریکا (تقریباً 1.8 میلیون) این است که جمعیت هندی تبارها در ایالت‌های دارای رقابت تنگاتنگ نظیر فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین می‌تواند نتیجه‌ای تعیین‌کننده داشته باشد. به همین ترتیب، منافع اقتصادی و سیاسی هند نیز منوط به نتیجه انتخابات نوامبر است. دهلی از دودستگی عمیق در آمریکا آگاه بوده و می‌داند که تغییر در سیاست آمریکا تحت دولت جدید، تأثیر عظیمی بر امنیت و رفاه هند برجای خواهد گذاشت. بااین‌حال، دهلی به توانایی خود برای مدیریت تغییرات سیاسی در واشنگتن پس از ترامپ، اطمینان دارد.

 

چین و سایر ابرقدرت‌ها

پویایی سیاسی آمریکا در قبال چین حوزه نگرانی مهمی است. در دوره ترامپ، روابط هر دو کشور هند و آمریکا با چین سیر نزولی داشته و عاملی مهم در ایجاد شراکت راهبردی بین دهلی و واشنگتن بوده است. هر نوع تغییرات سیاست آمریکا در قبال چین (حتی تصور آن)، روابط تیره دهلی با پکن را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار خواهد داد. در حال حاضر، هند در یک رویارویی نظامی با چین در ارتفاعات هیمالیاست. اگر پکن تصور کند که دولت بایدن از خصومت واشنگتن در قبال چین خواهد کاست، در این صورت چشم‌انداز عقب‌نشینی نظامی چین از سرزمین‌های هند (که بهار امسال تصرف کرده است) به‌طور چشمگیری افول خواهد کرد. دولت ترامپ در این بحران قاطعانه از هند حمایت کرده و اقدامات چین در منطقه شرق لاداخ را تهاجمی غیرقابل‌قبول توصیف کرده است.

چگونگی روابط دولت آتی آمریکا با دیگر قدرت‌ها، به‌ویژه روسیه، نیز برای هند نگرانی دیگری است. مشارکت پایدار دهلی با مسکو هم‌اکنون در کانون توجه سیاست آمریکاست. به‌عنوان‌مثال، دولت ترامپ تهدید کرده است که اگر برنامه خرید موشک‌های اس-400 از روسیه ادامه یابد، هند را تحریم خواهد کرد. اگرچه هند توانسته است بدون هزینه زیاد از این تنش عبور کند اما خصومت مضاعف دولت بایدن در قبال روسیه پوتین، می‌تواند این محاسبات را بر هم زند.

 

مسئله پاکستان

از زمان دوره بیل کلینتون، اهمیت پاکستان در روابط هند-آمریکا به‌تدریج کاهش یافته است. ازنظر هند، ترامپ بیش از روسای جمهور قبلی آمریکا پاکستان را تحت‌فشار گذاشته است تا دست از حمایت از تروریسم در این منطقه بردارد. این امر مورد استقبال دهلی قرارگرفته و اساس اعتماد هرچه بیشتر بین هند-آمریکا بوده است. همچنین، دهلی در رویارویی نظامی با پاکستان در فوریه 2019 از حمایت واشنگتن برخوردار بوده و دولت ترامپ در ممانعت از تلاش چین برای بررسی تغییرات قانون اساسی مدنظر هند در کشمیر در اوت 2019 در شورای امنیت سازمان ملل به دیگر شرکای دهلی، به‌ویژه فرانسه، پیوست. بااین‌وجود، برخلاف ترامپ، بایدن با تمرکز بیشتر بر حقوق بشر، ممکن است اقدامات دولت نارندرا مودی در کشمیر و دیگر سیاست‌های داخلی وی را موردانتقاد سیاسی قرار دهد.

 

روابط پیچیده در خاورمیانه

در آن‌سوی شبه‌قاره هند، دوره ترامپ از کاهش اختلافات بین آمریکا و هند در خاورمیانه و همگرایی فزاینده منافع در هند- اقیانوسیه حکایت می‌کند. دولت ترامپ هند- اقیانوسیه را به‌عنوان منطقه‌ای بااهمیت راهبردی نهادینه کرده است. از سوی دیگر، تعمیق روابط هند با اسرائیل و کشورهای عرب سنی نظیر عربستان و امارات مورد استقبال واشنگتن ترامپ قرارگرفته است. بااین‌حال، اختلافات هند و آمریکا در خصوص ایران، به خاطر کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه تهران، تشدید شده است. از آنجائی که هند ایران را بازیگری حیاتی برای راهبرد بلندمدت خود در افغانستان قلمداد می‌کند، پیروزی دموکرات‌ها می‌تواند برخی از اختلافات هند-آمریکا در خصوص ایران را کاهش دهد.

 

رویکردهای سیاست خارجی

فراتر از سیاست امنیت منطقه‌ای، هند (همانند سایر شرکای مهم آمریکا) ناگزیر به این واقعیت گردن نهاده است که ترامپ تعامل سنتی آمریکا با جهان را کنار گذاشته است. ترامپ به ائتلاف‌های دیرینه آمریکا آسیب‌زده، عقل متعارف در مورد ارزش‌های جهانی‌شدن اقتصادی را به چالش کشیده و بیشتر نهادهای چندجانبه، از سازمان تجارت جهانی گرفته تا سازمان بهداشت جهانی را تخریب کرده است.

پاسخ هند حساب‌شده و سنجیده بوده است. از آنجائی که هند هیچ پیمانی با آمریکا ندارد، دهلی دلیلی برای نگرانی از راهبرد جدید ترامپ در خصوص ائتلاف‌ها نداشته است. به‌عنوان کشوری که به دنبال نقش هرچه بیشتر جهانی است، هند به‌طور بالقوه برای بحث در مورد تقسیم مسئولیت‌ها با آمریکا در هند-اقیانوسیه آماده است.

بااین‌وجود، اقدام ترامپ در به چالش کشیدن جهانی‌شدن، محل نگرانی دهلی بوده است؛ زیرا هند یکی از ذی‌نفعان مهم مرزهای باز آمریکا بوده و اقدام ترامپ در محدودسازی مهاجرت و ورود کارگران ماهر خارجی باعث نگرانی هند شده است. برعکس، بایدن قول داده است که بسیاری از این محدودیت‌های ترامپ را لغو کند. برای دولت مودی، تسهیل مهاجرت هندی‌ها به خارج اولویت سیاسی مهمی محسوب می‌شود. ازاین‌رو، هند برای برخی از احتمالات در سیاست خارجی آمریکا در سال‌های آتی آمادگی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *