جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

رویکرد غیرمسئولانه آمریکا در قبال کشورهای بالتیک

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سه کشور حوزه بالتیک در شمال اروپا از متحدان قدیمی آمریکا و از روابط خوبی با اعضای ناتو برخوردار هستند. در قرن بیستم و در سال 1991، ایالات‌متحده آمریکا ادعای مالکیت شوروی سابق بر لتونی، لیتوانی و استونی را رد و به این کشورها در راستای احیای استقلال‌شان کمک کرد.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در تحلیلی آورده است: از آن زمان، این سه کشور برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا از طریق ایجاد اصلاحات سیستمی در اقتصاد، حاکمیت و امنیت خود تلاش‌های جدی انجام دادند. این کشور‌ها ادغام خود را در نهادهای اروپایی-آتلانتیکی به‌عنوان یک عامل بازدارنده مهم در مقابل نفوذ روسیه می‌دانند.

تهدیدهای مسکو از زمان تجاوز روسیه به گرجستان در سال 2008 و جدایی کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه در سال 2014 افزایش‌یافته است. آنچه در این زمینه حیاتی است، اینکه ایالات‌متحده همچنان به ناتو متعهد بماند و حمایت خود از کشورهای حوزه بالتیک را افزایش دهد تا روابط دوجانبه قوی و همکاری‌های مشترک که تقویت‌کننده منطقه فراآتلانتیکی است تداوم یابد.

تحقق آرزوی قدیمی کشورهای بالتیک برای عضویت در ناتو نیازمند ایجاد تغییرات اساسی بود و ادامه روند اصلاحات یک عنصر اصلی در تقویت روابط دوجانبه با ایالات‌متحده و رکن اساسی امنیت فراآتلانتیکی بود. از زمان پیوستن لتونی، لیتوانی و استونی به ناتو در سال 2004، این سه کشور از اعضای مسئولیت‌پذیر و فعال ناتو بودند. این کشورها علی‌رغم ضعف قدرت نظامی‌شان به‌نوبه خود در تأمین امنیت منطقه‌ای اروپا نقش بسزایی داشتند و همچنین در برنامه‌های جهانی ناتو ازجمله ارسال نیرو به افغانستان مشارکت داشته‌اند. در سال 2019، این سه کشور بودجه دفاعی خود را تا دو درصد از کل بودجه ملی افزایش داده‌اند.

این افزایش بودجه نظامی، حمایت جامعه جهانی را به ارمغان آورده است. در اجلاس 2016 ناتو در ورشو، پایتخت لهستان، ناتو حمایت خود را از سه کشور بالتیک و لهستان اعلام کرد. همین‌طور ناتو بعد از تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2014 تعدادی هواپیماهای جنگنده را در اختیار سه متحد خود در بالتیک قرار داده است.

با افزایش حضور روسیه در بالتیک، هر یک از کشورها باید به برنامه جمعی دفاعی ناتو متکی باشند تا از دخالت‌های خارجی در امان بمانند. ایالات‌متحده همراه با شرکای اروپایی خود و جامعه بین‌المللی باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از دخالت‌های خارجی انجام دهد و اطمینان حاصل کند که کشورهای بالتیک به ابزارها و ساختارهایی مجهز هستند که امنیت آن‌ها را تضمین خواهد کرد.

آمریکا تا به امروز حمایت خود از منطقه بالتیک را ذیل توافقنامه منعقدشده آمریکا – بالتیک در سال 1998 انجام داده است. امضاکنندگان این توافقنامه در مورد تشکیل اروپای متحد و صلح‌جو، پایبند به دموکراسی، حاکمیت قانون، بازار آزاد و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه مردم موافقت کرده‌اند.

لتونی، لیتوانی و استونی به‌شدت پایبندی خود را به اتحاد فرا آتلانتیکی نشان داده و برای اجرای اصلاحات سیستماتیک در مورد انواع نگرانی‌های مشترک اعم از امنیت انرژی، شفافیت و پویایی اقتصادی تلاش کرده‌اند.

در چنین شرایطی، نظرات و اقدامات اخیر ترامپ در نادیده گرفتن اقدامات مهم کشورهای بالتیک و اتحاد آمریکا با این کشورها بسیار تأسف‌بار است. نظرات اخیر رئیس‌جمهور و مکالمات خصوصی او که توسط جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی او فاش شده، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور ترامپ اگر برای بار دوم انتخاب شود به‌جای تقویت و قدردانی از ارزش‌های ناتو ممکن است بخواهد ایالات‌متحده را از پیمان آتلانتیک شمالی خارج کند. این مسئله از چشم دوستان اروپایی دور نمانده است. مقاله اخیر نیویورک‌تایمز نیز نشان داد که برخی مقامات اروپایی نگران تشدید گام‌های منفی آمریکا در صورت پیروزی مجدد ترامپ هستند. این نگرانی نه‌تنها برای اروپا بلکه برای بسیاری از رهبران کنگره آمریکا نگران‌کننده است. یکی از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا نیز در همین مقاله هشدار داده است که «خروج از ناتو فاجعه‌بار خواهد بود».

ایالات‌متحده منافع عمیقی در حفظ ناتو، حاکمیت و امنیت منطقه بالتیک دارد. اکنون زمان آن است که ایالات‌متحده با تعمیق تعهد خود نسبت به ناتو و حمایت از کشورهای بالتیک برای ایجاد یک جامعه فرا آتلانتیکی قدرتمند و متحد به نقش رهبری خود عمل کند. امروز یک فرصت عالی برای کار بر روی یک منشور آمریکایی- بالتیکی برای رفع چالش‌ها وجود دارد. این منشور می‌تواند شامل ترویج دموکراسی، انتخابات آزاد و منصفانه، آزادی مطبوعات در منطقه، مبارزه با انتشار اطلاعات غلط، گسترش تجارت دوجانبه و افزایش سرمایه‌گذاری بین آمریکا و کشورهای بالتیک و حمایت از کشورهایی باشد که به عضویت در خانواده یورو آتلانتیکی تمایل دارند. دقیقاً مانند سال 1991 همبستگی با ایالات‌متحده آمریکا می‌تواند موجب تقویت و محافظت از کشورهای بالتیک شده و به آن‌ها این امکان را دهد تا به مسیر رشد خود ادامه داده و درعین‌حال به جامعه فراآتلانتیکی نیز کمک کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *