جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

افزایش تجارت انرژی چین و آمریکا با وجود تنش‌های سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: با وجود کاهش شتابناک روابط سیاسی آمریکا و چین در یک ماه و نیم گذشته، اما تجارت انرژی میان دو کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی به شدت قوی باقی مانده، به طوری که مشوق های مثبت اقتصادی بر اقدامات مقابله به مثل دیپلماتیک چربیده است.

ریید بالمور و راید آنسون در تحلیلی که شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشتند: در واقع پالایشگاه‌های چینی علاقه وافری برای بهره مندی از قیمت‌های پایین تولید کنندگان آمریکایی دارند و در این مسیر از مخاطرات سیاسی نمی هراسند.

علاوه بر این چین نگاهش به انرژی آمریکا قطعاً کمتر سیاسی است، به طوری که امکان داده تا ال ان جی و ال پی جی و نفت آمریکا در سه ماهه تابستان به سمت این کشور سرازیر شود.

به نظر می رسد دولت آمریکا و تولیدکنندگان این کشور هم به شکل مشابهی علاقه مند به کنار گذاشتن اختلافات باشند، به ویژه که بازار جهانی در حال حاضر با مشکل عرضه بیش از تقاضا مواجه است.

داده های کپلر نشان می‌دهد که در ماه مه تولیدکنندگان نفت در آمریکا رکورد صادرات ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت به سوی چین را شکسته اند و به این ترتیب رکورد ۴۵۶ هزار بشکه در روز در مارس ۲۰۱۸ جا به جا شده است.

این روند افزایش بارگیری در بازه زمانی دو ماهه ژوئن و ژوئیه هم به رقم ۴۶۶ هزار بشکه در روز رسید. تجارت گاز آمریکا و مشتقات مرتبط با آن هم در سال ۲۰۲۰ خریدار چینی پیدا کرده است. ارسال ال ان جی به چین در ماه مارس از سر گرفته شد، به طوری که به ۰.۳۸ میلیون تن رسید و به وقفه سه ماهه در این حوزه تجارت خاتمه داد. سرعت این بارگیری ها در ماه آوریل تا مه ادامه پیدا کرد گرچه به میزان قابل توجهی در سه ماهه سوم ضعیف شده است.

صادرات ال پی جی هم میزان مشابهی قوت داشته است، به طوری که به رکورد ۰.۶۷ میلیون تن در ماه آوریل رسید و مجموع صادرات در بازه زمانی نقطه به نقطه ۲۰۲۰ را به ۱.۹۵ میلیون تن در آن زمان رساند که بیش از صادرات ۱.۸۹ میلیون تن در کل سال ۲۰۱۹ بوده است.

غیرمنتظره‌ترین تجارت میان آمریکا و چین شامل ارسال حجم اندک، اما مداوم زغال سنگ بوده است. ارسال دو محموله در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ به مجموع ۲.۴۲ میلیون تن هم اندازه سطح صادرات سال گذشته است. حفظ این سطح از آنجا قابل توجه است که عمده این بازار در تسخیر تولیدکنندگان استرالیایی و برزیلی است.

تجارت قوی آمریکا با چین در حوزه تجارت انرژی در حالی است که روابط دو کشور به سرعت رو به وخامت می گذارد. شاید تکان دهنده‌ترین تشدید تنش میان دو کشور زمانی بود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد 50 سال تعامل با چین اشتباه بوده است.

لیکن از سوی دیگر رشد تجارت انرژی بین دو کشور طی سه ماهه دوم خودنمایی می کند. البته محرک و عامل رشد تجارت انرژی آمریکا و چین که در ماه های اخیر سرعت گرفته است، اقتصادی بوده و نه نگرانی های سیاسی. از این رو روندهای پیش‌رو احتمالاً باید به واسطه دینامیک عرضه و تقاضا و نه انگیزه‌های محض سیاسی تحلیل شود، به ویژه که چشم انداز سیاسی با توجه به در پیش بودن انتخابات در آمریکا همچنان نامشخص است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *