جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading

به‌کارگیری اهرم‌های تجاری؛ راهبرد ناکارآمد آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: یکی از مشکلات توسعه سیاست‌های کنترل صادرات، انتظارات بیش‌ازحد از این سیاست‌هاست. این سیاست‌ها ابزارهای محدودی هستند که دست‌یابی دولت آمریکا به برخی اهداف مهم را امکان‌پذیر می‌سازند؛ اما آن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند همه مشکلات سیاست خارجی آمریکا را حل کرده یا رقبای این کشور را مغلوب سازند.

ویلیام رنیش در یادداشتی که وب‌سایت مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: اگرچه دولت آمریکا برای استفاده از اهرم‌های صادرات در راستای سیاست خارجی از اختیارات لازم برخوردار است اما به‌طور سنتی، مهم‌ترین هدف از اهرم‌های صادرات، جلوگیری از صدور فن‌آوری‌های حساسی بوده است که برای رقبای آمریکا کاربرد نظامی دارند.

هنگامی‌که این فن‌آوری موردنظر مانند سامانه‌های تسلیحاتی آشکارا نظامی است، چنین تصمیمی کاملاً ساده است؛ اما هنگامی‌که فن‌آوری یا اقلام صادراتی کاربرد دومنظوره (هم کاربرد نظامی و هم غیرنظامی) دارند، فرایند تصمیم‌گیری و همین‌طور فرایند اجرای آن پیچیده‌تر می‌شوند.

در کاربرد مستقیم، فرایند تصمیم‌گیری در مورد صدور یا عدم صدور فن‌آوری‌های حساس اساساً آسان است. در طول جنگ سرد، پیش‌فرض آمریکا این بود که هر چیزی که به اتحاد شوروی صادر شود، درنهایت به دست نیروهای مسلح شوروی خواهد افتاد. ازاین‌رو، فرایند تصمیم‌گیری صرفاً به تمایل یا عدم تمایل آمریکا به برخورداری شوروی از اقلام موردنظر بستگی داشت. اکنون آمریکا دارای طیف پیچیده‌ای از رقبا ازجمله فعالان غیردولتی است و فرایند تصمیم‌گیری به‌جای تمرکز بر کشورها یا دولت‌ها، به مصرف‌کننده نهایی متمرکز است. این امر، تقاضا از تشکیلات اطلاعاتی آمریکا را بیشتر کرده، خطر اشتباه را افزایش داده و نیاز به اجرای قوانین در سطوح پایین‌تر را تشدید کرده است تا اطمینان حاصل شود که صادرات دقیقاً به‌جای موردنظر رفته و کاربرد موردنظر را خواهد داشت و به دست مصرف‌کننده نهایی دیگری نیفتاده و کاربرد نهایی دیگری نخواهد داشت. دیجیتالی سازی تجارت نیز این مؤلفه‌ها را بیش‌ازپیش پیچیده‌تر کرده است.

طی چند دهه اخیر، سیاست موجود بر آن بود تا صدور فن‌آوری قدیمی را ممکن سازد، اما رقبای آمریکا را ازنظر فن‌آوری یک یا دو نسل از آمریکا عقب نگه دارد. این سیاست مزیت دیگری نیز داشته و رقبای آمریکا را به فن‌آوری این کشور وابسته می‌ساخت و پیشتازی و برتری آمریکا بر آن‌ها را تضمین می‌کرد؛ اما این راهبرد هنگامی راهبرد مؤثری بود که رقبای آمریکا از ابزار لازم برای توسعه فن‌آوری پیشرفته جایگزین برخوردار نبودند. اکنون یکی از آن‌ها (چین) از توانمندی لازم برای توسعه فن‌آوری جایگزین برخوردار شده و در این کار عزمی راسخ دارد. این امر نشان می‌دهد که سوخت سیاست آمریکا تمام شده و وقت تجدیدنظر در این سیاست فرا رسیده است.

علاوه بر این، آمریکا در اجرا نیز چالش مشابهی داشته و باید با واقع‌گرایی آن را حل‌وفصل کند. اگر هدف آمریکا این است که رقبایش نیازهای خود را به دست نیاورند، چنین هدفی محکوم به شکست است. بااین‌حال، آمریکا می‌تواند کاری کند تا اطمینان حاصل شود که دست‌یابی رقبا به یک فن‌آوری (که دسترسی به آن ندارند) به‌جای پنج سال، ده سال طول بکشد و هزینه آن نیز برای آن‌ها ده برابر شود. اگر آمریکا بتواند از این زمان اضافی برای پیشتازی هرچه سریع‌تر در فن‌آوری استفاده کند، در این صورت این کشور به برتری خود ادامه خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *