جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه قدردانی کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا – «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای دو جانبه خود در نیویورک، در دیدار با همتای الجزایری از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل کشی رژیم اسرائیل در غزه قدردانی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل: در جریان سفر وزیر خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و نتانیاهو رخ داده

بنا بر گزارش شبکه اسرائیلی “کانال ۱۳”، در جریان سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به اسرائیل مشاجره نسبتا شدیدی بین او و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل پشت در‌های بسته رخ داده است. گفته شده است که مشاجره بین این دو سیاستمدار در جریان مشاهده تصاویر ویدیویی که حاکی از شرایط فعلی زندگی در نوار غزه بوده و توسط نتانیاهو نشان داده شده است، صورت گرفته است.

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر پورن‌ وارد چهارمین روز شد

دونالد ترامپ صبح جمعه در چهارمین روز از محاکمه خود، در دادگاهی با حضور ۱۲عضو اصلی هیات منصفه و یک نفر علی‌البدل که همگی از قبل انتخاب شده بودند وارد شد. پنج عضو علی‌البدل دیگر نیز احتمالا تا پایان هفته انتخاب خواهند شد. ترامپ در لحظه ورود طوری به نظر می‌رسید که گویی رویداد‌های اخیر اندکی بر او تأثیر گذاشته است

Loading

منطقه‌گرایی در جهان پساکرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت‌هایی که به دنبال راه‌حل مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا هستند دیر یا زود پی می‌برند که جهانی‌شدن که باعث از بین رفتن هم‌افزایی منطقه‌ای شده موفق عمل نکرد. در چنین شرایطی بخشی از مشکل این است که چه کشوری تصمیم‌گیری کرده و ابتکار عمل را در دست خواهد گرفت؟

ماتیو ماوک در مطلبی که شورای امور بین‌الملل روسیه آن را منتشر ساخت، نوشت: معضل کرونا همچنان به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند. نگرانی‌های اولیه مربوط به شوک وقفه در زنجیره عرضه به‌واسطه بسته شدن کارخانه‌ها در چین ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا منجر به بی‌فایدگی اقتصاد جهانی شده است، جایی که افزایش عرضه با کاهش تقاضا و برعکس مواجه می‌شود.

بدتر اینکه صندوق کمکی کرونا که فقط در غرب بالغ‌بر تریلیون‌ها دلار است به نفع ثروتمندان و نه فقرا تمام شده است. هرماه هزاران شرکت و بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسط که ظاهراً در اولویت اخذ کمک‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارند ورشکسته می‌شوند.

همان‌گونه که در اعتراضات در سراسر آمریکا دیده شده، واکنش اجتماعی اجتناب‌ناپذیر در مطالعات قبلی پیش‌بینی شده بود. شورش‌ها و اعتراضات به‌موازات کاهش فعالیت‌های اقتصادی گسترش خواهد یافت. ویروس کرونا نقش شتاب‌بخش را در پایه لرزان اقتصاد جهانی ایفا کرده نه علت آن. حتی نگرانی‌ها درباره موج دوم مانع از تظاهرات گسترده، شورش‌ها و فلج‌های اجتماعی – اقتصادی نخواهد شد.

مدافعان و حامیان حکمرانی جهانی با مشکل دیگری مواجه هستند. هر ساختار حکمرانی نیازمند مرکز کارکردی است. کشورها و بلوک‌های فراملی به‌عنوان‌مثال بروکسل به‌عنوان مرکز کارکردی اتحادیه اروپا سرمایه‌هایی را در اختیار دارند. حکمرانی جهانی یک مفهوم است که هیچ مصداق عینی ندارد.

 

زنجیره عرضه و دولت‌ها

ویروس کرونا شکننده بودن زنجیره‌های عرضه در سراسر جهان را در معرض دید قرار داده است. به‌عنوان‌مثال اکوسیستم بهداشت و درمان جهانی را در نظر بگیرید. وقتی‌که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد هند به‌عنوان کانون سنتی تولید دارو 70 درصد از مواد اولیه دارویی خود را به ارزش 4/2 میلیارد دلار از چین وارد می‌کرد. این رقم برای آمریکا بدتر است. بر اساس گزارش‌های مختلف 79 درصد از تمامی آتنی بیوتیک‌های آمریکا از چین وارد می‌شود. بدتر از همه اینکه دو کشور آمریکا و هند درگیر رقابت ژئوپلیتیکی چین با هستند. حال جنگ تجاری تمام‌عیار را تصور کنید که پیامدهای آن چه خواهد بود؟

اهرم‌های زنجیره‌های عرضه در دستان طبقه سرمایه‌داری فراملی است نه دولت‌ها. این امر پیامد و نتیجه مستقیم بیشتر شدن شکاف در درآمدهای جهانی و کوچک‌تر شدن سریع طبقه متوسط است. یک دلیل مالی و پولی وجود دارد که چرا بسیاری از میلیاردرها خود را نوع‌دوست نشان می‌دهند و به‌طور روزمره در حوزه‌ها و فعالیت‌های سنتی همچون مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و کاهش فقر حضور پیدا می‌کنند. منابع، ابزارهای تولید و زنجیره‌های عرضه در کنترل میلیاردرها قرار دارد. جهانی‌شدن بازار متصلبی ایجاد کرده است.

مردم در سراسر جهان خود را برای شرایط سخت پیش‌رو آماده می‌کنند. اگر دولت‌ها اولویت‌های خود را کاهش دهند، شهروندان نیز خواهند پذیرفت که در آینده نزدیک کمربندها را محکم ببندند. در شرایط فعلی بهداشت و درمان، آموزش و اشتغال اولویت هستند نه ایجاد سانسور در اینترنت. در دهه جاری به‌ناچار بسیاری از مشاغل از بین خواهد رفت. البته سال‌های پیش‌رو می‌تواند دوره «نوآغاز» باشد جایی که کارگران را می‌توان برای صنایع فردا حفظ کرد.

اولین اقدام در حوزه تجارت باید تضمین یکپارچگی زنجیره عرضه باشد. مقامات دولتی نمی‌توانند نیازمندی‌های اولیه شهروندان خود را همچون غذا، دارو، پوشاک، حمل‌ونقل عمومی و کارکردهای اجتماعی روزمره به خطر بیندازند.

زنجیره‌های عرضه باید کوتاه‌تر و کمتر در معرض ریسک‌های برون‌زا باشد. بعلاوه، زنجیره عرضه باید توسط الزامات راهبردی بلندمدت نه مؤلفه‌های اقتصادی حفظ شود. برای مقایسه باید گفت که شوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به‌واسطه تأمین زنجیره عرضه از محل منابع داخلی غلبه کرد. چنانچه عرضه‌های حیاتی قابل تأمین از محل منابع داخلی نباشد باید از خارج نزدیک به‌عنوان‌مثال در سطح منطقه تأمین شود. این امر به‌نوبه خود ثبات منطقه‌ای را تقویت خواهد کرد. جهانی‌شدن کشورها را به هزینه از بین رفتن هم‌افزایی منطقه‌ای در معرض ریسک‌های برون‌زا قرار داده است. داستان ویروس کرونا همراه با قرنطینه نیم‌بند یکی از پیامدهای ناخواسته جهانی‌شدن است. وظیفه و مسئولیت دولت‌ها است که نیازمندی‌های اولیه را در این دوره تأمین کنند.

مناطقی همچون اسکاندیناوی، بالتیک و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه. آن ‌که به‌خوبی با همه‌گیری ویروس کرونا مقابله کرده و این روند همچنان ادامه دارد قادر به رفع چالش‌های پیش‌رو هستند. شرایط و وضعیت مناطق مختلف متفاوت است. درحالی‌که مناطق یادشده سطح فرهنگی خوبی از انسجام و دانش فناورانه دارند، آ.سه. آن می‌تواند از خروج صنایع از چین بهره‌مند شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *