جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

رویکرد مخرب آمریکا در مناقشه اسرائیل – فلسطین

شورای راهبردی آنلاین - رصد: جنگ اسرائیل و فلسطین بر سر سرزمین مقدس در طی دهه‌های گذشته یکی از پیچیده‌ترین جنگ‌های جهان بوده است. اگرچه آمریکا حامی قدرتمند اسرائیل محسوب می‌شود، اما به‌طور سنتی تلاش کرده است به پیشبرد راه‌حلی به‌اصطلاح دیپلماتیک بپردازد که هر دو طرف مدعی به آن رضایت دهند، اما عوامل مختلفی ازجمله وجود اختلافات عمیق میان طرفین و کاهش تمایل ایالات‌متحده به انجام‌وظیفه سنتی صادقانه خود، مانع از رسیدن به توافق شده است.

کالی رابینسون در یادداشتی که وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: جنگ فلسطین و اسرائیل ریشه در مناقشه ارضی بر سر سرزمین مقدس دارد که منطقه‌ای در خاورمیانه با اهمیت تاریخی و مذهبی برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان است.

پس از انتشار ایده تئودور هرتسل در سال 1896 که به طرح «خانه‌ای برای یهود» در موطن باستانی آن‌ها پرداخته بود، یهودیان به‌طور روزافزون به این سرزمین عمدتاً عرب نشین تحت سلطه انگلیس، مهاجرت کردند. سال 1948، پس از سال‌ها جنگ عرب-یهود، مجمع عمومی سازمان ملل برای تأسیس دو دولت (یکی یهود و دیگری عرب) در فلسطین رأی داد. چیزی نگذشت که جامعه یهود در فلسطین، اسرائیل را کشوری مستقل اعلام کرده و صدها هزار یهودی دیگر به آنجا مهاجرت کردند. این امر موجب بروز جنگ با کشورهای عرب همسایه شد. ائتلاف اعراب در این جنگ از اسرائیل شکست خورد و طبق برآورد سازمان ملل، بیش از هفتصد هزار فلسطینی آواره گردید.

از آن زمان، مناقشه اسرائیل- فلسطین پیوسته به جنگ‌های چندملیتی، خیزش‌های مسلحانه (انتفاضه) و اقدامات به‌اصطلاح تروریستی کشیده است. جنگ شش‌روزه 1967 نقطه عطفی بود که به اشغال شرق اورشلیم، کرانه باختری و غزه توسط اسرائیل منجر شد. در پی این جنگ، قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان ملل از اسرائیل خواست تا از اراضی اشغالی خارج‌شده و مرزها را به رسمیت بشناسد. این قطعنامه فاقد جزئیات بود اما سنگ بنای دیپلماسی آینده برای پایان دادن به جنگ اعراب- اسرائیل را بنا نهاد.

در حال حاضر، این منطقه وطن حدود دو میلیون فلسطینی در نوار غزه و سه میلیون نفر در کرانه باختری است. شهروندان اسرائیل غالباً یهودی هستند (9.1 میلیون نفر) اما دارای حدود دو میلیون شهروند عرب نیز هست.

درحالی‌که تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای پیشبرد راه‌حل سیاسی موفقیت چندانی نداشته است، دیپلماسی جدید به رهبری آمریکا برای حل‌وفصل چند مسئله اصلی متمرکز شده است که عبارت‌اند از مرزها، بیت‌المقدس، آوارگان، امنیت، به رسمیت شناختن متقابل و پایان جنگ.

 

منافع آمریکا در این مناقشه

خاورمیانه از دیرباز برای آمریکا اهمیت حیاتی داشته است به‌طوری‌که دولت‌های پیاپی این کشور اهداف به‌هم‌پیوسته‌ای را دنبال کرده‌اند که تضمین منابع انرژی حیاتی، جلوگیری از نفوذ شوروی و ایران، تضمین امنیت و بقای اسرائیل و متحدان عرب، مقابله با به‌اصطلاح تروریسم، تقویت دموکراسی و کاهش موج پناهندگان ازجمله‌ی آن‌هاست. از نگاه آمریکا یکی از ملزومات اصلی تحقق اهداف این کشور در خاورمیانه، حل‌وفصل هر چه سریع‌تر مناقشه اسرائیل – فلسطین به‌عنوان یکی از دلایل اصلی تنش‌های خاورمیانه است. درعین‌حال، مناقشه اسرائیل – فلسطین همواره اصلی‌ترین نگرانی جامعه یهودیان آمریکا بوده است.

 

چگونگی مداخله آمریکا در این مناقشه

آمریکا به مدت بیش از نیم‌قرن بازیگر اصلی مناقشه اسرائیل- فلسطین بوده است. آمریکا کمی بعد از جنگ جهانی دوم در این امر دخیل بوده و اولین کشوری بود که سال 1948 اسرائیل را به‌عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخت. بااین‌حال، حمله نیروهای مصر و سوریه در سال 1973 به اسرائیل، آمریکا را بر آن داشت تا از اسرائیل حمایت کرده و رهبری را در دیپلماسی آتی بر عهده بگیرد. از زمان ارائه راه‌حل «دو دولت» در دوره کلینتون، دولت‌های بعدی آمریکا طرح‌های خاص خود را برای این راه‌حل مطرح کرده‌اند که «نقشه راه صلح» جورج دبلیو بوش، «اصول شش‌گانه» جان کری و «صلح برای رفاه» ترامپ ازجمله‌ی آن‌هاست. در دو دهه گذشته، آمریکا آشکارا از راه‌حل دو دولت حمایت کرده است که هدف آن ایجاد دولت‌های جداگانه اسرائیل و فلسطین با مرزهای قبل از جنگ 1967 است. برخلاف حمایت آمریکا از راه‌حل دو دولت، این کشور به‌طور سنتی از طرح دولت فلسطین در سازمان ملل حمایت نکرده و اظهار کرده است که این امر باید از طریق مذاکرات با اسرائیل به سرانجام برسد.

 

موضع آمریکا نسبت به بیت‌المقدس و شهرک‌سازی‌های اسرائیل

هنگامی‌که مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1947 فلسطین را میان اعراب و یهود تقسیم کرد، بیت‌المقدس را به‌عنوان شهری بااهمیت مشترک مذهبی برای مسیحیان، یهود و مسلمانان، از این پیکره جدا ساخت؛ اما اسرائیل ابتدا غرب این شهر و سپس شرق آن را اشغال کرد. به مدت دهه‌ها، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگری که با اسرائیل رابطه دارند، سفارت خود را در تل‌آویو نگه‌داشته‌اند تا مشکلی برای توافق صلح آتی ایجاد نکنند؛ اما دولت ترامپ از این رویه عدول کرده و از قصد خود برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل خبر داد.

کمی بعد از جنگ 1967، اسرائیل شهرک‌سازی در بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی را آغاز کرد. به مدت سال‌ها، آمریکا این شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرده و آن را مانع صلح قلمداد کرده است؛ اما برای اینکه اسرائیل تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار نگیرد، آمریکا شهرک‌سازی اسرائیل را غیرقانونی نمی‌داند.

 

کمک‌های آمریکا به اسرائیل

آمریکا از دیرباز متحد اسرائیل و حامی اصلی امنیت آن بوده است. امروزه اسرائیل مهم‌ترین شریک راهبردی آمریکا در خاورمیانه بشمار می‌رود. پس از خروج اسرائیل از سرزمین‌های اعراب به‌عنوان بخشی از فرایند صلح، آمریکا تأمین کمک‌های نظامی به اسرائیل را آغاز کرد. واشنگتن تأمین امنیت اسرائیل را وظیفه خود می‌داند. همچنین، آمریکا بسته‌های کمکی زیادی در اختیار مصر و اردن (در ازای تعهدات آن‌ها به صلح با اسرائیل) قرار داده و کمک‌هایی نیز به‌صورت برنامه‌های انسان دوستانه برای فلسطین فراهم کرده است.

در شرایطی که آمریکا حامی جدی یکی از طرفین تنش است، چشم‌انداز مذاکرات اسرائیل- فلسطین تاریک به نظر می‌رسد. همچنان که برخی کارشناسان معتقدند اگر رژیم اسرائیل تحت حمایت ترامپ به طرح‌های خود برای اشغال کرانه باختری و دره اردن ادامه دهد، دیگر بعید است که راه‌حل دو دولت تحقق یابد. درواقع، بسیاری از منتقدین معتقدند که چشم‌انداز راه‌حل دو دولت با توجه به محورهای سیاست بحث‌برانگیز ترامپ در خصوص دلایل اصلی مناقشه ازجمله وضعیت بیت‌المقدس و شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری کم‌رنگ شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *