جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | پاسخ جالب همراه امیرعبداللهیان به سوال خبرنگار درباره حمله اسرائیل به ایران!

ویدیوی جالبی که امروز در رسانه‌های نزدیک به اسرائیل پربازدید شده را ببینید. خبرنگاری در نیویورک از امیرعبداللهیان می‌پرسد «درباره “حمله” شب گذشته نظری ندارید؟» که یکی از همراهان وزیر امور خارجه در جواب، به کنایه می‌گوید «چه حمله‌ای؟»/بیسیمچی

امیرعبداللهیان: ریزپرنده های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

نگرانی‌ها و چشم‌انداز دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از حدود یک سال و نیم (و برگزاری سه انتخابات)، بنیامین نتانیاهو، جادوگر بزرگ سیاست در اسرائیل، ترفند دیگری رو کرد تا اکثریت اعضای کنست (پارلمان اسرائیل) را در حمایت از دولت ائتلافی به رهبری وی بسیج کند. ازلحاظ تئوری، این دولت 18 ماه بعدی را سرکار خواهد بود، مگر اینکه نتانیاهو در دادگاه رسیدگی به فساد وی، گناهکار شناخته شود.

ایوسی مکلبرگ در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده چتم هاوس آن را منتشر کرد؛ نوشت: پیروزی نتانیاهو در این دادگاه برای آینده دموکراسی اسرائیل (مخصوص برای سیستم قضایی آن)، حکومت و برای تداوم فرایند صلح با فلسطین در قالب راه‌حل دو دولت، مخرب خواهد بود. نسبت دادن پیروزی نتانیاهو به تجربه وی، جذابیت فردی، جسارت و شهامت ذاتی و اشتهای سیری‌ناپذیر وی به قدرت تنها بخشی از پاسخ است. ضعف گروه مخالف و فقدان ایدئولوژی و خود-باوری آن را نیز باید به‌حساب آورد.

طی سه کمپین انتخاباتی، نزدیک بود که حزب سفید و آبی متشکل از سه جناح مختلف و به رهبری بنی گانتز، حزب لیکود را در رقابت‌ها شکست دهد و به طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری اسرائیل پایان دهد. حتی پس از انتخابات سوم، جناح چپ‌گرا کمی از احزاب جناح راست پیشی گرفت.

به لحاظ ایدئولوژیک، مفهوم چپ‌گرا تا حدی گمراه‌کننده است، زیرا تعدادی از نمایندگان این بلوک بیشتر به راست متمایل هستند اما همه آن‌ها زیر پرچم «نه به بی بی» متحد شده‌اند. بااین‌حال، هنگامی‌که فرصت تصویب قانون منع استخدام متهم پرونده کیفری در خدمات دولتی پیش آمده بود، آن‌ها موفق به این کار نشدند؛ زیرا آن‌ها نتوانستند به ائتلاف با «لیست مشترک عرب» رضایت داده و این قانون را به تصویب برسانند – این امر بیانگر تعصب و پیش‌داوری ذاتی علیه اقلیت اعراب اسرائیل است که موقعیت آن‌ها به‌عنوان شهروند مساوی همواره تحت تهاجم بوده و مشروعیت آن‌ها بارها به چالش کشیده شده است.

بنی گانتز به بهانه نیاز به دولت اضطراری برای مقابله با کرونا ویروس، دارایی‌های سیاسی حزب خود را سلب کرده، موجب شکاف در حزب شده و با عضویت در دولت دوره‌ای به‌عنوان وزیر امور خارجه (و معاون نخست‌وزیر نتانیاهو) موافقت کرد که ظاهراً پس از 18 ماه، نقش گانتز و نتانیاهو باهم عوض خواهد شد.

باور این امر ساده‌لوحی است که تشکیل این دولت واکنشی به چالش‌های بهداشتی و اقتصادی ناشی از کووید-19 بوده است. تشکیل این دولت بدین دلیل است که نتانیاهو برای فرار از پاسخگویی به اتهام خود از هیچ‌چیزی فروگذار نمی‌کند و بنی گانتز هم فاقد چیزی است که نتانیاهو فراوان دارد، یعنی هوس سیری‌ناپذیر به حفظ قدرت، چه به مدت یک دهه و چه به مدت یک روز.

اگرچه بسیاری از ابعاد توافق ائتلاف منبع نگرانی زیادی است اما سه مورد آن برجسته‌تر است. مورد اول این است که برنامه تفویض قدرت انتصاب قضات (ازجمله دادگاه عالی، دادستان کل، بازرس دولتی و رئیس پلیس) به سیاستمداران، تهاجمی گستاخانه به سیستم قضائی محسوب می‌شود.

نفرت خانواده نتانیاهو از سیستم قضایی کاملاً مستند بوده و آمیزه‌ای از ایدئولوژی و حس انتقام شخصی را دربرمی گیرد. ازنظر جناح راست، سیستم قضائی (به‌ویژه دادگاه عالی) آخرین پایگاه لیبرالیسم است که مانع از شهرک‌سازی در مناطق اشغالی کرانه باختری شده و نمی‌گذارد آن‌ها اسرائیل را هرچه بیشتر مذهبی کنند.

دوم اینکه، دولت جدید بیش از هر دولت دیگر تاریخ اسرائیل، پشت حمایت از مشروعیت زدایی و تبعیض علیه اقلیت اعراب (20 درصد جمعیت اسرائیل) متحد شده است. کسانی که در این ائتلاف مشارکت کرده‌اند، نه‌تنها قدرت را با لیست مشترک عرب و 15 نماینده آن در مجلس تقسیم نخواهند کرد بلکه آن‌ها اساساً هر نوع دولت موردحمایت عرب‌ها را نامشروع می‌دانند.

سوم آنکه، در توافق این ائتلاف آمده است که دولت تا اوایل ژوئیه به پیشبرد لایحه‌ای مبادرت خواهد کرد که بخش‌های اشغالی کرانه باختری را ضمیمه اسرائیل کند. این مصوبه نه‌تنها اقدامی یک‌طرفه و تحریک‌آمیز محسوب می‌شود که گزینه دو دولت برای حل‌وفصل مناقشات فلسطین-اسرائیل را از بین می‌برد، بلکه هر نوع راه‌حل مبتنی بر حقوق متقابل در تعیین سرنوشت خود و همزیستی مسالمت‌آمیز را ناممکن می‌سازد. همچنین، این امر مسلماً موجب تنش با جامعه بین‌الملل، ازجمله با دیگر کشورهای خاورمیانه و اتحادیه اروپا خواهد شد.

برای حامیان حل‌وفصل مناقشه اسرائیل- فلسطین و نمایندگان آن‌ها در دولت، زمان حیاتی است، زیرا آن‌ها می‌خواهند قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این قانون را به تصویب برسانند، به‌ویژه که اکنون محبوبیت ترامپ افت کرده و دولت جو بایدن احتمالاً دیدگاه مشخصی درباره این الحاق ارائه نخواهد کرد.

تبرئه نتانیاهو توسط دادگاه برای ابقای وی در ریاست جمهوری برخلاف پرونده‌های قضایی تاریک وی، در تاریخ اسرائیل نادر بوده و ازلحاظ بین‌المللی شرم‌آور است. با توجه به سابقه طولانی نتانیاهو در نقض توافق‌ها، چندان تعجبی ندارد که وی بهانه‌ای برای نقض این توافق دولت چرخشی دست‌وپا کرده و به انتخاباتی دیگر (در صورت مطلوب بودن این انتخابات برای خود) تحریک کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که دولت اسرائیل به‌واسطه اختلافات داخلی و پرونده قضایی نتانیاهو تضعیف‌شده است. درنتیجه، افزایش اختلافات با فلسطین و تنش با جامعه بین‌المللی، مایه تشدید این اختلافات در اسرائیل خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *