جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading
22اسفندماه 1397

رسانه ها؛ درخواست رئیس جمهور مادورو از کشورهای دوست و..

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست کمک مادورو از ایران، چین، روسیه، کوبا ، رد هرگونه مداخله نظامی در ونزوئلا از سوی اروپا، طرح اتهام علیه گوایدو به دلیل خرابکاری در شبکه برق ونزوئلا ، رد توافق برگزیت در مجلس عوام بریتانیا برای دومین بار، یاوه گویی های جدید وزیر خارجه آمریکا، اقدام جدید پارلمان اروپا علیه روسیه، تصویب قانون امنیت سایبری درپارلمان اروپا، افزایش فشارها بر دولت ترامپ به دلیل نگرانی‌های امنیتی بوئینگ، تاکید دوباره موگرینی بر حفظ برجام، تاسیس جنبش شاهزاده سعودی برای تغییر حکومت عربستان، برگزاری پنجمین دور مذاکره آمریکا و طالبان، مخالفت ژاپن با قطعنامه حقوق بشری علیه کره‌شمالی و آمادگی‌های ترکیه برای اجرای عملیات در شرق فرات ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام از کشور‌های روسیه، چین، کوبا و ایران برای انجام تحقیقات در خصوص قطعی اخیر برق در این کشور، کمک خواست. به گزارش اسپوتنیک، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد کاراکاس از کشور‌های چین، روسیه، ایران و کوبا و نیز سازمان ملل برای انجام تحقیقات در خصوص حملات سایبری اخیر که موجب قطعی برق این کشور شد، درخوست کمک کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  فدریکا موگرینی اعلام کرد: راه حل بحران ونزوئلا نباید از خارج از این کشور اعمال شود. به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: مداخله نظامی گزینه‌ای برای حل بحران سیاسی و انسانی در ونزوئلا نیست.وی ادامه داد: در حالی که تنش‌ها دراین کشور در حال افزایش است راه حل ونزوئلا باید سیاسی، همچنین صلح آمیز و دموکراتیک باشد.

پارس تودی :  دومین پرونده تحقیقات از رهبر مخالفان ونزوئلا به اتهام هدایت خرابکارانه در شبکه برق سراسری در دادگاه عالی این کشور گشوده شد. به گزارش پارس تودی، «طارق ویلیام صائب» دادستان کل ونزوئلا روز سه شنبه گفت: برخی بازداشت شدگان خرابکاری های اخیر جزئیاتی را درباره طرح حمله به تأسیسات تولید برق کشور افشا کرده اند.

یورونیوز:  نمایندگان مجلس عوام بریتانیا سه شنبه شب برای دومین بار به توافق برکسیت که ترزا می، نخست وزیر این کشور با اتحادیه اروپا به دست آورده است رای منفی دادند. در رای گیری سه شنبه شب ۳۹۱ نماینده مجلس عوام به توافق اصلاح شده برکسیت رای منفی دادند. این در حالی است که تنها ۲۴۲ نماینده به توافق مورد نخست وزیر بریتانیا رای مثبت دادند.

خبرگزاری صداو سیما: مایک پمپئو از صنایع نفتی جهان خواست به منظور تامین منافع سیاست خارجی آمریکا با دولت ترامپ همکاری کنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه از صنایع نفتی جهان خواست به منظور تامین منافع سیاست خارجی آمریکا با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور به ویژه در آسیا و اروپا همکاری و آنچه را که وی «بازیگران بد» در عرصه جهانی توصیف کرد، مجازات کنند.

خبرگزاری مهر: پارلمان اروپا در گزارشی جدید اعلام کرد که دیگر روسیه را به عنوان شریک راهبردی به حساب نمی آورد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت پارلمان اروپا، پارلمان اروپا در گزارشی با موضوع «روابط کشورهای عضو اتحادیه اروپا با روسیه» اعلام کرد که دیگر مسکو را به عنوان یک «شریک راهبردی» به حساب نمی‌آورد.در این گزارش همچنین بر لزوم توقف پروژه خط لوله گاز «نورد استریم ۲» تاکید شده است.

خبرگزاری ایرنا: تارنمای هفته نامه «نیویورپ» گزارش داد: پارلمان اروپا قانون امنیت سایبری را برای مقابله با تهدید ناشی از فناوری اطلاعات چین تصویب کرد.این تارنمای اروپایی در گزارش روز چهارشنبه خود افزود: نمایندگان پارلمان اروپا در جلسه ای که در استراسبورگِ فرانسه برگزار شد، حکمی را درباره امنیت سایبری برای همه محصولات، فرایندها و خدمات فروخته شده به اتحادیه اروپا تصویب کردند و در قطعنامه ای جداگانه درباره تهدید ناشی از فناوری چین علیه حفاظت از اطلاعات هشدار دادند.

خبرگزاری تسنیم: وقوع دومین سانحه هوایی برای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در کمتر از شش ماه گذشته موجب افزایش فشارها بر دولت ترامپ در خصوص نگرانی‌های امنیتی این هواپیما شده است.به گزارش  خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کنگره، دومین سانحه مرگبار برای هواپیمای بوئینگ 737 موجب شده است تا نگرانی‌های امینتی زیادی درباره این هواپیما ایجاد شود و این مساله فشارها بر دولت ترامپ را تشدید کرده است.

الکوثرفارسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت حفظ توافق هسته‌ای (برجام) به حفظ اعتبار شورای امنیت سازمان ملل متحد کمک خواهد کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «فدریکا موگرینی» در سخنرانی سه‌شنبه خود در جلسه شورای امنیت گفت اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تلاش کرده است و به این تلاش ادامه خواهد داد. او یادآوری کرد پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود در برجام، در 14 گزارش متوالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است.

العالم: یکی از شاهزادگان عربستانی مخالف هیات حاکمه روز سه شنبه از تاسیس یک جنبش جدید برای تغییر سیستم حکومتی عربستان خبر داد. «خالد بن فرحان» که در آلمان سکونت دارد، جنبش موسوم به « جنبش آزادی مردم شبه جزیره عربستان» را برای تغییر سیستم حکومت سعودی تاسیس کرده است. وی به روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن گفته است که او به دنبال ایجاد یک نظام مشروطه، برگزاری انتخابات برای تعیین نخست وزیر و کابینه در عربستان است تا با نقض آشکار حقوق بشر و ظلم حاکم در سعودی مقابله کند.

خبرگزاری فارس: ژاپن اعلام کرد با توجه به نتیجه گفت‌وگوهای بین کره‌شمالی و آمریکا و چند موضوع دیگر، تصمیم گرفته است قطعنامه حقوق بشری علیه کره‌شمالی را تایید نکند.به گزارش خبرگزاری فارس، ژاپن پس از سال‌ها برای اولین بار  تصمیم دارد قطعنامه مشترکی که ادعای نقض حقوق بشر توسط کره‌شمالی در آن مطرح شده است را تأیید نکند. ژاپنی‌ها اعلام کرده‌اند این اقدام به‌خاطر مسئله برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی و برخی عوامل دیگر رخ داده است.

رادیو چین: سخنگوی گروه طالبان پس از پایان پنجمین دور از مذاکرات با آمریکا در قطر گفت: در گفت و گوهای دوحه، در مورد مکانیزم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پیشرفت خوبی داشتیم. به گزارش رادیو بین المللی چین ، طالبان همچنین ضمن تایید موفقیت آمیز بودن مذاکرات در قطر و بدون اشاره به زمان برگزاری دور بعدی گفت: این گفت وگوها با توافق دو طرف برگزار خواهد شد.

آناتولی ترکیه: وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه ای کتبی اعلام کرد که آمادگی ها برای اجرای عملیات احتمالی ارتش کشور علیه گروه های تروریستی در شرق رود فرات در شمال سوریه ادامه دارد.در ادامه بیانیه مذکور تصریح شده است: در چارچوب آمادگی ها برای اجرای عملیات در شرق فرات، در حال برگزاری نشست های دوجانبه در سطح عالی با آمریکا و روسیه هستیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *