جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading
22فروردین ماه 1398

رسانه ها؛ کودتایی دیگر در آفریقا و…

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: کودتا در سودان و حبس خانگی البشیر، واکنش روس ها به تحولات امروز در خارطوم، بازداشت بنیان‌گذار ویکی لیکس در لندن، تأکید بر اقدام جمعی روسیه، ایران و ترکیه برای حل مسائل امنیتی اورآسیا، برگزاری انتخابات در هند، ادامه اعتراضات در الجزایر ، چالش مصر با طرح آمریکایی «ناتوی عربی» ، پیروزی ائتلاف نتانیاهو در انتخابات، ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از وضعیت غیرنظامیان در لیبی و تمدید مجدد مهلت بریتانیا برای خروج از اتحادیه‌ اروپا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ارتش سودان تصمیم گرفت، رئیس‌جمهور، معاونان و تمام نمایندگان وی را از تمامی مناصب عزل و قدرت را در این کشور در دست بگیرد.به گزارش ایسنا، ارتش سودان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، معاونان و دولت وی را برکنار می‌کند.برخی منابع سودانی اظهار کردند، پیش‌بینی می‌شود که نیروهای مسلح سودان، برای نظارت بر مرحله انتقالی که ممکن است یک سال به طول بینجامد شورای نظامی تشکیل دهند.

خبرگزاری مهر:  رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه در واکنش به تحولات امروز در خارطوم گفت: روابطمان با سودان را حفظ خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، «لئونید اسلوتسکی» (Leonid Slutsky) رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد که علیرغم تحولات اخیر در سودان، روسیه روابط خود با این کشور را حفظ خواهد کرد.رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه در این باره گفت: هر کسی در نهایت در رأس قدرت قرار گیرد، شکی نیست که تلاش می‌کند با روسیه همکاری داشته باشد.

خبرگزاری ایرنا:  منابع انگلیسی روز پنجشنبه در خبری فوری از بازداشت جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی لیکس توسط پلیس لندن خبر دادند.به گزارش ایرنا، او در سفارت اکوادور، محلی که طی 7 سال گذشته در آنجا پناهنده شده بود، دستگیر و بلافاصله به بازداشتگاه منتقل شد. به گفته منابع انگلیسی او قرار است به‌زودی در دادگاه حاضر شود.

خبرگزاری تسنیم:  مقامات پارلمانی روسیه برگزاری مرتب نشست‌های مشترک پارلمانی بین روسیه، ایران و ترکیه را اقدامی موثر برای مقابله با مشکلات امنیتی در منطقه اورآسیا، به‌خصوص توسعه همکاری‌های سه‌جانبه برای حل و فصل اوضاع سوریه دانستند.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “لئونید اسلوتسکی” رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه تاکید کرد که شورای فدرال روسیه (ترکیب دومای دولتی و شورای فدراسیون بعنوان پارلمان سفلی و اعلای روسیه)، مجلس شورای اسلامی (پارلمان) ایران و مجلس ملی عالی ترکیه باید یک تشکیلات سه‌جانبه پارلمانی برای بررسی مسائل امنیتی منطقه، از جمله حل و فصل اوضاع در سوریه تشکیل دهند.

خبرگزاری فارس:  انتخابات سراسری پارلمانی در شبه‌قاره هند برای تعیین کابینه و نخست‌وزیر جدید این کشور از امروز پنجشنبه آغاز شد، انتخاباتی که تا ۲۹ اردیبهشت ادامه خواهد شد.به گزارش خبرگزاری فارس، با شروع اولین مرحله از انتخابات چند مرحله‌ای در شبه قاره هند به منظور تعیین تکلیف ۵۴۳ کرسی پارلمان این کشور، از امروز طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین انتخابات در جهان آغاز شده است.

خبرگزاری صداو سیما: اعتراضات در الجزایر با وجود تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24، قرار است انتخابات ریاست جمهوری الجزایر چهارم ماه ژوئیه (سیزدهم تیر) برگزار شود. با این حال اعتراضات در این کشور همچنان ادامه یافت. ارتش در مورد ادامه اعتراضات هشدار داد. ژنرال قائد صالح فرمانده ارتش الجزایر اعلام کرد برخی شعارها با هدف نابودی نهادهای دولتی سر داده می شوند.

یورونیوز:  مصر از طرح راهبردی آمریکا برای تشکیل یک «ناتوی عربی» به منظور مهار ایران کنار کشیده است. خبرگزاری رویترز که روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین این خبر را از قول چهار منبع آشنا به طرح آمریکا منتشر کرده، می‌نویسد که دولت ترامپ تاکنون در پی آن بود که متحدان کلیدی خود در جهان عرب را در قالب گروهی مشابه پیمان اطلس شمالی، ناتو علیه ایران سازمان‌دهی کند. به گفته یکی از این منابع مصر تصمیم خود را تاکنون به اطلاع آمریکا و سایر کشورهایی که قرار است در این ائتلاف ضد ایرانی شرکت کنند، رسانده است.

رادیو چین: رسانه‌های خبری روز چهارشنبه گزارش دادند، با شمارش ۹۷ درصد آرای صندوق‌های رأی، حزب بنیامین نتانیاهو و ائتلاف راست‌ها موفق شده‌اند بیشترین آرا را از آن خود کرده و به این ترتیب این امکان برای او فراهم می‌شود تا برای پنجمین دور در پست نخست وزیری اسراییل بماند.این پیروزی با وجود اتهام فساد علیه نتانیاهوی ۶۹ ساله، وی را در مسیر تبدیل شدن به نخست وزیری قرار می‌دهد که بیشترین مدت را در این سمت بوده است.

آناتولی ترکیه: دبیرکل سازمان ملل متحد از وضعیت غیرنظامیان در لیبی ابراز نگرانی کرده و از طرفین درگیری خواست تا خویشتن‌داری کنند.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در جمع خبرنگاران گفت: نگران وضعیت پناهجویان و مهاجرانی که در میان طرف‌های درگیر در لیبی محصور مانده اند، هستیم.

پارس تودی : خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) مهمترین مساله برای مردم این کشور و دغدغه اساسی برای اتحادیه اروپا محسوب می شود. با این حال برگزیت دچار پیچیدگی ها و معضلات فراونی شده است.به رغم این که قرار بود تا بریتانیا 29 مارس 2019 از اتحادیه اروپا خارج شود، اما به دلیل سه بار مخالفت پارلمان این کشور با توافق برگزیت، “ترزا می” نخست وزیر بریتانیا ناچار شد تا از اتحادیه اروپا بخواهد مهلتی دوباره برای لندن در نظر بگیرد. اتحادیه اروپا قبلا مهلتی موقت یعنی 12 آوریل را برای بریتانیا در نظر گرفته بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *