جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

سفر بلینکن به عربستان و مصر

وزیر خارجه امریکا به منظور رایزنی در زمینه برقراری آتش بس در باریکه غزه راهی عربستان و مصر می شود….

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

Loading
3اردیبهشت ماه 1398

رسانه ها؛ واکنش ها به اقدام ضدایرانی جدیدآمریکا و…

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش جامعه جهانی به تحریم نفتی آمریکا ضد ایران، مخالفت چین ، ترکیه و عراق با تحریم آمریکا علیه ایران، واکنش ژاپن و کره جنوبی به عدم تمدید معافیت نفتی از تحریم های آمریکا، واکنش آمریکا به احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران، اجرای وضعیت فوق‌العاده در سریلانکا، استقرار نیروهای فرانسوی در شرق لیبی ، واکنش پاکستان به سخنان هسته ای نخست وزیر هند، استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا روی میز دموکرات‌ها، تایید رسمی سفر کیم جونگ اون به روسیه، تشکیل نیروی واکنش سریع مشترک ایران و پاکستان و قطع مذاکرات اپوزیسیون سودان با شورای نظامی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: اتحادیه اروپا تاکنون واکنشی به اقدام آمریکا در لغو معافیت چند کشور درخصوص خرید نفت ازایران نداشته است. به گزارش فارس، اروپایی هاکه سال گذشته از عزم خود برای مقاومت در برابر اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران صحبت اتحادیه اروپا که سال گذشته از عزم خود برای مقاومت در برابر اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران صحبت می‌کرد، در ماه‌های گذشته در برابر هر اقدام ضدایرانی آمریکا به سکوت و نهایتا بیانیه‌ای خنثی که در آن ایران به خویشتنداری توصیه شده، بسنده کرده است.

خبرگزاری فارس:  مسئولان عراقی تاکید کردند که به رغم اقدام ضد ایرانی آمریکا دولت عراق به ادامه واردات برق و گاز از ایران ادامه می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، «رزاق محیبس» عضو کمیته انرژی پارلمان عراق در واکنش به اقدام آمریکا در تمدید نکردن معافیت‌های تحریمی کشورهای وارد کننده نفت ایران گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا برای عراق الزام‌آور نیست، چون حوزه انرژی عراق ارتباط بزرگی با صادرات گاز ایران دارد.

خبرگزاری صداو سیما: وزیر امور خارجه ترکیه تصمیم دولت آمریکا در خصوص تمدید نکردن معافیت برخی کشورها از تحریم خرید نفت ایران را تقبیح کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما از نیویورک؛ پیش از اینکه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کند هر کشوری از ایران، نفت بخرد تحریم خواهد شد سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشدستی کرد، پکن بعنوان یکی از پنج خریدار عمده نفت ایران اعلام کرد مخالف این تحریم های یکجانبه است.

اسپوتنیک روسیه: دولت ژاپن پس از تصمیم آمریکا نیازی به استفاده از ذخایر داخلی نفت خود نمی‌بیند.به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ژاپن تودی»، وزیر صنعت و تجارت ژاپن 23 آوریل اعلام کرد که این کشور انتظار دارد تصمیم آمریکا در عدم تمدید معافیت‌ مشتریان نفتی ایران تاثیر محدودی به همراه داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم:  کره‌جنوبی اعلام کرد که تلاش خود را انجام خواهد داد تا بتواند معافیت از تحریم‌های ایران را برای خود تمدید کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کره جنوبی در همه سطوح در حال مذاکره با ایالات متحده برای تمدید معافیت‌ها بوده است و تلاش‌های خود را در این زمینه تا ضرب‌الاجل دوم (12 اریبهشت ماه) ادامه می‌دهد.

خبرگزاری مهر: یک مقام آمریکایی در واکنش به احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران به دلیل اقدامات خصمانه واشنگتن، این اقدام احتمالی تهران را ناموجه خواند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یکی از مقامات دولت آمریکا هر گونه تلاش تهران برای بستن تنگه هرمز در پاسخ به تمدید نشدن معافیت خریداران نفت ایران، ناموجه و غیرقابل قبول خواند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مردم سریلانکا امروز (سه‌شنبه) در حالی در وضعیت فوق‌العاده از خواب بیدار شدند که عملکرد مقام‌های امنیتی و دولت این کشور در پی انفجارهای اخیر و کشته و زخمی شدن صدها تن به شدت زیر سؤال رفته است. به گزارش ایسنا، در جریان حملات انتحاری به چند کلیسا و هتل لوکس در کلمبو، پایتخت سریلانکا و دیگر نقاط این کشور که روز یکشنبه و در روز عید پاک رخ داد، ۳۱۰ تن جان خود را از دست دادند و نزدیک به ۵۰۰ تن هم زخمی شدند. دفتر ریاست جمهوری سریلانکا اعلام کرد که وضعیت فوق‌العاده از لحضات آغازین امروز در کشور اجرایی می‌شود و به پلیس اختیاراتی را برای بازداشت و بازجویی از مظنونان بدون دستور قضائی داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک مشاور نظامی در فرماندهی نیروهای خلیفه حفتر اعلام کرد که هدف نیروهای فرانسوی که در بندر السدره در شرق لیبی مستقر هستند، حفاظت از میادین نفتی در برابر حملات احتمالی نیروهای دولت توافق ملی است.به گزارش ایسنا، این مشاور نظامی اعلام کرد: نیروهای فرانسوی متشکل از افسران متخصص در جنگ هوایی هستند که تعدادشان حدود ده‌ها تن است. این نیروها انبارهای آب در بندر السدره در منطقه هلال نفتی شرق لیبی را برای جایگزین کردن آن با سوخت تخلیه کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا:  دولت پاکستان در واکنش به تهدید اخیر هسته ای نخست وزیر هند، با غیرمسئولانه دانستن این اظهار گفت: اعلام چنین مواضع مغایر با رفتار مسئولانه یک کشور هسته ای است.به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به سخنان اخیر «نارندرا مودی» مبنی بر اینکه دهلی از تهدید هسته ای پاکستان هراسی ندارد، گفت: این اظهارات بی توجهی کامل به تبعات منفی آن بر ثبات راهبردی در جنوب آسیا است که فقط برای دستیابی به منافع کوتاه مدت سیاسی و انتخاباتی عنوان می شود.

الکوثرفارسی: چند روز پس از انتشار گزارش بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات، دموکرات‌های ارشد صریحاً اعلام کردند، آماده‌اند تا روند اسیتضاح علیه رئیس جمهوری را آغاز کنند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سه تن از رؤسای کمیته‌های دموکرات درباره احتمال روند استیضاح علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا صحبت کردند اما تاکید داشتند که حزبشان باید محتوای گزارش رابرت مولر بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی آمریکا و اسناد و مدارک پیوست شده آن را بررسی کند.

رادیو چین: خبرگزاری مرکزی کره شمالی به طور رسمی تایید کرد که رهبر این کشور به دعوت رئیس جمهوری روسیه به مسکو می رود. به گزارش رادیو چین، پس از دعوت رسمی مسکو از کیم، کره شمالی تاکنون پاسخی به این درخواست نداده بود و رسانه در این باره گمانه زنی می کردند اما خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) رسما این موضوع را تائید کرد و گفت کیم به زودی به مسکو می رود اما زمان دقیقا این سفر را مشخص نکرد.

آناتولی ترکیه: رئیس جمهوری ایران در نشست خبری مشترک با نخست وزیر پاکستان از تشکیل نیروی واکنش سریع مشترک برای مبارزه با تروریسم در مرزهای دو کشور خبر داد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نشست خبری مشترک با عمران خان، نخست وزیر پاکستان در تهران اظهار داشت: همکاری های امنیتی دو کشور را افزایش داده و نیروهای مرزبانی، اطلاعاتی و همچنین یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای مشترک برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهیم.

دویچه وله : گفت‌وگوهای بین نمایندگان اپوزیسیون با شورای نظامی حاکم بر سودان بر سر انتقال قدرت سیاسی به یک دولت غیرنظامی متوقف شده است. رهبران اپوزیسیون خواستار تداوم و گسترش اعتراضات در سودان شده‌اند. گفته می‌شود که گفت‌وگوی بین نمایندگان اپوزیسیون و شورای نظامی حاکم بر سودان روز یکشنبه اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) قطع شده است. قطع گفت‌وگوها به تصمیم نمایندگان اپوزیسیون صورت گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *