جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | پاسخ جالب همراه امیرعبداللهیان به سوال خبرنگار درباره حمله اسرائیل به ایران!

ویدیوی جالبی که امروز در رسانه‌های نزدیک به اسرائیل پربازدید شده را ببینید. خبرنگاری در نیویورک از امیرعبداللهیان می‌پرسد «درباره “حمله” شب گذشته نظری ندارید؟» که یکی از همراهان وزیر امور خارجه در جواب، به کنایه می‌گوید «چه حمله‌ای؟»/بیسیمچی

امیرعبداللهیان: ریزپرنده های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading
7 اردیبهشت ماه 1398

رسانه ها؛ خروج آمریکا از یک معاهده بین المللی دیگر و…

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تصمیم ترامپ به خروج آمریکا از معاهده تجارت تسلیحات سازمان ملل، واکنش گوترش به خروج آمریکا از معاهده تسلیحاتی، تاکید پوتین بر شروع مذاکرات شش جانبه پکن، توافق روسیه و کره شمالی، برگزاری دوازدهمین دور «نشست آستانه» درباره سوریه، توافق روسیه، چین و آمریکا درباره روند صلح افغانستان، تشدید فشار دیپلماتیک آمریکا به دولت ونزوئلا، ممانعت امارات و عربستان از تشکیل حکومت غیرنظامی در سودان، نشست رهبران گروه‌های فلسطینی برای بررسی طرح مقابله با معامله قرن، حمایت ژاپن و اتحادیه اروپا از برجام، ادامه اجلاس بزرگ "راه جدید ابریشم" در پکن و هشدار پارلمان انگلیس درباره وقوع جنگ اتمی در آینده‌ای نزدیک ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور آمریکا این کشور را از یک معاهده بین‌المللی که سال ۲۰۱۳ به امضای رئیس‌جمهور وقت این کشور رسیده بود، خارج کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» در سخنرانی‌اش در «انجمن ملی اسلحه»، که از لابی‌های قدرتمند سلاح در آمریکا است گفت دولت او هرگز استقلال آمریکا را قربانی نخواهد کرد. ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد آوریل ۲۰۱۳ این توافق را به تصویب رساندند. در آن زمان آمریکا که عنوان بزرگترین صادرکننده سلاح را یدک می‌کشد، علی‌رغم مخالفت‌های «انجمن ملی اسلحه» به این معاهده رأی مثبت داد.

اسپوتنیک روسیه: دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به خروج آمریکا از معاهده تجارت بین المللی تسلیحات اظهار نظر کرد. به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به اهمیت فوق العاده این معاهده تجارت تسلیحاتی اشاره کرد که آمریکا از تصویب آن سر باز می زند.دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: در حالی که شاهد افزایش تنش های بین المللی و علاقه برای به روز رسانی تسلیحات وجود دارد، این موضوع بسیار مهم است.

العالم:  خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی ادعا کرد ‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه خواستار آن شده است که مذاکرات شش جانبه پکن برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره بار دیگر از سر گرفته شود. یونهاپ روز شنبه نوشت، این نخستین بار پس از تشدید تنش ها در شبه جزیره کره است که یکی از سران کشورهای مرتبط با این نشست خواستار از سرگیری آن می شود.

رادیو چین:  خبرگزاری ملی کره شمالی گزارش داد: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به وی گفت: وضعیت کره شمالی و منطقه در حال حاضر به بن بست و به نقطه ای بحرانی رسیده است. رهبر کره شمالی تاکید کرد: وضعیت منطقه در این زمان بحرانی ممکن است به وضعیت پیشین بازگردد؛ چرا که آمریکا در نشست دوم با کره شمالی رویکردی یک جانبه گرایانه با سوء نیت در پیش گرفته بود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه:   بیانیه مشترک پایانی دوازدهمین نشست سه جانبه کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه منتشر شد. نمایندگان کشورهای ترکیه، روسیه و ایران در بیانیه پایانی نشست سه جانبه سوریه در نور سلطان، پایتخت قزاقستان به رسمیت شناختن الحاق بلندی های جولان به اسرائیل توسط آمریکا به شدت محکوم کردند. طرف‌های حاضر در نشست بر پایبندی خود به تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سوریه و همچنین لزوم احترام به اصول جهانی و شناسایی اخلالگران تاکید کردند.

تی .آر.تی ترکیه:  نمایندگان ویژه آمریکا،‌ روسیه و چین در امور افغانستان در دومین نشست سه‌جانبه خود از گروه طالبان خواستند تا در مذاکرات صلح شرکت کند.زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا، ضمیر قابل‌اف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و دنگ شیجون نماینده ویژه چین در امور افغانستان و پاکستان پس از نشست سه‌جانبه طی بیانیه ای اعلام کردند که در این نشست به توافق 8 ماده ای دست یافته اند.در این بیانیه آمده است: «روسیه، چین و آمریکا برای حاکمیت، استقلال و یکپارچگی خاک افغانستان احترام قائل بوده و از روند صلح در این کشور حمایت می‌کنند.

خبرگزاری صداو سیما: آمریکا همچنان به تشدید فشار دیپلماتیک بر ونزوئلا ادامه می دهد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد با هدف تشدید فشار بر دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از روز جمعه تحریم هایی علیه خورخه آرئازا وزیر امور خارجه ونزوئلا اعمال کرد. خزانه داری آمریکا به جزئیات بیشتر در مورد این تحریم ها اشاره ای نکرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی فاش کرد عربستان و امارات که سابقا همپیمان‌ عمر البشیر، رئیس جمهور سرنگون شده سودان بوده‌اند، از مانع های اصلی بازگشت حکومت غیر نظامیان به این کشور به دلیل کمک هایشان به شورای نظامی انتقالی حاکم بر سودان که مورد مخالفت معترضان قرار دارد هستند.به گزارش ایسنا، پایگاه فایننشال تایمز در این گزارش تصریح کرده است:  وعده حمایتهای مالی و اقتصادی دو کشور عربستان و امارات متحده عربی به شورای نظامی انتقالی در سودان آن هم ۹ روز بعد از آن سرنگون شدن عمر البشیر در تاریخ ۱۲ آوریل به دست ارتش، فشارها را بر حاکمان نظامی موقت سودان برای واگذاری قدرت به غیرنظامیان کاهش داده است.

خبرگزاری مهر: رهبران گروه های فلسطینی در نوارغزه امروز شنبه به منظور بررسی راهکارهای مقابله با معامله قرن گردهم می آیند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، رهبران گروه‌های فلسطینی در نوارغزه امروز شنبه نشستی را به منظور بحث و بررسی راه‌های مقابله با طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن برگزار خواهند کرد. بر اساس این گزارش، این نشست تحت عنوان «متحد و یکپارچه برای مقابله با معامله قرن» به دعوت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برگزار خواهد شد.

یورونیوز:  در جریان نشست سران اتحادیه اروپا و ژاپن که در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد، شرکت‌کنندگان به رغم فشارهای فزاینده آمریکا بر جمهوری اسلامی، بر پایبندی خود به برجام تأکید ورزیدند. به گزارش یورونیوز، بیست و ششمین نشست سران ژاپن و اتحادیه اروپا با حضور ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برگزار شد.

دویچه وله :  دومین اجلاس بزرگ “راه ابریشم جدید” در پکن در حال برگزاری است؛ پروژه‌ای بزرگ که دستکم ۶۵ کشور را در برمی‌گیرد. به خصوص کشورهای غربی همزمان با همکاری در پروژه چین نوعی ملاحظات و بدبینی‌ها هم به آن دارند. اجلاس “جاده ابریشم”  از روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت (۲۵ آوریل) با شرکت نمایندگان ۱۰۰ کشور در پکن شروع شده،  امروز شنبه  ادامه خواهد یافت.

پارس تودی :  کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس در گزارشی درباره وقوع جنگ اتمی بین کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای هشدار داد. به گزارش پارس تودی؛ کمیته روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس اخیراً در گزارشی هشدار داده است به علت شکست همکاری‌های دیپلماتیک بین کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای و همچنین توسعه روزافزون فناوری‌ها و توانمندی‌های جدید، خطر وقوع جنگ اتمی در جهان افزایش یافته است.دیوید هاول، رئیس این کمیته از دولت انگلیس خواسته «نگرانی‌های نمایندگان» درباره وقوع جنگ اتمی را جدی بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *