جدیدترین مطالب

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.

 تظاهرات یمنی ها در حمایت از غزه و ایران

میلیونها یمنی در حمایت از غزه و ایران در صنعا و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. این راهپیمایی با شعار “تا پیروزی غزه، نبرد ما ادامه دارد” ، برگزار شد.

تبیین مواضع ایران در سازمان ملل

امیرعبداللهیان در نشست با سفیران کشور‌های اسلامی مواضع ایران را درباره تحولات غزه و عملیات دفاعی ایران به دو پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تبیین کرد.

Loading

أحدث المقالات

بولتون: بایدن خیلی به اسرائیل درباره ایران فشار آورد

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی درباره پاسخ خود به حمله تلافی‌جویانه ایران تحت فشار فراوان کاخ سفید قرار داشت، از تلاش‌های واشنگتن برای محدود کردن واکنش تل‌آویو انتقاد کرد.

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.

 تظاهرات یمنی ها در حمایت از غزه و ایران

میلیونها یمنی در حمایت از غزه و ایران در صنعا و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. این راهپیمایی با شعار “تا پیروزی غزه، نبرد ما ادامه دارد” ، برگزار شد.

تبیین مواضع ایران در سازمان ملل

امیرعبداللهیان در نشست با سفیران کشور‌های اسلامی مواضع ایران را درباره تحولات غزه و عملیات دفاعی ایران به دو پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تبیین کرد.

وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند / رهبری حماس در روز‌های اخیر با حداقل دو کشور از جمله عمان ارتباط برقرار کرده

رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

Loading
10 اردیبهشت ماه 1398

رسانه ها؛ اولین واکنش آمریکا به ظهور کم‌سابقه ابوبکر بغدادی و…

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش پنتاگون به فیلم جدید ابوبکر بغدادی، هشدار روسیه درباره خطر مسابقه تسلیحاتی، تقویت پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای مرکزی ، هشدار پاکستان به هند، تاکید سازمان ملل بر لزوم تحقق راهکار «دو دولت» در فلسطین ، نشست قانونگذاران دموکرات‌ برای بررسی استیضاح ترامپ، ثبت شرکت ایرانی اینستکس اروپایی، پیشروی نیروهای دولت لیبی در جنوب طرابلس، تمدید تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، پایان بی‌نتیجه سومین نشست شورای نظامی سودان با معارضان و گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ترکیه و آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به انتشار تصویری ویدیویی از ظهور کم سابقه ابوبکر بغدادی برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ از سوی رسانه‌های وابسته به داعش واکنش نشان داد و متعهد شد، رهبران داعش را که آزاد هستند تحت پیگرد قرار داده و آنها را شکست دهد.به گزارش ایسنا،  شون رابرتسون، سخنگوی پنتاگون اظهار کرد: ما در جریان این ویدیو که به نظر ابوبکر بغدادی در آن ظاهر شده، قرار گرفتیم. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هیچ واکنشی به این نوار ویدیویی داعش نداشته است.

خبرگزاری صداو سیما: وزیر دفاع روسیه گفت: عناصر گروه ترویستی داعش پس از نابودی در سوریه، در حال انتقال به آسیای میانه و جنوب شرق آسیا هستند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ وزیر دفاع روسیه درمورد خطر مسابقه تسلیحاتی در پی خروج آمریکا از پیمان توافق هسته ای هشدار داد.سرگئی شویگو اعلام کرد گروه تروریستی داعش در حال تقویت مواضع خود در افغانستان است تا نفوذ خود را در آسیای میانه گسترش دهد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر دفاع روسیه با اعلام تقویت پایگا‌ه‌های نظامی این کشور در خاک تاجیکستان و قرقیزستان، نسبت به افزایش حضور داعش در افغانستان هشدار داده و همچنین تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت ونزوئلا را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “سرگئی شایگو” وزیر دفاع روسیه در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای که روز دوشنبه در بیشکک (پایتخت قرقیزستان) برگزار شد، اعلام کرد که روسیه توان رزمی پایگاه‌های نظامی خود در خاک تاجیکستان و قرقیزستان را با هدف ممانعت از نفوذ نیروهای تروریستی از افغانستان به خاک کشورهای منطقه آسیای مرکزی را افزایش خواهد داد.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی ارتش پاکستان ،هند را نسبت به هرگونه ماجراجویی و اقدام تحریک آمیز علیه این کشور برحذر داشت و گفت،اسلام اباد از هیچ اقدامی برای دفاع از خود دریغ نخواهد کرد. پاکستان،هند را از هرگونه اقدام تحریک آمیز برحذر داشت . به گزارش ایرنا، سرلشکر « آصف غفور» در گفت وگو با خبرنگاران در شهر راولپندی افزود:پس از نبرد هوایی پاکستان و هند در اسفند سال گذشته ، دهلی نو اتهامات بی اساس به اسلام اباد وارد کرد. وی افزود،اگر هند حسن نیت دارد باید در خصوص اختلافات خوداز جمله مناقشه کشمیر با پاکستان گفت وگو کند.

خبرگزاری مهر: معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی ضمن نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان بر لزوم تحقق راهکار دو دولت در اراضی اشغالی تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العهد، سازمان ملل همچنان حاضر نیست از حقوق فلسطینیان در برابر صهیوینستها حمایت به عمل آورد.بر اساس این گزارش، این سازمان بار دیگر بر لزوم تحقق راهکار دو دولت که اساساً متضمن حقوق فلسطینیان نیست، تأکید کرده است.

العالم:  قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در اولین نشست بعد از انتشار گزارش مولر استیضاح رئیس‌جمهور کشورشان را مورد بررسی قرار خواهند داد. نماینده‌های دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا قرار است صبح سه‌شنبه نشستی برگزار کرده و درباره واکنش مناسب به انتشار گزارش «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره تبانی ادعایی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بحث و تبادل نظر کنند.

یورونیوز:  سه ماه پس از تاسیس شرکت مربوط به راه اندازی سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا، اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز تاسیس شد. شرکت اروپایی بهمن ماه در پاریس پایتخت فرانسه و به مدیرعاملی پرفیشر آلمانی تاسیس شده بود. پر فیشر یازدهم ماه مارس به ایران سفر کرد.موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص ایرانی انجام همه معاملات تجاری مذکور در قانون تجارت از جمله خرید، فروش، صادرات و واردات خواهد بود.

یورونیوز: نیروهای دولت وفاق ملی لیبی اردوگاه «الیرموک» در جنوب طرابلس را از دست نظامیان وابسته به ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر آزاد کردند. یک منبع امنیتی لیبی که نخواست اسمش ذکر شود، اعلام کرد: نیروهای دولت وفاق ملی لیبی اردوگاه «الیرموک» در جنوب طرابلس را که به دست نظامیان وابسته به ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر سقوط کرده بود، مجددا آزاد کردند.

رادیو چین:  سومین نشست تدارکاتی دهمین همایش بررسی “پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای”(ان پی تی) که قرار است در سال 2020 برگزار شود، در مقر سازمان ملل در نیویورک گشایش یافت. بیش از 110 کشور عضو این پیمان از جمله 5 کشور صاحب سلاح‌های هسته‌ای شامل چین، آمریکا، روسیه، بریتانیا و فرانسه هیات‎هایی را به این نشست اعزام کرده‎‏اند. شرکت‌کنندگان در این نشست پیرامون پیشرفت اجرای سه ستون ان پی تی از جمله منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، کاهش نیروهای نظامی هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی رایزنی کردند و تدارکات همایش بررسی این پیمان را مورد بررسی قرار دادند.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهور آمریکا گفت: در دنیا نفت به اندازه کافی تولید می شود که بتوان به همکاری با ایران در این عرصه پایان داد. به گزارش اسپوتنیک با استناد به اعلامیه دفتر مطبوعاتی کاخ سفید، دونالد ترامپ،  تحریم های نفتی علیه ایران را تمدید کرد که واردات نفت ایران را برای کشورهای خریدار ممنوع می کند.در فرمان صادره از سوی رئیس جمهور آمریکا ابراز اطمینان شده است که در جهان به اندازه کافی نفت وجود دارد که براحتی بتوان از همکاری با ایران در این عرصه کنار رفت.

خبرگزاری فارس: سخنگوی شورای نظامی انتقالی سودان از پایان بی‌نتیجه سومین نشست این شورا با معارضان و عدم دستیابی به توافق خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «شمس‌الدین کباشی» سخنگوی شورای نظامی انتقالی سودان، از جلسه بی‌نتیجه با معارضان خبر داد. کباشی گفت که در سومین نشست این شورا با ائتلاف «قوی الحریه و التغییر» (گروه‌های خواهان آزادی و تغییر)، این گروه دیدگاه متفاوتی در مقایسه با قبل ارائه کرد که نیاز به بررسی دارد.

آناتولی ترکیه:مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: رجب طیب اردوغان با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود به‌صورت تلفنی گفتگو کرده است. در این بیانیه همچنین آمده است: “اردوغان در این گفتگو، پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای ارزیابی روند خرید سامانه موشکی اس-400 از روسیه را ارائه کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *