جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading
25مهرماه 1396

رسانه ها ؛ سقوط پایتخت داعش در سوریه و…

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: سقوط پایتخت خلافت داعش در سوریه، برگزاری نشست چهارجانبه صلح افغانستان در مسقط بدون حضور طالبان، دعوت مصر به عنوان ناظر به مذاکرات آستانه، برگزاری رزمایش هند و روسیه ،درخواست مالزی برای ایجاد منطقه امن برای آوارگان روهینگیا ، تحریم های جدید ترکیه علیه کردستان عراق ، گفتگوی مقامات کره شمالی و روسیه ، افزایش روز افزون تعداد مهاجران در جهان و بازداشت دو رهبر جدایی طلبان کاتالونیا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» نزدیک به معارضان تأیید کرد که شهر رقه مرکز استان رقه، معروف به پایتخت داعش در سوریه، تحت کنترل کامل نیروهای کُرد در آمده است. به گزارش خبرگزاری فارس، روز دوشنبه، اعلام شده بود حدود 90 درصد از شهر رقه از اشغال داعش آزاد شده و تقریبا 300 داعشی در این شهر باقی مانده‌اند که بیشتر در بیمارستان و ورزشگاه این شهر حضور دارند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نمایندگان افغانستان، چین، پاکستان و آمریکا در حالی روز دوشنبه در عمان فعالیت گروه موسوم به “گروه هماهنگی چهارجانبه” برای احیای مذاکرات صلح افغانستان را از سر گرفتند که شبه‌نظامیان طالبان نشست مذکور را تحریم کرده بودند.به گزارش ایسنا،  چند روز پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه علاقه‌ای به شرکت در نشست این ابتکارعمل که در سال 2015 آغاز شد، ندارند.

 خبرگزاری صداوسیما: یک منبع آگاه در مصر روز سه شنبه اعلام کرد قاهره برای شرکت در مذاکرات سوریه در آستانه قزا­قستان به عنوان ناظر دعوت شده است.این منبع آگاه در ادامه اعلام کرد مصر برای شرکت در مذاکرات آستانه دعوت شده است و انتظار می‌رود در این مذاکرات شرکت کند.دور بعدی مذاکرات سوریه قرار است اواخر اکتبر در آستانه برگزار شود.

خبرگزاری مهر:  رزمایش مشترک هند و روسیه با مشارکت هر ۳ قوای زمینی، هوایی و دریایی از ۲ روز دیگر در بخش شرقی روسیه آغاز خواهد شد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیپلمات، هند و روسیه ظرف چند روز آینده خود را برای برگزاری رزمایش مشترک «ایندرا-۲۰۱۷» آماده می کنند.این نخستین بار است که همزمان ۳ نیروی دریایی، زمینی و هوایی روسیه و هند در یک رزمایش مشترک حضور دارند.

خبرگزاری تسنیم:  یک منبع در وزارت خارجه روسیه از احتمال برگزاری مذاکرات ژنو درباره بحران سوریه در ماه نوامبر خبر داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وی گفت که همه چیز به این بستگی دارد که چه کسانی به نمایندگی از معارضان سوری در این نشست حضور خواهند یافت و این در حالی است که هیئت معارضان هنوز تشکیل نشده است.

خبرگزاری ایرنا: مالزی با ارائه پیشنهادی خواستار صدور قطعنامه ای در سازمان ملل شده است که بر اساس آن امکان ایجاد یک منطقه امن در میانمار برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به خانه هایشان ایجاد شود. به گزارش ایرنا، ‘احمد زاهد حمیدی’ وزیر کشور مالزی که معاونت نخست وزیر را نیز بر عهده دارد در سخنانی گفت نیاز است که این منطقه همچنین توسط ناظران سازمان ملل و یا مقامات امنیتی مورد نظارت قرار داشته باشد. این اقدام از جمله مواردی است که معاون نخست وزیر مالزی در سفر خود به بنگلادش با هدف کمک به روهینگیا خواستار انجام آن شده است.

العالم فارسی:  وزیر خارجه آلمان و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در تماس‌هایی جداگانه با نخست‌وزیر عراق به بررسی تحولات جاری در کرکوک پرداختند. وزیر خارجه آلمان و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه)طی تماسهای تلفنی جداگانه با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

الکوثرفارسی: بینالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه گفت: تحریم های جدیدی علیه شمال عراق در راه است.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ، بینالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه با اشاره به تحولات پس از همه پرسی شمال عراق گفت : در اعمال تحریم های جدید علیه شمال عراق با ایران و دولت مرکزی عراق هماهنگ هستیم.

یورونیوز: کیم این ریونگ معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد هشدار داد که شرایط در شبه جزیر کره به حساسترین نقطه رسیده و هر لحظه ممکن است جنگ هسته ای آغاز شود.معاون سفیر کره شمالی در سازمان ملل خطاب به کمیته خلع سلاح هسته ای سازمان ملل گفت کره شمالی تنها کشور جهان است که مستقیما و بشدت از سوی آمریکا مورد تهدید هسته ای قرار گرفته است. او گفت که کشورش حق دارد از سلاح هسته ای در دفاع از خود استفاده کند.

رادیوچین:  نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین از ساعت 9 صبح روز فردا هجدهم اکتبر(26مهر) در تالار مجلس بزرگ پکن گشایش می‎یابد. از آغاز این رویداد رسانه‎های مختلف مانند رادیو مرکزی خلق، تلویزیون مرکزی، رادیو بین‎المللی چین به زبان‎های چینی ، انگلیسی و روسی، پایگاه‎های اینترنتی خلق نت، شین هوا نت ، تلویزیون اینترنتی چین ، چینا نت و اپلیکیشن روزنامه مردم، خبرگزاری شین هوا و سی سی تی وی آئین گشایش را به طور زنده پخش می‎کنند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   هیات کره شمالی که در کنفرانسی در روسیه شرکت داشت، گفت که این کشور برای حفظ حاکمیت و اقتدار خود نیاز به تسلیحات هسته ای دارد. این هیات به ریاست آن دونچون، نایب رییس شورای عالی خلق کره شمالی، روز دوشنبه در سن پیترزبورگ با والنتینا ماتویِنکو، رییس مجلس سنای روسیه، دیدار کرد.

اسپوتنیک روسیه: تا پایان سال جاری، مقامات کردستان عراق جهت بررسی رفراندوم به مسکو سفر می کنند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه ایزوستیا بر اساس اظهارات نمایندگان دولت محلی در کردستان: “مقامات کردستان عراق قصد دارند از چندین کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله روسیه برای بحث در مورد آخرین رفراندوم در مورد استقلال منطقه سفر کنند”.

تی .آر.تی ترکیه: تعداد مهاجران در سطح جهان به 224 میلیون نفر رسید.” خوزه گرازیانو داسیلوا ” دبیر کل فائو ( سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ) طی سخنانی در گردهم آیی ” روز جهانی غذا ” که در شهر رم ایتالیا با مضمون ” روند آتی مهاجرت را تغییر بده ” برگزار شد، اعلام داشت : با گذشت هر روز افراد بیشتری بعلت عدم گزینه ناگزیر از ترک خانه و کاشانه خود می شوند.

دویچه وله:  دادگستری اسپانیا دو رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا را به اتهام “ایجاد اغتشاش و آشوب” دستگیر کرد. این اقدام در ادامه درگیری‌هایی است که از پس انجام رفراندوم استقلال در کاتالونیا تشدید شده است. دادگاه عالی اسپانیا اعلام کرد جوردی سانچز از رئیس مجمع ملی کاتالان (ANC) و جوردی کوکسارت رهبر یک جنبش فرهنگی، گروه “انجمن فرهنگی ملی‌گرایی” برای انجام تحقیقات در بازداشت نگه داشته می‌شوند.

پارس تودی:  دبیرکل سازمان ملل متحد حمایت بین المللی بیشتر از گروه 5 ساحل را در آستانه سفر هیات شورای امنیت به منطقه خواستار شد.به گزارش پارس تودی، «آنتونیوگوترش»، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد، منطقه ساحل آفریقا امروزه گرفتار دور باطلی است که در آن مدیریت سیاسی و امنیتی ضعیف همراه با فقر شدید و پیامدهای تغییرات آب و هوا زمینه را برای گسترش ناامنی فراهم کرده است.

خبرآنلاین: وزارت دفاع آلمان اعلام کرده در پی تحولات اخیر در کرکوک ماموریت کارشناسان نظامی‌اش در شمال این کشور را به حالت تعلیق درآورده است، نخست وزیر عراق نیز در گفتگو با وزیر خارجه آلمان تاکید کرد، آنچه بغداد در کرکوک انجام داد، امری اجتناب‌ناپذیر برای اعمال حاکمیت بر کشور بود.نیروهای آلمانی از سال ۲۰۱۴ در شمال عراق حضور داشته و مشغول آموزش یگان‌های پیشمرگ کرد هستند که با داعش مبارزه می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *