أحدث المقالات

Loading
28مهرماه 1396

رسانه ها ؛ بیانیه سران اروپا درباره بریگزیت و کره شمالی و…

۱۳۹۶/۰۷/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: بیانیه مشترک رهبران اتحادیه اروپا درباره بریگزیت و کره شمالی، تاکید روسیه بر همکاری با واشنگتن حول ایران و کره شمالی، هشدار کره شمالی به آمریکا، آغاز نهمین اجلاس سران سازمان کشورهای «دی ۸» در استانبول ، افزایش تنش ها در کرکوک، انتقاد لاوروف ازسپر ضد موشکی آمریکا ، انتقاد وزیر خارجه آمریکا از عربستان و همپیمانانش در بحران قطر، برگزاری رزمایش نظامی مشترک روسیه و هند در خاور دور و اعتراف واشنگتن به استفاده تروریست های هیئت تحریر شام از سلاح شیمیایی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رهبران اتحادیه اروپا در پیش‌نویس بیانیه مشترک و پایانی خود در بروکسل به نخست وزیر انگلیس تاکید کردند تا اقدامات بیشتری را برای تعیین ضرب الاجل در مذاکرات بریگزیت انجام دهد. به گزارش ایسنا، در نشست امروز (جمعه) درباره مساله بریگزیت ترزا می، نخست وزیر انگلیس حضور ندارد و رهبران 27 کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا به این مساله رسیدگی می‌کنند.رهبران اتحادیه اروپا همچنین در پیش نویس بیانیه مشترک خود به پیونگ یانگ تاکید کردند که دست از برنامه‌های موشکی و اتمی خود بردارد. 

خبرگزاری فارس: معاون وزارت خارجه روسیه از همکاری با واشنگتن درباره ایران و کره شمالی خبر داد.به گزارش خبرگزاری فارس، «سرگئی  ریابکوف»  امروز (جمعه) گفت مسکو و واشنگتن به گفت‌وگو و همکاری حول موضوعات ایران و کره شمالی ادامه می‌دهند. ریابکوف ضمن تاکید بر لزوم اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران گفت تلاش‌هایی که (از سوی امریکا) برای اعمال تغییراتی در برجام می‌شود، واقع‌گرایانه نیست.

خبرگزاری صداو سیما:  کره شمالی بار دیگر به آمریکا هشدار داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  بعد از اقدام آمریکا و کره شمالی در برگزاری رزمایش مشترک نزدیک آبهای کره شمالی، پیونگ یانگ این اقدام دو کشور را محکوم کرد و به آمریکا هشدار داد با حمله ای غیر قابل تصور روبرو می شود.

 خبرگزاری مهر:  نهمین اجلاس سران سازمان کشورهای دی ۸ در استانبول از پیش از ظهر امروز جمعه در استانوبل آغاز شد. به گزارش خبرگزاری مهر این اجلاس در مرکز همایش های بین المللی لطفی کردار شهر استانبول ترکیه در حال برگزاری است و «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری ایران در آن حضور دارد. 

خبرگزاری مهر: یک منبع امنیتی از وقوع درگیری میان نیروهای ارتش عراق و عناصر بارزانی در شهر «التون کوپری» در شمال غرب کرکوک خبر داده اند.به گزارش خبرگزاری مهر،این منبع تأکید کرده که نیروهای مقابله با تروریسم و نیروهای پلیس اتحادیه در حال ورود به  شهر «التون کوپری» در شمال غرب کرکوک هستند که مورد هدف تیراندازی عناصر بارزانی قرار گرفته اند.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه روسیه بر این باور است که سپر ضد موشکی که توسط واشنگتن در کشورهای خارجی ایجاد شده، یک مشکل کلیدی برای روسیه و چین به شمار می‌رود.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سخنانی در کنفرانس بین المللی منع اشاعه تسلیحات، تاکید کرد: سپر ضد موشکی که توسط واشنگتن در خاک کشورهای خارجی ساخته شده، یک مشکل کلیدی برای روسیه و چین است.

الکوثرفارسی: مرجع عالی‌قدر شیعه عراق تاکید کرد که استقرار نیروهای عراقی در کرکوک و برخی مناطق دیگر پیروزی برای همه عراقی هاست. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ عبدالمهدی الکربلائی، نماینده مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق، در خطبه های نماز جمعه امروز در کربلا تاکید کرد: همه از تحولات اخیر در عرصه سیاسی و امنیتی و استقرار نیروهای ارتش و نیروهای پلیس فدرال در کرکوک و برخی مناطق دیگر آگاه هستند و از طرف های مختلف به علت انجام مسالمت آمیز این کار و جلوگیری از درگیری بین برادران قدردانی می کنیم.

یورونیوز: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا از عربستان سعودی و کشورهای تحریم کننده قطر به خاطر رویکردشان در قبال بحران خلیج فارس انتقاد کرد. وی گفت که این کشورها از گفتگو با قطر سرباز می‌زنند. تیلرسون افزود که «هیچ امیدی به حل سریع» بحران خلیج فارس ندارد.تیلرسون قرار است پس از قطر و عربستان به هند و پاکستان سفر کند.

رادیوچین:واحدهای نیروهای زمینی ، دریایی و هوایی روسیه وهند در منطقه خاور دور روسیه و آب‌های دریای ژاپن یک رزمایش مشترک موسوم به ” اینترا2017″را شروع کردند.طبق اعلام ارتش روسیه، هدف از برگزاری این رزمایش ده روزه مقابله با تهدید‎های مشترک مانند دزدان دریایی و تروریسم بین‎المللی است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپنمقاماتی از ژاپن، کره شمالی و ایالات متحده آمریکا برای شرکت در اجلاس سه روزه بین المللی بر سر منع گسترش تسلیحات هسته ای در مسکو حضور دارند. توجهات بر این امر متمرکز است که با وجود تنش های برخاسته از برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی، آیا این هیات های ژاپنی، کره شمالی و آمریکایی در حاشیه این اجلاس با یکدیگر دیدار خواهند کرد یا خیر.

اسپوتنیک روسیه:وزارت خارجه امریکا برای نخستین بار اعتراف کرد که تروریست های گروه مرتبط با جبهه النصره به نام هیئت تحریر شام در استان ادلب سوریه از سلاح شیمیایی استفاده می کنند.به گزارش اسپوتنیک، سرتیپ ایگور کوناشنکوف، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرد این اولین بار است که وزارت خارجه آمریکا نه فقط به وجود سلاح شیمیایی در این بخش از سوریه بلکه استفاده تروریست های مرتبط با جبهه النصره از آن برای اجرای عملیات تروریستی اعتراف می کند.

تی .آر.تی ترکیه: مانور نظامی نیروهای مسلح ترکیه در گذرگاه هابور همچنان ادامه دارد.  مانوری که نیروهای مسلح ترکیه در تاریخ 18 سپتامبر در نزدیکی گذرگاه مرزی هابور در شهرستان سیلوپی استان شیرناک آغاز کرده بودند، همچنان ادامه دارد

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *